Zajęcia fakultatywne: Laboratoryjna diagnostyka schorzeń o podłożu autoimmunizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1728-A-ZF71-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Zajęcia fakultatywne: Laboratoryjna diagnostyka schorzeń o podłożu autoimmunizacji |
Jednostka: | Katedra Patobiochemii i Chemii Klinicznej |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 4 roku SJ na kierunku Analityka Medyczna Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 5 roku SJ na kierunku Analityka Medyczna |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu „Laboratoryjna diagnostyka schorzeń o podłożu autoimmunizacji” powinien posiadać wiedzę z zakresu analityki ogólnej i technik pobierania materiału, immunologii i immunopatologii oraz diagnostyki laboratoryjnej zdobytą podczas realizacji w/w przedmiotów w toku studiów. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Bilans nakładu pracy studenta: 1. Godziny zrealizowane z udziałem nauczycieli: - udział w wykładach: 15 godzin 2. Czas poświęcony na indywidualną pracę studenta: - czytanie wskazanej literatury: 2 godziny 3. Czas wymagany do przygotowania się do kolokwium: 10 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 27 godzin, co odpowiada 1 punkt ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: charakteryzuje stan pacjenta uwzględniając przyczyny powstawania schorzeń autoimmunologicznych oraz wykorzystując wyniki badań laboratoryjnych do ich oceny - K_A.W02, K_A.W05, K_A.W09, K_A.W15, K_E.W3, W2: rozumie ograniczenia czasowe, interpretacyjne, sytuacyjne oraz miejscowe oceny wyników badań podczas wizyty w ambulatorium - K_A.W19, K_A.W20, K_D.W9 W3: zna i charakteryzuje podstawowe badania laboratoryjne uwzględniając czynniki modyfikowalne i niemodyfikowalne wpływające na interpretację wyników badań - K_A.W20, K_E.W16, K_E.W17, K_E.W27, W4: rozumie potrzebę poszerzania panelu diagnostycznego do rozpoznania i monitorowania schorzeń autoimmunologicznych- K_E.W18, K_E.W26, W5: rozumie zastosowanie podstawowych i specjalistycznych badań laboratoryjnych wykorzystywanych do rozpoznania i oceny chorób autoimmunologicznych - K_E.W19, K_E.W23, W6: rozumie zmiany zachodzące we krwi, skórze i w organizmie podczas schorzeń autoimmunologicznych i odnosi je do wyników podstawowych i specjalistycznych badań laboratoryjnych - K_E.W3, K_E.W19, |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: rozumie wpływ czynników środowiskowych modyfikowalnych i niemodyfikowalnych na wyniki badań laboratoryjnych i odnieść je do kondycji układu immunologicznego - K_A.U12 U2: potrafi doradzić wykonanie panelu badań laboratoryjnych by potwierdzić autoimmunizację - K_A.U7, K_F.U22 U3: proponuje wykonanie badań laboratoryjnych i/lub konsultacji w celu najszybszej oceny stanu pacjenta w wybranych stanach chorobowych - K_A.U11, K_F.U21 U4: dokonuje wyboru badań podstawowych i specjalistycznych uwzględniając wytyczne, w określonych stanach oraz interpretuje wyniki badań uwzględniając wartości referencyjne oraz uwarunkowania środowiskowe i osobnicze wpływające na funkcjonowanie układu immunologicznego pacjenta - K_A.U10, K_F.U20 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: potrafi być kreatywnym w monitorowaniu schorzeń autoimmunologicznych – K_E.K1 |
Metody dydaktyczne: | Wykład: metody dydaktyczne podające - wykład informacyjny wspomagany technikami multimedialnymi, wykład problemowy z prezentacją multimedialną, wykład interaktywny; Ćwiczenia: nie dotyczy Seminaria: nie dotyczy Wykłady prowadzone z wykorzystaniem metod kształcenia na odległość w trybie synchronicznym. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Zajęcia z przedmiotu fakultatywnego “Laboratoryjna diagnostyka schorzeń o podłożu autoimmunizacji” na kierunku Analityka medyczna realizowane są na IV i V roku, w semestrze VII - VIII. Przedmiot obejmuje 15 godzin wykładów. Zasadniczym celem nauczania "Laboratoryjna diagnostyka schorzeń o podłożu autoimmunizacji" na kierunku Analityka medyczna jest przygotowanie studentów do właściwej oceny funkcjonowania układu immunologicznego pacjenta oraz dobór i interpretacja wyników badań laboratoryjnych z uwzględnieniem modyfikowalnych i niemodyfikowalnych czynniki środowiskowe wpływających na układ odpornościowy. |
Pełny opis: |
Diagnostyka laboratoryjna opisuje za pomocą mierzalnych parametrów laboratoryjnych stan zdrowia i/lub choroby człowieka. Schorzenia autoimmunizacyjne stanowią grupę chorób, u podłoża których leży proces nazywany autoimmunizacją. Ocenia się, że do schorzeń z autoimmunizacją zalicza się ponad 70 różnych zaburzeń immunologicznych. Badania diagnostyczne i interpretacja testów serologicznych są integralnym elementem działalności diagnosty laboratoryjnego. Dzięki specjalistom związanym z pracowniami autoimmunologicznymi, w których wykonuje się badania m.in. metodami immunofluorescencji, ELISA i ImmunoBLOT, lekarze otrzymują wyniki badań opatrzone komentarzami, co stanowi istotną pomoc w ukierunkowaniu diagnostyki. Liczba testów laboratoryjnych (biochemicznych, serologicznych, mikrobiologicznych) wciąż wzrasta, a posługiwanie się panelem badań umożliwiającym wykrywanie chorób oraz ocenę funkcjonowania narządów może sprawiać duże trudności ze względu na interferujące artefakty i możliwość popełnienia błędu diagnostycznego. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Solnica B.: Diagnostyka laboratoryjna. PZWL, Warszawa 2014. 2.Dembińska-Kieć A., Naskalski J.: Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej. Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2010. 3. Peter JB, Schoenfield Y, eds: Autoantibodies. Elsevier 1996. Literatura uzupełniająca: 1. Ząbek J., red.: Wsparcie diagnostyczne w rozpoznawaniu schorzeń z autoimmunizacją. Medyk Sp.z o.o., Warszawa 2013. 2. Wallach J.: Interpretacja badań laboratoryjnych. Medipage, Warszawa, 2011. 3. Harris EN: Diagnosis of the antiphospholipid syndrome: a proposal for use of laboratory tests. Lupus 7 Suppl 2:S144-148, 1998. 4. F., Klekot-Hyla L., Kokot S.: Badania laboratoryjne. Zakres norm i interpretacja. PZWL, Warszawa, 2011. 5. Chang C, Gershwin ME. Drugs and autoimmunity A contemporary review and mechanistic approach. Journal of autoimmunity 2010; 34: J266–75. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Ukierunkowana obserwacja czynności studenta podczas wykonywania zadań praktycznych (interpretacja wyników badań laboratoryjnych w wybranej jednostce chorobowej): W4, U3, U4, 2. Aktywność: U1, U2, U3, U4 3. Kolokwium: W1, W2, W3, W4, W5, W6, U1, U2, U3, U4, |
Praktyki zawodowe: |
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Olszewska-Słonina | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Olszewska-Słonina | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.