Podstawy fizjoterapii: Promocja zdrowia i fizjoprofilaktyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-F1-PZiF-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0919) Ochrona zdrowia (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy fizjoterapii: Promocja zdrowia i fizjoprofilaktyka |
Jednostka: | Katedra Fizjoterapii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela: - udział w wykładach - 5 h - udział w ćwiczeniach – 15 h 20 h = 0,7 ECTS 2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną: - czytanie literatury - 3 h = 0,1 ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia - 4 h - przygotowanie projektu - 3 h 10 h = 0,2 ECTS Łączny nakład pracy: 30 h = 1 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Zna i rozumie: W1: zagadnienia związane z promocją zdrowia i fizjoprofilaktyką |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Potrafi: U1: podejmować działania promujące zdrowy styl życia na różnych poziomach oraz zaprojektować program profilaktyczny w zależności od wieku, płci, stanu zdrowia oraz warunków życia pacjenta, ze szczególnym uwzględnieniem aktywności fizycznej |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Jest gotów do: K1: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych K2: korzystania z obiektywnych źródeł informacji |
Metody dydaktyczne: | wykład informacyjny wykład problemowy projekt |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - projektu |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Fizjoprofilaktyka to postępowanie fizjoterapeutyczne polegające na przeciwdziałaniu, spowolnieniu, zahamowaniu lub wycofaniu się niekorzystnych skutków nieprawidłowego stylu życia, zmian inwolucyjnych oraz procesów chorobowych. |
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń. Na wykładach poruszana jest problematyka działań fizjoprofilaktycznych m.in. poprzez popularyzację aktywności fizycznej, edukację zdrowotną, redukcję czynników ryzyka oraz diagnostykę̨ funkcjonalną celem uniknięcia lub zahamowania rozwoju problemów funkcjonalnych lub schorzeń́. Na ćwiczeniach studenci uczą się tworzenia programów fizjoprofilaktycznych. |
Literatura: |
1. Wojnarowska B. Profilaktyka w pediatrii, wyd. 2, Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2014 2. Jaworek J., Gażdzik T. (red.). Fizjoterapia w profilaktyce chorób cywilizacyjnych i ich leczeniu. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2014 3. Borowicz A.M., Kostka T., Wieczorkowska – Tobis K. Fizjoterapia w geriatrii, wyd. 1, Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2011 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: zaliczenie pisemne (0-20 punktów; > 50%): W1, K2 Ćwiczenia: Przygotowanie projektu (0-4 punktów; > 50%): W1, U1, K2 Przedłużona obserwacja (0-2 punktów; > 50%): K1 Suma uzyskanych punktów: Ocena: < 13 ndst 13-15 dst 16-17 dst+ 18-21 db 22-24 db+ 25-26 bdb |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.