Farmakologia z farmakodynamiką
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1724-F3-FARMF-JW |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0916) Farmacja
|
Nazwa przedmiotu: | Farmakologia z farmakodynamiką |
Jednostka: | Zakład Farmakodynamiki i Farmakologii Molekularne |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu anatomii, fizjologii, biologii, biochemii, chemii analitycznej |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: o udział w wykładach - 30 godzin, o udział w ćwiczeniach - 15 godzin, o udział w konsultacjach naukowo-badawczych (omówienie literatury naukowej z zadanej tematyki, opracowanie i interpretacja uzyskanych wyników badań, uzupełnienie wiedzy na temat oceny efektu terapeutycznego leków-terapii spersonalizowanej, monitorowania leczenia, interakcji leków oraz działań niepożądanych, „case study”) – 4 godzin Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 49 godzin, co odpowiada 1.96 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: o udział w wykładach - 30 godzin, o udział w ćwiczeniach – 15 godzin, o udział w konsultacjach naukowo-badawczych – 2 godzin o przygotowanie do zajęć - 10 godzin. o przygotowanie do kolokwiów - 8 godzin, o przygotowanie do zaliczenia na ocenę - 8 godzin o czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego: 2 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godzin, co odpowiada 3.00 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi • czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 2 godziny, • udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 18 godzin, • konsultacje badawczo-naukowe: 2 godziny • udział w zajęciach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 8 godzin, • przygotowanie do zajęć objętych aktywnością naukową: 5 godzin, • przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo-naukowych dla realizowanego przedmiotu: 5 godzin. Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 40 godzin, co odpowiada 1.60 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: o przygotowanie do zajęć - 10 godzin. o przygotowanie do kolokwiów - 8 godzin, o przygotowanie do zaliczenia na ocenę - 8 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 26 godzin, co odpowiada 1.04 punktu ECTS 5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk) – nie dotyczy. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna i rozumie podstawowe pojęcia i zagadnienia związane z działaniem leków-K_D.W12 W2: zna i rozumie czynniki wpływające na działanie leków-K_D.W13 W3: zna czynniki dziedziczne wpływające na skuteczność i bezpieczeństwo stosowanych leków- K_D.W14 W4: zna drogi podania i dawkowanie leków-K_D.W15 W5: zna punkty uchwytu i mechanizmy działania leków-K_D.W16 W6: rozumie komórkowe i molekularne mechanizmy działania leków-K_D.W17 W7: zna właściwości farmakologiczne poszczególnych grup leków-K_D.W18 W8: zna wskazania i przeciwwskazania dla poszczególnych grup leków-K_D.W19 W9: zna działania niepożądane swoiste dla leku i zależne od dawki-K_D.W20 W10: zna klasyfikację działanie pożądanych-K_D.W21 W11: zna problemy wzajemnego oddziaływania między lekami oraz między lekami a produktami spożywczymi- K_D.W22 W12: zna zasady prawidłowego kojarzenia leków-K_D.W23 W13: zna możliwości unikania niekorzystnych interakcji-K_D.W24 W14: zna zasady monitorowania działa niepożądanych- K_D.W25 W15: zna zasady interakcji lek-żywność – K_D.W35 W16: zna i rozumie zastosowanie leków roślinnych w specyficznych grupach pacjentów – K_D.W44 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: wyjaśnia przyczyny i skutki interakcji leków i interpretuje wpływ czynników na działanie leków -K_D.U9 U2: uzasadnia wpływ czynników dziedzicznych na skuteczność i bezpieczeństwo leków -K_D.U10 U3: wyjaśnia właściwości farmakologiczne leku w oparciu o punkt uchwytu i mechanizm działania-K_D.U11 U4: przewiduje działania niepożądane, w zależności od dawki i drogi podania leku-K_D.U13 U5: wymienia wskazania i przeciwwskazania dla poszczególnych grup leków-K_D.U13 U6: uzasadnia korzyści wynikające ze stosowania leku złożonego-K_D.U15 U7: wyjaśnia przyczyny i skutki interakcji między lekami oraz między lekami a pożywieniem-K_D.U29, K_D.U30 U8: przewiduje skutki niekorzystnych interakcji i im zapobiega-K_D.U14 U9: współpracuje z lekarzem w celu wyboru właściwego leku- K_D.U17 U10: udziela informacji o działaniu leku w sposób zrozumiały dla pacjenta- K_D.U16 U11: zapobiega interakcjom w fazie farmakokinetycznej- K_D.U10 U12: współdziała w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i skuteczności farmakoterapii- K_D.U15 U13: udziela informacji o mechanizmie działania, właściwościach farmakologicznych i działaniu niepożądanym leku- K_D.U13 U14: przewiduje wystąpienie działania niepożądanego leku- K_D.U13 U15: zapobiega interakcjom między lekami oraz między lekami a pożywieniem- K_D.U29 U16: monitoruje działania niepożądane leków- K_D.U13 U17: przekazuje zdobyte wiadomości z zakresu farmakologii w sposób zrozumiały dla pacjenta- K_D.U16 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: posiada nawyk pracy w atmosferze koleżeństwa, zaufania i pomocy wzajemnej-K_K1, K3 K2: wyciąga i formułuje wnioski z własnych pomiarów i obserwacji-K_K8 K3: posiada umiejętność pracy w zespole, dba o bezpieczeństwo swoje i innych -K_K10 |
Metody dydaktyczne: | Wykład: Wykład z prezentacją multimedialną w formie online na platformie Microsoft Teams lub BigBlueButton wykład informacyjny (konwencjonalny) wykład problemowy wykład konwersatoryjny Ćwiczenia: uczenie wspomagane z prezentacją multimedialną metoda dyskusji dydaktycznej studium przypadku („case study”) omówienie publikacji naukowych metoda klasyczna problemowa |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu studenci zapoznają się z zagadnieniami dotyczącymi losów leku w organizmie od momentu jego podania, poprzez dystrybucję, wchłanianie, metabolizm po jego eliminację. Studenci zdobędą wiedzę o podstawowych mechanizmach działania terapeutycznego jak i działań niepożądanych leku, różnych rodzajach interakcji oraz dowiedzą się jakie metody stosowane są w badaniach leków; przeważająca część ćwiczeń poświęcona będzie różnym grupom leków przeciwbakteryjnych: w tym antybiotykom, sulfonamidom, chinolonom. |
Pełny opis: |
Zajęcia z przedmiotu przygotują studentów do nauki kolejnych przedmiotów zawodowych poprzez przyswojenie wiedzy o mechanizmach odpowiedzialnych z przyswajanie i działanie leków w organizmie. Tematyka zajęć obejmie czynniki fizjologiczne wpływające na losy leku w ustroju, mechanizmy działania leków, zagadnienia dotyczące receptorów i teorii receptorowych, działań niepożądanych swoistych dla leku i zależnych od dawki, chorób polekowych, wtórnych działań niepożądanych; reakcji alergicznych i pseudoalergicznych, interakcje leków, działań niepożądanych leków w różnych okresach ciąży, w okresie poporodowym i karmienia piersią; biodostępności i biorównoważności leków. W ramach zajęć studenci poznają również metody doświadczalne w farmakologii oraz zasady prowadzenia badania przedklinicznych i klinicznych. Bazując na zdobytej wiedzy ogólnej o farmakologii studenci zapoznają się z lekami stosowanymi w chemioterapii zakażeń i chorób inwazyjnych: antybiotykami β-laktamowymi, antybiotykami aminoglikozydowymi, tetracyklinami, chloramfenikolem, antybiotykami makrolidowymi, ketolidami, linkozamidami, streptograminami, antybiotykami peptydowymi, rifamycynami antybiotykami glikopeptydowymi, kwasem fusydowym, pochodnymi okazolidinonu i mupirocyną. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Janiec W. Farmakodynamika. Podręcznik dla studentów farmacji- Wydanie 1, PZWL 2009 2. Farmakologia i toksykologia Red. E Mutschler i wsp., red. nauk. W. Buczko (wydanie III poprawione i uzupełnione). 3. Farmakologia Goodmana & Gilmana, red. Brunton L.L., Lazo J.S., Parker K.L., red. nauk. W. Buczko (wydanie III poprawione i uzupełnione). Literatura uzupełniająca: 1. Basic & Clinical Pharmacology, 12e, BG Katzung (EN) 2. Katzung BG: Farmakologia ogólna i kliniczna- Wydanie I polskie, Czelej 2012 (PL) |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą do zaliczenia przedmiotu Farmakologia z Farmakodynamiką jest przestrzeganie zasad ujętych w Regulaminie dydaktycznym Katedry i Zakładu Farmakodynamiki i Farmakologii Molekularnej. Zaliczenie na ocenę w semestrze VI: ocenę oblicza się ze średniej oceny zdobytej z wykładów i ćwiczeń Skala ocen: Tabela 1. Skala ocen Procent punktów Ocena 90-100% Bardzo dobry 85-89% Dobry plus 80-84% Dobry 75-79% Dostateczny plus 60-74% Dostateczny 0-59% Niedostateczny Zaliczenie na ocenę: > 60% (W1-W13) Kolokwia, wyjściówki: > 60% (W1-W13, U1- U6) |
Praktyki zawodowe: |
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.