Medycyna fizykalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-F1-MF-2Z |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0915) Terapia i rehabilitacja
|
Nazwa przedmiotu: | Medycyna fizykalna |
Jednostka: | Katedra Fizjoterapii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Medycyna fizykalna powinien posiadać wiedzę z zakresu fizykoterapii, anatomii oraz fizjologii. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach – 10 godzin - udział w ćwiczeniach – 50 godzin - konsultacje z nauczycielem akademickim – 2 godziny -przeprowadzenie egzaminu – 2 godziny - przeprowadzenie kolokwium – 2 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 66 godzin, co odpowiada 2,6 pkt ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta - udział w wykładach – 10 godzin - udział w ćwiczeniach – 50 godzin - przygotowanie do ćwiczeń – 5 godzin - przygotowanie prezentacji multimedialnej – 5 godzin - przygotowanie do kolokwiów – 5 godzin - czytanie wskazanej literatury – 5 godzin - konsultacje z nauczycielem akademickim – 2 godziny - przygotowanie do kolokwium + kolokwium: 6 + 2 = 8 godzin - przygotowanie do egzaminu + egzamin: 8 + 2 = 10 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 100 godzin, co odpowiada 4 pkt ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie prezentacji multimedialnej- 5 godzin - przygotowanie do kolokwiów – 5 godzin - przygotowanie do egzaminu + egzamin – 10 godzin, co odpowiada 0,8 pkt ECTS 4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach – 50 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Opisuje mechanizmy działania czynników termicznych, świetlnych, elektrycznych, elektromagnetycznych, i fal dźwiękowych stosowanych w różnych jednostkach chorobowych - K_W02 W2: Wymienia wskazania, przeciwwskazania, skutki uboczne i zasady BHP przy stosowaniu różnych zabiegów fizykoterapeutycznych - K_W31 W3: Opisuje narzędzia diagnostyczne i metody oceny pacjenta dla potrzeb fizykoterapii - K_W15 W4: Opisuje metody i cele odnowy biologicznej – W34 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Dobiera metody, parametry i techniki zabiegów fizykoterapeutycznych do aktualnego stanu klinicznego pacjenta oraz jego osobniczej wrażliwości K_U17 U2: Tworzy program postępowania fizjoterapeutycznego wykorzystując nowoczesne technologie z zakresu fizykoterapii - K_U16 U3: Analizuje patogenezę, objawy kliniczne i przebieg określonych schorzeń w aspekcie doboru odpowiednich środków fizykoterapii - K_U15 U4: Stosuje czynniki fizykalne w procesie odnowy biologicznej w celu przyspieszenia fizjologicznych procesów wypoczynkowych – U18 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu pogłębiania wiedzy z fizykoterapii - K_K01 K2: Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób w zakresie fizykoterapii - K_K02 K3: Potrafi formułować opinie dotyczące postępowania fizykoterapeutycznego - K_K11 |
Metody dydaktyczne: | Wykład: - wykład informacyjny - dyskusja dydaktyczna Ćwiczenia: - analiza przypadków - prezentacje multimedialne - dyskusja dydaktyczna |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest nauczenia studentów planowania postępowania fizykalnego w wybranych jednostkach chorobowych biorąc pod uwagę: patofizjologię schorzenia, okres i przebieg choroby, indywidualne predyspozycje pacjenta, wskazania i przeciwwskazania. Celem przedmiotu jest również nauczenie studentów prawidłowego kojarzenia różnych procedur fizjoterapeutycznych. |
Pełny opis: |
Wykład: Tematyka wykładów dotyczy wytycznych w postępowaniu fizykalnym w wybranych jednostkach chorobowych. Celem wykładu jest także zwrócenie uwagi studentów na proces prawidłowego kojarzenia różnych procedur fizjoterapeutycznych. Ćwiczenia: Celem ćwiczeń jest nauczenie studentów planowania postępowania fizykalnego w zmianach zwyrodnieniowych stawów obwodowych i kręgosłupa, chorobach reumatycznych, urazach, uszkodzeniach ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego, ranach i odleżynach, chorobach skóry, chorobach wewnętrznych, pediatrii, i kosmetologii. Planowanie terapii opiera się na znajomości: patofizjologii schorzenia, okresu i przebiegu choroby, indywidualnych predyspozycji pacjenta, wskazań i przeciwwskazań do terapii. Celem przedmiotu jest również nauczenie studentów prawidłowego kojarzenia różnych procedur fizjoterapeutycznych. W ramach przedmiotu studenci uczą się także doboru różnych metod i narzędzi diagnostycznych obiektywizujących wyniki terapii. Analizują również wyniki badań naukowych (krajowych i zagranicznych), oceniających skuteczność procedur fizjoterapeutycznych w leczeniu różnych schorzeń. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Fizjoterapia z elementami klinicznymi: T.1-2 / Anna Straburzyńska-Lupa, Gerard Straburzyński. Warszawa: 2008 Literatura uzupełniająca: 2. Fizykoterapia. Aspekty kliniczne i biofizyczne, A. Ward, V. Robertson, J. Low, A. Reed, wyd. I polskie, red. M. Łukowicz, Wyd. Elsevier Urban & Partner, 2009 3. Podstawy kliniczne fizjoterapii w dysfunkcjach narządu ruchu, Janusz Nowotny Medipage, Warszawa 2006, wyd.1 |
Metody i kryteria oceniania: |
- Egzamin pisemny (0 – 40pkt; >60%) W1 – W3, U1 – U3 - Przedłużona obserwacja (0-10 pkt; >50%): K1 – K3 - Przygotowanie prezentacji (0 – 6pkt; >60%): W1-W3, U1-U3, K1-K3 - Kolokwia (0 – 20 pkt; >60%): W1, W3, U3, K1, K3 Suma uzyskanych punktów z egzaminu: Ocena: <50% 2,0 51 – 61% 3,0 62 – 72% 3,5 73 – 83% 4,0 84 – 92% 4,5 93 – 100% 5,0 |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.