Przedmioty kształcenia ogólnego: Biostatystyka i metodologia poznania naukowego, w tym: Biostatystyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-D3-Biost-N1d |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Przedmioty kształcenia ogólnego: Biostatystyka i metodologia poznania naukowego, w tym: Biostatystyka |
Jednostka: | Katedra Higieny, Epidemiologii, Ergonomii i Kształcenia Podyplomowego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.50
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu matematyki. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: udział w wykładach: 4 godzin udział w ćwiczeniach: 10 godzin udział w seminariach: nie dotyczy udział w konsultacjach: 1 godzina egzamin teoretyczny: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 16 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach: 4 godzin udział w ćwiczeniach: 10 godzin udział w seminariach: nie dotyczy udział w konsultacjach: 1 godzina przygotowanie do ćwiczeń: 4 godziny przygotowanie do egzaminu i egzamin: 9+ 1 = 10 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 29 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS. 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi – nie dotyczy 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: przygotowanie do egzaminu i egzamin: 9+1 = 10 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 11 godzin co odpowiada 0,44 punktu ECTS 5. Bilans nakładu pracy o charakterze praktycznym: udział w ćwiczeniach: 10godzin przygotowanie do ćwiczeń (w zakresie praktycznym): 4 godzin udział w konsultacjach (w zakresie praktycznym): 1 godzina Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 15 godzin, co odpowiada 1punktowi ECTS 6. Bilans nakładu pracy studenta poświęcony zdobywaniu kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz ćwiczeń Kształcenie w dziedzinie afektywnej poprzez proces samokształcenia: przygotowanie do ćwiczeń: 4 godziny Łączny czas pracy studenta potrzebny do zdobywania kompetencji społecznych w zakresie seminariów oraz ćwiczeń wynosi 4 godziny, co odpowiada 0,16 punktowi ECTS 7. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W.1 - K_W05- zna podstawowe zasady doboru metod statystycznych w opracowaniach wyników badań biomedycznych W2 - K_W05 zna podstawowe zasady planowania eksperymentu naukowego W3 – K_W05 zna zasady stosowania w naukach medycznych testów parametrycznych i nieparametrycznych. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - K_U28 posiada umiejętność analizy danych z wykorzystaniem pakietów statystycznych w zakresie prostych analiz U2 – K_U28 analizuje i interpretuje dane epidemiologiczne oraz formułuje wnioski na podstawie raportów epidemiologicznych U3 – K_U11 potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację raportów, danych statystycznych, artykułów z zakresu radiologii |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 – K_K08rozumie potrzeby przekazywania społeczeństwu informacji o osiągnięciach naukowych związanych z daną dziedziną wiedzy |
Metody dydaktyczne: | Wykład: wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną wykład problemowy wykład konwersatoryjny Ćwiczenia metoda klasyczna problemowa dyskusja opracowanie Seminaria: nie dotyczy |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Student zna podstawowe pojęcia statystyczne z zakresu statystyk opisowych i weryfikacji hipotez statystycznych. Rozumie istotę metod statystycznych oraz potrafi rozwiązywać proste problemy służące do opisu modeli medycznych. Student umie badać normalność rozkładu oraz wybrać i wykorzystać odpowiedni test statystyczny do weryfikacji różnych hipotez odpowiednio dobranych do potrzeb. Zna i potrafi odpowiednio zastosować testy parametryczne i nieparametryczne. Student umie wprowadzić dane do programu Statistica i przeprowadzić odpowiednie badanie statystyczne. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 1. Podstawowe pojęcia statystyczne: zbiorowość statystyczna, jednostka statystyczna, zmienne statystyczne skokowe i ciągłe. 2. Wskaźniki położenia, rozproszenia i asymetrii. 3. Regresja liniowa. Współczynnik korelacji. 4. Testowanie hipotez. 5. Testy parametryczne i nieparametryczne. Tematyka ćwiczeń: 1. Rachunek prawdopodobieństwa i rozkłady zmiennych. 2. Hipotezy statystyczne. Testowanie hipotez. 3. Zastosowanie testów istotności dla pojedynczej próby i porównywania dwóch prób. 4. Metody badania zależności statystycznych między zmiennymi. 5. Zastosowanie metod nieparametrycznych. 6. Wprowadzenie do programu Statistica. 7. Metody wykorzystywane w badaniach populacyjnych i diagnostycznych. 8. Transformacja danych – sposoby „normalizacji” rozkładu. 9. Mierniki w epidemiologii. 10. Podstawowe zasady planowania eksperymentu naukowego. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Biostatystyka - wykorzystanie metod statystycznych w pracy badawczej w naukach biomedycznych (z CD) Watała C.,Alfamedica press, 2012 2. Biostatystyka. Red. A. Stanisz, wyd. UJ, 2005 3. Nie samą biostatystyką...Moczko J.A., Bręborowicz G.H. Ośrodek Wydawnictw Naukowych PAN w Poznaniu, 2010 Literatura uzupełniająca: 1. Zastosowanie statystyki i data mining w badaniach naukowych. StatSoft, 2007 |
Metody i kryteria oceniania: |
Treści wykładów weryfikowane są zaliczeniem końcowym teoretycznym, złożonym z 6 pytań otwartych. Za każdą odpowiedź student uzyskuje punkty w skali 1-3. Do uzyskania pozytywnej oceny konieczne jest zdobycie 11 punktów (60%) punktów. Podczas egzaminu oceniane są następujące efekty: W1, W2, W3. Uzyskane punkty przelicza się na stopnie według następującej skali: Procent punktów Ocena 92-100% Bardzo dobry 84-91% Dobry plus 76-83% Dobry 68-75% Dostateczny plus 60-67% Dostateczny 0-59% Niedostateczny Egzamin końcowy teoretyczny: ≥ 60% (W1, W2, W3) Laboratorium oceniane jest na podstawie wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych. Raporty ocenione ≥ 60%, (U1, U2) uzyskują zaliczenie bez oceny. Przedłużona obserwacja/Aktywność (≥ 50% lub 1-3 punkty; 3 punkty = ocena bardzo dobry) (K1, K2, K3) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Samokształcenie, 6 godzin
Wykład, 4 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Klawe | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Andrzejewska, Jacek Klawe, Małgorzata Szady-Grad, Anna Światły-Figiel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie Samokształcenie - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Student zna podstawowe pojęcia statystyczne z zakresu statystyk opisowych i weryfikacji hipotez statystycznych. Rozumie istotę metod statystycznych oraz potrafi rozwiązywać proste problemy służące do opisu modeli medycznych. Student umie badać normalność rozkładu oraz wybrać i wykorzystać odpowiedni test statystyczny do weryfikacji różnych hipotez odpowiednio dobranych do potrzeb. Zna i potrafi odpowiednio zastosować testy parametryczne i nieparametryczne. Student umie wprowadzić dane do programu Statistica i przeprowadzić odpowiednie badanie statystyczne. |
|
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 1. Podstawowe pojęcia statystyczne: zbiorowość statystyczna, jednostka statystyczna, zmienne statystyczne skokowe i ciągłe. 2. Wskaźniki położenia, rozproszenia i asymetrii. 3. Regresja liniowa. Współczynnik korelacji. 4. Testowanie hipotez. 5. Testy parametryczne i nieparametryczne. Tematyka ćwiczeń: 1. Rachunek prawdopodobieństwa i rozkłady zmiennych. 2. Hipotezy statystyczne. Testowanie hipotez. 3. Zastosowanie testów istotności dla pojedynczej próby i porównywania dwóch prób. 4. Metody badania zależności statystycznych między zmiennymi. 5. Zastosowanie metod nieparametrycznych. 6. Wprowadzenie do programu Statistica. 7. Metody wykorzystywane w badaniach populacyjnych i diagnostycznych. 8. Transformacja danych – sposoby „normalizacji” rozkładu. 9. Mierniki w epidemiologii. 10. Podstawowe zasady planowania eksperymentu naukowego. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Biostatystyka - wykorzystanie metod statystycznych w pracy badawczej w naukach biomedycznych (z CD) Watała C.,Alfamedica press, 2012 2. Biostatystyka. Red. A. Stanisz, wyd. UJ, 2005 3. Nie samą biostatystyką...Moczko J.A., Bręborowicz G.H. Ośrodek Wydawnictw Naukowych PAN w Poznaniu, 2010 Literatura uzupełniająca: 1. Zastosowanie statystyki i data mining w badaniach naukowych. StatSoft, 2007 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Samokształcenie, 6 godzin
Wykład, 4 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Klawe | |
Prowadzący grup: | Jacek Klawe, Małgorzata Szady-Grad, Anna Światły-Figiel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie Samokształcenie - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.