Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zaburzenia funkcjonowania mózgu na przykładzie wad mózgowia. Doświadczenia własne z uwzględnieniem metod terapii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-AU2-PKZFM-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zaburzenia funkcjonowania mózgu na przykładzie wad mózgowia. Doświadczenia własne z uwzględnieniem metod terapii
Jednostka: Katedra Neurochirurgii i Neurologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Anatomia mózgowia

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Efekty uczenia się - wiedza:

Umiejętność zdefiniowania zaburzeń integracji sensorycznej.

Wiedza na temat funkcjonowania oraz anatomii ciała modzelowatego.

Umiejętność oceny i zróżnicowania zaburzeń widzenia u dzieci.

Metody dydaktyczne:

wykład, prezentacja przypadków, omówienie kwestionariusza SI

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

Skrócony opis:

Cykl wykładów wyjaśniających funkcjonowanie centralnego układu nerwowego na przykładzie wad mózgowia ze szczególnym uwzględnieniem agenezji ciała modzelowatego

Pełny opis:

Agenezja ciała modzelowatego jest wada mózgowia. Pacjenci z tym zaburzeniem wykazują dużą różnorodność objawów. Wynika to z braku prawidłowych połączeń międzypółkulowych. Na przykładzie tej wady omawiane jest funkcjonowanie ludzkiego mózgu. Wyjaśnione są mechanizmy zaburzeń widzenia u osób z wadami mózgu oraz zaburzeniami integracji sensorycznej. Omawiane są sposoby rozpoznawania tych zaburzeń i radzenia sobie z nimi. Ponadto student uczy się przeprowadzać kwestionariusz sensomotoryczny

Literatura:

Zbigniew Przyrowski – Kliniczna Obserwacja EMPIS

Ludwika Sadowska, Michał Dziewulski – Neurofizjologiczne podstawy diagnostyki i terapii dzieci z zaburzeniami rozwojowymi Wyższa Szkoła Mazowiecka WARSZAWA 2012

Carol Stock Kranowitz – Nie – zgrane dziecko; Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie HARMONIA Gdańsk 2012.

Carol Stock Kranowitz – Nie – zgrane dziecko w świecie gier i zabaw HARMONIA Gdańsk 2012

Bożena Odowska – Szlachcic – Metoda integracji sensorycznej we wspomaganiu rozwoju mowy u dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego HARMONIA Gdańsk 2010

Bożena Odowska – Szlachcic – Terapia integracji sensorycznej zeszyt 1 HARMONIA Gdańsk 2012

Bożena Odowska – Szlachcic – Terapia integracji sensorycznej zeszyt 2 HARMONIA Gdańsk 2011

P. G. Emmons, L. McKendry Anderson – Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej K. E. LIBER Warszawa 2007.

Maria Borkowska, Kinga Wagh – Integracja Sensoryczna na co dzień Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa 2010, 2011.

Maria Borkowska, Izabela Gelleta – Wady postawy i stóp u dzieci PZWL Warszawa 2015

Metody i kryteria oceniania:

Uczestnictwo w wykładach

Przeprowadzenie kwestionariusza SI

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)