Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Organizacja żywienia zbiorowego i bezpieczeństwo: Higiena, toksykologia i bezpieczeństwo żywności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-D1-HT-N1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0919) Ochrona zdrowia (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Organizacja żywienia zbiorowego i bezpieczeństwo: Higiena, toksykologia i bezpieczeństwo żywności
Jednostka: Katedra Higieny, Epidemiologii, Ergonomii i Kształcenia Podyplomowego
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowe zagadnienia z zakresu biologii, higieny żywności.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi

- udział w wykładach: 20 godz. (z wykorzystaniem metod kształcenia na odległość)

- udział w ćwiczeniach: 20 godz. (z wykorzystaniem metod kształcenia na odległość)

- konsultacje: 2 godz.

- przeprowadzenie egzaminu: 1 godz.

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 43 godz., co odpowiada 1,7 punktom ECTS.


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 20 godz. z wykorzystaniem metod kształcenia na odległość)

- udział w ćwiczeniach: 20 godz. z wykorzystaniem metod kształcenia na odległość)

- samokształcenie: 20 godz. z wykorzystaniem metod kształcenia na odległość)

- konsultacje: 1 godz.

- przygotowanie do ćwiczeń (czytanie wskazanej literatury i przygotowanie opracowań): 5 godz.

- przygotowanie do egzaminu + egzamin: 9+1= 10 godz.

Nakład pracy studenta wynosi 76 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS.


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie wskazanej literatury naukowej: 1 godz.

- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań z zakresu higieny, toksykologii i bezpieczeństwa żywności): 3,5 godz.

- udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników badań z zakresu higieny, toksykologii i bezpieczeństwa żywności): 6 godz.

- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem wyników badań z zakresu higieny, toksykologii i bezpieczeństwa żywności): 2 godz.

- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z

zakresu higieny, toksykologii i bezpieczeństwa żywności): 0,5 godz.

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 13 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS.


4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do egzaminu 9+1 = 10 (0,4 punktu ECTS).


5. Bilans nakładu pracy w zakresie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość:

- udział w wykładach: 20 godzin (0,8 punktu ECTS)

- udział w ćwiczeniach: 20 godzin (1,2 punktu ECTS)

Łączny nakład pracy studenta w zakresie zajęć prowadzonych z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość wynosi 40 godzin, co odpowiada 1,6 punktom ECTS.


6. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach: 30 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 30 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS.


7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy



Efekty uczenia się - wiedza:

Student:

W1. Opisuje podstawowe zagadnienia z zakresu jakości i bezpieczeństwa żywności, substancji antyodżywczych i zanieczyszczeń żywności. (K_W09)

W2. Zna wpływ zanieczyszczeń środowiska na bezpieczeństwo żywności. (K_W10)



Efekty uczenia się - umiejętności:

Student:

U1. Potrafi dokonać oceny jakości i bezpieczeństwa żywności. (K_U21)

U2. Posiada umiejętność przygotowania pisemnego raportu w oparciu o własne działania lub dane źródłowe. (K_U27)



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student:

K1. Posiada nawyk i umiejętność stałego dokształcania się. (K_K03)



Metody dydaktyczne:

Wykłady:

- wykład informacyjny z prezentacją multimedialną z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia

- wykład problemowy (w tym w oparciu o aspekt naukowy) z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia

Ćwiczenia:

- sprawozdania pisemne, dyskusja dydaktyczna, opracowania, praca zespołowa, z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia

- projektowanie i analiza badań naukowych z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia

- nauczanie wspomagane komputerem z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia

- konsultacje z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- panelowa
- seminaryjna

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami oceny toksykologicznej substancji szkodliwych występujących w żywności i wodzie oraz uwarunkowaniami bezpiecznej produkcji żywności.

Pełny opis:

Wykłady:

1. Ogólne wiadomości o truciznach i zatruciach. Losy substancji obcych w organizmie z uwzględnieniem wchłaniania, rozmieszczenia, przemian i wydalania. Współczynniki ryzyka związanego z narażeniem na substancje obce poprzez żywność.

2. Zanieczyszczenia biologiczne żywności. Bioterroryzm żywnościowy.

3. Zatrucia grzybami.

4. Żywność transgeniczna.

5. Nadzór nad bezpieczeństwem żywności. Instytucje kształtujące legislację w zakresie substancji obcych w żywności. Systemy wczesnego ostrzegania przed zagrożeniami ze strony substancji obcych w żywności RASFF.

6. Zanieczyszczenia chemiczne żywności. Dioksyny, azotany i azotyny, pestycydy, metale ciężkie, PCB, WWA, akrylamid.

7. Substancje wzbogacające w żywności. Dozwolone substancje dodatkowe w żywności - zagrożenia dla zdrowia.

9. Występowanie pozostałości antybiotyków w żywności pochodzenia zwierzęcego.

Ćwiczenia:

1. Właściwości użytkowe i toksykologiczne pestycydów.

2. Oszacowanie pobrania z dietą metali ciężkich.

3. Pracownia zatruć grzybami. Rozpoznawanie zarodników.

4. Pracownia badań żywności. Oznaczanie barwników w żywności.

5. Oznaczanie zanieczyszczeń chemicznych wody.

6. Zatrucia i zakażenia pokarmowe - pracownia Campylobacter.

7. Dioksyny - pobranie z dietą.

8. Oznaczanie pozostałości detergentów i składników z tworzyw sztucznych w żywności - metoda chromatografii cienkowarstwowej.

9. Projekt praktyczny - analiza publikacji naukowej z zakresu higieny bezpieczeństwa i toksykologii żywności.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Brzozowska A.: Toksykologia żywności. Przewodnik do ćwiczeń. Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2004.

Literatura uzupełniająca:

1. Curtis D. Klaassen, John B. Watkins III: Casarett &Doull Podstawy toksykologii Redakcja wydania I polskiego: Barbara , 2014 Medpharm.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywny udział w przewidzianych planem zajęciach, teoretyczne przygotowanie i poprawne wykonanie analiz danych wraz z pisemnym sprawozdaniem (w tym pobranie i terminowe złożenie zadań na platformie Moodle). Podczas ćwiczeń prowadzona jest przedłużona obserwacja kompetencji społecznych (0-10 punktów; zaliczenie >50%). Kolokwium opisowe po zakończeniu ćwiczeń - W1, W2, U1, U2.

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie zajęć dydaktycznych zgodnie z założonymi efektami kształcenia. Nieobecności muszą być usprawiedliwione i zaliczone ustnie lub pisemnie u prowadzących. Ćwiczenia należy odrobić w formie i terminach wyznaczonych przez kierownika dydaktycznego. Nieodrobienie zajęć uniemożliwia przystąpienie do egzaminu.

Egzamin odbywa się po zakończeniu cyklu wykładów i ćwiczeń. Egzamin przeprowadzany jest w formie opisowej obejmującej zagadnienia z wykładów i ćwiczeń (efekty kształcenia: W1, W2, U1, U2, K1).

Tabela ocen:

0-55% - niedostateczny

56 -68,0% - dostateczny

68,1-76,0% - dostateczny plus

76,1-84,0% - dobry

84,1-92,0% - dobry plus

92,1-100% - bardzo dobry

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Samokształcenie, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Klawe
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie
Samokształcenie - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)