Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Metodologia badań naukowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-E3-Mbn-s1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0112) Training for pre-school teachers Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodologia badań naukowych
Jednostka: Katedra i Zakład Laseroterapii i Fizjoterapii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Metodologia badań naukowych powinien posiadać podstawową wiedzę ogólną z zakresu matematyki, statystyki i informatyki (zakres szkoły średniej).

Całkowity nakład pracy studenta:

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 15 godzin

- udział w ćwiczeniach: 30 godzin

- przygotowanie, przeprowadzenie i opracowanie kwestionariusza ankiety: 3+2+5=10 godzin

- konsultacje z nauczycielem prowadzącym przedmiot 5godzin

- przygotowanie do zaliczenia na ocenę: 10 godzin


Łączny nakład pracy studenta = 70 godzin (2 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: definiuje przedmiot, cel, obszar badań oraz paradygmaty badań naukowych (C.K_W24)

W2: charakteryzuje etapy postępowania badawczego (C.K_W25)

W3: zna zasady formułowania celu badań, problemów i hipotez badawczych (C.K_W26)

W4: opisuje metody i techniki badań naukowych (C.K_W27)

W5: określa zasady interpretowania danych empirycznych i wnioskowania (C.K_W28)

W6: konstruuje projekt badawczy w ramach badań jakościowych (C.K_W29)

W7: zna podstawowe pojęcia z zakresu prawa autorskiego i ochrony własności intelektualnej (C.K_W30)

W8: określa istotę etyki w badaniach naukowych (C.K_W31)



Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: planuje i wykonuje proste badania naukowe, konstruuje narzędzia badawcze (C.K_U27)

U2: korzysta z baz danych, w tym internetowych i wyszukuje potrzebne informacje do badań naukowych (C.K_U28)

U3: uczestniczy w realizacji projektu badawczego oraz opracowuje i realizuje własny projekt badawczy w ramach badań o charakterze jakościowym (C.K_U29)

U4: postępuje zgodnie z zasadami etyki badań naukowych i ochrony własności intelektualnej (C.K_U30)

U5: opracowuje własny projekt badawczy w ramach badań jakościowych (C.K_U31)

U6: dobiera odpowiedni test statystyczny do badań w położnictwie, oraz przeprowadza podstawowe analizy i interpretuje ich wyniki (C.K_U32)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: rzetelnie i dokładnie wykonuje powierzone obowiązki zawodowe (D.K_K06)

K2: zachowuje tajemnicę zawodową (D.K_K07)

K3: współdziała w zespole interdyscyplinarnym w rozwiązywaniu dylematów etycznych z zachowaniem zasad kodeksu etyki zawodowej (K_K08)


Metody dydaktyczne:

Wykłady:

• wykład informacyjny i problemowy z prezentacją multimedialną.


Ćwiczenia obejmują prace w indywidualną i zespołową z wykorzystaniem:

• klasycznej metody problemowej,

• metody referatu,

• metody seminaryjnej,

• studium przypadku.

• praca w grupach,

• praca indywidualna.

Skrócony opis:

Zasadniczym celem nauczania przedmiotu Metodologia badań naukowych” na kierunku elektroradiologia jest zapoznanie studentów z podstawowymi założeniami badań naukowych (poznawczymi, metodologicznymi i etycznymi), a także z procesem badawczym – począwszy od poprawnego postawienia problemu badawczego i hipotez, poprzez utworzenie planu badawczego, odpowiedniego doboru próby, zbieraniu danych, kończąc na analizie danych i prawidłowym wnioskowaniu. Student jest przygotowany do prowadzenia własnych badań naukowych w obszarze nauk medycznych.

Pełny opis:

Wykłady obejmują następujące treści:

- Nauka i badania naukowe – podstawowe pojęcia i założenia (poznawcze, metodologiczne i etyczne)

- Koncepcje rozwoju nauki

- Koncepcje wiedzy

- Cele nauk społecznych

- Definicja metodologii

- Reguły metodologii (komunikowanie, wnioskowanie, intersubiektywność)

- Proces badawczy

- Problemy i hipotezy badawcze

- Rodzaje prowadzonych badań naukowych

- Metody obserwacyjne, badania sondażowe, badania jakościowe, wtórna analiza danych

- Sposoby doboru próby, wielkość próby

- Kwestionariusz ankiety jako narzędzie badawcze

- Pomiar i techniki obserwacyjne,

- Triangulacja – warunek rzetelności w poznaniu naukowym

- Zasady analizy danych naukowych, interpretacji wyników i wnioskowania,

− Uwarunkowania prawne i etyczne badań naukowych,

− Aktualne możliwości badawcze w zdrowiu publicznym, elektroradiologii.

Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych, mają charakter pracy zarówno indywidualnej, jak i zespołowej, częściowo powiązane są z zagadnieniami omawianymi na wykładach.

Materiał realizowany w ramach ćwiczeń:

- Badania naukowe w zdrowiu publicznym i elektroradiologii

- Tworzenie definicji pojęciowych i operacyjnych

- Konstruowanie wskaźników

- Definiowanie problemów badawczych i hipotez – zarys

- Skale pomiarowe: nominalna, porządkowa, interwałowa, stosunkowa

- Miary tendencji centralnej: moda, mediana, średnia arytmetyczna

- Klasyczne i pozycyjne miary rozproszenia i asymetrii, miary kurt ozy

- Testowanie hipotez statystycznych - podstawowe rozkłady zmiennych

- Analiza związków pomiędzy zmiennymi – dane niemierzalne, dane mierzalne

- Budowanie planów badawczych z uwzględnieniem różnych metod i narzędzi badawczych

- Kryteria doboru metod, technik i narzędzi badawczych

- Kształtowanie praktycznych umiejętności wykrywania błędów metodologicznych - analiza przypadków

- Tworzenie własnego kwestionariusza ankiety

- Wyjaśnianie zjawisk i wnioskowanie

− Rodzaje opracowań pisemnych oraz zasady publikowania wyników,

− Konstrukcja projektów i prac o charakterze medycznym,

- Sporządzenie raportu

- Etyka badań naukowych w elektroradiologii i naukach medycznych.

− Ochrona własności intelektualnej i elementy prawa autorskiego.

Literatura:

1. Nachmias Ch., D., Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka Wydawnictwo S.C., Poznań 2001

2. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Śląsk sp. z o.o., Katowice 2005

3. Hammersley M., Atkinson P., Metody Badań terenowych, Zysk i S-ka Wydawnictwo S.C., Poznań 2001

4. Gruszczyński L. A., Kwestionariusz w socjologii, Katowice 2001

Metody i kryteria oceniania:

Weryfikacja osiągniętych przez studenta efektów uczenia będzie się odbywać przez ocenę:

• aktywnego udziału oraz przygotowania do prowadzonych zajęć,

• opanowania materiału realizowanego na wykładach i ćwiczeniach.

Sprawdzanie umiejętności i kompetencji społecznych odbywać się będzie m.in. poprzez wnikliwą obserwację czynności studenta podczas wykonywania zadań praktycznych. Do zaliczenia przedmiotu niezbędna jest obecność na wykładach i ćwiczeniach. Student musi zaliczyć kolokwium pisemne z zakresu wykładów i ćwiczeń (test jednokrotnego wyboru), samodzielnie opracować zagadnienie zaproponowane wcześniej przez prowadzącego zajęcia oraz kolokwium końcowe w formie pisemnej, obejmujące znajomość co najmniej 60% materiału

Przy zaliczeniu na ocenę stosowane będą następujące kryteria opisowe:

Bardzo dobry: student opanował wiedzę z całości materiału, przedstawia ją w sposób logiczny i usystematyzowany, zna zastosowania praktyczne.

Dobry plus: student opanował wiedzę z całości materiału, przedstawia ją w sposób spójny i logiczny.

Dobry: student opanował wiedzę z większości materiału, przedstawia ją w sposób logiczny, nakierowany przez nauczyciela akademickiego, potrafi formułować trafne wnioski.

Dostateczny plus: student opanował minimum programowe, zna podstawowe zagadnienia i rozumie zadawane mu pytania, wiedzę przedstawia w sposób logiczny.

Dostateczny: student opanował minimum programowe, zna podstawowe zagadnienia i rozumie zadawane mu pytania, wiedzę przedstawia w sposób niespójny, nie potrafi zastosować jej w praktyce.

Niedostateczny: student nie opanował minimum programowego, nie zna podstawowych zagadnień i nie rozumie zadawanych mu pytań

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)