Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Kwalifikowana pierwsza pomoc medyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-F1-KM-1KRK
Kod Erasmus / ISCED: 12.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0919) Ochrona zdrowia (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Kwalifikowana pierwsza pomoc medyczna
Jednostka: Oddział Kliniczny Medycyny Ratunkowej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu kwalifikowana pierwsza pomoc powinien posiadać wiedzę z zakresu fizjologii w odniesieniu do układu krążenia, układu oddechowego oraz centralnego układu nerwowego (zakres szkoły średniej)

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi

- udział w seminariach: 5 godzin

- udział w ćwiczeniach: 10 godzin

- konsultacje z nauczycielem akademickim: 3 godziny

- przeprowadzenie zaliczenia praktycznego i teoretycznego: 2 godziny

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 24godzin, co odpowiada 0,8 punktowi ECTS


Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w seminariach: 5 godzin

- udział w ćwiczeniach: 10 godzin

- przygotowanie do seminariów: 5 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń: 10 godzin

- czytanie wskazanej literatury: 7 godzin

- konsultacje z nauczycielem akademickim: 3 godziny

- przygotowanie do zaliczenia+zaliczenie: 10 + 2 = 12 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 52 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS


Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 10 + 2 = 12 godzin, co odpowiada 0,4 punktu ECTS



Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach: 15 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi

10godzin, co odpowiada 0,4 punktowi ECTS

Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy



Efekty uczenia się - wiedza:

W1:Opisuje uwarunkowania prawne ratowania zdrowia i życia w stanach zagrożenia zdrowia lub życia (K_W28)

W2: Charakteryzuje przyczyny nagłego zatrzymania krążenia (K_W28)

W3: Odtwarza algorytm wykonywania podstawowych zabiegów resuscytacyjnych u osób w różnym wieku w stanach zagrożenia zdrowia lub życia (K_W28)

W4: Omawia zagrożenia dla ratującego w czasie udzielania pierwszej pomocy (K_W28)

W5: Wskazuje zasady udzielania pierwszej pomocy w przypadku wystąpienia różnych stanów zagrożenia zdrowotnego (K_W28)


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Zapewnia bezpieczeństwo sobie i osobie ratowanej (K_U03)

U2: Zabezpiecza miejsce wypadku komunikacyjnego (K_U03)

U3: Rozpoznaje zagrożenie zdrowotne w warunkach przedszpitalnych oraz czynniki ryzyka (K_U03)

U4: Prawidłowo wykonuje podstawowe zabiegi resuscytacyjne u osób w różnym wieku w stanach zagrożenia zdrowotnego zgodnie z algorytmem (K_U03)

U5: Prawidłowo wykonuje podstawowe zabiegi resuscytacyjne z użyciem defibrylatora automatycznego (K_U03)

U6: Stosuje pierwszą pomoc w przypadku wystąpienia różnych stanów zagrożenia zdrowotnego pochodzenia wewnętrznego (K_U03)

U7: Stosuje pierwszą pomoc w przypadku wystąpienia różnych stanów zagrożenia zdrowotnego pochodzenia urazowego (K_U03)

U8: Stosuje pierwszą pomoc w przypadku wystąpienia różnych stanów zagrożenia zdrowotnego pochodzenia środowiskowego (K_U03)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań (K_K06)

K2: Podejmuje próby rozwiązywania problemów etycznych (K_K09)


Metody dydaktyczne:

• dyskusja dydaktyczna

• debata

• studium przypadku (analiza teoretyczna)

• analiza przypadków

• metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany)

• metody eksponujące: film, pokaz


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- seminaryjna
- studium przypadku

Skrócony opis:

Przedmiot kwalifikowana pierwsza pomoc ma na celu naukę w sposób teoretyczny zespołu czynności ratunkowych wykonywanych w wyniku wystąpienia stanu zagrożenia zdrowotnego oraz zminimalizowania niekorzystnych następstw, zanim możliwe będzie udzielenie specjalistycznej pomocy medycznej.

Pełny opis:

Seminarium ma za zadanie zdobycie i utrwalenie wiedzy z zakresu udzielania rozszerzonej pierwszej pomocy: przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu postępowania w różnych stanach zagrożenia zdrowia lub życia oraz nabycie i usystematyzowanie wiedzy z zakresu podstawowych czynności resuscytacyjnych.

Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych

z zakresu postępowania w różnych stanach zagrożenia zdrowotnego, w tym pochodzenia wewnętrznego, urazowego i środowiskowego oraz nabycie umiejętności z zakresu podstawowych czynności resuscytacyjnych. Dodatkowo ćwiczenia są poświęcone stosowaniu wybranych przyrządów z zakresu kwalifikowanej pierwszej pomocy.

Literatura:

Piśmiennictwo podstawowe / obowiązujące

1. Chrząszczewska A.: Bandażowanie. PZWL 2002.

2. Eibl – Eibesfeldt K., pod red. E. Sobolewskiej: Opatrunki, ElsevierUrban&Partner 1999.

3. Jakubaszko J (red).: ABC resuscytacji. Wydawnictwo Górnicki, Wrocław 2012

4. Jakubaszko J.: Ratownik medyczny. Wydawnictwo Górnicki 2010.

5. Polska Rada Resuscytacji: Resuscytacja krążeniowo-oddechowa i automatyczna defibrylacja zewnętrzna - podręcznik do kursu. Wydanie wg Wytycznych ERC 2010.

Piśmiennictwo uzupełniające

1. Szajewski J., Feldman R., Glińska – Serwin M.: Leksykon ostrych zatruć. PZWL 2000.

2. Zawadzki A.: Medycyna ratunkowa i katastrof. PZWL 2011

Metody i kryteria oceniania:

Sprawdzian ustny (0 – 12 punktów; > 75%): W1 – W5, U4 – U8

Sprawdzian pisemny (0 – 12 punktów; > 75%): W1 – W5, U4 – U8

Demonstracja w warunkach symulowanych

(0 – 12 punktów; > 75%): U1 – U8

Sprawdzian praktyczny (0 – 12 punktów; > 75%): W1, W2, W4, W5, U1 – U8

Kolokwium praktyczne (0 – 20 punktów; > 75%): W1, W2, W4, W5, U1 – U8

Kolokwium końcowe (0 – 32 punktów; >75%): W1 – W5,

U1 – U8.

<24 ndst

24 – 26 dst

27 dst+

28 – 29 db

30 db+

31 – 32 bdb

Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%): K1 – K2

Student otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z sprawdzianów, kolokwium praktycznego kolokwium końcowego oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)