Metodologia badań naukowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-E3-Mbn-s1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0112) Training for pre-school teachers
|
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań naukowych |
Jednostka: | Katedra i Zakład Laseroterapii i Fizjoterapii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Metodologia badań naukowych powinien posiadać podstawową wiedzę ogólną z zakresu matematyki, statystyki i informatyki (zakres szkoły średniej). |
Całkowity nakład pracy studenta: | Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 15 godzin - udział w ćwiczeniach: 30 godzin - przygotowanie, przeprowadzenie i opracowanie kwestionariusza ankiety: 3+2+5=10 godzin - konsultacje z nauczycielem prowadzącym przedmiot 5godzin - przygotowanie do zaliczenia na ocenę: 10 godzin Łączny nakład pracy studenta = 70 godzin (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: definiuje przedmiot, cel, obszar badań oraz paradygmaty badań naukowych (C.K_W24) W2: charakteryzuje etapy postępowania badawczego (C.K_W25) W3: zna zasady formułowania celu badań, problemów i hipotez badawczych (C.K_W26) W4: opisuje metody i techniki badań naukowych (C.K_W27) W5: określa zasady interpretowania danych empirycznych i wnioskowania (C.K_W28) W6: konstruuje projekt badawczy w ramach badań jakościowych (C.K_W29) W7: zna podstawowe pojęcia z zakresu prawa autorskiego i ochrony własności intelektualnej (C.K_W30) W8: określa istotę etyki w badaniach naukowych (C.K_W31) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: planuje i wykonuje proste badania naukowe, konstruuje narzędzia badawcze (C.K_U27) U2: korzysta z baz danych, w tym internetowych i wyszukuje potrzebne informacje do badań naukowych (C.K_U28) U3: uczestniczy w realizacji projektu badawczego oraz opracowuje i realizuje własny projekt badawczy w ramach badań o charakterze jakościowym (C.K_U29) U4: postępuje zgodnie z zasadami etyki badań naukowych i ochrony własności intelektualnej (C.K_U30) U5: opracowuje własny projekt badawczy w ramach badań jakościowych (C.K_U31) U6: dobiera odpowiedni test statystyczny do badań w położnictwie, oraz przeprowadza podstawowe analizy i interpretuje ich wyniki (C.K_U32) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: rzetelnie i dokładnie wykonuje powierzone obowiązki zawodowe (D.K_K06) K2: zachowuje tajemnicę zawodową (D.K_K07) K3: współdziała w zespole interdyscyplinarnym w rozwiązywaniu dylematów etycznych z zachowaniem zasad kodeksu etyki zawodowej (K_K08) |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: • wykład informacyjny i problemowy z prezentacją multimedialną. Ćwiczenia obejmują prace w indywidualną i zespołową z wykorzystaniem: • klasycznej metody problemowej, • metody referatu, • metody seminaryjnej, • studium przypadku. • praca w grupach, • praca indywidualna. |
Skrócony opis: |
Zasadniczym celem nauczania przedmiotu Metodologia badań naukowych” na kierunku elektroradiologia jest zapoznanie studentów z podstawowymi założeniami badań naukowych (poznawczymi, metodologicznymi i etycznymi), a także z procesem badawczym – począwszy od poprawnego postawienia problemu badawczego i hipotez, poprzez utworzenie planu badawczego, odpowiedniego doboru próby, zbieraniu danych, kończąc na analizie danych i prawidłowym wnioskowaniu. Student jest przygotowany do prowadzenia własnych badań naukowych w obszarze nauk medycznych. |
Pełny opis: |
Wykłady obejmują następujące treści: - Nauka i badania naukowe – podstawowe pojęcia i założenia (poznawcze, metodologiczne i etyczne) - Koncepcje rozwoju nauki - Koncepcje wiedzy - Cele nauk społecznych - Definicja metodologii - Reguły metodologii (komunikowanie, wnioskowanie, intersubiektywność) - Proces badawczy - Problemy i hipotezy badawcze - Rodzaje prowadzonych badań naukowych - Metody obserwacyjne, badania sondażowe, badania jakościowe, wtórna analiza danych - Sposoby doboru próby, wielkość próby - Kwestionariusz ankiety jako narzędzie badawcze - Pomiar i techniki obserwacyjne, - Triangulacja – warunek rzetelności w poznaniu naukowym - Zasady analizy danych naukowych, interpretacji wyników i wnioskowania, − Uwarunkowania prawne i etyczne badań naukowych, − Aktualne możliwości badawcze w zdrowiu publicznym, elektroradiologii. Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych, mają charakter pracy zarówno indywidualnej, jak i zespołowej, częściowo powiązane są z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Materiał realizowany w ramach ćwiczeń: - Badania naukowe w zdrowiu publicznym i elektroradiologii - Tworzenie definicji pojęciowych i operacyjnych - Konstruowanie wskaźników - Definiowanie problemów badawczych i hipotez – zarys - Skale pomiarowe: nominalna, porządkowa, interwałowa, stosunkowa - Miary tendencji centralnej: moda, mediana, średnia arytmetyczna - Klasyczne i pozycyjne miary rozproszenia i asymetrii, miary kurt ozy - Testowanie hipotez statystycznych - podstawowe rozkłady zmiennych - Analiza związków pomiędzy zmiennymi – dane niemierzalne, dane mierzalne - Budowanie planów badawczych z uwzględnieniem różnych metod i narzędzi badawczych - Kryteria doboru metod, technik i narzędzi badawczych - Kształtowanie praktycznych umiejętności wykrywania błędów metodologicznych - analiza przypadków - Tworzenie własnego kwestionariusza ankiety - Wyjaśnianie zjawisk i wnioskowanie − Rodzaje opracowań pisemnych oraz zasady publikowania wyników, − Konstrukcja projektów i prac o charakterze medycznym, - Sporządzenie raportu - Etyka badań naukowych w elektroradiologii i naukach medycznych. − Ochrona własności intelektualnej i elementy prawa autorskiego. |
Literatura: |
1. Nachmias Ch., D., Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka Wydawnictwo S.C., Poznań 2001 2. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Śląsk sp. z o.o., Katowice 2005 3. Hammersley M., Atkinson P., Metody Badań terenowych, Zysk i S-ka Wydawnictwo S.C., Poznań 2001 4. Gruszczyński L. A., Kwestionariusz w socjologii, Katowice 2001 |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja osiągniętych przez studenta efektów uczenia będzie się odbywać przez ocenę: • aktywnego udziału oraz przygotowania do prowadzonych zajęć, • opanowania materiału realizowanego na wykładach i ćwiczeniach. Sprawdzanie umiejętności i kompetencji społecznych odbywać się będzie m.in. poprzez wnikliwą obserwację czynności studenta podczas wykonywania zadań praktycznych. Do zaliczenia przedmiotu niezbędna jest obecność na wykładach i ćwiczeniach. Student musi zaliczyć kolokwium pisemne z zakresu wykładów i ćwiczeń (test jednokrotnego wyboru), samodzielnie opracować zagadnienie zaproponowane wcześniej przez prowadzącego zajęcia oraz kolokwium końcowe w formie pisemnej, obejmujące znajomość co najmniej 60% materiału Przy zaliczeniu na ocenę stosowane będą następujące kryteria opisowe: Bardzo dobry: student opanował wiedzę z całości materiału, przedstawia ją w sposób logiczny i usystematyzowany, zna zastosowania praktyczne. Dobry plus: student opanował wiedzę z całości materiału, przedstawia ją w sposób spójny i logiczny. Dobry: student opanował wiedzę z większości materiału, przedstawia ją w sposób logiczny, nakierowany przez nauczyciela akademickiego, potrafi formułować trafne wnioski. Dostateczny plus: student opanował minimum programowe, zna podstawowe zagadnienia i rozumie zadawane mu pytania, wiedzę przedstawia w sposób logiczny. Dostateczny: student opanował minimum programowe, zna podstawowe zagadnienia i rozumie zadawane mu pytania, wiedzę przedstawia w sposób niespójny, nie potrafi zastosować jej w praktyce. Niedostateczny: student nie opanował minimum programowego, nie zna podstawowych zagadnień i nie rozumie zadawanych mu pytań |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.