Diagnostyka radiologiczna w fizjoterapii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-F1-DRwF-N2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnostyka radiologiczna w fizjoterapii |
Jednostka: | Zakład Radiologii i Diagnostyki Obrazowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu diagnostyka radiologiczna w fizjoterapii powinien posiadać wiedzę z zakresu anatomii prawidłowej i podstawowych patologii narządu ruchu. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 5 godzin - udział w seminariach: 10 godzin - konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina - przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 18 godzin, co odpowiada 0,7 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 5 godzin - udział w seminariach: 10 godzin - przygotowanie do seminariów: 5 godzin - czytanie wskazanej literatury: 15 godzin - konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 12 + 2 = 14 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie : 12 + 2 = 14 godzin, co odpowiada 0,6 punktu ECTS 4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w seminariach: 10 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 10 h, co odpowiada 0,4 punktowi ECTS Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Opisuje metody diagnostyczne układu ruchu pacjenta dla potrzeb fizjoterapii radiologicznej, K_W15 W2: Charakteryzuje możliwości oceny wad postawy oraz schorzeń kanału i rdzenia kręgowego w badaniach obrazowych, K_W35 W3:Wymienia zasady ochrony radiologicznej pacjentów oraz personelu medycznego obowiązujące przy wykonywaniu badań diagnostycznych, K_W19 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Dobiera odpowiednie badania diagnostyczne dla potrzeb tworzenia, weryfikacji i modyfikacji programu fizjoterapii w zakresie diagnostyki radiologicznej, K_U02 U2: Analizuje obraz RTG, TK, MRI, USG w podstawowych patologiach w zakresie narządu ruchu, K_U05 U3: Wykorzystuje dokumentację medyczną do interpretacji wyników badań oraz formułowania opinii dotyczących pacjenta, w zakresie diagnostyki radiologicznej K_U39 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Rozumie potrzebę uczenia się i śledzenia rozwoju metod diagnostyki obrazowej przez całe życie K_K01 K2: Wie, kiedy powinien zwrócić się o pomoc ekspertów z zakresu diagnostyki obrazowej, będąc świadomym własnych ograniczeń K_K03 K3: Potrafi określić priorytety służące realizacji procesu leczniczego pacjenta K_K08 |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: wykład informacyjny wykład problemowy Seminaria: dyskusja dydaktyczna analiza przypadków |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Głównym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi oraz praktycznymi stosowania różnych metod obrazowania struktur układu ruchu pacjenta. Zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu metodyki , techniki i wskazań do wykonywania badań obrazowych w zależności od potrzeb pacjentów oraz interpretacji w/w badań w podstawowych patologiach narządu ruchu. |
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń. Studenci przystępujący do zajęć posiadają wiedzę z anatomii oraz podstawowych patologii narządu ruchu. Wykłady mają za zadanie zapoznanie z nowoczesnymi metodami obrazowania oraz ich zastosowaniem w diagnostyce schorzeń układu mięśniowo-szkieletowego. Celem seminariów jest przedstawienie właściwości promieniowania jonizującego, pola elektromagnetycznego oraz ultradźwięków. Seminaria poświęcone są poznaniu nowoczesnych technik obrazowania- radiografia cyfrowa, USG, wielorzędowa tomografia komputerowa oraz jądrowy rezonans magnetyczny z omówieniem technik poszczególnych badań, podstawowych wskazań, przeciwwskazań, zalet i wad badań diagnostyki obrazowej w aspekcie schorzeń narządu ruchu. Ponadto celem ćwiczeń jest zapoznanie z symptomatologią radiologiczną poszczególnych schorzeń układu mięśniowo-szkieletowego na podstawie analizy badań radiologicznych oraz wykazanie dużego znaczenia odpowiedniego doboru badań obrazowych do rozpoznania i monitorowania zaburzeń narządu ruchu. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Radiologia kliniczna- zaczynamy. J.W. Oestmann, Medipage, Warszawa 2007 Literatura uzupełniająca: 1. Szybka diagnoza w ortopedii. S. Mostofi, red. wyd. polskiego Tadeusz Gaździk, wyd. 2011 2. Diagnostyka obrazowa w ortopedii. A. Greenspan, wyd. pol. M. Sąsiadek, Medipage 2011 3. Anatomia układu ruchu z elementami diagnostyki reumatologicznej. M. Wisłowska, K. Księżopolska-Orłowska, B. Żuk, PZWL Warszawa 2013 4. Podstawy diagnostyki radiologicznej. Tom IV W. Brant Medipage, 2008 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne (test): obejmuje zakres treści wykładów i ćwiczeń (0 – 27 punktów; > 70%): W1 – W3, U1-U3, K1-K3 Student otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z zaliczenia pisemnego. Suma uzyskanych punktów : Ocena: > 16 ndst 17-18 dst 19-21 dst+ 22-23 db 24-25 db+ 26-27 bdb |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.