Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Podstawy socjologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-F1-PS-1KRK
Kod Erasmus / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Nauki społeczne i psychologiczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy socjologii
Jednostka: Studium Medycyny Społecznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

wiedza z przedmiotu WOS

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:


1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 5 godzin

- udział w seminariach – 15 godzin

- konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina

- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina


Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 22 godzin, co odpowiada 0,7 punktu ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 5 godzin

- udział w seminariach – 15 godzin

- przygotowanie recenzji: 5 godzin

- zapoznanie z literaturą przedmiotu: 5 godzin

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 15 godzin


Łączny nakład pracy studenta wynosi 45 godzin, co odpowiada 1,5 punktu ECTS


3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 14 + 1 =15 godzin,

co odpowiada 0,5 punktu ECTS


4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

Nie dotyczy

Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy


Efekty uczenia się - wiedza:

Student:

W1: Rozumie i rozpoznaje społeczno-kulturowe i demograficzne oraz religijne uwarunkowania zachowań w zdrowiu i chorobie- K_W21

W2: Rozumie i interpretuje społeczne konsekwencje niepełnosprawności i choroby w wymiarze jednostkowym i społecznym- K_W21

W3: Posiada wiedzę z zakresu modeli relacji osoby niepełnosprawnej ze społeczeństwem- K_W21

W4: Rozpoznaje cechy rodziny funkcjonalnej i dysfunkcjonalnej w opiece nad pacjentem niepełnosprawnym- K_W21

W5: Rozpoznaje reguły w interakcjach z osobami niepełnosprawnymi i przewlekle chorymi K_W21

W6: Interpretuje sytuację społeczną pacjenta w funkcjonalnej i dysfunkcjonalnej instytucji medycznej- K_W21


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student:

U1: Potrafi komunikować się w zespole sprawującym opiekę nad osobą chorą i niepełnosprawną- K_U08

U2: Potrafi komunikować się z osobą przewlekle lub terminalnie chorą i niepełnosprawną- K_U10

U3: Potrafi rozpoznać i zinterpretować społeczne problemy osoby niepełnosprawnej- K-U10


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student:

K1: Postrzega potrzebę właściwych relacji z pacjentem, jego rodziną i z osobami pełniącymi role społeczno-zawodowe w opiece nad pacjentem- K_K08

K2: Okazuje tolerancję dla postaw i zachowań wynikających z odmiennych uwarunkowań społecznych, kulturowych i demograficznych- K_K03


Metody dydaktyczne:

Wykład:

wykład informacyjny,

wykład konwersatoryjny,

metoda fotograficzna

Seminarium:

praca w grupach- burza mózgów, dyskusja, giełda pomysłów

metody eksponujące: pokaz


Skrócony opis:

Socjologia kieruje uwagę studenta na procesy społeczne, które wpływają na postrzeganie zjawisk zdrowia, choroby, niepełnosprawności, śmierci i umierania we współczesnym społeczeństwie.

Poszerza ona wiedzę studenta o kulturowo- społeczne i demograficzne aspekty opieki medycznej nad pacjentem przewlekle chorym i niepełnosprawnym. Uczy reguł właściwej interakcji społecznej. Włącza się w wypracowanie u studenta holistycznej wizji pacjenta.

Pełny opis:

Podczas wykładu student otrzymuje podstawowe informacje dotyczące przedmiotu socjologii, wybranych i przydatnych do analiz zjawiska zdrowia, choroby i niepełnosprawności teorii socjologicznych. Wykład wprowadza studenta w podstawowe zagadnienia związane z kulturą. Analizuje społeczną sytuację osób chorych przewlekle i terminalnie oraz niepełnosprawnych. Poszukuje uwarunkowań właściwej i niewłaściwej opieki nad pacjentem w instytucjach medycznych.

Pomaga studentowi odkrywać społeczno-kulturowe i demograficzne uwarunkowania zachowań w zdrowiu i chorobie. Pozwala mu zauważyć związek między religią a realizowaną wartością zdrowia. Uczy go rozwiązań integracyjnych w pracy z osobami niepełnosprawnymi. Student poznaje społeczne konsekwencje niepełnosprawności i choroby w wymiarze jednostkowym i społecznym. Zaczyna cenić społeczne systemy wsparcia, w tym funkcjonalną rodzinę jako element łańcucha terapeutycznego w pracy z pacjentem chorym i niepełnosprawnym. Staje się świadomy korzyści płynących dla klientów wewnętrznych i zewnętrznych w prawidłowo funkcjonującej instytucji medycznej. Zna reguły poprawnej komunikacji społecznej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Barański W., Piątkowski W., Zdrowie i choroba. Wybrane problemy socjologii medycyny, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2000.

Tobiasz- Adamczyk B., Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby, Wydawnictwo UJ, Kraków 2000.

Literatura uzupełniająca:

Kawczyńska- Butrym Z., Rodzina wobec zdrowia, choroby

Ostrowska A., Syndrom niepełnosprawności w Polsce. Bariery integracji, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 1999.

Sztompka P., Socjologia, Wydawnictwo Znak, Kraków 2000.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie odpowiedniej liczby punktów z poniższych składowych:

1.Zaliczenie pisemne: test (0-60p. >70%): W1, W2, W3, W4, W5, W6

2. Giełda pomysłów (0- 10p. >50%) : U1, U2, U3, K1, K2

3. Recenzja: (0-30p.>70%) : W1

Ocena końcowa stanowi sumę punktów uzyskanych z poszczególnych ocenianych kryteriów:

poniżej 75%- niedostateczny

75,01- 80,0%- dostateczny,

80,01- 85%- dostateczny plus,

85,01- 90,0%- dobry,

90,01-95%- dobry plus,

95,01- 100,0% bardzo dobry

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)