Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Moduł kształcenia ogólnego: Informatyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-D1-IN-N1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0688) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje obejmująe technologie informacyjno-komunikacyjne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Moduł kształcenia ogólnego: Informatyka
Jednostka: Katedra Podstaw Teoretycznych Nauk Biomedycznych i Informatyki Medycznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Umiejętność pracy z komputerem osobistym oraz znajomość podstaw pakietu pakietu biurowego.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: zna pojęcia algorytmiki oraz system dwójkowego i logiki rozmytej

W2: rozumie cele telemedycyny, systemów doradczych i sztucznej inteligencji

W3: wyjaśnia zadania bioinformatyki w rozwoju medycyny spersonalizowanej

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: potrafi wprowadzać dane do arkusza kalkulacyjnego oraz formatować komórki arkuszy

U2: potrafi adresować komórki, tworzyć nazwy komórek i serie danych w arkuszach

U3: umie definiować wzory i potrafi zastosować wybrane funkcje matematyczne, logiczne i tekstowe

U4: używa pakietu kalkulacyjnego do analizy danych biomedycznych, w tym stosuje właściwe formy wizualizacji danych biomedycznych

U5: umie zastosować funkcje edytora tekstów użyteczne do pisania prac dyplomowych: formatowanie, porównanie dokumentów i tryb recenzji, słownik i funkcje językowe, tworzenie odsyłaczy i spisów.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: potrafi opisywać i prezentować wyniki oraz formułować wnioski na podstawie przeprowadzanych analiz danych biomedycznych

K2: potrafi ocenić przydatność metod informatycznych

w naukach biomedycznych

Metody dydaktyczne:

Wykład:

- wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną


Laboratoria:

- ćwiczenia w laboratorium komputerowym

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- laboratoryjna

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z celami i zadaniami informatyki we współczesnych zastosowaniach w obszarze nauk biomedycznych a także nabycie umiejętności posługiwania się podstawowymi narzędziami informatycznymi stosowanymi do analizy i wizualizacji danych oraz technikami edycji tekstu wykorzystywanymi w redakcji prac dyplomowych i publikacji.

Pełny opis:

Wykłady mają zapoznać studenta z podstawowymi pojęciami dotyczącymi algorytmiki, telemedycyny, systemów doradczych i metod sztucznej inteligencji oraz wykorzystaniu bioinformatyki w rozwoju medycyny spersonalizowanej

1. Algorytmika, złożoność i efektywność programów. Logika dwójkowa i rozmyta

2. Telemedycyna. Systemy doradcze we wspomaganiu decyzji biomedycznych oraz nauczaniu

3. Metody sztucznej inteligencji

4. Bioinformatyka-bazy i problemy w przetwarzaniu danych z badań molekularnych

5. Rewolucja genomiczna i medycyna spersonalizowana.

Laboratoria z przedmiotu Informatyka mają na celu uzyskanie umiejętności wykorzystania programu kalkulacyjnego do analizy oraz wizualizacji danych biomedycznych, poprzez praktyczne opanowanie przez studenta następujących umiejętności: wprowadzania danych do arkusza, definiowania wzorów, adresowania komórek, tworzenia ich nazw, tworzenia serii danych, stosowania wybranych funkcji matematycznych, logicznych tekstowych w programie kalkulacyjnym, jak również tworzenia komunikatywnych wykresów. W trakcie laboratoriów student zapozna się również z podstawowymi technikami redakcji dokumentów w programie do edycji tekstów, wykorzystywanymi w tworzeniu prac dyplomowych i naukowych: formatowanie, porównanie dokumentów i tryb recenzji, słownik i funkcje językowe, tworzenie odsyłaczy i spisów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Wrotek W. Excel 2010 PL. Kurs Helion

2. . Cox J, Lambert J. Office 2016. Krok po kroku. APN Promise 2016

Literatura uzupełniająca:

1. Roterman-Konieczna I. (red.). Elementy informatyki medycznej T. 1. Ścieżki kliniczne, wirtualny pacjent, telekonsultacje. 2011 Wydawnictwo UJ.

2. Rudowski R.. Informatyka medyczna Wydawnictwo Naukowe PWN. 2012

3. Piwowar M. Elementy informatyki medycznej. T 2, Genomika.

Kraków, Wydawnictwo UJ. 2012

Metody i kryteria oceniania:

W przypadku kolokwium końcowego uzyskane punkty przelicza się na stopnie według następującej skali:

Procent punktów Ocena

90-100% Bardzo dobry

80-89% Dobry plus

70-79% Dobry

60-69% Dostateczny plus

50-59% Dostateczny

0-49% Niedostateczny

Kolokwium końcowe w laboratorium komputerowym (>50%); (W1-W3, U1-U5, K1)

Przedłużona obserwacja/Aktywność((1-3 punktów; 3 punkty = ocena bardzo dobry) (W1-W3, U1-U5, K1-K2)

Praktyki zawodowe:

Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)