Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Finansowanie w ochronie zdrowia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-AE3-Foz-s1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Finansowanie w ochronie zdrowia
Jednostka: Zakład Ekonomiki Zdrowia
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

-

Całkowity nakład pracy studenta:

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 15 godzin

- udział w ćwiczeniach: 15 godzin


Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach (w tym e-learning 3h): 15 godzin

- udział w ćwiczeniach (w tym e-learning 3h): 15 godzin

- przygotowanie do zajęć: 10 godzin

- przygotowanie do zaliczenia: 10 godzin


Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Posiada wiedzę na temat finansowych aspektów funkcjonowania polskiego systemu opieki zdrowotnej (K_W13)

W2: Zna prawne i organizacyjne uwarunkowania swojego zawodu w kontekście finansowania sektora ochrony zdrowia oraz podmiotów gospodarczych w nim działających (K_W09)

W3: Zna podstawowe pojęcia finansowe i ekonomiczne istotne w rozumieniu funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej (K_W13)

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Zna metody finansowania świadczeń zdrowotnych (K_U23)

U2: Potrafi formułować przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi ustne i pisemne, a także wyjaśniać swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji (K_U19)

U3: Umie znajdować niezbędne informacje w literaturze fachowej z zakresu zdrowia publicznego (K_U24)

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności,

poszerzone o wymiar interdyscyplinarny (K_K01)

K2: efektywnie prezentuje własne opinie, wątpliwości i sugestie, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych (K_K12)

K3: rozpoznaje problemy, które są poza zakresem jej/jego kompetencji i wie do kogo zwrócić się o pomoc, z uwzględnieniem umiejętności współpracy zespole interdyscyplinarnym (K_K02)

Metody dydaktyczne:

Wykłady:

wykład informacyjny

wykład konwersatoryjny

e-learning


Ćwiczenia:

analiza przypadków

dyskusja dydaktyczna

e-learning

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- seminaryjna

Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje zagadnienia związane z finansowymi aspektami funkcjonowania opieki zdrowotnej. W ramach przedmiotu studenci: dowiedzą się w czym wyraża się specyfika rynku usług zdrowotnych; poznają finansowe podstawy funkcjonowania systemów opieki zdrowotnej w Polsce i na świecie.

Celem kształcenia jest uświadomienie studentom roli ekonomiki zdrowia oraz przygotowanie ich do wykorzystywania wiedzy na temat efektywnego gospodarowania zasobami w ochronie zdrowia w pracy zawodowej.

Pełny opis:

Tematyka wykładów obejmuje:

1. Podstawy ekonomii

a. Popyt, definicja, elastyczność

b. Podaż, definicja, elastyczność

2. Równowaga rynku

q. Ograniczenia budżetowe

3.Preferencje konsumenta

a. Założenia o preferencjach

b. Krzywe obojętności

c. Przykłady preferencji

d. Substytuty doskonałe

e. Dobra doskonale komplementarne i substytucyjne

f. Dobra niechciane, neutralne (złe)

g. Dobra neutralne (obojętne)

h. Krańcowa stopa substytucji

4. Użyteczność

a. Budowanie funkcji użyteczność

b. Krzywe obojętności

c. Użyteczność kardynalna, porządkowa

d. Użyteczność krańcowa a krańcowa stopa substytucji

5. Zyski i koszty

a. Maksymalizacja zysków

b. Minimalizacja kosztów

c. Koszty przeciętne i krańcowe

d. Koszty stałe i zmienne

e. Korzyści skali

6. Monopol

a. Dlaczego powstają monopole?

b. Nieefektywność monopolu

c. Strata społeczna z tytułu monopolu

7. Dobra publiczne

a. Cechy dóbr publicznych

8. Efekty i koszty zewnętrzne

a. Przykłady z ochrony zdrowia

b. Niedoskonałość państwa

9.Efektywność i równość w ochronie zdrowia

a. Efektywność techniczna, kosztowa, alokacyjna

10. Równość i sprawiedliwość społeczna

a. Równość dostępu a równość zdrowia

b. Definicja potrzeb zdrowotnych

11. Ekonomika zdrowia

a. Neoklasyczna vs. klasyczna ekonomia dobrobytu

b. Historia ekstra welferyzmu

12. Przedmiot efektywności według ekstra welferyzm

a. Podstawowe założenia analizy koszt efekt

b. Reguła kompensacji

13. Metody wartościowania wyników zdrowotnych

a. Podstawowe założenia analizy efektywności kosztowej

b. Podobieństwa i różnice między analizą kosztów i korzyści a analizą efektywności kosztowej

c. Alokacja zasobów w sektorze ochrony zdrowia

14. Podstawowe pojęcia (alokacja, priorytetyzacja, racjonalizacja)

a. Kryteria alokacyjne (efektywność, równość i sprawiedliwość społeczna)

b. Modele alokacji (jedno i dwubiegunowe)

c. Algorytm decyzyjny

15. Doświadczenia krajów rozwiniętych w poszukiwaniu optymalnej alokacji zasobów

16. Finansowanie ochrony zdrowia

a. Źródła finansowania bezpośrednie i pośrednie

b. Podatek vs składka ubezpieczeniowa

c. Współpłacenie

Literatura:

Podręczniki podstawowe:

Getzen T., Ekonomika zdrowia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000

Podręczniki uzupełniające:

Varian H., Mikroekonomia. Kurs średni, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002,

S. Folland, A.C. Goodman, M. Stano, Ekonomia zdrowia i opieki zdrowotnej, wyd. 2, Wolters Kluwer, Warszawa 2013.

J. Suchecka, Ekonomia zdrowia i opieki zdrowotnej, Wolters Kluwer 2010.

S. Devlin, S. Morris, D. Parkin, Ekonomia w ochronie zdrowia, wyd. 2, Wolters Kluwer, Warszawa 2012.

Finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej, red. M. Dziubińska i in., CeDeWu, Warszawa 2014.

E. Nojszewska, System ochrony zdrowia w Polsce, Wolters Kluwer, Warszawa 2011.

Czasopisma:

Pharmacoeconomics, Journal of Health Economics, Health Policy

Metody i kryteria oceniania:

Weryfikacja osiągniętych przez studenta efektów uczenia będzie się odbywać przez ocenę:

- opanowania materiału realizowanego na wykładach i ćwiczeniach (kolokwium pisemne (test wyboru) – W01, W02, W03, U01, U02,U03 ) max. 80 punktów

- aktywnego udziału oraz przygotowania do prowadzonych zajęć, (Aktywność – K01, K02, K03) max. 20 punktów

Uzyskane punkty przelicza się w następującej skali:

Procent punktów ocena

92-100 5,0

84-91 4,5

76-83 4,0

68-75 3,5

60-67 3,0

0-59 2,0

Student uzyskuje pozytywne zaliczenie przy uzyskaniu minimum 60% punktów

Praktyki zawodowe:

-

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)