Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Wykład kursowy: Zaburzenia funkcjonowania mózgu na przykładzie wad mózgowia. Doświadczenia własne z uwzględnieniem metod terapii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-AE2-PK-Zfm-s1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wykład kursowy: Zaburzenia funkcjonowania mózgu na przykładzie wad mózgowia. Doświadczenia własne z uwzględnieniem metod terapii
Jednostka: Klinika Neurochirurgii i Neurologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Anatomia mózgowia.

Znajomość funkcjonowania układu nerwowego.

Anatomia funkcjonalna zmysłów, ze szczególnym uwzględnieniem układu przedsionkowego

Całkowity nakład pracy studenta:

Uzyskanie umiejętności pozwalających na :

prawidłowe zebranie wywiadu od rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju

umiejętność przeprowadzenia kwestionariusza sensomotorycznego

zaplanowanie ćwiczeń dla dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej

Efekty uczenia się - wiedza:

Umiejętność zdefiniowania zaburzeń integracji sensorycznej.

Wiedza na temat anatomii i funkcjonowania ciała modzelowatego i innych struktur ukłądu nerwowego

Umiejętność oceny i zróżnicowania zaburzeń widzenia u dzieci.

Znajomość objawów agenezji ciała modzelowatego


Efekty uczenia się - umiejętności:

Umiejętność przeprowadzenia oceny sensomotorycznej u dziecka i dorosłego na podstawie odpowiedniego kwestionariusza

Umiejętność zaplanowania ćwiczeń dla dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Rozpoznanie zaburzeń SI u pacjenta

Metody dydaktyczne:

wykład, prezentacja przypadków, kwestionariusz

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

Skrócony opis:

Wady mózgowia i ich konsekwencje są tematem zajęć. Umiejętność oceny dziecka z wadą oraz zaplanowanie postępowania, które wesprze proces rehabilitacji a tym samym usprawni funkcjonowanie dzieci w społeczeństwie to cel zajęć.

Jedną z wad, która zostanie szczegółowo omówiona, będzie agenezja ciała modzelowatego

Pełny opis:

Agenezja ciała modzelowatego(łac. agenesis corporis callosi, ang. agenesis of corpus callosum, ACC) – wada wrodzona przodomózgowia, polegająca na różnego stopnia niedorozwoju spoidła wielkiego mózgu (ciała modzelowatego). Często nierozpoznawana jeśli jest izolowana. Dziecko z izolowaną postacią ACC wymaga szczególnego traktowania.

Literatura:

1. Janiak K., Respondek- Liberska M., Liberski P.P.: Agenezja ciała modzelowatego- znaczenie diagnozy prenatalnej. AktualnNeurol 2009; 9(3),p. 194-202

2. Fratelli N., Papageorghiou A.T., Prefumo F. i wsp.: Outcome of prenatallydiagnosedagenesis of the corpuscallosum. Prenat. Diagn. 2007;27:512-517

3. Daniluk B., Borkowska A.R., Kaliszewska A.:Wybrane aspekty poznania społecznego u pacjenta z pełną agenezją ciała modzelowatego (ACC) i zespołem Arnolda-Chiari – studium przypadku. Psychiatria Polska2013; tom XLVII, 3:519–530

4. Lemka M., Pilarska E., Wierzba J., Balcerska A.: Agenezja ciała modzelowatego- aspekt kliniczny i genetyczny. Ann. Acad. Med. Gedan., 2007; 37, 71-79

5. Brown WS, Paul LK. The NeuropsychologicalSyndrome of Agenesis of the Corpus Callosum. J IntNeuropsycholSoc. 2019 Mar;25(3):324-330

Metody i kryteria oceniania:

Uczestnictwo na wykładach.

Przeprowadzenie kwestionariusza SI

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)