Biologia medyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-F1-BMED-1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0910) Ochrona zdrowia
|
Nazwa przedmiotu: | Biologia medyczna |
Jednostka: | Katedra Biologii Medycznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Skrócony opis: |
Zasadniczym celem nauczania "Biologii medycznej" na kierunku fizjoterapia jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami genetyki oraz parazytologii, które pozwolą zrozumieć główne problemy medycyny XXI wieku oraz opanować podstawy teoretyczne do dalszych studiów o profilu medycznym. „Biologia medyczna” wraz z innymi przedklinicznymi naukami podstawowymi stanowi fundament, na którym student fizjoterapii powinien budować swoją dalszą wiedzę kliniczną oraz doskonalić umiejętności praktyczne. |
Pełny opis: |
1) Wykłady: Cykl życiowy komórki: mitoza i mejoza. Historia rozwoju genetyki. Dziedziczenie poligenowe: cechy jakościowe i ilościowe, transgresja, odziedziczalność. Elementy embriologii, organogeneza, rozwój zarodkowy człowieka. Podstawy różnicowania komórek. Morfogeneza i warunki inicjacji rozwoju. Geny w różnicowaniu się komórek. Czynniki teratogenne i wady rozwojowe. Pasożytnictwo jako zjawisko ekologiczne. Ewolucja układu pasożyt-żywiciel. 2) Ćwiczenia: Budowa i funkcje kwasów nukleinowych. Ekspresja i regulacja funkcji genów. Cykle rozwojowe wybranych pierwotniaków, robaków płaskich i obłych oraz stawonogów. Inwazja pasożytów i choroby inwazyjne. Etiologia, patogeneza i przebieg kliniczny chorób inwazyjnych. Epidemiologia i zwalczanie chorób pasożytniczych. 3) Samokształcenie |
Literatura: |
Podstawowa 1. Drewa G., Ferenc T. Podstawy genetyki dla studentów i lekarzy. Wydawnictwo medyczne „Urban & Partner”, Wrocław, 2011. 2. Woźniak A. Zarys protozoologii lekarskiej, wyd. AM Bydgoszcz, 1999 3. Woźniak A. Zarys helmintologii lekarskiej, wyd. AM Bydgoszcz, 2000 4. Woźniak A. Zarys arachnoentomologii lekarskiej, wyd. AM Bydgoszcz, 2001 Uzupełniająca 1. Boczkowski K. Zarys genetyki medycznej, PZWL, Warszawa, 1990. 2. Connor M., Ferguson - Smith M. Podstawy genetyki medycznej. PZWL, Warszawa, 1998. 3. Brown T.A. Genomy. Wyd. Naukowe PWN. Warszawa, 2001 4. Dziubek Z. Choroby zakaźne i inwazyjne, PZWL, Warszawa, 2000 |
Efekty uczenia się: |
W wyniku realizacji treści kształcenia student: - Poznaje ogólne mechanizmy przekazywania informacji genetycznej oraz skutki wpływu środowiska, w tym działań jatrogennych na genom człowieka, - Uzyskuje podstawowe wiadomości z zakresu molekularnego funkcjonowania organizmu człowieka, - Rozpoznaje wybrane zespoły chorobowe uwarunkowane genetycznie. - Zna epidemiologię pasożytów, sposoby ich zwalczania i zapobiegania parazytozom - Zna drogi transmisji pasożytów i możliwości skażenia środków spożywczych postaciami rozwojowymi pasożytów - Rozpoznaje wybrane pasożyty człowieka w preparatach mikroskopowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność studenta na ćwiczeniach, aktywne uczestnictwo w prowadzonych zajęciach. Nieobecność należy usprawiedliwić w ciągu 7 dni. Student, który z przyczyn usprawiedliwionych opuścił zajęcia, ma obowiązek odrobić zaległości u asystenta prowadzącego grupę. Student, który opuścił zajęcia praktyczne (ćwiczenia lub kolokwia) bez usprawiedliwienia, nie uzyska zaliczenia przedmiotu. Forma i warunki zaliczenia przedmiotu: zaliczenie z oceną |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.