Wykład kursowy: Zaburzenia funkcjonowania mózgu na przykładzie wad mózgowia. Doświadczenia własne z uwzględnieniem metod terapii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-AE2-PK-Zfm-s1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0912) Medycyna
|
Nazwa przedmiotu: | Wykład kursowy: Zaburzenia funkcjonowania mózgu na przykładzie wad mózgowia. Doświadczenia własne z uwzględnieniem metod terapii |
Jednostka: | Klinika Neurochirurgii i Neurologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Anatomia mózgowia. Znajomość funkcjonowania układu nerwowego. Anatomia funkcjonalna zmysłów, ze szczególnym uwzględnieniem układu przedsionkowego |
Całkowity nakład pracy studenta: | Uzyskanie umiejętności pozwalających na : prawidłowe zebranie wywiadu od rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju umiejętność przeprowadzenia kwestionariusza sensomotorycznego zaplanowanie ćwiczeń dla dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej |
Efekty uczenia się - wiedza: | Umiejętność zdefiniowania zaburzeń integracji sensorycznej. Wiedza na temat anatomii i funkcjonowania ciała modzelowatego i innych struktur ukłądu nerwowego Umiejętność oceny i zróżnicowania zaburzeń widzenia u dzieci. Znajomość objawów agenezji ciała modzelowatego |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Umiejętność przeprowadzenia oceny sensomotorycznej u dziecka i dorosłego na podstawie odpowiedniego kwestionariusza Umiejętność zaplanowania ćwiczeń dla dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Rozpoznanie zaburzeń SI u pacjenta |
Metody dydaktyczne: | wykład, prezentacja przypadków, kwestionariusz |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Wady mózgowia i ich konsekwencje są tematem zajęć. Umiejętność oceny dziecka z wadą oraz zaplanowanie postępowania, które wesprze proces rehabilitacji a tym samym usprawni funkcjonowanie dzieci w społeczeństwie to cel zajęć. Jedną z wad, która zostanie szczegółowo omówiona, będzie agenezja ciała modzelowatego |
Pełny opis: |
Agenezja ciała modzelowatego(łac. agenesis corporis callosi, ang. agenesis of corpus callosum, ACC) – wada wrodzona przodomózgowia, polegająca na różnego stopnia niedorozwoju spoidła wielkiego mózgu (ciała modzelowatego). Często nierozpoznawana jeśli jest izolowana. Dziecko z izolowaną postacią ACC wymaga szczególnego traktowania. |
Literatura: |
1. Janiak K., Respondek- Liberska M., Liberski P.P.: Agenezja ciała modzelowatego- znaczenie diagnozy prenatalnej. AktualnNeurol 2009; 9(3),p. 194-202 2. Fratelli N., Papageorghiou A.T., Prefumo F. i wsp.: Outcome of prenatallydiagnosedagenesis of the corpuscallosum. Prenat. Diagn. 2007;27:512-517 3. Daniluk B., Borkowska A.R., Kaliszewska A.:Wybrane aspekty poznania społecznego u pacjenta z pełną agenezją ciała modzelowatego (ACC) i zespołem Arnolda-Chiari – studium przypadku. Psychiatria Polska2013; tom XLVII, 3:519–530 4. Lemka M., Pilarska E., Wierzba J., Balcerska A.: Agenezja ciała modzelowatego- aspekt kliniczny i genetyczny. Ann. Acad. Med. Gedan., 2007; 37, 71-79 5. Brown WS, Paul LK. The NeuropsychologicalSyndrome of Agenesis of the Corpus Callosum. J IntNeuropsycholSoc. 2019 Mar;25(3):324-330 |
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnictwo na wykładach. Przeprowadzenie kwestionariusza SI |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.