Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zajęcia fakultatywne: Laboratoryjna diagnostyka schorzeń o podłożu autoimmunizacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1728-A-ZF71-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zajęcia fakultatywne: Laboratoryjna diagnostyka schorzeń o podłożu autoimmunizacji
Jednostka: Katedra Patobiochemii i Chemii Klinicznej
Grupy: Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 4 roku SJ na kierunku Analityka Medyczna
Przedmioty fakultatywne dla 1 semestru 5 roku SJ na kierunku Analityka Medyczna
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu „Laboratoryjna diagnostyka schorzeń o podłożu autoimmunizacji” powinien posiadać wiedzę z zakresu analityki ogólnej i technik pobierania materiału, immunologii i immunopatologii oraz diagnostyki laboratoryjnej zdobytą podczas realizacji w/w przedmiotów w toku studiów.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Bilans nakładu pracy studenta:

1. Godziny zrealizowane z udziałem nauczycieli:

- udział w wykładach: 15 godzin

2. Czas poświęcony na indywidualną pracę studenta:

- czytanie wskazanej literatury: 2 godziny

3. Czas wymagany do przygotowania się do kolokwium: 10 godzin


Łączny nakład pracy studenta wynosi 27 godzin, co odpowiada 1 punkt ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: charakteryzuje stan pacjenta uwzględniając przyczyny powstawania schorzeń autoimmunologicznych oraz wykorzystując wyniki badań laboratoryjnych do ich oceny - K_A.W02, K_A.W05, K_A.W09, K_A.W15, K_E.W3,

W2: rozumie ograniczenia czasowe, interpretacyjne, sytuacyjne oraz miejscowe oceny wyników badań podczas wizyty w ambulatorium - K_A.W19, K_A.W20, K_D.W9

W3: zna i charakteryzuje podstawowe badania laboratoryjne uwzględniając czynniki modyfikowalne i niemodyfikowalne wpływające na interpretację wyników badań - K_A.W20, K_E.W16, K_E.W17, K_E.W27,

W4: rozumie potrzebę poszerzania panelu diagnostycznego do rozpoznania i monitorowania schorzeń autoimmunologicznych- K_E.W18, K_E.W26,

W5: rozumie zastosowanie podstawowych i specjalistycznych badań laboratoryjnych wykorzystywanych do rozpoznania i oceny chorób autoimmunologicznych - K_E.W19, K_E.W23,

W6: rozumie zmiany zachodzące we krwi, skórze i w organizmie podczas schorzeń autoimmunologicznych i odnosi je do wyników podstawowych i specjalistycznych badań laboratoryjnych - K_E.W3, K_E.W19,


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: rozumie wpływ czynników środowiskowych modyfikowalnych i niemodyfikowalnych na wyniki badań laboratoryjnych i odnieść je do kondycji układu immunologicznego - K_A.U12

U2: potrafi doradzić wykonanie panelu badań laboratoryjnych by potwierdzić autoimmunizację - K_A.U7, K_F.U22

U3: proponuje wykonanie badań laboratoryjnych i/lub konsultacji w celu najszybszej oceny stanu pacjenta w wybranych stanach chorobowych - K_A.U11, K_F.U21

U4: dokonuje wyboru badań podstawowych i specjalistycznych uwzględniając wytyczne, w określonych stanach oraz interpretuje wyniki badań uwzględniając wartości referencyjne oraz uwarunkowania środowiskowe i osobnicze wpływające na funkcjonowanie układu immunologicznego pacjenta - K_A.U10, K_F.U20


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: potrafi być kreatywnym w monitorowaniu schorzeń autoimmunologicznych – K_E.K1

Metody dydaktyczne:

Wykład: metody dydaktyczne podające - wykład informacyjny wspomagany technikami multimedialnymi, wykład problemowy z prezentacją multimedialną, wykład interaktywny;

Ćwiczenia: nie dotyczy

Seminaria: nie dotyczy

Wykłady prowadzone z wykorzystaniem metod kształcenia na odległość w trybie synchronicznym.

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Zajęcia z przedmiotu fakultatywnego “Laboratoryjna diagnostyka schorzeń o podłożu autoimmunizacji” na kierunku Analityka medyczna realizowane są na IV i V roku, w semestrze VII - VIII. Przedmiot obejmuje 15 godzin wykładów. Zasadniczym celem nauczania "Laboratoryjna diagnostyka schorzeń o podłożu autoimmunizacji" na kierunku Analityka medyczna jest przygotowanie studentów do właściwej oceny funkcjonowania układu immunologicznego pacjenta oraz dobór i interpretacja wyników badań laboratoryjnych z uwzględnieniem modyfikowalnych i niemodyfikowalnych czynniki środowiskowe wpływających na układ odpornościowy.

Pełny opis:

Diagnostyka laboratoryjna opisuje za pomocą mierzalnych parametrów laboratoryjnych stan zdrowia i/lub choroby człowieka. Schorzenia autoimmunizacyjne stanowią grupę chorób, u podłoża których leży proces nazywany autoimmunizacją. Ocenia się, że do schorzeń z autoimmunizacją zalicza się ponad 70 różnych zaburzeń immunologicznych. Badania diagnostyczne i interpretacja testów serologicznych są integralnym elementem działalności diagnosty laboratoryjnego. Dzięki specjalistom związanym z pracowniami autoimmunologicznymi, w których wykonuje się badania m.in. metodami immunofluorescencji, ELISA i ImmunoBLOT, lekarze otrzymują wyniki badań opatrzone komentarzami, co stanowi istotną pomoc w ukierunkowaniu diagnostyki. Liczba testów laboratoryjnych (biochemicznych, serologicznych, mikrobiologicznych) wciąż wzrasta, a posługiwanie się panelem badań umożliwiającym wykrywanie chorób oraz ocenę funkcjonowania narządów może sprawiać duże trudności ze względu na interferujące artefakty i możliwość popełnienia błędu diagnostycznego.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Solnica B.: Diagnostyka laboratoryjna. PZWL, Warszawa 2014.

2.Dembińska-Kieć A., Naskalski J.: Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej. Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2010.

3. Peter JB, Schoenfield Y, eds: Autoantibodies. Elsevier 1996.

Literatura uzupełniająca:

1. Ząbek J., red.: Wsparcie diagnostyczne w rozpoznawaniu schorzeń z autoimmunizacją. Medyk Sp.z o.o., Warszawa 2013.

2. Wallach J.: Interpretacja badań laboratoryjnych. Medipage, Warszawa, 2011.

3. Harris EN: Diagnosis of the antiphospholipid syndrome: a proposal for use of laboratory tests. Lupus 7 Suppl 2:S144-148, 1998.

4. F., Klekot-Hyla L., Kokot S.: Badania laboratoryjne. Zakres norm i interpretacja. PZWL, Warszawa, 2011.

5. Chang C, Gershwin ME. Drugs and autoimmunity A contemporary review and mechanistic approach. Journal of autoimmunity 2010; 34: J266–75.

Metody i kryteria oceniania:

1. Ukierunkowana obserwacja czynności studenta podczas wykonywania zadań praktycznych (interpretacja wyników badań laboratoryjnych w wybranej jednostce chorobowej): W4, U3, U4,

2. Aktywność: U1, U2, U3, U4

3. Kolokwium: W1, W2, W3, W4, W5, W6, U1, U2, U3, U4,

Praktyki zawodowe:

Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Olszewska-Słonina
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Olszewska-Słonina
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)