Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Biologia medyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-E1-BI-s1l
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0511) Biologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Biologia medyczna
Jednostka: Katedra Biologii i Biochemii Medycznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu biologia medyczna powinien posiadać wiedzę z zakresu cytologii, podstaw biochemii i genetyki człowieka oraz biologii bezkręgowców na poziomie szkoły średniej (poziom rozszerzony matury z biologii).

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 10 godzin

- udział w ćwiczeniach: 5 godzin

- konsultacje z nauczycielem akademickim: 3 godziny

- przeprowadzenie zaliczenia końcowego: 2 godziny

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 20 godzin, co odpowiada 0,8 pkt. ECTS

2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 10 godzin

- udział w ćwiczeniach: 5 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń: 10 godzin

- konsultacje z nauczycielem akademickim: 3 godziny

- przygotowanie referatu w formie prezentacji: 10 godzin

- przygotowanie do zaliczenia przedmiotu + zaliczenie przedmiotu: 18 + 2 = 20 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 58 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS


3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia przedmiotu + zaliczenie przedmiotu: 18 + 2 = 20 godzin, co odpowiada 0,8 pkt. ECTS


4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach: 5 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 5 godzin, co odpowiada 0,2 pkt. ECTS


5. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: zna ogólne mechanizmy przekazywania informacji genetycznej - K_W02

W2: posiada podstawowe wiadomości z zakresu molekularnego funkcjonowania organizmu człowieka - K_W02

W3: różnicuje wybrane zespoły chorobowe uwarunkowane genetycznie - K_W02

W4: zna skutki wpływu środowiska na genom człowieka - K_W33

W5: zna epidemiologię, drogi transmisji oraz sposoby zwalczania pasożytów - K_W10

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: posiada umiejętność oceny i interpretacji badań w zakresie kompetencji personelu technicznego elektroradiologii w wykrywaniu inwazji pasożytniczych - K_U10

U2: potrafi skutecznie komunikować się ze współpracownikami i innymi pracownikami ochrony zdrowia - K_U03

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, poszerzone o wymiar interdyscyplinarny - K_K01

K2: posiada umiejętność działania w warunkach niepewności i stresu - K_K03

K3: dostrzega potrzebę rozwijania kompetencji sprzyjających polepszaniu własnego zdrowia oraz udzielania w tym obszarze wsparcia innym osobom - K_K14

Metody dydaktyczne:

Wykład: metody dydaktyczne podające - wykład informacyjny (tradycyjny) z prezentacją multimedialną, metody dydaktyczne poszukujące – dyskusja dydaktyczna.

Ćwiczenia: metody dydaktyczne podające – pogadanka, metody dydaktyczne poszukujące - ćwiczenia praktyczne/ laboratoryjne (obserwacja mikroskopowa), praca z książką, metoda projektu, metoda referatu, dyskusja dydaktyczna.

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- obserwacji
- referatu

Skrócony opis:

Zajęcia z przedmiotu biologia medyczna realizowane są w drugim semestrze i obejmują 10 godzin wykładów i 5 godzin ćwiczeń. Wiedza z zakresu genetyki klasycznej, w tym cech uwarunkowanych wieloczynnikowo, czynników teratogennych, wad rozwojowych i genetycznych aspektów starzenia, a także z zakresu mechanizmów pasożytnictwa, dróg transmisji pasożytów oraz objawów, leczenia i epidemiologii chorób pasożytniczych przekazywana studentom podczas wykładów i ćwiczeń jest niezbędna w codziennej praktyce zawodowej, a także pozwala zrozumieć główne problemy medycyny XXI wieku. Przedmiot ten wraz z innymi naukami podstawowymi stanowi fundament, na którym student kierunku elektroradiologia powinien wzbogacać swoją wiedzę zawodową oraz doskonalić umiejętności praktyczne.

Pełny opis:

Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń.

Studenci przystępujący do zajęć posiadają wiedzę z zakresu cytologii, podstaw biochemii i genetyki człowieka oraz biologii bezkręgowców na poziomie szkoły średniej (poziom rozszerzony matury z biologii). Znają zasady BHP obowiązujące na ćwiczeniach.

Na wykładach zostaną przedstawione następujące zagadnienia: genetyka klasyczna (pierwsze i drugie prawo Mendla, chromosomowa teoria dziedziczenia, współdziałanie genów: epistaza, penetracja i ekspresja, poligeny, plejotropia, komplementacja) zmienność i mutacje (zmienność fenotypowa, zmienność dziedziczna: rekombinacje i mutacje, czynniki mutagenne, mechanizmy naprawy DNA, zespoły chorobowe związane z zaburzeniami mechanizmów naprawy DNA, testy monitorowania skutków zanieczyszczenia środowiska), cechy uwarunkowane wieloczynnikowo (cechy ilościowe i jakościowe, dziedziczenie barwy skóry u człowieka, współdziałanie poligenów, transgresja, odziedziczalność, badanie zgodności występowania określonych cech u bliźniąt, korelacja rodzinna, wybrane wady uwarunkowane wieloczynnikowo, wybrane choroby przewlekle o etiologii wieloczynnikowej), czynniki teratogenne, wady rozwojowe (epidemiologia wrodzonych wad rozwojowych, dysmorfologia i jej znaczenie w diagnostyce wad wrodzonych, rodzaje teratogenów i mechanizm ich działania, mechanizmy patogenetyczne powstawania wad wrodzonych, podział wad rozwojowych, duże i małe wady wrodzone, profilaktyka pierwotna i wtórna wad rozwojowych), jak i genetyczne aspekty starzenia (teorie starzenia: zużycia, zatrucia, sieciowania, ograniczonej liczby podziałów komórkowych Hayflicka, katastrofy błędów Orgela, skracania telomerów, mutacji somatycznych, mutacji mitochondrialnego DNA, wolnorodnikowa Harmana, immunologiczna).

Ćwiczenia z przedmiotu „Biologia medyczna” mają na celu zapoznanie studentów z technikami mikroskopowania i diagnozowania pasożytów w preparatach trwałych (obserwacja mikroskopowa wybranych pasożytów). Omawiana jest ponadto biologia, cykle życiowe i chorobotwórczość wybranych pasożytów z grupy: pierwotniaków (Trichomonas vaginalis, Entamoeba histolytica, Giardia lamblia, Balantidium coli, Trypanosoma gambiense, Trypanosoma cruzi, Plasmodium vivax, Plasmodium falciparum, Toxoplasma gondii, Naegleria fowlerii, Leishmania donovani), przywr (Fasciola hepatica, Schistosoma haematobium), tasiemców (Diphyllobothrium latum, Taenia saginata, Taenia solium, Echinococcus granulosus), nicieni (Enterobius vermicularis, Ascaris lumbricoides, Trichuris trichiura, Trichinella spiralis) oraz stawonogów (Sarcoptes scabiei, Ixodes ricinus, Pediculus humanus, Pthirus pubis, Cimex lectularius, Pulex irritans).

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Drewa G., Ferenc T. Genetyka medyczna. Podręcznik dla studentów. Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner. Wrocław, 2011.

2. Kadłubowski R., Kurnatowska A. (red.): Zarys parazytologii lekarskiej. Wydawnictwo Naukowe PZWL. Warszawa, 1999.

Literatura uzupełniająca:

1. Woźniak A. Zarys protozoologii lekarskiej. Wydawnictwo Uczelniane Akademia Medyczna im. Ludwika Rydygiera. Bydgoszcz 1999.

2. Woźniak A. Zarys helmintologii lekarskiej. Wydawnictwo Uczelniane Akademia Medyczna im. Ludwika Rydygiera. Bydgoszcz, 2000.

3. Woźniak A. Zarys arachnoentomologii lekarskiej. Wydawnictwo Uczelniane Akademia Medyczna im. Ludwika Rydygiera. Bydgoszcz, 2001.

4. Buczek A. Choroby pasożytnicze. Epidemiologia, diagnostyka, objawy. wyd. 4, Wyd. Koliber, Lublin, 2010.

5. Brown T.A. Genomy. Wyd. Naukowe PWN. Warszawa, 2001.

Metody i kryteria oceniania:

1. Końcowy test zaliczeniowy (MCQ): W1, W2, W3, W4, W5, U1, K1, K2.

W przypadku końcowego zaliczenia pisemnego uzyskane punkty przelicza się na stopnie według następującej skali:

Procent punktów Ocena

92-100% Bardzo dobry

84-91% Dobry plus

76-83% Dobry

68-75% Dostateczny plus

60-67% Dostateczny

0-59% Niedostateczny

2. Odpowiedź ustna lub pisemna (ocena aktywnego udziału oraz przygotowania do prowadzonych zajęć): W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2, K1, K2.

W celu zaliczenia student musi uzyskać minimum 60% punktów z odpowiedzi.

W przypadku odpowiedzi ustnej lub pisemnej do oceny osiągniętych przez studenta efektów uczenia stosuje się następujące kryteria:

- zaliczenie w przypadku, gdy: student zna podstawowe zagadnienia i opanował minimum programowe, rozumie zadawane mu pytania, przedstawia swoją wiedzę w sposób logiczny i usystematyzowany, potrafi praktycznie zastosować zdobytą wiedzę;

- brak zaliczenia w przypadku, gdy: student nie opanował minimum programowego, nie rozumie pytań, udziela odpowiedzi nie na temat, nie posługuje się prawidłowo podstawowym słownictwem, nie potrafi praktycznie zastosować zdobytej wiedzy.

3. Ukierunkowana obserwacja czynności studenta podczas wykonywania zadań praktycznych (rozpoznawanie wybranych pasożytów w preparatach mikroskopowych): U1, U2.

W celu zaliczenia student musi uzyskać minimum 60% punktów za prawidłowo wykonaną czynność.

4. Raport (przygotowanie i zaprezentowanie referatu na temat wybranych inwazji pasożytniczych): W5, U1, U2, K1, K2, K3.

W celu zaliczenia student musi uzyskać minimum 60% punktów za prezentację referatu.

5. Aktywność – ukierunkowana obserwacja – K1, K2, K3.

W celu zaliczenia student musi uzyskać minimum 50%.

Praktyki zawodowe:

W ramach przedmiotu nie odbywają się praktyki zawodowe.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)