Biologia i fizjologia człowieka: Fizjologia żucia z elementami stomatologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-D1-FZC-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0519) Nauki biologiczne (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Biologia i fizjologia człowieka: Fizjologia żucia z elementami stomatologii |
Jednostka: | Katedra Fizjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Fizjologia żucia z elementami stomatologii powinien posiadać wiedzę z zakresu biologii w odniesieniu do jamy ustnej i zębów oraz wiedzę z zakresu anatomii dotyczącą budowy układu kostnego i mięśniowego twarzoczaszki |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 15 godzin - udział w ćwiczeniach laboratoryjnych: 15 godzin - konsultacje związane z przygotowaniem sprawozdań: 1 godzina - przeprowadzenie kolokwiów: 1 godzina - przeprowadzenie zaliczenia teoretycznego: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 33 godzin, co odpowiada 1,32 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 15 godzin - udział w ćwiczeniach laboratoryjnych: 15 godzin - konsultacje związane z przygotowaniem sprawozdań: 1 godzina - napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 2 godziny - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 5 godzin - przygotowanie do kolokwiów i udział w kolokwium: 5+1= 6 godzin - przygotowanie do zaliczenia teoretycznego i udział w zaliczeniu: 5+1= 6 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do ćwiczeń ( w tym czytanie wskazanej literatury): 5 godzin - przygotowanie do kolokwiów i udział w kolokwiach: 5+1=6 godzin - przygotowanie do zaliczenia teoretycznego i udział w zaliczeniu: 5+1= 6 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się i uczestnictwem w procesie oceniania wynosi 17 godzin, co odpowiada 0,68 punktu ECTS 4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach laboratoryjnych: 15 godzin - konsultacje związane z przygotowaniem sprawozdań: 1 godzina Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 16 godzin, co odpowiada 0,64 punktu ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1:Analizuje proces rozwoju osobniczego od dzieciństwa do późnej starości (K_W12) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Prezentowania w formie ustnej (K_U26) U2: Przygotowuje pisemny raport w oparciu o własne działania lub dane źródłowe (K_U27) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Rozumie potrzebę stałego dokształcania się (K_K03) K2: Bierze odpowiedzialność za działania własne i właściwie organizuje własną pracę (K_08) |
Metody dydaktyczne: | Wykład: metody dydaktyczne podające - wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład problemowy z prezentacją multimedialną Ćwiczenia: metody dydaktyczne poszukujące – laboratoryjna, obserwacji, ćwiczeniowa metoda klasyczna problemowa, dyskusji, pokazu Seminaria: nie dotyczy |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Kurs Fizjologia żucia z elementami stomatologii umożliwia Studentowi poznanie i zrozumienie podstawowych pojęć i reguł fizjologicznych i patofizjologicznych związanych z funkcjonowaniem narządu żucia. W trakcie ćwiczeń i wykładów Wykładowca przedstawia budowę i rozwój układu zębowego, fizjologię przyzębia oraz opisuje czynności fizjologiczne zachodzące z udziałem narządu żucia uwzględniając procesy biochemiczne zachodzące w jamie ustnej. |
Pełny opis: |
W trakcie wykładów student zapozna się z rozwojem układu zębowego, układem kostnym i stawowym narządu żucia, budową i fizjologią przyzębia, fizjologią błony śluzowej jamy ustnej oraz pozna podstawy fizjologii układu nerwowo -mięśniowego narządu żucia. Ponadto dowie się o czynnościach fizjologicznych z udziałem narządu żucia oraz procesach biochemicznych zachodzących w jamie ustnej. Student zdobędzie także wiedzę z zakresu nieprawidłowości zębów, próchnicy i jej profilaktyki, chorób przyzębia i ich zapobieganiu oraz podstawowych zagadnień współczesnej ortodoncji. W trakcie ćwiczeń student pozna poszczególne kości wchodzące w skład mózgoczaszki i trzewioczaszki oraz wykona podstawowe pomiary kefalometryczne. Student pozna sprzężenie elektromechaniczne, rodzaje skurczów i włókien mięśniowych, mięśnie narządu żucia i unerwienie narządu żucia. W trakcie ćwiczeń student zapozna się z rozwojem, budową, unerwieniem i biomechaniką stawu skroniowo – żuchwowego oraz wykona badanie palpacyjne SSŻ. Ponadto student zapozna się z czynnościami fizjologicznymi z udziałem narządu żucia: ssaniem, żuciem, połykaniem trzewnym i dojrzałym, oddychaniem i mową. Ćwiczenia zapoznają studenta z etiopatogenezą i profilaktyką próchnicy, klasyfikacją, leczeniem i zapobieganiem chorób przyzębia, wadami zgryzu, nowoczesną diagnostyką wad zgryzu i aparatami ortodontycznymi. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Fizjologia narządu żucia- podręcznik dla studentów stomatologii, O. Grotsfeld PZWL, 1985 2. Fizjologia narządu żucia- materiały do ćwiczeń, M. Szprinder - Nodzak, Warszawa, 1993 Literatura uzupełniająca: 1. Zaburzenia czynnościowe narządu żucia, B. Koecka, Urban & Partner, 1997, 2. Stomatologia zachowawcza wieku rozwojowego, Z. Knychalska- Karwan, Kraków, 2002 |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą do zaliczenia przedmiotu Fizjologia jest przestrzeganie zasad ujętych w Regulaminie Dydaktycznym Katedry Fizjologii. Ćwiczenia laboratoryjne: Warunkiem uzyskania zaliczenia z Fizjologii jest zaliczenie wszystkich laboratoriów (zaliczenie raportów/kart pracy), wejściówek i kolokwiów śródsemestralnych. Raporty/karty pracy: Warunkiem zaliczenia raportu (bez oceny) jest uzyskanie 60% maksymalnej liczby punktów. Kolokwia, wejściówki,: Warunkiem zaliczenia wejściówek i kolokwiów jest uzyskanie 60% maksymalnej liczby punktów. W przypadku kolokwiów i wejściówek uzyskane punkty przelicza się na stopnie według następującej skali: W przypadku kolokwiów i wejściówek uzyskane punkty przelicza się na stopnie według następującej skali:ocena procent punktów bardzo dobra 95 – 100% dobra plus 86 – 94% dobra 78 – 85% dostateczna plus 69 – 77% dostateczna 60 – 68% niedostateczna 0 – 59% Zaliczenie z oceną: Odbywa się w formie testu jednokrotnego wyboru złożonego ze 30 pytań. Za każdą prawidłową odpowiedź student uzyskuje 1 punkt. Do uzyskania pozytywnej oceny konieczne jest zdobycie z egzaminu 16 (51%) punktów. Uzyskane punkty przelicza się na stopnie według następującej skali: ocena procent punktów bardzo dobra 90 – 100% dobra plus 80– 89% dobra 70 – 70% dostateczna plus 60 – 69% dostateczna 51 – 59% niedostateczna 0 – 50% Zaliczenie końcowe teoretyczne (0-30 pkt. ≥ 51%) : W1, K1 Kolokwium pisemne (0-10 pkt. ≥ 60%): W1, K1 Wejściówka pisemna (0-5 pkt. ≥ 60%): W1, K1 Raporty/ karty pracy (0-10 pkt. ≥ 60%): W1, U1, U2, K1, K2 Przedłużona obserwacja (0-15 pkt.; ≥ 50%): K1, K2 |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.