Kwalifikowana pierwsza pomoc medyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-F1-KM-1KRK |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.9
|
Nazwa przedmiotu: | Kwalifikowana pierwsza pomoc medyczna |
Jednostka: | Oddział Kliniczny Medycyny Ratunkowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu kwalifikowana pierwsza pomoc powinien posiadać wiedzę z zakresu fizjologii w odniesieniu do układu krążenia, układu oddechowego oraz centralnego układu nerwowego (zakres szkoły średniej) |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi - udział w seminariach: 5 godzin - udział w ćwiczeniach: 10 godzin - konsultacje z nauczycielem akademickim: 3 godziny - przeprowadzenie zaliczenia praktycznego i teoretycznego: 2 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 24godzin, co odpowiada 0,8 punktowi ECTS Bilans nakładu pracy studenta: - udział w seminariach: 5 godzin - udział w ćwiczeniach: 10 godzin - przygotowanie do seminariów: 5 godzin - przygotowanie do ćwiczeń: 10 godzin - czytanie wskazanej literatury: 7 godzin - konsultacje z nauczycielem akademickim: 3 godziny - przygotowanie do zaliczenia+zaliczenie: 10 + 2 = 12 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 52 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 10 + 2 = 12 godzin, co odpowiada 0,4 punktu ECTS Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 15 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 10godzin, co odpowiada 0,4 punktowi ECTS Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1:Opisuje uwarunkowania prawne ratowania zdrowia i życia w stanach zagrożenia zdrowia lub życia (K_W28) W2: Charakteryzuje przyczyny nagłego zatrzymania krążenia (K_W28) W3: Odtwarza algorytm wykonywania podstawowych zabiegów resuscytacyjnych u osób w różnym wieku w stanach zagrożenia zdrowia lub życia (K_W28) W4: Omawia zagrożenia dla ratującego w czasie udzielania pierwszej pomocy (K_W28) W5: Wskazuje zasady udzielania pierwszej pomocy w przypadku wystąpienia różnych stanów zagrożenia zdrowotnego (K_W28) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Zapewnia bezpieczeństwo sobie i osobie ratowanej (K_U03) U2: Zabezpiecza miejsce wypadku komunikacyjnego (K_U03) U3: Rozpoznaje zagrożenie zdrowotne w warunkach przedszpitalnych oraz czynniki ryzyka (K_U03) U4: Prawidłowo wykonuje podstawowe zabiegi resuscytacyjne u osób w różnym wieku w stanach zagrożenia zdrowotnego zgodnie z algorytmem (K_U03) U5: Prawidłowo wykonuje podstawowe zabiegi resuscytacyjne z użyciem defibrylatora automatycznego (K_U03) U6: Stosuje pierwszą pomoc w przypadku wystąpienia różnych stanów zagrożenia zdrowotnego pochodzenia wewnętrznego (K_U03) U7: Stosuje pierwszą pomoc w przypadku wystąpienia różnych stanów zagrożenia zdrowotnego pochodzenia urazowego (K_U03) U8: Stosuje pierwszą pomoc w przypadku wystąpienia różnych stanów zagrożenia zdrowotnego pochodzenia środowiskowego (K_U03) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań (K_K06) K2: Podejmuje próby rozwiązywania problemów etycznych (K_K09) |
Metody dydaktyczne: | • dyskusja dydaktyczna • debata • studium przypadku (analiza teoretyczna) • analiza przypadków • metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany) • metody eksponujące: film, pokaz |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot kwalifikowana pierwsza pomoc ma na celu naukę w sposób teoretyczny zespołu czynności ratunkowych wykonywanych w wyniku wystąpienia stanu zagrożenia zdrowotnego oraz zminimalizowania niekorzystnych następstw, zanim możliwe będzie udzielenie specjalistycznej pomocy medycznej. |
Pełny opis: |
Seminarium ma za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu udzielania rozszerzonej pierwszej pomocy: przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu postępowania w różnych stanach zagrożenia zdrowia lub życia oraz nabycie i usystematyzowanie wiedzy z zakresu podstawowych czynności resuscytacyjnych. Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu postępowania w różnych stanach zagrożenia zdrowotnego, w tym pochodzenia wewnętrznego, urazowego i środowiskowego oraz nabycie umiejętności z zakresu podstawowych czynności resuscytacyjnych. Dodatkowo ćwiczenia są poświęcone stosowaniu wybranych przyrządów z zakresu kwalifikowanej pierwszej pomocy. |
Literatura: |
Piśmiennictwo podstawowe / obowiązujące 1. Chrząszczewska A.: Bandażowanie. PZWL 2002. 2. Eibl – Eibesfeldt K., pod red. E. Sobolewskiej: Opatrunki, ElsevierUrban&Partner 1999. 3. Jakubaszko J (red).: ABC resuscytacji. Wydawnictwo Górnicki, Wrocław 2012 4. Jakubaszko J.: Ratownik medyczny. Wydawnictwo Górnicki 2010. 5. Polska Rada Resuscytacji: Resuscytacja krążeniowo-oddechowa i automatyczna defibrylacja zewnętrzna - podręcznik do kursu. Wydanie wg Wytycznych ERC 2010. Piśmiennictwo uzupełniające 1. Szajewski J., Feldman R., Glińska – Serwin M.: Leksykon ostrych zatruć. PZWL 2000. 2. Zawadzki A.: Medycyna ratunkowa i katastrof. PZWL 2011 |
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzian ustny (0 – 12 punktów; > 75%): W1 – W5, U4 – U8 Sprawdzian pisemny (0 – 12 punktów; > 75%): W1 – W5, U4 – U8 Demonstracja w warunkach symulowanych (0 – 12 punktów; > 75%): U1 – U8 Sprawdzian praktyczny (0 – 12 punktów; > 75%): W1, W2, W4, W5, U1 – U8 Kolokwium praktyczne (0 – 20 punktów; > 75%): W1, W2, W4, W5, U1 – U8 Kolokwium końcowe (0 – 32 punktów; >75%): W1 – W5, U1 – U8. <24 ndst 24 – 26 dst 27 dst+ 28 – 29 db 30 db+ 31 – 32 bdb Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%): K1 – K2 Student otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z sprawdzianów, kolokwium praktycznego kolokwium końcowego oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.