Bioetyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-F2-Bioe-N2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Bioetyka |
Jednostka: | Studium Medycyny Społecznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Bioetyka, stosownie do swej nazwy, jako etyka życia jest próbą odpowiedzi na zagrożenia jakie niesie ze sobą technologiczna wizja rzeczywistości. Bioetyczne dociekania koncentrują się przede wszystkim na etycznej analizie i ocenie nowoczesnej medycy jako nauki empirycznej oraz jej klinicznych zastosowań. W powiązaniu z nimi bioetyka wyznacza etyczne standardy jakimi powinna kierować się służba zdrowia rozpatrywana jako złożony system opieki zdrowotnej. |
Pełny opis: |
1. Geneza bioetyki – bioetyka jako odpowiedź na etyczne wyzwania nowoczesnej medycyny. 2. Sposoby uprawiania bioetyki. 3. Problem podmiotowości w medycynie (od greckiego holizmu do kartezjańskiego redukcjonizmu). 4. Dylematy naukowej medycyny (technologizacja medycyny – aspekt antropologiczno-etyczny). 5. O granicach medycznych interwencji (medyczna interwencja jako definiowanie natury ludzkiej). 6.Przyszłość medycyny. Etyczne perspektywy (podsumowanie wykładów). |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Brzeziński T., Etyka lekarska, Warszawa 2002. 2. Szewczyk K., Bioetyka. Na granicach życia, Warszawa, 2009 3. Ślipko T., Granice życia, Warszawa 1988. 4. Gillon R., Etyka lekarska – problemy filozoficzne, Warszawa 1997. 5. Beauchamp T.L., Childress J., Zasady etyki medycznej, Warszawa 1996. Literatura uzupełniająca: 1. Philips Aries, Człowiek i śmierć, Warszawa, 1989. 2. Bortnowska H. (red.), Sens choroby, sens śmierci, sens życia, Kraków 1984. 3. Ramsey P., Pacjent jest osobą, Warszawa 1977 4. Jasudowicz T. (opr.), Lekarz a prawa człowieka. W kręgu bioetyki, Torun 1996. 5. Jasudowicz T. (opr.), Bioetyka a prawa człowieka, Toruń 1997 6. 2. M. Gałuszka, K. Szewczyk, red., Narodziny i śmierć. Bioetyka kulturowa wobec stanów granicznych życia ludzkiego, Warszawa, 2002. 7. A. Alichniewicz, A. Szczęsna, red. Dylematy bioetyki, UM, 2001. |
Efekty uczenia się: |
Student zna podstawowe przesłanki, które legły u podstaw bioetyki , zna i potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami bioetycznymi. Student potrafi analizować oraz interpretować etyczne problemy z jakimi boryka się nowoczesna medycyna, określać w sposób jasny i spójny własne wobec nich stanowisko w oparciu o własny system wartości. |
Metody i kryteria oceniania: |
test sprawdzający wykładaną wiedzę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.