Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Biotechnologia farmaceutyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1724-F4-BFAR-J
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0916) Farmacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Biotechnologia farmaceutyczna
Jednostka: Katedra Farmakodynamiki i Farmakologii Molekularnej
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla 2 semestru 4 roku SJ na kierunku Farmacja
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu biologii i fizjologii komórki. Ponadto student powinien posiadać wiedzę i umiejętności zdobyte w ramach przedmiotów: chemii, biochemii, anatomii, histologii i

fizjologii.


Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:











Całkowity nakład pracy studenta/słuchacza studiów podyplomowych/uczestnika kursów dokształcających 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

 udział w wykładach: 18 godzin,

 udział w laboratoriach: 12 godzin,

 udział w konsultacjach naukowo-badawczych (omówienie literatury naukowej z zadanej tematyki, opracowanie i interpretacja uzyskanych wyników badań, uzupełnienie wiedzy na temat oceny efektu terapeutycznego leków- terapii spersonalizowanej, monitorowania leczenia, interakcji leków oraz działań niepożądanych, „case study”): 5 godzin.


Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 35 godzin, co odpowiada 1,4 punktu ECTS.


2. Bilans nakładu pracy studenta:

 udział w wykładach: 18 godzin,

 udział w laboratoriach: 12 godzin,

 udział w konsultacjach naukowo-badawczych: 5 godzin,

 przygotowanie do zajęć: 5 godzin,

 przygotowanie do kolokwiów: 7 godzin,

 czytanie wybranego piśmiennictwa naukowego: 3 godzin.


Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami

naukowymi

 czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 3 godzin,

 udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 6 godzin,

 konsultacje badawczo-naukowe: 3 godzin,

 udział w zajęciach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 6 godzin,

 przygotowanie do zajęć objętych aktywnością naukową: 4 godzin,

 przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo-naukowych dla realizowanego przedmiotu: 5 godzin.


Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 27 godzin, co odpowiada 1,08 punktu ECTS


4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

 przygotowanie do zajęć - 4 godzin,

 przygotowanie do kolokwiów - 5 godzin.


Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 9 godzin, co odpowiada 0,36 punktu ECTS.


5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk): nie dotyczy.


Efekty uczenia się - wiedza:












Efekty uczenia się – wiedza W1: Zna warunki hodowli żywych komórek i organizmów oraz rozumie mechanizm sterujący potencjałem produkcyjnym żywych komórek i organizmów oraz dostępnymi metodami biotechnologicznymi ich regulacji – K_C.W16, K_C.W17

W2: Wyjaśnia procesy ogólnie stosowane w biotechnologii farmaceutycznej wraz z przykładami a także jest zaznajomiony z kilkoma procesami oczyszczania otrzymywanych substancji leczniczych oraz metodami i technikami zmiany skali oraz optymalizacji parametrów procesu w biotechnologii farmaceutycznej; - K_C.W17 K_C.W18

W3: Wymienia i rozróżnia podstawowe grupy, właściwości biologiczne i zastosowania biologicznych substancji leczniczych; - K_C.W19

W4: Zna pojęcie trwałości oraz problemy trwałości różnych

postacie biofarmaceutyków - K_C.W20

W5: Zna charakterystykę i rodzaje podstawowych szczepionek, zasady ich stosowania i przechowywania; - K_C.W21

W6: Charakteryzuje trafnie podstawowe produkty krwiopochodne

i krwiozastępcze oraz sposób ich otrzymywania; - K_C.W22

W7: Zna opisane w obowiązującej Farmakopei wymagania farmakopealne, jakie powinny spełniać leki biologiczne i zasady wprowadzania ich do obrotu - K_C.W23

W8: Rozróżnia lek biologiczny i syntetyczny a także znajduje najnowsze osiągnięcia w obszarze badań nad lekiem biologicznym

i syntetycznym- K_C.W24


W9: Zna techniki biologii molekularnej w biotechnologii farmaceutycznej i terapii genowej - K_A.W32


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Potrafi dokonać analizy etapów i parametrów procesu

biotechnologicznego; - K_C.U12

U2: Potrafi oceniać jakości i trwałości substancji leczniczej otrzymanej biotechnologicznie i przygotować lub zaproponować

jej specyfikację; - K_C.U13


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Trafnie dobiera źródła informacji w tym oparte o źródła

Evidence Based Medicine – K7

K2: Jest gotów do trafnego formułowania wniosków z badań własnych i dostępnych w literaturze oraz z obserwacji otoczenia i

w pracy - K8



Metody dydaktyczne:

Wykład:

wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną

wykład problemowy w formie online na platformie internetowej Microsoft Teams

wykład konwersatoryjny


Laboratoria:

metoda obserwacji ćwiczenia praktyczne studium przypadku

analiza wyników badań związanych z hodowlą komórkową metody eksponujące: pokaz

metoda klasyczna problemowa dyskusja


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- laboratoryjna
- obserwacji
- projektu
- referatu
- seminaryjna
- studium przypadku

Skrócony opis:

Przedmiot Biotechnologia farmaceutyczna dotyczy szczegółowej charakterystyki tematu linii komórkowych i ich podziału na pierwotne i wtórne, adherentne i zawiesinowe etc. Traktuje o podstawowych czynnościach wykonywanych w zakresie prowadzenia linii komórkowych, projektowaniu eksperymentów z wykorzystaniem hodowli oraz o możliwościach ich wykorzystania w farmacji. Przedmiot obejmuje wykłady i laboratoria mające na celu zapoznanie studentów z problemami i nadziejami płynącymi z wykorzystania zaawansowanych technik hodowli komórkowych. W trakcie zajęć studenci zostają zapoznani z metodami wykorzystywanymi w hodowli: trypsynizacji, pasażowania, mrożenia i rozmrażania komórek w liniach ustalonych, podstaw testów cytotoksyczności leków.

Pełny opis:

Wykłady z przedmiotu Biotechnologia farmaceutyczna mają zapoznać studenta ze współczesnymi technikami hodowli komórkowych z wykorzystaniem nowoczesnych bioreaktorów lub zaawansowanych naczyń do hodowli 3D. Przedstawiają studentowi zarys historyczny i omawiają wybitne odkrycia z dziedziny biotechnologii. Omawiane są procesy wytwarzania leków z wykorzystaniem hodowli komórkowych w bioreaktorach (produkcja antybiotyków, insuliny, szczepionek). Wykłady poruszają również zagadnienia projektowania i zastosowania przeciwciał monoklonalnych w medycynie, osiągnięć nanotechnologii w celowanym dostarczaniu leków oraz wytwarzaniu szczepionek przeciw wirusom.

Laboratoria opierają się na wykorzystaniu umiejętności samodzielnej pracy studenta, pracy w parach oraz grupowego opracowywania otrzymanych wyników. Prowadzone zajęcia są praktyczną nauką wiedzy teoretycznej uzyskanej na wykładach. Praca studenta opiera się na zapoznaniu z podstawowym sprzętem laboratoryjnym wykorzystywanym w prowadzeniu hodowli komórkowych (butelki, szalki do hodowli, płytki wielodołkowe), a także z obsługą spektrofotometru i wykonywaniu krzywej wzrostu komórek na podstawie otrzymanych wyników absorbancji. Student uczy się praktycznie sporządzać medium hodowlane o odpowiednim składzie, dokonywać pasażowania linii ustalonej, wykonywać testy cytotoksyczność oraz test rodzaju śmierci komórek z wykorzystaniem metod immunohistochemicznych

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Stokłosowa S. Hodowla komórek i tkanek. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015.

2. Kayser O., Müller R.H. Biotechnologia farmaceutyczna.

Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa 2003

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą do zaliczenia przedmiotu Biotechnologia farmaceutyczna jest przestrzeganie zasad ujętych w Regulaminie Dydaktycznym Katedry i Zakładu Farmakodynamiki i Farmakologii Molekularnej.

Podstawą do zaliczenia przedmiotu Biotechnologia farmaceutyczna jest przestrzeganie zasad ujętych w Regulaminie Dydaktycznym Katedry Farmakodynamiki i Farmakologii Molekularnej.

Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę.

Forma testowa, pytania jednokrotnego i wielokrotnego wyboru i/lub pytania otwarte.

Stopnie wystawia się wg następującej skali:

Procent punktów Ocena

90-100% Bardzo dobry

85-89% Dobry plus

80-84% Dobry

75-79% Dostateczny plus

60-74% Dostateczny

0-59% Niedostateczny

Zaliczenie na ocenę: > 60% (W1-W9, U1-U2, K1,K2)

Przedłużona obserwacja/Aktywność (W1-W9, U1-U2, K1-K2

Praktyki zawodowe:

Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 12 godzin, 120 miejsc więcej informacji
Wykład, 18 godzin, 120 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Bojko
Prowadzący grup: Wojciech Filipiak, Krzysztof Goryński, Karol Jaroch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 12 godzin, 120 miejsc więcej informacji
Wykład, 18 godzin, 120 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Bojko
Prowadzący grup: Wojciech Filipiak, Karol Jaroch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 12 godzin, 120 miejsc więcej informacji
Wykład, 18 godzin, 120 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Bojko
Prowadzący grup: Wojciech Filipiak, Karol Jaroch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)