Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Fizjologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-AU1-Fiz-s1z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Fizjologia
Jednostka: Katedra Fizjologii Człowieka
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Fizjologia powinien posiadać wiedzę i umiejętności wynikające z nauczania przedmiotu biologia na poziomie podstawowym w zakresie szkoły średniej.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 10 godzin

- udział w ćwiczeniach: 20 godzin

- konsultacje związane z przygotowaniem sprawozdań: 3 godziny

- przeprowadzenie zaliczenia: 3 godziny

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 36 godzin, co odpowiada 1,44 punktu ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 10 godzin

- udział w ćwiczeniach: 20 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury: 15 godzin

- konsultacje związane z przygotowaniem sprawozdań: 3 godziny

- napisanie sprawozdań z ćwiczeń - 4 godziny

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 15+4+2= 21 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 73 godziny, co odpowiada 3 punktom ECTS


3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 15+4+2= 21 godzin


Łączny nakład pracy związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 36 godziny, co odpowiada 1,44 punktu ECTS

4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Zna prawidłowe struktury komórek, tkanek i układów organizmu ludzkiego - K_W01

W2: Zna i rozumie procesy fizjologiczne człowieka oraz mechanizmy patofizjologii chorób - K_W02

W3: Zna zasady analizy i interpretacji sygnału elektrokardiograficznego, artefaktów i metod ich eliminacji w badaniach elektrograficznych, zasad działania aparatury holterowskiej - K_W44

W4: Zna i rozumie podstawy techniczne i biofizyczne oraz techniki wykonywania badań EEG i EMG - K_W45

W5: Zna i rozumie podstawy techniczne, biofizyczne i fizjologiczne badań audiologicznych - K_W46

W6: Ma wiedzę na temat błędów w wykonywaniu badań i potrafi wskazać przyczyny błędów - K_W52


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Posiada umiejętności oceny i interpretacji badań w zakresie kompetencji personelu technicznego elektrokardiografii - K_U10

U2: Potrafi przewidzieć możliwe błędy w wykonaniu badań, jego artefakty i warianty oraz zapobiec im - K_U11

U3: Potrafi właściwie gospodarować czasem swoim i współpracowników - K_U16

U4: Potrafi przedstawić wybrane problemy medyczne w formie ustnej lub pisemnej, w formie adekwatnej do poziomu odbiorców - K_U19


Metody dydaktyczne:

K1: Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę I umiejętności, poszerzone o wymiar interdyscyplinarny - K_K01

K2: Rozpoznaje problemy, które są poza zakresem jej/jego kompetencji i wie do kogo zwrócić się o pomoc, z uwzględnieniem umiejętności współpracy w zespole - K_K02

K3: Posiada umiejętności działania w warunkach niepewności i stresu - K_K03

K4: Stawia dobro pacjenta na pierwszym miejscu - K_K04

K5: Rozumie potrzeby przekazywania społeczeństwu informacji o osiągnięciach naukowych związanych z reprezentowaną dziedziną wiedzy - K_K08

K6: Odpowiedzialnie planuje i wykonuje zadania zawodowe, potrafi efektywnie zarządzać czasem własnym - K_K09

K7: Efektywnie prezentuje własne opinie, wątpliwości i sugestie, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi - K_K12

K8: Dostrzega potrzebę rozwijania kompetencji sprzyjających polepszaniu własnego zdrowia oraz udzielania w tym obszarze wsparcia innym osobom - K_K14


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa
- laboratoryjna
- obserwacji

Skrócony opis:

Kurs fizjologii człowieka umożliwia studentowi poznanie podstawowych pojęć i zrozumienie procesów regulujących funkcjonowanie poszczególnych narządów, jak i układów. Pozwala ponadto na zrozumienie zależności zachodzących pomiędzy poszczególnymi elementami organizmu człowieka.

Pełny opis:

Celem przedmiotu Fizjologia jest zapoznanie studentów z procesami fizjologicznymi i mechanizmami odpowiedzialnymi za homeostazę organizmu człowieka. Wykłady z Fizjologii mają za zadanie przedstawienie i utrwalenie wiedzy z zakresu podstaw fizjologii: z układu krążenia, układu oddechowego, układu wydzielania wewnętrznego i układu nerwowego. Student zapozna się z podstawowymi mechanizmami funkcjonowania komórki nerwowej, pozna właściwości błony komórkowej komórki nerwowej oraz jej rolę w genezie potencjału spoczynkowego i potencjału czynnościowego. Kolejnym celem jest zapoznawanie studenta z neurobiologicznymi podstawami odruchów oraz działaniem układu kontroli ruchów. Ponadto zdobędzie wiedzę o funkcjonowaniu układu krążenia i układu oddechowego oraz o mechanizmach regulujących ich pracę. Zapozna się z wiedzą o fizjologii układu pokarmowego oraz mechanizmach jego czynności wydzielniczej. Zdobędzie wiedzę o mechanizmach działania układu rozrodczego u kobiet i mężczyzn.

Ćwiczenia mają charakter laboratoryjny i są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Podczas ćwiczeń student zostaje wdrożony do wykonywania EKG oraz pomiaru ciśnienia tętniczego. Zapozna się z ze sposobem kreślenia osi elektrycznej serca. Student pozna zasady funkcjonowania zmysłów oraz sposoby pomiarów parametrów fizjologicznych dotyczących zmysłów: słuchu (audiometria i widełki laryngologiczne), wzroku (tablice Snellena, Ishihara), równowagi (posturografia), smaku i węchu (rozpoznawanie smaków) i czucia. Student pozna metody pomiaru czynności bioelektrycznych człowieka (EEG, EOG i EMG) i ich znaczenie w diagnostyce medycznej.

Ćwiczenia laboratoryjne z fizjologii pozwalają na wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej.

1.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Tafil-Klawe M, Klawe J (red.): Wykłady z fizjologii człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011

2. Konturek S (red.): Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny, Elsevier, Urban & Partner, Wrocław 2007

3. Traczyk WZ, Trzebski A: Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej. PZWL, Warszawa 2004

Literatura uzupełniająca:

1. Górski J: Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2006

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą do zaliczenia przedmiotu Fizjologia jest przestrzeganie zasad ujętych w Regulaminie Dydaktycznym Katedry Fizjologii.

Ćwiczenia laboratoryjne:

Warunkiem uzyskania zaliczenia z Fizjologii jest zaliczenie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych (zaliczenie raportów/kart pracy), wejściówek i kolokwiów śródsemestralnych.

Raporty/karty pracy: Warunkiem zaliczenia raportu (bez oceny) jest uzyskanie 60% maksymalnej liczby punktów.

Kolokwia, wejściówki,: Warunkiem zaliczenia wejściówek i kolokwiów jest uzyskanie 60% maksymalnej liczby punktów.

W przypadku kolokwiów i wejściówek uzyskane punkty przelicza się na stopnie według następującej skali:

liczba punktów – odsetek liczby zadań ocena

>92% bdb

85-92% db+

77-84% db

69-76% dst+

61-68% dst

≤ 60% ndst

Student otrzymuje ocenę zaliczenie na ocenę, która jest średnią arytmetyczną z wszystkich kolokwiów.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Tafil-Klawe
Prowadzący grup: Wieńczysława Adamczyk, Mirosława Cieślicka, Katarzyna Dmitruk, Blanka Dwojaczny, Wojciech Kaźmierczak, Małgorzata Tafil-Klawe
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)