Historia rehabilitacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-F2-HR-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia rehabilitacji |
Jednostka: | Zakład Historii Medycyny i Pielęgniarstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Ukazanie ewolucji celów i zadań oraz uwarunkowań determinujących teorię i praktykę fizjoterapii i rehabilitacji |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie zapoznanie studentów z następującymi zagadnieniami: 1. Ludwik Rydygier - patron Collegium Medicum. 2. Historia medycyny i rehabilitacji jako nauka, przedmiot, metody badawcze. Źródła do historii medycyny rehabilitacji. 3. Medycyna najdawniejszych cywilizacji: Mezopotamia, Egipt, Chiny, Indie. 4. Medycyna grecka - kapłani, filozofowie, lekarze. Hipokrates i jego szkoła. 5. Medycyna po Hipokratesie. Szkoła aleksandryjska. 6. Medycyna rzymska. Galen - wielki reformator nauk medycznych i farmaceutycznych. 7. Medycyna średniowiecza. Medycyna arabska. Avicenna. 8. Uniwersyteckie nauczanie medycyny. Świeckie szkoły medyczne w Salerno i Montpellier. 9. Początki medycyny uniwersyteckiej w Polsce. Wydział Lekarski Akademii Krakowskiej 10. Lekarze polskiego Średniowiecza. 11. Lekarze polskiego Odrodzenia i Baroku. Mikołaj Kopernik - lekarz i astronom. 12. Zdrowie i choroba - ewolucja pojęć. 13. Historyczne aspekty troski o zdrowie publiczne. Historia szpitalnictwa. 14. Medycyna nowożytna: Paracelsus, Andreas Vesalius, William Harvey. 15. Rozdział chirurgii od medycyny. Chirurgia i medycyna do XVIII wieku. 16. U podstaw współczesnej nauki medycznej. Rozwój nauk przedklinicznych i podstawowych. 17. Rozwój medycyny klinicznej. Stara i nowa szkoła wiedeńska. 18. Sceptycyzm i nihilizm terapeutyczny. Wiek XIX stuleciem patologów. 19. Chirurgia XIX wieku i początków XX stulecia. 20. Historia walki z bólem, antyseptyki i aseptyki. 21. Rozwój klinicznych badań laboratoryjnych. 22. Mikrobiologia lekarska. Ludwik Pasteur. Robert Koch. 23. Polscy mikrobiolodzy – Odo Bujwid, Rudolf Weigl. 24. Radiologia - nowa metoda diagnostyczna i terapeutyczna. Recepcja odkrycia W. K. Roentgena na ziemiach polskich. 25. Maria Skłodowska – Curie. 26. Lek – dawne terapie. 27. Nauka o leku i jego wpływ na rozwój terapii. 28. Historia medycyny polskiej XIX i XX wieku. 29. – 30. Naturalne i niekonwencjonalne metody leczenia - historia i teraźniejszość. Ćwiczenia poświęcone są następującej problematyce: 1. Najdawniejsze cywilizacje. Wpływ kultury antycznej na medycynę i lecznicze usprawnianie w wiekach późniejszych. 2. Leczenie i rehabilitacja w starożytnej Grecji. Kult sprawności fizycznej - Igrzyska Olimpijskie. Hipokrates. 3. Leczenie i rehabilitacja w starożytnym Rzymie. Galen - lekarz gladiatorów. 4. Historia szpitalnictwa - od świątyni i przytułku do nowoczesnego ośrodka nauki i terapii. 5. Zdrowie i choroba. Zdrowie publiczne. Ewolucja pojęć. MFR - medycyna fizykalna i rehabilitacja. 6. Medycyna nowożytna, rozwój leczenia usprawniającego. Ambroży Pare´. 7. Chirurgia XIX i początków XX stulecia – historia ortopedii i rehabilitacji. 8. Rys historyczny polskiej balneologii – prof. Józef Dietl. 9. Rozwój rehabilitacji i fizjoterapii w Polsce. Prof. Wiktor Dega – polska szkoła rehabilitacji. 10. Rehabilitacja i fizjoterapia po II wojnie światowej. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Historia medycyny, pod red. T. Brzezińskiego, Warszawa 1995, Warszawa 2000. 2. Szumowski W., Historia medycyny filozoficznie ujęta, Warszawa 1994. Literatura uzupełniająca: 1. Masaż z elementami rehabilitacji, pod. red. R. Walaszka, cz. 1, Kraków 1999. 2. Mika T., Fizykoterapia, Warszawa 1996 (cz. I Rys historyczny). 3. Milanowska K., Kinezyterapia, Warszawa 1985 (cz. I Rys historyczny). 4. Ortopedia i rehabilitacja, pod red. W. Degi i A. Sengera, Wyd. IV. Warszawa 1996 (cz.1. Historia ortopedii i rehabilitacji). 5. Ossowski R., Teoretyczne i praktyczne podstawy rehabilitacji, Bydgoszcz 1999, cz. I. 6. Podstawy rehabilitacji i medycyny fizykalnej, pod red. S. J. Garrison, Warszawa 1997, cz.1. 7. Rehabilitacja, pod red. J. Kucha, Warszawa 1989, cz. 1. 8. Rehabilitacja, podstawy diagnostyki funkcjonalnej, usprawniania leczniczego i reintegracji społecznej, pod red. K. Szawłowskiego, Gdańsk 1998, cz. 1. 9. Rehabilitacja medyczna, pod red. K. Milanowskiej, W. Degi, Warszawa 1998, cz. I. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student posiada umiejętności rozumienia związków przyczynowo - skutkowych w rozwoju populacji. Potrafi uzasadnić tezę, iż niektóre elementy procesu dziejowego mają charakter ponadczasowy i uniwersalny. Potrafi rozwiązywać problemy metodologiczne, posługiwać się literaturą przedmiotu, korzystać z periodyków medycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody aktywizujące, oparte na czynnym uczestnictwie w stawianiu i rozwiązywaniu problemów. Podstawą zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach i czynny w nich udział. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.