Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Farmakologia z farmakodynamiką II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1724-F4-FARMF-J
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0916) Farmacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Farmakologia z farmakodynamiką II
Jednostka: Katedra Farmakodynamiki i Farmakologii Molekularnej
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 4 roku SJ na kierunku Faramcja
Punkty ECTS i inne: 8.00 LUB 5.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu anatomii, fizjologii, biologii, biochemii, chemii analitycznej.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

o udział w wykładach - 95 godzin,

o udział w laboratoriach - 75 godzin,

o udział w ćwiczeniach– 15 godzin

o udział w konsultacjach naukowo-badawczych (omówienie literatury naukowej z zadanej tematyki, opracowanie i interpretacja uzyskanych wyników badań, uzupełnienie wiedzy na temat oceny efektu terapeutycznego leków-terapii spersonalizowanej, monitorowania leczenia, interakcji leków oraz działań niepożądanych, „case study”) – 10 godzin

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 195 godzin, co odpowiada 6.5 punktu ECTS

2. Bilans nakładu pracy studenta:

o udział w wykładach - 95 godzin,

o udział w laboratoriach - 75 godzin,

o udział w ćwiczeniach – 15 godzin,

o udział w konsultacjach naukowo-badawczych – 10 godzin

o przygotowanie do zajęć – 35 godzin.

o przygotowanie do kolokwiów - 35 godzin,

o przygotowanie do egzaminu - 40 godzin

o czytanie wybranego piśmiennictwa - 25 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 330 godzin, co odpowiada 11 punktom ECTS

3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi

• czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 25 godzin,

• udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 60 godzin,

• konsultacje badawczo-naukowe: 10 godzin

• udział w zajęciach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 50 godzin,

• przygotowanie do zajęć objętych aktywnością naukową: 40 godzin,

• przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo-naukowych dla realizowanego przedmiotu: 40 godzin.

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 225 godzin, co odpowiada 7.5 punktu ECTS

4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

o przygotowanie do zajęć - 35 godzin.

o przygotowanie do kolokwiów - 35 godzin,

o przygotowanie do egzaminu - 40 godzin

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 110 godzin, co odpowiada 3.67 punktu ECTS

5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk) – nie dotyczy.


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Zna punkty uchwytu oraz mechanizmy działania leków w tym osiągnięcia biologii strukturalnej w tym zakresie - K_D.W12

W2: Zna podział i właściwości farmakologiczne poznanych grup leków -K_D.W13

W3: Zna czynniki determinujące działanie leków w fazie farmakodynamicznej, uwzględniając czynniki dziedziczne terapii molekularnie ukierunkowanej i mechanizmy lekoopornościK_D.W14 , K_D.W15

W4: Zna drogi podania, wskazując różnice między nimi wpływające na farmakoterapię, umiejętnie rozróżnia sposoby dawkowania leków oraz potrafi wyjaśnić założenia terapii personalizowanej - K_D.W14- K_D.W16

W5: Zna pojęcia wskazania, przeciwwskazania i działania niepożądane swoiste dla leku oraz zależne od dawki Rozumie klasyfikację działań niepożądanych - K_D.W18- K_D.W17

W6: Zna pojęcie polipragmazji a także zasady prawidłowego kojarzenia leków oraz możliwość wystąpienia i uniknięcia interakcji leków - K_D.W19

W7: Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu farmakogenetyki i farmakogenomiki oraz jest świadomy i zaznajomiony z nowymi osiągnięciami w obszarze farmakologii - K_D.W20


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Potrafi sprecyzować przyczyny i skutki interakcji leków i

interpretuje wpływ czynników na działanie leków - K_D.U9

U2: Wyjaśnia właściwości farmakologiczne leku w oparciu o punkt uchwytu i mechanizm działania - K_D.U11

U3: Potrafi zaproponować konieczność zmian dawkowania leku

wynikający ze stanów fizjologicznych i patologicznych oraz

czynników genetycznych - K_D.U12

U4: Potrafi wychwycić możliwość wystąpienia działań

niepożądanych poszczególnych grup leków w zależności od dawki

i mechanizmu działania - K_D.U13

U5: Zauważa możliwość wystąpienia działań niepożądanych,

określić ich przyczyny i skutki w fazie farmakodynamicznej oraz

określać sposoby zapobiegania tym interakcjom - K_D.U14

U6: Samodzielnie konstruuje niezbędne do udzielenia pacjentowi

informacje o wskazaniach i przeciwwskazaniach do stosowania

leków oraz w zakresie właściwego ich dawkowania i

przyjmowania - K_D.U15

U7: Potrafi przedstawić informacje z zakresu farmakologii w

sposób zrozumiały dla pacjenta - K_D.U16

U8: Potrafi nawiązywać kontakty interpersonalne niezbędne w

kontaktach z przedstawicielami innych zawodów medycznych w

zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i skuteczności

farmakoterapii - K_D.U17


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Jest gotów do wykorzystania zdobytego doświadczenia w zakresie wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego oraz współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym -K3 231

K2: Umiejętnie wykorzystuje obiektywne źródła informacji w tym Evidence Based Medicine w swoich codziennych obowiązkach - K7

K3: Trafnie formułuje wnioski z badań własnych i dostępnych w literaturze oraz z obserwacji otoczenia i w pracy - K8 K4: Jest gotów do podejmowania odpowiedzialnych decyzji w pracy, gwarantujących bezpieczeństwo własne i innych osób - K10


Metody dydaktyczne:

Wykład:

 wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną

 wykład problemowy

 Wykład on-line na platformie Microsoft Teams lub BigBlueButton z prezentacją multimedialną (w przypadkach zgodnych z bieżącymi regulacjami epidemicznymi)

Laboratoria:

 metoda obserwacji

 ćwiczenia praktyczne

 metody eksponujące: film, pokaz

 metoda obserwacji

 studium przypadku („case study”)

 uczenie wspomagane z prezentacją multimedialną

 omówienie publikacji naukowych

Ćwiczenia:

 uczenie wspomagane z prezentacją multimedialną

 metoda dyskusji dydaktycznej

 studium przypadku („case study”)

 omówienie publikacji naukowych

 metoda klasyczna problemowa


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- klasyczna metoda problemowa
- laboratoryjna
- obserwacji
- referatu
- seminaryjna
- studium przypadku

Skrócony opis:

W ramach przedmiotu studenci zapoznają się z podstawowymi grupami leków, ich mechanizmami działania, dawkowaniem, interakcjami międzylekowymi, między lekami a pożywieniem, oraz działaniami niepożądanymi towarzyszącymi terapii. Wykłady skupione będą głównie na leczeniu farmakologicznym chorób związanych z funkcjonowaniem układu nerwowego, ponieważ zagadnienie to wymaga dogłębnego wytłumaczenia mechanizmów przez prowadzącego zajęcia. Ćwiczenia obejmą dodatkowo grupy leków stosowane w chorobach zakaźnych, leki działające poprzez receptory układów współczulnego i przywspółczulnego, leki wpływające na mięśnie gładkie i szkieletowe, niesteroidowe leki przeciwzapalne. Nacisk nauczania będzie kładziony na leki szeroko dostępne w sprzedaży wydawane bez recepty (ang. over-the-counter, OTC), na interakcje między wieloma lekami wydawanymi na receptę oraz między lekami wydawanymi na receptę a lekami OTC.

Pełny opis:

W trakcie zajęć z przedmiotu studenci zdobędą wiedzę z zakresu leków wpływających na działanie ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego, w tym leków psychotropowych, neuroleptycznych, anksjolitycznych, uspakajających, nasennych, przeciwpadaczkowych, psychostymulujących i psychodysleptycznych, leków stosowanych w farmakoterapii choroby Parkinsona, Alzheimera i innych chorobach neurodegeneracyjnych, leków zwiotczających, znieczulających ogólnie i miejscowo. Omawiane zagadnienia obejmą także leki opioidowe leki przeciwbólowe ze szczególnych uwzględnieniem ich mechanizmu uzależniającego, a także niesteroidowe leki przeciwzapalne z podkreśleniem zagrożeń związanych z ich powszechnym dostępem i użyciem. Omówienie autonomicznego układu nerwowego na poziomie receptorowym umożliwi zrozumienie mechanizmów działania, działań niepożądanych oraz interakcji leków z wielu grup stosowanych w różnorodnych wskazaniach i jednostkach chorobowych, np. leków działających na układ oddechowy, układ sercowo-naczyniowy, układ pokarmowy itd. Studenci zdobędą wiedzę z zakresu chorób metabolicznych jak cukrzyca i dyslipidemie oraz chorób związanych z zaburzeniami układu hormonalnego. Wśród tematów znajdą się również leki przeciwdrobnoustrojowe. Zajęcia z każdego tematu zakładają część poświęconą omówieniu mechanizmów działania danej grupy leków na tle fizjologii danego układu, zasady dawkowania terapeutyków, efekty terapeutyczne oraz działania niepożądane wraz z zasadami ich zapobiegania, jak również możliwość wystąpienia interakcji lek-lek oraz lek-pożywienie.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Janiec W. Farmakodynamika. Podręcznik dla studentów farmacji- Wydanie 1, PZWL 2009

2. Farmakologia i toksykologia Red. E Mutschler i wsp., red. nauk. W. Buczko (wydanie III poprawione i uzupełnione).

3. Farmakologia Goodmana & Gilmana, red. Brunton L.L., Lazo J.S., Parker K.L., red. nauk. W. Buczko (wydanie III poprawione i uzupełnione).

Literatura uzupełniająca:

1. Basic & Clinical Pharmacology, 12e, BG Katzung (EN)

2. Katzung BG: Farmakologia ogólna i kliniczna- Wydanie I polskie, Czelej 2012 (PL)

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą do zaliczenia przedmiotu Farmakologia z Farmakodynamiką jest przestrzeganie zasad ujętych w Regulaminie dydaktycznym Katedry i Zakładu Farmakodynamiki i Farmakologii Molekularnej.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zdanie egzaminu obejmującego materiał w semestrze VII i VIII.

Egzamin w semestrze VIII:

Student zostaje do niego dopuszczony, jeżeli:

 uczestniczy aktywnie w laboratoriach, ćwiczeniach i wykładach,

 zaliczy wszystkie kolokwia w semestrze VII i VIII.

Egzamin składa się z pytań testowych (odpowiedź jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) i otwartych wymagających krótkiej odpowiedzi lub uzupełnienia, dotyczących wiedzy zdobytej podczas wykładów i ćwiczeń. Za każdą prawidłową odpowiedź student uzyskuje jeden punkt. Do uzyskania pozytywnej oceny konieczne jest 60% punktów.

Oceny wystawia się zgodnie z poniższą skalą ocen:

Procent punktów Ocena

90-100% Bardzo dobry

85-89% Dobry plus

80-84% Dobry

75-79% Dostateczny plus

60-74% Dostateczny

0-59% Niedostateczny

Końcową ocenę z przedmiotu Farmakologia stanowi ocena uzyskana z egzaminu końcowego.

Student, którego średnia ocen z pierwszych terminów kolokwiów z całego roku wynosi przynajmniej 4,5 zyskuje podwyższenie oceny końcowej o 0,5 stopnia. Prawo to przysługuje tylko w przypadku uzyskania min. 60% z egzaminu końcowego.

Student, którego średnia ocen z pierwszych terminów kolokwiów z całego roku wynosi 5,0 jest zwolniony z egzaminu końcowego i uzyskuje ocenę bardzo dobrą.

Otrzymanie oceny niedostatecznej z egzaminu końcowego jest równoznaczne z otrzymaniem oceny niedostatecznej i koniecznością zdawania egzaminu poprawkowego

Egzamin końcowy teoretyczny: > 60% (W1-W13)

Kolokwia, wyjściówki: > 60% (W1-W13, U1- U6)

Praktyki zawodowe:

Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Bojko
Prowadzący grup: Barbara Bojko, Wojciech Filipiak, Krzysztof Goryński, Anna Sloderbach
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie
Laboratorium - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Bojko
Prowadzący grup: Magdalena Gaca-Tabaszewska, Anna Sloderbach, Karolina Żuchowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie
Laboratorium - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Bojko
Prowadzący grup: Joanna Bogusiewicz, Magdalena Gaca-Tabaszewska, Anna Sloderbach, Karolina Żuchowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie
Laboratorium - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)