Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Bioetyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-F2-Bioe-N2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Bioetyka
Jednostka: Studium Medycyny Społecznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Bioetyka, stosownie do swej nazwy, jako etyka życia jest próbą odpowiedzi na zagrożenia jakie niesie ze sobą technologiczna wizja rzeczywistości. Bioetyczne dociekania koncentrują się przede wszystkim na etycznej analizie i ocenie nowoczesnej medycy jako nauki empirycznej oraz jej klinicznych zastosowań. W powiązaniu z nimi bioetyka wyznacza etyczne standardy jakimi powinna kierować się służba zdrowia rozpatrywana jako złożony system opieki zdrowotnej.

Pełny opis:

1. Geneza bioetyki – bioetyka jako odpowiedź na etyczne wyzwania nowoczesnej medycyny.

2. Sposoby uprawiania bioetyki.

3. Problem podmiotowości w medycynie (od greckiego holizmu do kartezjańskiego redukcjonizmu).

4. Dylematy naukowej medycyny (technologizacja medycyny – aspekt antropologiczno-etyczny).

5. O granicach medycznych interwencji (medyczna interwencja jako definiowanie natury ludzkiej).

6.Przyszłość medycyny. Etyczne perspektywy (podsumowanie wykładów).

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Brzeziński T., Etyka lekarska, Warszawa 2002.

2. Szewczyk K., Bioetyka. Na granicach życia, Warszawa, 2009

3. Ślipko T., Granice życia, Warszawa 1988.

4. Gillon R., Etyka lekarska – problemy filozoficzne, Warszawa

1997.

5. Beauchamp T.L., Childress J., Zasady etyki medycznej,

Warszawa 1996.

Literatura uzupełniająca:

1. Philips Aries, Człowiek i śmierć, Warszawa, 1989.

2. Bortnowska H. (red.), Sens choroby, sens śmierci, sens życia,

Kraków 1984.

3. Ramsey P., Pacjent jest osobą, Warszawa 1977

4. Jasudowicz T. (opr.), Lekarz a prawa człowieka. W kręgu bioetyki,

Torun 1996.

5. Jasudowicz T. (opr.), Bioetyka a prawa człowieka, Toruń 1997

6. 2. M. Gałuszka, K. Szewczyk, red., Narodziny i śmierć. Bioetyka

kulturowa wobec stanów granicznych życia ludzkiego, Warszawa,

2002.

7. A. Alichniewicz, A. Szczęsna, red. Dylematy bioetyki, UM, 2001.

Efekty uczenia się:

Student zna podstawowe przesłanki, które legły u podstaw bioetyki , zna i potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami bioetycznymi. Student potrafi analizować oraz interpretować etyczne problemy z jakimi boryka się nowoczesna medycyna, określać w sposób jasny i spójny własne wobec nich stanowisko w oparciu o własny system wartości.

Metody i kryteria oceniania:

test sprawdzający wykładaną wiedzę

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)