Podstawy socjologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-F1-PS-1KRK |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy socjologii |
Jednostka: | Studium Medycyny Społecznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | wiedza z przedmiotu WOS |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 5 godzin - udział w seminariach – 15 godzin - konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina - przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 22 godzin, co odpowiada 0,7 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 5 godzin - udział w seminariach – 15 godzin - przygotowanie recenzji: 5 godzin - zapoznanie z literaturą przedmiotu: 5 godzin - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 15 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 45 godzin, co odpowiada 1,5 punktu ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 14 + 1 =15 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS 4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: Nie dotyczy Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1: Rozumie i rozpoznaje społeczno-kulturowe i demograficzne oraz religijne uwarunkowania zachowań w zdrowiu i chorobie- K_W21 W2: Rozumie i interpretuje społeczne konsekwencje niepełnosprawności i choroby w wymiarze jednostkowym i społecznym- K_W21 W3: Posiada wiedzę z zakresu modeli relacji osoby niepełnosprawnej ze społeczeństwem- K_W21 W4: Rozpoznaje cechy rodziny funkcjonalnej i dysfunkcjonalnej w opiece nad pacjentem niepełnosprawnym- K_W21 W5: Rozpoznaje reguły w interakcjach z osobami niepełnosprawnymi i przewlekle chorymi K_W21 W6: Interpretuje sytuację społeczną pacjenta w funkcjonalnej i dysfunkcjonalnej instytucji medycznej- K_W21 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1: Potrafi komunikować się w zespole sprawującym opiekę nad osobą chorą i niepełnosprawną- K_U08 U2: Potrafi komunikować się z osobą przewlekle lub terminalnie chorą i niepełnosprawną- K_U10 U3: Potrafi rozpoznać i zinterpretować społeczne problemy osoby niepełnosprawnej- K-U10 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1: Postrzega potrzebę właściwych relacji z pacjentem, jego rodziną i z osobami pełniącymi role społeczno-zawodowe w opiece nad pacjentem- K_K08 K2: Okazuje tolerancję dla postaw i zachowań wynikających z odmiennych uwarunkowań społecznych, kulturowych i demograficznych- K_K03 |
Metody dydaktyczne: | Wykład: wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, metoda fotograficzna Seminarium: praca w grupach- burza mózgów, dyskusja, giełda pomysłów metody eksponujące: pokaz |
Skrócony opis: |
Socjologia kieruje uwagę studenta na procesy społeczne, które wpływają na postrzeganie zjawisk zdrowia, choroby, niepełnosprawności, śmierci i umierania we współczesnym społeczeństwie. Poszerza ona wiedzę studenta o kulturowo- społeczne i demograficzne aspekty opieki medycznej nad pacjentem przewlekle chorym i niepełnosprawnym. Uczy reguł właściwej interakcji społecznej. Włącza się w wypracowanie u studenta holistycznej wizji pacjenta. |
Pełny opis: |
Podczas wykładu student otrzymuje podstawowe informacje dotyczące przedmiotu socjologii, wybranych i przydatnych do analiz zjawiska zdrowia, choroby i niepełnosprawności teorii socjologicznych. Wykład wprowadza studenta w podstawowe zagadnienia związane z kulturą. Analizuje społeczną sytuację osób chorych przewlekle i terminalnie oraz niepełnosprawnych. Poszukuje uwarunkowań właściwej i niewłaściwej opieki nad pacjentem w instytucjach medycznych. Pomaga studentowi odkrywać społeczno-kulturowe i demograficzne uwarunkowania zachowań w zdrowiu i chorobie. Pozwala mu zauważyć związek między religią a realizowaną wartością zdrowia. Uczy go rozwiązań integracyjnych w pracy z osobami niepełnosprawnymi. Student poznaje społeczne konsekwencje niepełnosprawności i choroby w wymiarze jednostkowym i społecznym. Zaczyna cenić społeczne systemy wsparcia, w tym funkcjonalną rodzinę jako element łańcucha terapeutycznego w pracy z pacjentem chorym i niepełnosprawnym. Staje się świadomy korzyści płynących dla klientów wewnętrznych i zewnętrznych w prawidłowo funkcjonującej instytucji medycznej. Zna reguły poprawnej komunikacji społecznej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Barański W., Piątkowski W., Zdrowie i choroba. Wybrane problemy socjologii medycyny, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2000. Tobiasz- Adamczyk B., Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby, Wydawnictwo UJ, Kraków 2000. Literatura uzupełniająca: Kawczyńska- Butrym Z., Rodzina wobec zdrowia, choroby Ostrowska A., Syndrom niepełnosprawności w Polsce. Bariery integracji, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 1999. Sztompka P., Socjologia, Wydawnictwo Znak, Kraków 2000. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie odpowiedniej liczby punktów z poniższych składowych: 1.Zaliczenie pisemne: test (0-60p. >70%): W1, W2, W3, W4, W5, W6 2. Giełda pomysłów (0- 10p. >50%) : U1, U2, U3, K1, K2 3. Recenzja: (0-30p.>70%) : W1 Ocena końcowa stanowi sumę punktów uzyskanych z poszczególnych ocenianych kryteriów: poniżej 75%- niedostateczny 75,01- 80,0%- dostateczny, 80,01- 85%- dostateczny plus, 85,01- 90,0%- dobry, 90,01-95%- dobry plus, 95,01- 100,0% bardzo dobry |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.