Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Podstawowe nauki medyczne: Biologia medyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-F1-BM-SJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0519) Nauki biologiczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawowe nauki medyczne: Biologia medyczna
Jednostka: Katedra Urologii
Grupy:
Strona przedmiotu: https://www.wl.cm.umk.pl/zakmedregbkit/
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu biologia medyczna powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu biologii komórki i genetyki.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Łączny nakład pracy studenta: 25 godzin (1 ECTS)


1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 10 godzin

- konsultacje: 2 godziny

- sporządzanie raportów: 3 godziny

- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi

16 godzin, co odpowiada 0,64 punktu ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 10 godzin

- konsultacje: 2 godziny

- sporządzanie raportów: 3 godziny

- przygotowanie do wykładów (w tym czytanie wskazanej literatury): 5 godzin

- przygotowanie do zaliczenia: 4 + 1 = 5 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 25 godzin, co odpowiada

1 punkt ECTS


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godzin

- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu medycyny biologii medycznej): 10 godzin

- sporządzanie raportów: 3 godziny

- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu biologii medycznej): 4 godzin

- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu biologii medycznej): 2 godziny

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 24 godzin, co odpowiada

0,96 punktu ECTS


4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia: 4 + 1 = 5 godzin

(0,2 punktu ECTS)


5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- sporządzanie raportów: 3 godziny

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 4 + 1 = 5 godziny

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi

8 godzin, co odpowiada 0,32 punktu ECTS


6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Opisuje budowę komórki i wymienia funkcje organelli

wewnątrzkomórkowych - K_W01

W2: Tłumaczy mechanizmy związane z przekazywaniem

informacji genetycznej i dziedziczeniem cech - K_W01

W3: Rozpoznaje i charakteryzuje wybrane choroby

pasożytnicze - K_W03


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Właściwie ocenia działanie czynników środowiskowych

na strukturę materiału genetycznego i analizuje wpływ

mutacji na funkcjonowanie organizmu człowieka –

K_U01; K_U05

U2: Ze zrozumieniem śledzi drogi transmisji pasożytów i

analizuje możliwości zakażenia ich postaciami

rozwojowymi - K_U02

U3: Umiejętnie korzysta z najnowszej literatury związanej z

omawianymi tematami - K_U22




Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Wykazuje chęć pogłębiania wiedzy i doskonalenia

własnych umiejętności - K_K01

K2: Przejawia zainteresowanie omawianymi tematami,

zachęca do dalszej wypowiedzi, parafrazuje mówiącego –

K_K01

K3: Zadaje pytania, prosi o wyjaśnienie niezrozumiałych

treści i podanie przykładów - K_K01



Metody dydaktyczne:

Wykłady:

• wykład informacyjny

• wykład konwersatoryjny

• dyskusja dydaktyczna

• analiza przypadków


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- seminaryjna

Skrócony opis:

Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami genetyki oraz parazytologii, które pozwolą zrozumieć główne problemy medycyny XXI wieku oraz opanować podstawy teoretyczne do dalszych studiów o profilu medycznym. Biologia medyczna wraz z innymi naukami podstawowymi stanowi fundament, na którym student fizjoterapii powinien budować swoją wiedzę oraz doskonalić umiejętności praktyczne.

Pełny opis:

WWykłady z przedmiotu Biologia medyczna pozwolą na wyjaśnienia zagadnień dotyczących budowy, organizacji i funkcji materiału genetycznego w komórce. Omówione zostaną fazy podziału komórki oraz rola zaburzeń regulacji cyklu komórkowego w procesie karcynogenezy. Przedstawione zostaną mechanizmy replikacji, transkrypcji oraz translacji, omówione zostaną również przykładowe choroby dziedziczone jednogenowo (dominująco i recesywnie). Wyjaśnione zostają również pojęcia z zakresu parazytologii. Studenci zdobędą wiedzę na temat cyklu rozwojowego wybranych pierwotniaków (m.in. z rodzaju Trypanosoma, Trichomonas, Entamoeba i Plasmodium), robaków płaskich (m.in. z rodzaju Schistosoma, Taenia, Echinococcus), robaków obłych (m.in. z rodzaju Enterobius, Ascaris, Trichinella) oraz stawonogów pasożytniczych. Omówiony zostanie przebieg kliniczny chorób inwazyjnych, a także stosowane metody diagnostyczne i terapeutyczne.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Drewa G., Ferenc T. Genetyka medyczna. Wydawnictwo

Medyczne „Urban & Partner”, Wrocław, 2011

2. Kadłubowski R., Kurnatowska A. Zarys parazytologii

lekarskiej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa,

1999

Literatura uzupełniająca:

1. Brown T.A. Genomy. Wydawnictwo Naukowe PWN,

Warszawa, 2013

Metody i kryteria oceniania:

Realizacja zadania: sporządzenie raportu (0-30 pkt.): W2, W3; U1-U3

Dyskusja dydaktyczna (0-10 pkt.) K1-K3

Zaliczenie na podstawie odpowiedniej liczby punktów (0-40 pkt. >60%)

<24 niezaliczone

 24 ZALICZONE

Kolokwium końcowe (0-30 pkt.) Warunkiem zaliczenia kolokwium jest uzyskanie 60% punktów: W1-W3; U1-U3.

Procent punktów Ocena

93-100% Bardzo dobry

85-92% Dobry plus

77-84% Dobry

69-76% Dostateczny plus

60-68% Dostateczny

0-59% Niedostateczny

Przedłużona obserwacja (0 – 5 punktów; > 50%): K1 – K3

Student(ka) otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z testu oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych, co jest warunkiem przystąpienia do testu końcowego

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)