Przedmiot do wyboru: Fizjoterapia dysfunkcji ręki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-F1-PDWFDR-N2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0915) Terapia i rehabilitacja
|
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot do wyboru: Fizjoterapia dysfunkcji ręki |
Jednostka: | Katedra Fizjoterapii |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru WnoZ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu fizjoterapia dysfunkcji ręki powinien posiadać wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne wynikające z ukończenia studiów I stopnia. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 5 godzin - udział w ćwiczeniach: 10 godzin - konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina - przeprowadzenie egzaminu pisemnego i praktycznego: 2 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 18 godzin, co odpowiada 0,7 punktowi ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 5 godzin - udział w ćwiczeniach: 10 godzin - przygotowanie do ćwiczeń: 10 godzin - czytanie wskazanej literatury: 10 godzin - konsultacje z nauczycielem akademickim: 3 godziny - przygotowanie do egzaminu + egzamin: 10 + 2 = 12 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2,0 punktowi ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do egzaminu + egzamin : 10 + 2 = 12 godzin, co odpowiada 0,5 punktowi ECTS 4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 10 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 10h, co odpowiada 0,4 punktowi ECTS Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: opisuje narzędzia diagnostyczne oceny pacjenta dla potrzeb fizjoterapii, w zakresie dysfunkcji ręki, K_W15 W2: opisuje metody oceny pacjenta dla potrzeb fizjoterapii w zakresie dysfunkcji ręki, K_W15 W3: opisuje programy fizjoterapeutyczne dla pacjentów przed i po amputacji, w zakresie dysfunkcji ręki, K_W36 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: dobiera odpowiednie badania diagnostyczne i funkcjonalne dla potrzeb tworzenia, weryfikacji i modyfikacji programu fizjoterapii, w zakresie dysfunkcji ręki, K_U02 U2: analizuje patogenezę, objawy kliniczne i przebieg określonych schorzeń w aspekcie doboru odpowiednich środków fizjoterapii, w zakresie dysfunkcji ręki, K_U15 U3: tworzy program postępowania fizjoterapeutycznego wykorzystując nowoczesne technologie z zakresu kinezyterapii, fizykoterapii, masażu leczniczego i elementów terapii manualnej W podtrzymywaniu sprawności osób z różnymi dysfunkcjami ręki, K_U16 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w zakresie wiedzy i umiejętności dotyczących usprawniania pacjentów z dysfunkcją ręki, K_K01 K2: postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodu w pracy z pacjentem z dysfunkcją ręki, K_K05 K3: potrafi dbać o bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników w pracy z pacjentem z dysfunkcją ręki, K_K10 |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: - informacyjny - problemowy Ćwiczenia: - dyskusja dydaktyczna - analiza przypadków - pokaz |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - studium przypadku |
Skrócony opis: |
Przedmiot fizjoterapia dysfunkcji ręki jest przedmiotem skierowanym do studentów kierunku fizjoterapia II stopnia. Celem nauczania przedmiotu jest nabycie umiejętności analizy i oceny funkcjonalnej kończyny górnej w wybranych jednostkach chorobowych oraz optymalny dobór programów fizjoterapeutycznych. Omawiana tematyka dotyczy również oceny czucia, przeprowadzenie testów czynności manualnych, wybranych form kinezyterapii (trening proprioceptywny, balans mięśniowy), wybranych form z zakresu masażu (opracowanie kikuta, masaż blizny, masaż powięzi). Ważnym zagadnieniem jest sterowanie procesem kompensacji utraconej funkcji w przypadku ręki pourazowej. Zdobywanie nowych kompetencji umożliwiają nabyte przez studentów podczas studiów I stopnia na kierunku fizjoterapia wiadomości i umiejętności z zakresu przedmiotów: anatomia, ortopedia, kinezyterapia, masaż leczniczy, fizykoterapia, terapia manualna |
Pełny opis: |
Wykłady: Przedmiot fizjoterapia w dysfunkcji ręki porusza zagadnienia związane z oceną sprawności kończyny górnej: ocena ruchomości, ocena siły mięśniowej, badanie czucia, ocena funkcji ręki, testy sprawności manualnej. Analiza motoryki małej przeprowadzana za pomocą systemów analizy ruchu umożliwi optymalny dobór i wykorzystanie nowoczesnych metod fizjoterapeutycznych stosowanych w dysfunkcji ręki. Na wykładzie omawiane będą konsekwencje zdrowotne, społeczne i ekonomiczne w przypadkach wystąpienia dysfunkcji kończyny górnej oraz zjawisko kompensacji funkcji ręki pourazowej. Ćwiczenia: Na zajęciach analizowana będzie patogeneza, objawy kliniczne oraz przebieg określonych dysfunkcji ręki. Celem ćwiczeń jest poznanie narzędzi diagnostycznych i metod oceny dla pacjentów ze schorzeniami reumatoidalnymi, po rekonstrukcji lub replantacji ręki, po zapaleniu kaletki podbarkowej. Omawiana tematyka dotyczy również oceny czucia, przeprowadzenie testów czynności manualnych, wybranych form kinezyterapii (trening proprioceptywny, balans mięśniowy), wybranych form z zakresu masażu (opracowanie kikuta, masaż blizny, masaż powięzi). Wiedza przekazana na zajęciach praktycznych pozwala na optymalny dobór programu usprawniania, w skład którego wchodzą elementy terapii manualnej, masażu leczniczego, fizykoterapii oraz nowoczesnych metod kinezyterapeutycznych: PNF, FITS, kinesiotaping. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.Trumble T.E., Budoff J.E., Cornwall R. Ręka, łokieć, ramię. Red. wyd. polskiego Gaździk S.T. Wyd. Elsevier, Urban &Partner, Wrocław 2010. 2.Hagner W. Ręka reumatoidalna. Wyd. UMK, Bydgoszcz 2006. Literatura uzupełniająca: 1. Badanie i ocena narządu ruchu. Podręcznik dla fizjoterapeutów. N.J. Petty. Wyd. I polskie, red. Z. Śliwiński. Wyd. Elsevier, Urban &Partner, Wrocław 2010. 2. Samborski W., Brzoska M. Reumatologia praktyczna. Wyd. Wolters Kluwer Polska, 2011. 3. Nowotny J. Podstawy kliniczne fizjoterapii w dysfunkcji narządu ruchu. Wyd. Medipage Warszawa, 2006. 4. Banes M.P., Ward A.B. Podręcznik rehabilitacji medycznej. Red. wyd. I polskiego, Józef Opara. Wyd. Elsevier, Urban &Partner, Wrocław 2008. 5. Księżopolska-Orłowska K. Fizjoterapia w reumatologii. Wyd. PZWL, Warszawa 2013. 6. Grenn W. B. Ortopedia Nettera. Red. wyd. polskiego 7. Brotzman S.B., Wilk K.E. Rehabilitacja ortopedyczna. Wyd. I polskiego Dziak A. Wyd. Elsevier, Urban &Partner, Wrocław 2008. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny (0 – 10 punktów; > 60%): W1 – W3,U1 Egzamin praktyczny: prezentacja programu fizjoterapii pacjenta z dysfunkcją ręki (0 – 20 punktów; > 60%): W1- W3, U1 – U3 (0 – 20 punktów; > 60%): W1- W3, U1 – U3 Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%): K1-K3 Student otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z egzaminów oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych.( odpowiednią liczbę punktów z wszystkich ocenianych kryteriów) Ocena końcowa stanowi sumę punktów uzyskanych z poszczególnych ocenianych kryteriów: Suma uzyskanych punktów : Ocena: > 28 ndst 28-33 dst 34-37 dst+ 38-43 db 44-47 db+ 48-50 bdb |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.