Fizjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-AU1-Fiz-s1z |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0912) Medycyna
|
Nazwa przedmiotu: | Fizjologia |
Jednostka: | Katedra Fizjologii Człowieka |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Fizjologia powinien posiadać wiedzę i umiejętności wynikające z nauczania przedmiotu biologia na poziomie podstawowym w zakresie szkoły średniej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 10 godzin - udział w ćwiczeniach: 20 godzin - konsultacje związane z przygotowaniem sprawozdań: 3 godziny - przeprowadzenie zaliczenia: 3 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 36 godzin, co odpowiada 1,44 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 10 godzin - udział w ćwiczeniach: 20 godzin - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury: 15 godzin - konsultacje związane z przygotowaniem sprawozdań: 3 godziny - napisanie sprawozdań z ćwiczeń - 4 godziny - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 15+4+2= 21 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 73 godziny, co odpowiada 3 punktom ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 15+4+2= 21 godzin Łączny nakład pracy związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 36 godziny, co odpowiada 1,44 punktu ECTS 4. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna prawidłowe struktury komórek, tkanek i układów organizmu ludzkiego - K_W01 W2: Zna i rozumie procesy fizjologiczne człowieka oraz mechanizmy patofizjologii chorób - K_W02 W3: Zna zasady analizy i interpretacji sygnału elektrokardiograficznego, artefaktów i metod ich eliminacji w badaniach elektrograficznych, zasad działania aparatury holterowskiej - K_W44 W4: Zna i rozumie podstawy techniczne i biofizyczne oraz techniki wykonywania badań EEG i EMG - K_W45 W5: Zna i rozumie podstawy techniczne, biofizyczne i fizjologiczne badań audiologicznych - K_W46 W6: Ma wiedzę na temat błędów w wykonywaniu badań i potrafi wskazać przyczyny błędów - K_W52 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Posiada umiejętności oceny i interpretacji badań w zakresie kompetencji personelu technicznego elektrokardiografii - K_U10 U2: Potrafi przewidzieć możliwe błędy w wykonaniu badań, jego artefakty i warianty oraz zapobiec im - K_U11 U3: Potrafi właściwie gospodarować czasem swoim i współpracowników - K_U16 U4: Potrafi przedstawić wybrane problemy medyczne w formie ustnej lub pisemnej, w formie adekwatnej do poziomu odbiorców - K_U19 |
Metody dydaktyczne: | K1: Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę I umiejętności, poszerzone o wymiar interdyscyplinarny - K_K01 K2: Rozpoznaje problemy, które są poza zakresem jej/jego kompetencji i wie do kogo zwrócić się o pomoc, z uwzględnieniem umiejętności współpracy w zespole - K_K02 K3: Posiada umiejętności działania w warunkach niepewności i stresu - K_K03 K4: Stawia dobro pacjenta na pierwszym miejscu - K_K04 K5: Rozumie potrzeby przekazywania społeczeństwu informacji o osiągnięciach naukowych związanych z reprezentowaną dziedziną wiedzy - K_K08 K6: Odpowiedzialnie planuje i wykonuje zadania zawodowe, potrafi efektywnie zarządzać czasem własnym - K_K09 K7: Efektywnie prezentuje własne opinie, wątpliwości i sugestie, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi - K_K12 K8: Dostrzega potrzebę rozwijania kompetencji sprzyjających polepszaniu własnego zdrowia oraz udzielania w tym obszarze wsparcia innym osobom - K_K14 |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Kurs fizjologii człowieka umożliwia studentowi poznanie podstawowych pojęć i zrozumienie procesów regulujących funkcjonowanie poszczególnych narządów, jak i układów. Pozwala ponadto na zrozumienie zależności zachodzących pomiędzy poszczególnymi elementami organizmu człowieka. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu Fizjologia jest zapoznanie studentów z procesami fizjologicznymi i mechanizmami odpowiedzialnymi za homeostazę organizmu człowieka. Wykłady z Fizjologii mają za zadanie przedstawienie i utrwalenie wiedzy z zakresu podstaw fizjologii: z układu krążenia, układu oddechowego, układu wydzielania wewnętrznego i układu nerwowego. Student zapozna się z podstawowymi mechanizmami funkcjonowania komórki nerwowej, pozna właściwości błony komórkowej komórki nerwowej oraz jej rolę w genezie potencjału spoczynkowego i potencjału czynnościowego. Kolejnym celem jest zapoznawanie studenta z neurobiologicznymi podstawami odruchów oraz działaniem układu kontroli ruchów. Ponadto zdobędzie wiedzę o funkcjonowaniu układu krążenia i układu oddechowego oraz o mechanizmach regulujących ich pracę. Zapozna się z wiedzą o fizjologii układu pokarmowego oraz mechanizmach jego czynności wydzielniczej. Zdobędzie wiedzę o mechanizmach działania układu rozrodczego u kobiet i mężczyzn. Ćwiczenia mają charakter laboratoryjny i są częściowo powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Podczas ćwiczeń student zostaje wdrożony do wykonywania EKG oraz pomiaru ciśnienia tętniczego. Zapozna się z ze sposobem kreślenia osi elektrycznej serca. Student pozna zasady funkcjonowania zmysłów oraz sposoby pomiarów parametrów fizjologicznych dotyczących zmysłów: słuchu (audiometria i widełki laryngologiczne), wzroku (tablice Snellena, Ishihara), równowagi (posturografia), smaku i węchu (rozpoznawanie smaków) i czucia. Student pozna metody pomiaru czynności bioelektrycznych człowieka (EEG, EOG i EMG) i ich znaczenie w diagnostyce medycznej. Ćwiczenia laboratoryjne z fizjologii pozwalają na wypracowanie umiejętności pracy indywidualnej i zespołowej. 1. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Tafil-Klawe M, Klawe J (red.): Wykłady z fizjologii człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011 2. Konturek S (red.): Fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów medycyny, Elsevier, Urban & Partner, Wrocław 2007 3. Traczyk WZ, Trzebski A: Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej. PZWL, Warszawa 2004 Literatura uzupełniająca: 1. Górski J: Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2006 |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą do zaliczenia przedmiotu Fizjologia jest przestrzeganie zasad ujętych w Regulaminie Dydaktycznym Katedry Fizjologii. Ćwiczenia laboratoryjne: Warunkiem uzyskania zaliczenia z Fizjologii jest zaliczenie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych (zaliczenie raportów/kart pracy), wejściówek i kolokwiów śródsemestralnych. Raporty/karty pracy: Warunkiem zaliczenia raportu (bez oceny) jest uzyskanie 60% maksymalnej liczby punktów. Kolokwia, wejściówki,: Warunkiem zaliczenia wejściówek i kolokwiów jest uzyskanie 60% maksymalnej liczby punktów. W przypadku kolokwiów i wejściówek uzyskane punkty przelicza się na stopnie według następującej skali: liczba punktów – odsetek liczby zadań ocena >92% bdb 85-92% db+ 77-84% db 69-76% dst+ 61-68% dst ≤ 60% ndst Student otrzymuje ocenę zaliczenie na ocenę, która jest średnią arytmetyczną z wszystkich kolokwiów. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Tafil-Klawe | |
Prowadzący grup: | Wieńczysława Adamczyk, Mirosława Cieślicka, Katarzyna Dmitruk, Blanka Dwojaczny, Wojciech Kaźmierczak, Małgorzata Tafil-Klawe | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.