Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Kliniczny zarys chorób: Pediatria

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-D2-KZCP-N1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kliniczny zarys chorób: Pediatria
Jednostka: Wydział Nauk o Zdrowiu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem realizowanego przedmiotu Kliniczny zarys chorób - pediatria jest przekazanie wiedzy teoretycznej i praktycznej dotyczącej: oceny rozwoju dziecka psychomotorycznego i fizycznego, zasad żywienia dzieci zdrowych, zasad profilaktycznego stosowania witamin, rozpoznawania objawów chorobowych u dzieci. Podczas realizacji przedmiotu omówione zostaną również najważniejsze zagadnienia związane z alergią pokarmową oraz biegunką ostrą i przewlekłą. u dzieci.

Pełny opis:

Wykłady

1.Rozwój fizyczny, psychomotoryczny i społeczny dziecka w poszczególnych okresach rozwojowych

2.Odrębności anatomiczne i czynnościowe ustroju dziecka

3.Metody oceny rozwoju fizycznego

4.Wybrane zagadnienia z semiotyki : gorączka, duszność, sinica, żółtaczka, wymioty, drgawki, obrzęki

5.Karmienie naturalne niemowląt

6.Karmienie sztuczne niemowląt. Zasady racjonalnego żywienia dzieci i młodzieży.

7.Alergia pokarmowa

8.Ostre biegunki u dzieci

9.Przewlekłe biegunki u dzieci. Celiakia.

10.Choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy

Ćwiczenia

1.Regulamin BHP. Organizacja oddziałów dziecięcych, schorzenia wieku rozwojowego wymagające hospitalizacji. Podstawowa dokumentacja leczenia szpitalnego. Technika zbierania wywiadu pediatrycznego, analiza danych z książeczki zdrowia dziecka. Ćwiczenia praktyczne zbierania wywiadu pediatrycznego. Noworodek – najważniejsze problemy w tym okresie rozwojowym. Higiena i pielęgnacja niemowląt oraz dzieci w wieku poniemowlęcym.

2.Okresy rozwoju dziecka. Ocena rozwoju psychoruchowego dziecka - praktyczna ocena przy łóżku chorego. Ocena rozwoju fizycznego dziecka. Ocena stanu odżywienia dziecka. Doskonalenie zbierania wywiadu pediatrycznego.

3.Żywienie dziecka zdrowego. Zbieranie wywiadu ze szczególnym zwróceniem uwagi na sposób żywienia dziecka. Promocja karmienia piersią. Technika prawidłowego karmienia piersią, najważniejsze błędy popełniane w trakcie karmienia piersią. Prezentacja przetworów żywieniowych dla niemowląt zdrowych m.in. mieszanki początkowe i następne. Układanie prawidłowo zbilansowanych diet dla niemowląt z uwzględnieniem zapotrzebowania kalorycznego, białkowego, suplementacji witaminy D. Leczenie żywieniowe w alergiach i nietolerancjach pokarmowych.

4.Ocena stanu ogólnego dziecka, prawidłowa interpretacja objawów zwiastujących pogorszenie stanu dziecka. Objawy chorobowe u dziecka: duszność, sinica, kaszel, obrzęki, podwyższona ciepłota ciała, wymioty, nieprawidłowe wypróżnienia, żółtaczka. Biegunki ostre u dzieci- przebieg kliniczny, żywienie dzieci w okresie wczesnej realimentacji Ocena odwodnienia dziecka, zasady korekcji zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych. Biegunka przewlekła. Klinika dziecka z zespołem złego wchłaniania.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1.Pediatria pod red. Krystyny Kubickiej i Barbary Kawalec, PZWL, Warszawa 2004

2.Zarys Pediarii pod red. Bogusława Pawlaczyka; PZWL, 2005

Literatura uzupełniająca:

1.Gastroenterologia praktyczna pod red. Jerzego Sochy; Biblioteka Pediatry t.33, PZWL, Warszawa 1999

2.Żywienie dzieci zdrowych i chorych pod red. Jerzego Sochy, PZWL, Warszawa 1998

Efekty uczenia się:

W wyniku realizacji treści kształcenia student powinien:

-prawidłowo zebrać dokładny wywiad pediatryczny i dietetyczny

-przeprowadzić wywiad dotyczący żywienia dziecka, ocenić jego prawidłowość, znać schemat żywienia dziecka zdrowego, w tym umieć rozpoznawać i rozwiązywać najważniejsze problemy związane z karmieniem naturalnym, wprowadzaniem posiłków uzupełniających dla niemowląt, znać skład najważniejszych produktów do żywienia dzieci i zasady, kiedy można je wprowadzać do diety

-znać zasady profilaktycznego stosowania witamin i minerałów

-umieć przeprowadzić analizę podaży składników odżywczych w diecie dziecka, wiedzieć jak zapobiegać niedoborom pokarmowym, znać preparaty uzupełniające dietę dziecka

-prawidłowo ocenić rozwój psychomotoryczny dziecka,

-prawidłowo ocenić rozwój fizyczny dziecka, w tym ocenę stanu odżywienia, znać normy w tym zakresie i biegle posługiwać się tabelami norm i siatkami centylowymi

-znać podstawowe objawy kliniczne występujące w schorzeniach wieku dziecięcego

-znać zasady stosowania diety eliminacyjnej w alergii pokarmowej i potrafić je przekazać w formie ustnej i pisemnej opiekunom dziecka

-znać zasady nawadniania doustnego w ostrej biegunce

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie na ocenę w formie pisemnego testu

warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na wszystkich wykładach i ćwiczeniach, przygotowanie teoretyczne do zajęć i pozytywna ocena z testu końcowego

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)