Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Diagnostyka radiologiczna w fizjoterapii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-F1-DRwF-N2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnostyka radiologiczna w fizjoterapii
Jednostka: Zakład Radiologii i Diagnostyki Obrazowej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu diagnostyka radiologiczna w fizjoterapii powinien posiadać wiedzę z zakresu anatomii prawidłowej i podstawowych patologii narządu ruchu.

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 5 godzin

- udział w seminariach: 10 godzin

- konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina

- przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 18 godzin, co odpowiada 0,7 punktu ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 5 godzin

- udział w seminariach: 10 godzin

- przygotowanie do seminariów: 5 godzin

- czytanie wskazanej literatury: 15 godzin

- konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina

- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 12 + 2 = 14 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS


3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie : 12 + 2 = 14 godzin, co odpowiada 0,6 punktu ECTS

4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w seminariach: 10 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi

10 h, co odpowiada 0,4 punktowi ECTS

Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Opisuje metody diagnostyczne układu ruchu pacjenta dla potrzeb fizjoterapii radiologicznej, K_W15

W2: Charakteryzuje możliwości oceny wad postawy oraz schorzeń kanału i rdzenia kręgowego w badaniach obrazowych, K_W35

W3:Wymienia zasady ochrony radiologicznej pacjentów oraz personelu medycznego obowiązujące przy wykonywaniu badań diagnostycznych, K_W19

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Dobiera odpowiednie badania diagnostyczne dla potrzeb tworzenia, weryfikacji i modyfikacji programu fizjoterapii w zakresie diagnostyki radiologicznej, K_U02

U2: Analizuje obraz RTG, TK, MRI, USG w podstawowych patologiach w zakresie narządu ruchu, K_U05

U3: Wykorzystuje dokumentację medyczną do interpretacji wyników badań oraz formułowania opinii dotyczących pacjenta, w zakresie diagnostyki radiologicznej K_U39


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Rozumie potrzebę uczenia się i śledzenia rozwoju metod diagnostyki obrazowej przez całe życie K_K01

K2: Wie, kiedy powinien zwrócić się o pomoc ekspertów z zakresu diagnostyki obrazowej, będąc świadomym własnych ograniczeń K_K03

K3: Potrafi określić priorytety służące realizacji procesu leczniczego pacjenta K_K08

Metody dydaktyczne:

Wykłady:

wykład informacyjny

wykład problemowy

Seminaria:

dyskusja dydaktyczna

analiza przypadków

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- seminaryjna

Skrócony opis:

Głównym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi oraz praktycznymi stosowania różnych metod obrazowania struktur układu ruchu pacjenta. Zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu metodyki , techniki i wskazań do wykonywania badań obrazowych w zależności od potrzeb pacjentów oraz interpretacji w/w badań w podstawowych patologiach narządu ruchu.

Pełny opis:

Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń.

Studenci przystępujący do zajęć posiadają wiedzę z anatomii oraz podstawowych patologii narządu ruchu.

Wykłady mają za zadanie zapoznanie z nowoczesnymi metodami obrazowania oraz ich zastosowaniem w diagnostyce schorzeń układu mięśniowo-szkieletowego.

Celem seminariów jest przedstawienie właściwości promieniowania jonizującego, pola elektromagnetycznego oraz ultradźwięków.

Seminaria poświęcone są poznaniu nowoczesnych technik obrazowania- radiografia cyfrowa, USG, wielorzędowa tomografia komputerowa oraz jądrowy rezonans magnetyczny z omówieniem technik poszczególnych badań, podstawowych wskazań, przeciwwskazań, zalet i wad badań diagnostyki obrazowej w aspekcie schorzeń narządu ruchu.

Ponadto celem ćwiczeń jest zapoznanie z symptomatologią radiologiczną poszczególnych schorzeń układu mięśniowo-szkieletowego na podstawie analizy badań radiologicznych oraz wykazanie dużego znaczenia odpowiedniego doboru badań obrazowych do rozpoznania i monitorowania zaburzeń narządu ruchu.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Radiologia kliniczna- zaczynamy. J.W. Oestmann, Medipage, Warszawa 2007

Literatura uzupełniająca:

1. Szybka diagnoza w ortopedii. S. Mostofi, red. wyd. polskiego Tadeusz Gaździk, wyd. 2011

2. Diagnostyka obrazowa w ortopedii. A. Greenspan, wyd. pol. M. Sąsiadek, Medipage 2011

3. Anatomia układu ruchu z elementami diagnostyki reumatologicznej. M. Wisłowska, K. Księżopolska-Orłowska, B. Żuk, PZWL Warszawa 2013

4. Podstawy diagnostyki radiologicznej. Tom IV W. Brant Medipage, 2008

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pisemne (test): obejmuje zakres treści wykładów i ćwiczeń (0 – 27 punktów; > 70%): W1 – W3, U1-U3, K1-K3

Student otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z zaliczenia pisemnego.

Suma uzyskanych punktów : Ocena:

> 16 ndst

17-18 dst

19-21 dst+

22-23 db

24-25 db+

26-27 bdb

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)