Finansowanie w ochronie zdrowia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-AE3-Foz-s1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0311) Ekonomia
|
Nazwa przedmiotu: | Finansowanie w ochronie zdrowia |
Jednostka: | Zakład Ekonomiki Zdrowia |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | - |
Całkowity nakład pracy studenta: | Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 15 godzin - udział w ćwiczeniach: 15 godzin Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach (w tym e-learning 3h): 15 godzin - udział w ćwiczeniach (w tym e-learning 3h): 15 godzin - przygotowanie do zajęć: 10 godzin - przygotowanie do zaliczenia: 10 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Posiada wiedzę na temat finansowych aspektów funkcjonowania polskiego systemu opieki zdrowotnej (K_W13) W2: Zna prawne i organizacyjne uwarunkowania swojego zawodu w kontekście finansowania sektora ochrony zdrowia oraz podmiotów gospodarczych w nim działających (K_W09) W3: Zna podstawowe pojęcia finansowe i ekonomiczne istotne w rozumieniu funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej (K_W13) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Zna metody finansowania świadczeń zdrowotnych (K_U23) U2: Potrafi formułować przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi ustne i pisemne, a także wyjaśniać swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji (K_U19) U3: Umie znajdować niezbędne informacje w literaturze fachowej z zakresu zdrowia publicznego (K_U24) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, poszerzone o wymiar interdyscyplinarny (K_K01) K2: efektywnie prezentuje własne opinie, wątpliwości i sugestie, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych (K_K12) K3: rozpoznaje problemy, które są poza zakresem jej/jego kompetencji i wie do kogo zwrócić się o pomoc, z uwzględnieniem umiejętności współpracy zespole interdyscyplinarnym (K_K02) |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: wykład informacyjny wykład konwersatoryjny e-learning Ćwiczenia: analiza przypadków dyskusja dydaktyczna e-learning |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje zagadnienia związane z finansowymi aspektami funkcjonowania opieki zdrowotnej. W ramach przedmiotu studenci: dowiedzą się w czym wyraża się specyfika rynku usług zdrowotnych; poznają finansowe podstawy funkcjonowania systemów opieki zdrowotnej w Polsce i na świecie. Celem kształcenia jest uświadomienie studentom roli ekonomiki zdrowia oraz przygotowanie ich do wykorzystywania wiedzy na temat efektywnego gospodarowania zasobami w ochronie zdrowia w pracy zawodowej. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów obejmuje: 1. Podstawy ekonomii a. Popyt, definicja, elastyczność b. Podaż, definicja, elastyczność 2. Równowaga rynku q. Ograniczenia budżetowe 3.Preferencje konsumenta a. Założenia o preferencjach b. Krzywe obojętności c. Przykłady preferencji d. Substytuty doskonałe e. Dobra doskonale komplementarne i substytucyjne f. Dobra niechciane, neutralne (złe) g. Dobra neutralne (obojętne) h. Krańcowa stopa substytucji 4. Użyteczność a. Budowanie funkcji użyteczność b. Krzywe obojętności c. Użyteczność kardynalna, porządkowa d. Użyteczność krańcowa a krańcowa stopa substytucji 5. Zyski i koszty a. Maksymalizacja zysków b. Minimalizacja kosztów c. Koszty przeciętne i krańcowe d. Koszty stałe i zmienne e. Korzyści skali 6. Monopol a. Dlaczego powstają monopole? b. Nieefektywność monopolu c. Strata społeczna z tytułu monopolu 7. Dobra publiczne a. Cechy dóbr publicznych 8. Efekty i koszty zewnętrzne a. Przykłady z ochrony zdrowia b. Niedoskonałość państwa 9.Efektywność i równość w ochronie zdrowia a. Efektywność techniczna, kosztowa, alokacyjna 10. Równość i sprawiedliwość społeczna a. Równość dostępu a równość zdrowia b. Definicja potrzeb zdrowotnych 11. Ekonomika zdrowia a. Neoklasyczna vs. klasyczna ekonomia dobrobytu b. Historia ekstra welferyzmu 12. Przedmiot efektywności według ekstra welferyzm a. Podstawowe założenia analizy koszt efekt b. Reguła kompensacji 13. Metody wartościowania wyników zdrowotnych a. Podstawowe założenia analizy efektywności kosztowej b. Podobieństwa i różnice między analizą kosztów i korzyści a analizą efektywności kosztowej c. Alokacja zasobów w sektorze ochrony zdrowia 14. Podstawowe pojęcia (alokacja, priorytetyzacja, racjonalizacja) a. Kryteria alokacyjne (efektywność, równość i sprawiedliwość społeczna) b. Modele alokacji (jedno i dwubiegunowe) c. Algorytm decyzyjny 15. Doświadczenia krajów rozwiniętych w poszukiwaniu optymalnej alokacji zasobów 16. Finansowanie ochrony zdrowia a. Źródła finansowania bezpośrednie i pośrednie b. Podatek vs składka ubezpieczeniowa c. Współpłacenie |
Literatura: |
Podręczniki podstawowe: Getzen T., Ekonomika zdrowia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000 Podręczniki uzupełniające: Varian H., Mikroekonomia. Kurs średni, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002, S. Folland, A.C. Goodman, M. Stano, Ekonomia zdrowia i opieki zdrowotnej, wyd. 2, Wolters Kluwer, Warszawa 2013. J. Suchecka, Ekonomia zdrowia i opieki zdrowotnej, Wolters Kluwer 2010. S. Devlin, S. Morris, D. Parkin, Ekonomia w ochronie zdrowia, wyd. 2, Wolters Kluwer, Warszawa 2012. Finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej, red. M. Dziubińska i in., CeDeWu, Warszawa 2014. E. Nojszewska, System ochrony zdrowia w Polsce, Wolters Kluwer, Warszawa 2011. Czasopisma: Pharmacoeconomics, Journal of Health Economics, Health Policy |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja osiągniętych przez studenta efektów uczenia będzie się odbywać przez ocenę: - opanowania materiału realizowanego na wykładach i ćwiczeniach (kolokwium pisemne (test wyboru) – W01, W02, W03, U01, U02,U03 ) max. 80 punktów - aktywnego udziału oraz przygotowania do prowadzonych zajęć, (Aktywność – K01, K02, K03) max. 20 punktów Uzyskane punkty przelicza się w następującej skali: Procent punktów ocena 92-100 5,0 84-91 4,5 76-83 4,0 68-75 3,5 60-67 3,0 0-59 2,0 Student uzyskuje pozytywne zaliczenie przy uzyskaniu minimum 60% punktów |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.