Farmakologia z farmakodynamiką II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1724-F4-FARMF-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0916) Farmacja
|
Nazwa przedmiotu: | Farmakologia z farmakodynamiką II |
Jednostka: | Katedra Farmakodynamiki i Farmakologii Molekularnej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 4 roku SJ na kierunku Faramcja |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
LUB
5.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu anatomii, fizjologii, biologii, biochemii, chemii analitycznej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: o udział w wykładach - 95 godzin, o udział w laboratoriach - 75 godzin, o udział w ćwiczeniach– 15 godzin o udział w konsultacjach naukowo-badawczych (omówienie literatury naukowej z zadanej tematyki, opracowanie i interpretacja uzyskanych wyników badań, uzupełnienie wiedzy na temat oceny efektu terapeutycznego leków-terapii spersonalizowanej, monitorowania leczenia, interakcji leków oraz działań niepożądanych, „case study”) – 10 godzin Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 195 godzin, co odpowiada 6.5 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: o udział w wykładach - 95 godzin, o udział w laboratoriach - 75 godzin, o udział w ćwiczeniach – 15 godzin, o udział w konsultacjach naukowo-badawczych – 10 godzin o przygotowanie do zajęć – 35 godzin. o przygotowanie do kolokwiów - 35 godzin, o przygotowanie do egzaminu - 40 godzin o czytanie wybranego piśmiennictwa - 25 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 330 godzin, co odpowiada 11 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi • czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 25 godzin, • udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 60 godzin, • konsultacje badawczo-naukowe: 10 godzin • udział w zajęciach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 50 godzin, • przygotowanie do zajęć objętych aktywnością naukową: 40 godzin, • przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo-naukowych dla realizowanego przedmiotu: 40 godzin. Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 225 godzin, co odpowiada 7.5 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: o przygotowanie do zajęć - 35 godzin. o przygotowanie do kolokwiów - 35 godzin, o przygotowanie do egzaminu - 40 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 110 godzin, co odpowiada 3.67 punktu ECTS 5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk) – nie dotyczy. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna punkty uchwytu oraz mechanizmy działania leków w tym osiągnięcia biologii strukturalnej w tym zakresie - K_D.W12 W2: Zna podział i właściwości farmakologiczne poznanych grup leków -K_D.W13 W3: Zna czynniki determinujące działanie leków w fazie farmakodynamicznej, uwzględniając czynniki dziedziczne terapii molekularnie ukierunkowanej i mechanizmy lekoopornościK_D.W14 , K_D.W15 W4: Zna drogi podania, wskazując różnice między nimi wpływające na farmakoterapię, umiejętnie rozróżnia sposoby dawkowania leków oraz potrafi wyjaśnić założenia terapii personalizowanej - K_D.W14- K_D.W16 W5: Zna pojęcia wskazania, przeciwwskazania i działania niepożądane swoiste dla leku oraz zależne od dawki Rozumie klasyfikację działań niepożądanych - K_D.W18- K_D.W17 W6: Zna pojęcie polipragmazji a także zasady prawidłowego kojarzenia leków oraz możliwość wystąpienia i uniknięcia interakcji leków - K_D.W19 W7: Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu farmakogenetyki i farmakogenomiki oraz jest świadomy i zaznajomiony z nowymi osiągnięciami w obszarze farmakologii - K_D.W20 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi sprecyzować przyczyny i skutki interakcji leków i interpretuje wpływ czynników na działanie leków - K_D.U9 U2: Wyjaśnia właściwości farmakologiczne leku w oparciu o punkt uchwytu i mechanizm działania - K_D.U11 U3: Potrafi zaproponować konieczność zmian dawkowania leku wynikający ze stanów fizjologicznych i patologicznych oraz czynników genetycznych - K_D.U12 U4: Potrafi wychwycić możliwość wystąpienia działań niepożądanych poszczególnych grup leków w zależności od dawki i mechanizmu działania - K_D.U13 U5: Zauważa możliwość wystąpienia działań niepożądanych, określić ich przyczyny i skutki w fazie farmakodynamicznej oraz określać sposoby zapobiegania tym interakcjom - K_D.U14 U6: Samodzielnie konstruuje niezbędne do udzielenia pacjentowi informacje o wskazaniach i przeciwwskazaniach do stosowania leków oraz w zakresie właściwego ich dawkowania i przyjmowania - K_D.U15 U7: Potrafi przedstawić informacje z zakresu farmakologii w sposób zrozumiały dla pacjenta - K_D.U16 U8: Potrafi nawiązywać kontakty interpersonalne niezbędne w kontaktach z przedstawicielami innych zawodów medycznych w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i skuteczności farmakoterapii - K_D.U17 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Jest gotów do wykorzystania zdobytego doświadczenia w zakresie wdrażania zasad koleżeństwa zawodowego oraz współpracy w zespole specjalistów, w tym z przedstawicielami innych zawodów medycznych, także w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym -K3 231 K2: Umiejętnie wykorzystuje obiektywne źródła informacji w tym Evidence Based Medicine w swoich codziennych obowiązkach - K7 K3: Trafnie formułuje wnioski z badań własnych i dostępnych w literaturze oraz z obserwacji otoczenia i w pracy - K8 K4: Jest gotów do podejmowania odpowiedzialnych decyzji w pracy, gwarantujących bezpieczeństwo własne i innych osób - K10 |
Metody dydaktyczne: | Wykład: wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną wykład problemowy Wykład on-line na platformie Microsoft Teams lub BigBlueButton z prezentacją multimedialną (w przypadkach zgodnych z bieżącymi regulacjami epidemicznymi) Laboratoria: metoda obserwacji ćwiczenia praktyczne metody eksponujące: film, pokaz metoda obserwacji studium przypadku („case study”) uczenie wspomagane z prezentacją multimedialną omówienie publikacji naukowych Ćwiczenia: uczenie wspomagane z prezentacją multimedialną metoda dyskusji dydaktycznej studium przypadku („case study”) omówienie publikacji naukowych metoda klasyczna problemowa |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu studenci zapoznają się z podstawowymi grupami leków, ich mechanizmami działania, dawkowaniem, interakcjami międzylekowymi, między lekami a pożywieniem, oraz działaniami niepożądanymi towarzyszącymi terapii. Wykłady skupione będą głównie na leczeniu farmakologicznym chorób związanych z funkcjonowaniem układu nerwowego, ponieważ zagadnienie to wymaga dogłębnego wytłumaczenia mechanizmów przez prowadzącego zajęcia. Ćwiczenia obejmą dodatkowo grupy leków stosowane w chorobach zakaźnych, leki działające poprzez receptory układów współczulnego i przywspółczulnego, leki wpływające na mięśnie gładkie i szkieletowe, niesteroidowe leki przeciwzapalne. Nacisk nauczania będzie kładziony na leki szeroko dostępne w sprzedaży wydawane bez recepty (ang. over-the-counter, OTC), na interakcje między wieloma lekami wydawanymi na receptę oraz między lekami wydawanymi na receptę a lekami OTC. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć z przedmiotu studenci zdobędą wiedzę z zakresu leków wpływających na działanie ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego, w tym leków psychotropowych, neuroleptycznych, anksjolitycznych, uspakajających, nasennych, przeciwpadaczkowych, psychostymulujących i psychodysleptycznych, leków stosowanych w farmakoterapii choroby Parkinsona, Alzheimera i innych chorobach neurodegeneracyjnych, leków zwiotczających, znieczulających ogólnie i miejscowo. Omawiane zagadnienia obejmą także leki opioidowe leki przeciwbólowe ze szczególnych uwzględnieniem ich mechanizmu uzależniającego, a także niesteroidowe leki przeciwzapalne z podkreśleniem zagrożeń związanych z ich powszechnym dostępem i użyciem. Omówienie autonomicznego układu nerwowego na poziomie receptorowym umożliwi zrozumienie mechanizmów działania, działań niepożądanych oraz interakcji leków z wielu grup stosowanych w różnorodnych wskazaniach i jednostkach chorobowych, np. leków działających na układ oddechowy, układ sercowo-naczyniowy, układ pokarmowy itd. Studenci zdobędą wiedzę z zakresu chorób metabolicznych jak cukrzyca i dyslipidemie oraz chorób związanych z zaburzeniami układu hormonalnego. Wśród tematów znajdą się również leki przeciwdrobnoustrojowe. Zajęcia z każdego tematu zakładają część poświęconą omówieniu mechanizmów działania danej grupy leków na tle fizjologii danego układu, zasady dawkowania terapeutyków, efekty terapeutyczne oraz działania niepożądane wraz z zasadami ich zapobiegania, jak również możliwość wystąpienia interakcji lek-lek oraz lek-pożywienie. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Janiec W. Farmakodynamika. Podręcznik dla studentów farmacji- Wydanie 1, PZWL 2009 2. Farmakologia i toksykologia Red. E Mutschler i wsp., red. nauk. W. Buczko (wydanie III poprawione i uzupełnione). 3. Farmakologia Goodmana & Gilmana, red. Brunton L.L., Lazo J.S., Parker K.L., red. nauk. W. Buczko (wydanie III poprawione i uzupełnione). Literatura uzupełniająca: 1. Basic & Clinical Pharmacology, 12e, BG Katzung (EN) 2. Katzung BG: Farmakologia ogólna i kliniczna- Wydanie I polskie, Czelej 2012 (PL) |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą do zaliczenia przedmiotu Farmakologia z Farmakodynamiką jest przestrzeganie zasad ujętych w Regulaminie dydaktycznym Katedry i Zakładu Farmakodynamiki i Farmakologii Molekularnej. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zdanie egzaminu obejmującego materiał w semestrze VII i VIII. Egzamin w semestrze VIII: Student zostaje do niego dopuszczony, jeżeli: uczestniczy aktywnie w laboratoriach, ćwiczeniach i wykładach, zaliczy wszystkie kolokwia w semestrze VII i VIII. Egzamin składa się z pytań testowych (odpowiedź jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru) i otwartych wymagających krótkiej odpowiedzi lub uzupełnienia, dotyczących wiedzy zdobytej podczas wykładów i ćwiczeń. Za każdą prawidłową odpowiedź student uzyskuje jeden punkt. Do uzyskania pozytywnej oceny konieczne jest 60% punktów. Oceny wystawia się zgodnie z poniższą skalą ocen: Procent punktów Ocena 90-100% Bardzo dobry 85-89% Dobry plus 80-84% Dobry 75-79% Dostateczny plus 60-74% Dostateczny 0-59% Niedostateczny Końcową ocenę z przedmiotu Farmakologia stanowi ocena uzyskana z egzaminu końcowego. Student, którego średnia ocen z pierwszych terminów kolokwiów z całego roku wynosi przynajmniej 4,5 zyskuje podwyższenie oceny końcowej o 0,5 stopnia. Prawo to przysługuje tylko w przypadku uzyskania min. 60% z egzaminu końcowego. Student, którego średnia ocen z pierwszych terminów kolokwiów z całego roku wynosi 5,0 jest zwolniony z egzaminu końcowego i uzyskuje ocenę bardzo dobrą. Otrzymanie oceny niedostatecznej z egzaminu końcowego jest równoznaczne z otrzymaniem oceny niedostatecznej i koniecznością zdawania egzaminu poprawkowego Egzamin końcowy teoretyczny: > 60% (W1-W13) Kolokwia, wyjściówki: > 60% (W1-W13, U1- U6) |
Praktyki zawodowe: |
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Bojko | |
Prowadzący grup: | Barbara Bojko, Wojciech Filipiak, Krzysztof Goryński, Anna Sloderbach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie Laboratorium - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Bojko | |
Prowadzący grup: | Magdalena Gaca-Tabaszewska, Anna Sloderbach, Karolina Żuchowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie Laboratorium - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Bojko | |
Prowadzący grup: | Joanna Bogusiewicz, Magdalena Gaca-Tabaszewska, Anna Sloderbach, Karolina Żuchowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie Laboratorium - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.