Farmakologia z farmakodynamiką II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1724-F4-FARMFL-J |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0916) Farmacja
|
Nazwa przedmiotu: | Farmakologia z farmakodynamiką II |
Jednostka: | Katedra Farmakodynamiki i Farmakologii Molekularnej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 2 semestru 4 roku SJ na kierunku Farmacja |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
7.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu anatomii, fizjologii, biologii, biochemii, chemii analitycznej |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: o udział w wykładach - 90 godzin, o udział w laboratoriach - 75 godzin, o udział w ćwiczeń– 15 godzin o udział w konsultacjach naukowo-badawczych (omówienie literatury naukowej z zadanej tematyki, opracowanie i interpretacja uzyskanych wyników badań, uzupełnienie wiedzy na temat oceny efektu terapeutycznego leków-terapii spersonalizowanej, monitorowania leczenia, interakcji leków oraz działań niepożądanych, „case study”) – 30 godzin Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 210 godzin, co odpowiada 8.40 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: o udział w wykładach - 90 godzin, o udział w laboratoriach - 75 godzin, o udział w ćwiczeniach – 15 godzin, o udział w konsultacjach naukowo-badawczych – 30 godzin o przygotowanie do zajęć - 45 godzin. o przygotowanie do kolokwiów - 45 godzin, o przygotowanie do egzaminu - 40 godzin o czytanie wybranego piśmiennictwa: 35 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 375 godzin, co odpowiada 15 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi • czytanie wskazanego piśmiennictwa naukowego: 15 godzin, • udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 55 godzin, • konsultacje badawczo-naukowe: 20 godzin • udział w zajęciach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 65 godzin, • przygotowanie do zajęć objętych aktywnością naukową: 20 godzin, • przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo-naukowych dla realizowanego przedmiotu: 20 godzin. Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 195 godzin, co odpowiada 7.80 punktu ECTS 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: o przygotowanie do zajęć - 45 godzin. o przygotowanie do kolokwiów - 45 godzin, o przygotowanie do egzaminu - 40 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 130 godzin, co odpowiada 5.20 punktu ECTS 5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk) – nie dotyczy. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna i rozumie podstawowe pojęcia i zagadnienia związane z działaniem leków-K_D.W12 W2: zna i rozumie czynniki wpływające na działanie leków-K_D.W13 W3: zna czynniki dziedziczne wpływające na skuteczność i bezpieczeństwo stosowanych leków- K_D.W14 W4: zna drogi podania i dawkowanie leków-K_D.W15 W5: zna punkty uchwytu i mechanizmy działania leków-K_D.W16 W6: rozumie komórkowe i molekularne mechanizmy działania leków-K_D.W17 W7: zna właściwości farmakologiczne poszczególnych grup leków-K_D.W18 W8: zna wskazania i przeciwwskazania dla poszczególnych grup leków-K_D.W19 W9: zna działania niepożądane swoiste dla leku i zależne od dawki-K_D.W20 W10: zna klasyfikację działanie pożądanych-K_D.W21 W11: zna problemy wzajemnego oddziaływania między lekami oraz między lekami a produktami spożywczymi- K_D.W22 W12: zna zasady prawidłowego kojarzenia leków-K_D.W23 W13: zna możliwości unikania niekorzystnych interakcji-K_D.W24 W14: zna zasady monitorowania działa niepożądanych- K_D.W25 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: wyjaśnia przyczyny i skutki interakcji leków i interpretuje wpływ czynników na działanie leków -K_D.U9 U2: uzasadnia wpływ czynników dziedzicznych na skuteczność i bezpieczeństwo leków -K_D.U10 U3: wyjaśnia właściwości farmakologiczne leku w oparciu o punkt uchwytu i mechanizm działania-K_D.U11 U4: przewiduje działania niepożądane, w zależności od dawki i drogi podania leku-K_D.U12 U5: wymienia wskazania i przeciwwskazania dla poszczególnych grup leków-K_D.U13 U6: uzasadnia korzyści wynikające ze stosowania leku złożonego-K_D.U14 U7: wyjaśnia przyczyny i skutki interakcji między lekami oraz między lekami a pożywieniem-K_D.U15 U8: przewiduje skutki niekorzystnych interakcji i im zapobiega-K_D.U16 U9: wykorzystuje nabyte wiadomości z fizjologii, patofizjologii, mikrobiologii, immunologii, farmakokinetyki oraz chemii leków do zrozumienia mechanizmów działań niepożądanych oraz interakcji lekowych- K_D.U17 U10: udziela informacji o działaniu leku w sposób zrozumiały dla pacjenta- K_D.U18 U11: zapobiega interakcjom w fazie farmakokinetycznej- K_D.U45 U12: współdziała w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i skuteczności farmakoterapii- K_D.U46 U13: udziela informacji o mechanizmie działania, właściwościach farmakologicznych i działaniu niepożądanym leku- K_D.U47 U14: przewiduje wystąpienie działania niepożądanego leku- K_D.U48 U15: zapobiega interakcjom między lekami oraz między lekami a pożywieniem- K_D.U49 U16: monitoruje działania niepożądane leków- K_D.U50 U17: przekazuje zdobyte wiadomości z zakresu farmakologii w sposób zrozumiały dla pacjenta- K_D.U51 U18: współpracuje z lekarzem w celu wyboru właściwego leku- K_D.U52 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: posiada nawyk korzystania z technologii informacyjnych do wyszukiwania i selekcjonowania informacji o lekach-K_B.K1 K2: wyciąga i formułuje wnioski z własnych pomiarów i obserwacji-K_B.K2 K3: posiada umiejętność pracy w zespole -K_B.K3 |
Metody dydaktyczne: | Wykład: Wykład on-line na platformie Microsoft Teams lub BigBlueButton z prezentacją multimedialną wykład informacyjny wykład problemowy Laboratoria: metoda obserwacji ćwiczenia praktyczne metody eksponujące: film, pokaz metoda obserwacji studium przypadku („case study”) uczenie wspomagane z prezentacją multimedialną omówienie publikacji naukowych Ćwiczenia: uczenie wspomagane z prezentacją multimedialną metoda dyskusji dydaktycznej studium przypadku („case study”) omówienie publikacji naukowych metoda klasyczna problemowa |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu studenci zapoznają się z podstawowymi grupami leków, ich mechanizmami działania, dawkowaniem, interakcjami międzylekowymi, między lekami a pożywieniem, oraz działaniami niepożądanymi towarzyszącymi terapii. Wykłady skupione będą głównie na leczeniu farmakologicznym chorób związanych z funkcjonowaniem układu nerwowego, ponieważ zagadnienie to wymaga dogłębnego wytłumaczenia mechanizmów przez prowadzącego zajęcia. Ćwiczenia obejmą dodatkowo grupy leków stosowane w chorobach zakaźnych, leki działające poprzez receptory układów współczulnego i przywspółczulnego, leki wpływające na mięśnie gładkie i szkieletowe, niesteroidowe leki przeciwzapalne. Nacisk nauczania będzie kładziony na leki szeroko dostępne w sprzedaży wydawane bez recepty, na interakcje między wieloma lekami wydawanymi na receptę oraz między lekami wydawanymi na receptę a lekami OTC. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć z przedmiotu studenci zdobędą wiedzę z zakresu leków wpływających na działanie ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego, w tym leków psychotropowych, neuroleptycznych, anksjolitycznych, uspakajających, nasennych, przeciwpadaczkowych, psychostymulujących i psychodysleptycznych, leków stosowanych w farmakoterapii choroby Parkinsona, Alzheimera i innych chorobach neurodegeneracyjnych, leków zwiotczających, znieczulających ogólnie i miejscowo. Omawiane zagadnienia obejmą także leki opioidowe leki przeciwbólowe ze szczególnych uwzględnieniem ich mechanizmu uzależniającego, a także niesteroidowe leki przeciwzapalne z podkreśleniem zagrożeń związanych z ich powszechnym dostępem i użyciem. Omówienie autonomicznego układu nerwowego na poziomie receptorowym umożliwi zrozumienie mechanizmów działania, działań niepożądanych oraz interakcji leków z wielu grup stosowanych w różnorodnych wskazaniach i jednostkach chorobowych, np. leków działających na układ oddechowy, układ sercowo-naczyniowy, układ pokarmowy itd. Studenci zdobędą wiedzę z zakresu chorób metabolicznych jak cukrzyca i dyslipidemie oraz chorób związanych z zaburzeniami układu hormonalnego. Wśród tematów znajdą się również leki przeciwdrobnoustrojowe. Zajęcia z każdego tematu zakładają część poświęconą omówieniu mechanizmów działania danej grupy leków na tle fizjologii danego układu, zasady dawkowania terapeutyków, efekty terapeutyczne oraz działania niepożądane wraz z zasadami ich zapobiegania, jak również możliwość wystąpienia interakcji lek-lek oraz lek-pożywienie. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Janiec W. Farmakodynamika. Podręcznik dla studentów farmacji- Wydanie 1, PZWL 2009 2. Farmakologia i toksykologia Red. E Mutschler i wsp., red. nauk. W. Buczko (wydanie III poprawione i uzupełnione). 3. Farmakologia Goodmana & Gilmana, red. Brunton L.L., Lazo J.S., Parker K.L., red. nauk. W. Buczko (wydanie III poprawione i uzupełnione). Literatura uzupełniająca: 1. Basic & Clinical Pharmacology, 12e, BG Katzung (EN) 2. Katzung BG: Farmakologia ogólna i kliniczna- Wydanie I polskie, Czelej 2012 (PL) |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą do zaliczenia przedmiotu Farmakologia z Farmakodynamiką jest przestrzeganie zasad ujętych w Regulaminie dydaktycznym Katedry i Zakładu Farmakodynamiki i Farmakologii Molekularnej. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zdanie egzaminu obejmującego materiał w semestrze VII i VIII. Egzamin w semestrze VIII: Student zostaje do niego dopuszczony, jeżeli: uczestniczy aktywnie w laboratoriach, ćwiczeniach i wykładach, zaliczy wszystkie kolokwia w semestrze VII i VIII. Egzamin składa się z pytań testowych (odpowiedź jednokrotnego wyboru) i krótkiej odpowiedzi dotyczących wiedzy zdobytej podczas wykładów i ćwiczeń. Za każdą prawidłową odpowiedź student uzyskuje jeden punkt. Do uzyskania pozytywnej oceny konieczne jest 60% punktów. Oceny wystawia się zgodnie z poniższą skalą ocen: Procent punktów Ocena 90-100% Bardzo dobry 85-89% Dobry plus 80-84% Dobry 75-79% Dostateczny plus 60-74% Dostateczny 0-59% Niedostateczny Końcową ocenę z przedmiotu Farmakologia oblicza się na podstawie poniższego wzoru: Otrzymanie oceny niedostatecznej z egzaminu końcowego jest równoznaczne z otrzymaniem oceny niedostatecznej i koniecznością zdawania egzaminu poprawkowego. Egzamin końcowy teoretyczny: > 60% (W1-W13) Kolokwia, wyjściówki: > 60% (W1-W13, U1- U6) |
Praktyki zawodowe: |
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin, 120 miejsc
Wykład, 45 godzin, 120 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Bojko | |
Prowadzący grup: | Joanna Bogusiewicz, Wojciech Filipiak, Karol Jaroch, Anna Sloderbach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin, 120 miejsc
Wykład, 50 godzin, 120 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Bojko | |
Prowadzący grup: | Joanna Bogusiewicz, Wojciech Filipiak, Karol Jaroch, Anna Sloderbach, Karolina Żuchowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin, 120 miejsc
Wykład, 50 godzin, 120 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Bojko | |
Prowadzący grup: | Joanna Bogusiewicz, Wojciech Filipiak, Magdalena Gaca-Tabaszewska, Karol Jaroch, Anna Sloderbach, Karolina Żuchowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.