Organizacja medycznych laboratoriów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1716-A5-OLAB-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Organizacja medycznych laboratoriów |
Jednostka: | Katedra Mikrobiologii |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 2 semestru 5 roku SJ na kierunku Analityka Medyczna |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu diagnostyki laboratoryjnej i systemów jakości i akredytacji. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela: − udział w wykładach - 5 godziny, − udział w ćwiczeniach - 10 godzin, − dodatkowa możliwość konsultacji z osobami prowadzącymi zajęcia - 2 godziny. 2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną: − przygotowanie i uzupełnienie notatek - 4 godziny, − zebranie materiałów i przygotowanie do zajęć - 4 godziny, − wymagane powtórzenie materiału - nie dotyczy. 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: − przygotowanie do kolokwiów - nie dotyczy, − przygotowanie do zajęć - 4 godziny. 4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk) – nie dotyczy. Łączny nakład pracy: 29 godzin (1 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: : Zna podstawowe standardy, jakie powinny spełniać placówki świadczące usługi w zakresie badań mikrobiologicznych – K_W17 W2: Zna pojęcie jakości i przydatności wyniku badań mikrobiologicznych i laboratoryjnych - K_W42 W3: Zna poziomy bezpieczeństwa biologicznego i związane z tym bariery pierwotne i wtórne w laboratorium mikrobiologicznym- K_W17 W4: Rozumie wytyczne obowiązujące w laboratoriach mikrobiologicznych odnośnie personelu, infrastruktury laboratorium, wyposażenia - K_W17 W5: Zna podstawowe rodzaje aparatury niezbędnej do wykonywania badań mikrobiologicznych - K_W16 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi omówić elementy ochrony pierwotnej i wtórnej na przykładzie wybranych, objętych poziomem bezpieczeństwa biologicznego BSL-1, BSL-2, BSL-3, BSL-4 -K_U35 U2: Potrafi zaplanować z rozwiązaniami konstrukcyjnymi i zasadami funkcjonowania laboratorium mikrobiologiczne z uwzględnieniem poziomów bezpieczeństwa biologicznego - K_U35 U3: potrafi dobrać ofertę badan mikrobiologicznych w zależności od profilu (typu) laboratorium K_U30 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Wykazuje zdolność do prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu diagnosty laboratoryjnego – K_K04 |
Metody dydaktyczne: | Wykład: metody dydaktyczne podające – wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy z prezentacją multimedialną Ćwiczenia: metody dydaktyczne poszukujące – obserwacji, ćwiczeniowa metoda klasyczna problemowa, dyskusji okrągłego stołu, pokazu Seminaria: nie dotyczy |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot Organizacja medycznych laboratoriów obejmuje wykłady oraz ćwiczenia laboratoryjne, mające na celu zapoznanie studentów z zasadami prawnymi funkcjonowania medycznych laboratoriów diagnostycznych i mikrobiologicznych na terenie Rzeczpospolitej Polskiej, zapoznanie z etapami tworzenia tych laboratoriów, oraz wykształcenie umiejętności wykorzystania nabytej wiedzy do samodzielnego opracowania planu wybranego typu laboratorium. |
Pełny opis: |
Przedmiot Organizacja medycznych laboratoriów ma na celu zapoznanie z kryteriami podziałów laboratoriów mikrobiologicznych w zależności od poziomu bezpieczeństwa biologicznego (BSL-1, BSL-2, BSL-3, BSL-4), zapoznanie z zasadami organizacji laboratoriów mikrobiologicznych z uwzględnieniem ich typu, zaznajomienie z rozwiązaniami konstrukcyjnymi i zasadami funkcjonowania laboratoriów mikrobiologicznych z uwzględnieniem poziomów bezpieczeństwa biologicznego, zapoznanie ze strukturą systemu jakości i podstawowymi pojęciami, elementami kontroli zewnętrznej na przykładzie kontroli oceny lekowrażliwości drobnoustrojów (np. POLMICRO), omówienie elementów ochrony pierwotnej i wtórnej na przykładzie wybranych objętych poziomem bezpieczeństwa biologicznego BSL-1, BSL-2, BSL-3. Drugą częścią tematyczną przedmiotu jest zapoznanie z wymogami prawnymi funkcjonowania laboratoriów diagnostycznych. Ma ona na celu prześledzenie ustaw i rozporządzeń, którym podlegają laboratoria diagnostyczne. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Ustawa z dnia 23 czerwca 2006 r. o zmianie ustawy o diagnostyce laboratoryjnej oraz ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Dz.U.06.117.790 2. Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o diagnostyce laboratoryjnej. Dz.U.04.144.1529 z późniejszymi zmianami i towarzyszącymi rozporządzeniami 3. Ustawa z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych 4. Ustawa z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej 5. Wytyczne dla medycznych laboratoriów diagnostycznych obowiązujące przy ubieganiu się o akredytację (2001) 6. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 25 marca 2014 r. w sprawie biologicznych czynników chorobotwórczych podlegających zgłoszeniu, wzorów formularzy zgłoszeń dodatnich wyników badań w kierunku biologicznych czynników chorobotwórczych oraz okoliczności dokonywania zgłoszeń. Dz.U. Rzeczypospolitej Polski, Warszawa, dnia 8 kwietnia 2014 r. Poz. 459 7. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 lipca 2011 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od pracowników na poszczególnych rodzajach stanowisk pracy w podmiotach leczniczych nie będących przedsiębiorcami 8. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 3 marca 2004 r. w sprawie wymagań, jakim powinno odpowiadać medyczne laboratorium diagnostyczne 9. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2004 r. w sprawie kształcenia podyplomowego w zakresie analityki medycznej 10. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 16 kwietnia 2004 r. w sprawie specjalizacji i uzyskiwania tytułu specjalisty przez diagnostów laboratoryjnych (zmiany: Dz. U. z 2006r., Nr 109, poz. 754, Dz. U. z 2009r. Nr 62, poz. 516, Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 grudnia 2013 r.) 11. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 21 stycznia 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie standardów jakości dla medycznych laboratoriów diagnostycznych i mikrobiologicznych. 12. Zieliński A, Sadkowska-Todys M (red.), Bezpieczeństwo biologiczne w pracowniach mikrobiologicznych i biomedycznych. Alfa-medica Press, Bielsko-Biała 1999 Literatura uzupełniająca: 1. Badanie i Diagnoza miesięcznik Fundacji Diagnostyki Laboratoryjnej 2. Diagnosta Laboratoryjny – kwartalnik Krajowej Izby Diagnostów Laboratoryjnych 3. Uchwały i Opinie prawne dostępne na stronie www.kidl.org.pl 4. Norma PN-EN ISO/IEC 17025:2005 5. Norma PN-EN ISO 15189: 2013-05 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zzaliczenie na podstawie obecności i pracy pisemnej dotyczącej planowania laboratorium diagnostycznego i mikrobiologicznego z rozwiązaniami konstrukcyjnymi i zasadami funkcjonowania z uwzględnieniem poziomów bezpieczeństwa biologicznego, wyposażenia laboratorium oraz struktury zatrudnienia personelu Aktywność: W1, W2. W3, W4, U1, U2, U3, K1 |
Praktyki zawodowe: |
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.