Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Higiena i epidemiologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-F1-HE-N1KRK
Kod Erasmus / ISCED: 12.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0910) Ochrona zdrowia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Higiena i epidemiologia
Jednostka: Katedra Higieny, Epidemiologii i Ergonomii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

nie dotyczy

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi

bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 10 godzin

- udział w seminariach: 5 godzin

- konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina

- przeprowadzenie zaliczenia teoretycznego: 2 godziny

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi

bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 18

godziny, co odpowiada 0,7 punktowi ECTS

2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 10 godzin

- udział w seminariach: 5 godzin

- przygotowanie do seminariów: 10 godzin

- czytanie wskazanej literatury: 12 godzin

- konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina

- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 11 + 1 = 12

godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co

odpowiada 2 punktom ECTS

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w

procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie : 11 + 1 = 12

godzin, co odpowiada 0,5 punktowi ECTS

4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w seminariach: 5 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym

wynosi 5 h, co odpowiada 0,2 punktowi ECTS

Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Wymienia zagrożenia środowiskowe w pracy

fizjoterapeuty K_W18

W2: Opisuje i wymienia czynniki środowiskowe mające

wpływ na organizm człowieka K_W18

W3: Charakteryzuje podstawowe pojęcia w zakresie higieny i

profilaktyki rozprzestrzeniania się chorób w ujęciu

epidemiologicznym K_W25

W4: Wymienia podstawowe pojęcia demograficzne i

statystyki epidemiologii chorób zakaźnych K_W26

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Analizuje wpływ czynników szkodliwych na człowieka w

otaczającym go środowisku K_U19

U2: Potrafi scharakteryzować podstawowe czynniki patogenne

i ryzyko występowania wybranych chorób zakaźnych K_U23

U3: Interpretuje dane epidemiologiczne i biostatystyczne

K_U35

U4: Formułuje wnioski na podstawie raportów i opracowań

epidemiologicznych K_U36

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Wykazuje zrozumienie potrzeby uczenia się przez całe

życie K_K01

K2: Wie, kiedy powinien zwrócić się o pomoc ekspertów z

zakresu higieny i epidemiologii chorób, będąc świadomy

własnych ograniczeń K_K02

K3: Rozumie znaczenie umiejętności aktywnego słuchania

K_K06

Metody dydaktyczne:

Wykłady:

wykład informacyjny

wykład problemowy

Seminaria:

prezentacje multimedialne

dyskusja dydaktyczna


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- seminaryjna

Skrócony opis:

Przedmiot ma celu zapoznanie studentów z podstawami

wybranych zagadnieniami higieny i epidemiologii. Celem

przedmiotu Higiena i Epidemiologia jest zaznajomienie

studentów z wymogami profilaktyki sanitarnej w placówkach

służby zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem higieny w

pracy fizjoterapeuty

Pełny opis:

Przedmiot realizowany w formie wykładów i seminariów

Wykład

Tematyka wykładów obejmuje genezę, gałęzie epidemiologii

jako dziedziny medycyny. Przedstawiane są główne założenia

epidemiologii i podstawowe pojęcia epidemiologiczne, epidemiologia chorób zakaźnych i niezakaźnych. Zajęcia z przedmiotu Higiena i Epidemiologia pozwalają zapoznać słuchaczy z podstawowymi pojęciami z zakresu higieny oraz strukturą i zadaniami Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Na wykładach przedstawiane są metody i zasady analizy demograficznej i podstawowe pojęcia statystyki epidemiologicznej.

Seminaria

Celem seminariów jest zapoznanie studentów z

podstawowymi zasadami przestrzegania higieny w zakładach opieki zdrowotnej, profilaktyki zakażeń krwiopochodnych oraz identyfikacji zagrożeń środowiskowych w pracy fizjoterapeuty. Seminaria pozwalają na wypracowanie umiejętności formułowania wniosków na podstawie raportów i opracowań epidemiologicznych Studenci będą nabywać

wiedzę z zakresu cech epidemiologicznych wybranych chorób zakaźnych oraz umiejętność opisywania i interpretacji podstawowych współczynników epidemiologicznych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1.Podstawy higieny. Marcinkowski J (red.), Volumed, Wrocław, 1998

2.Wybrane zagadnienia z higieny i epidemiologii - skrypt AMB

Literatura uzupełniająca:

1. Medycyna zapobiegawcza i środowiskowa . Jethon Z, PZWL Warszawa 1997

2. Podstawy epidemiologii ogólnej. Jabłoński L., Karwat I, Lublin, 2002

3. Higiena. Karczewski J, PZWL, Lublin, 2002

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium końcowe obejmuje: treści z wykładów i seminariów

Wykłady:

Pisemne zaliczenie z oceną.

Kolokwium pytania otwarte- 3 punkty za pytanie (0-6 punktów); > 60%: W1-W4, U2, K1,

Przedłużona obserwacja (0-2 punktów); >50%: K1

Seminaria:

Kolokwium pytania otwarte- 3 punkty za pytanie (0-9 punktów); > 60%: W1-W3, K2-K3, U1-U3

Przedłużona obserwacja (0-2 punktów; >50%): K1-K3

Suma uzyskanych punktów : Ocena:

< 11 ndst

13-11 dst

14,5-13,5 dst+

16-15 db

17,5-16,5 db+

19-18 bdb

Student otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z kolokwium końcowego oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych ( odpowiednią liczbę punktów z wszystkich ocenianych kryteriów). Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach (dwie nieobecności w 1 semestrze stanowią podstawę do nie zaliczenia tego semestru).

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)