Przedmioty kształcenia ogólnego: Informatyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-D1-INA-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmioty kształcenia ogólnego: Informatyka |
Jednostka: | Katedra Biostatystyki i Teorii Układów Biomedycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędna jest znajomość podstaw matematyki i informatyki na poziomie szkoły średniej |
Całkowity nakład pracy studenta: | - udział w wykładach:5 godzin - udział w laboratoriach: 8 godzin - samokształcenie: 7 godzin - udział w seminariach: nie dotyczy - udział w konsultacjach: 3 godziny - przygotowanie do laboratoriów: 12 godzin - czytanie wskazanej literatury naukowej: 3 godziny - przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego+ kolokwium: 10+2= 12 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 50 godzin, o odpowiada 2 punktom ECTS. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna pojęcia algorytmiki oraz system dwójkowego i logiki rozmytej W2: rozumie cele telemedycyny, systemów doradczych i sztucznej inteligencji W3: wyjaśnia zadania bioinformatyki w rozwoju medycyny spersonalizowanej |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi wprowadzać dane do arkusza kalkulacyjnego oraz formatować komórki arkuszy U2: potrafi adresować komórki, tworzyć nazwy komórek i serie danych w arkuszach U3: umie definiować wzory i potrafi zastosować wybrane funkcje matematyczne, logiczne i tekstowe U4: używa pakietu kalkulacyjnego do analizy danych biomedycznych, w tym stosuje właściwe formy wizualizacji danych biomedycznych U5: umie zastosować funkcje edytora tekstów użyteczne do pisania prac dyplomowych: formatowanie, porównanie dokumentów i tryb recenzji, słownik i funkcje językowe, tworzenie odsyłaczy i spisów. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: potrafi opisywać i prezentować wyniki oraz formułować wnioski na podstawie przeprowadzanych analiz danych biomedycznych K2: potrafi ocenić przydatność metod informatycznych w naukach biomedycznych |
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną Laboratoria:- ćwiczenia w laboratorium komputerowym Metody dydaktyczne podające- wykład informacyjny (konwencjonalny) Metody dydaktyczne poszukujące- laboratoryjna |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z celami i zadaniami informatyki we współczesnych zastosowaniach w obszarze nauk biomedycznych a także nabycie umiejętności posługiwania się podstawowymi narzędziami informatycznymi stosowanymi do analizy i wizualizacji danych oraz technikami edycji tekstu wykorzystywanymi w redakcji prac dyplomowych i publikacji. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Algorytmika, złożoność i efektywność programów. Logika dwójkowa i rozmyta 2. Telemedycyna. Systemy doradcze we wspomaganiu decyzji biomedycznych oraz nauczaniu 3. Metody sztucznej inteligencji 4. Bioinformatyka-bazy i problemy w przetwarzaniu danych z badań molekularnych 5. Rewolucja genomiczna i medycyna spersonalizowana. Laboratoria z przedmiotu Informatyka mają na celu uzyskanie umiejętności wykorzystania programu kalkulacyjnego do analizy oraz wizualizacji danych biomedycznych, poprzez praktyczne opanowanie przez studenta następujących umiejętności: wprowadzania danych do arkusza, definiowania wzorów, adresowania komórek, tworzenia ich nazw, tworzenia serii danych, stosowania wybranych funkcji matematycznych, logicznych tekstowych w programie kalkulacyjnym, jak również tworzenia komunikatywnych wykresów. W trakcie laboratoriów student zapozna się również z podstawowymi technikami redakcji dokumentów w programie do edycji tekstów, wykorzystywanymi w tworzeniu prac dyplomowych i naukowych: formatowanie, porównanie dokumentów i tryb recenzji, słownik i funkcje językowe, tworzenie odsyłaczy i spisów. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Wrotek W. Excel 2010 PL. Kurs Helion 2. . Cox J, Lambert J. Office 2016. Krok po kroku. APN Promise 2016 Literatura uzupełniająca: 1. Roterman-Konieczna I. (red.). Elementy informatyki medycznej T. 1. Ścieżki kliniczne, wirtualny pacjent, telekonsultacje. 2011 Wydawnictwo UJ. 2. Rudowski R.. Informatyka medyczna Wydawnictwo Naukowe PWN. 2012 3. Piwowar M. Elementy informatyki medycznej. T 2, Genomika.Kraków, Wydawnictwo UJ. 2012 |
Metody i kryteria oceniania: |
W przypadku kolokwium końcowego uzyskane punkty przelicza się na stopnie według następującej skali:Procent punktów Ocena 90-100% Bardzo dobry 80-89% Dobry plus 70-79% Dobry 60-69% Dostateczny plus 50-59% Dostateczny 0-49% Niedostateczny Kolokwium końcowe w laboratorium komputerowym (>50%); (W1-W3, U1-U5, K1) Przedłużona obserwacja/Aktywność((1-3 punktów; 3 punkty = ocena bardzo dobry |
Praktyki zawodowe: |
Program kształcenia nie przewiduje odbycia praktyk zawodowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Samokształcenie, 5 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Ćwiklińska-Jurkowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Ćwiklińska-Jurkowska, Jacek Wiśniewski, Kacper Wnuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Samokształcenie - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.