Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Intensywna terapia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-F2-IT-1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Intensywna terapia
Jednostka: Zakład Pielęgniarstwa w Intensywnej Opiece Medycznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Obowiązkowa obecność na wykładach i ćwiczeniach, aktywny udział, zaliczenie pozytywne testu ( min 60 %).

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 10 godzin

- udział w ćwiczeniach: 10 godzin

- konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina

- przeprowadzenie zaliczenia teoretycznego:1 godzina

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 22 godziny, co odpowiada 0,9 punktu ECTS

2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 10 godzin

- udział w ćwiczeniach: 10 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń: 6 godzin

- czytanie wskazanej literatury: 10 godzin

- konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina

- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 12 + 1 = 13 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 12 + 1 = 13 godzin, co odpowiada 0,5 punku ECTS

4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach: 10 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi

10 h, co odpowiada 0,4 punktu ECTS

Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Opisuje patogenezę i objawy kliniczne podstawowych jednostek chorobowych - K_W14

W2: Opisuje narzędzia i zasady oceny stanu pacjenta dla potrzeb fizjoterapii – K_W15

W3: Prezentuje zasady podstawowych czynności ratunkowych w różnych stanach zagrożenia zdrowotnego – K_W23

W4: Prezentuje zasady prowadzenia dokumentacji fizjoterapeutycznej – K_W34

W5: Omawia wybrane zagadnie specjalistyczne z zakresu fizjoterapii w intensywnej terapii – K_W36

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Potrafi wykonywać podstawowe czynności ratunkowe w stanach zagrożenia zdrowotnego – K_U01

U2: Podejmuje współpracę z interdyscyplinarnym zespołem specjalistów w celu zapewnienia ciągłości opieki nad pacjentem – K_U09

U3: Wybiera optymalne metody postępowania fizykalnego wykorzystując znajomość patogenezy i objawów klinicznych określonych jednostek chorobowych – K_U13

U4: Rozpoznaje stany zagrożenia zdrowotnego – K_U30

U5: Korzysta z dokumentacji i wyników badań w zakresie niezbędnym w pracy fizjoterapeuty – K_U40

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie – K_K01

K2: Wie, kiedy zwrócić się o pomoc ekspertów, będąc świadomy własnych ograniczeń – K_K02

K3: Zachowuje tajemnicę zawodową – K_K04

K4: Przestrzega praw pacjenta – K_K05

K5: Współpracuje z przedstawicielami innych zawodów - K_K07

Metody dydaktyczne:

WYKŁAD

• wykład informacyjny

ĆWICZENIA

• analiza przypadków

• dyskusja dydaktyczna

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji

Skrócony opis:

1.Pogłębienie wiedzy o zasadach postępowania w wybranych stanach zagrożenia życia.

2.Kształtowanie samodzielnej i twórczej postawy w rozpoznawaniu stanów zagrożenia życia.

3.Kształtowanie samodzielnej i twórczej postawy w rozpoznawaniu i rozwiązywaniu problemów opiekuńczych pacjentów leczonych w oddziale intensywnej terapii.

4.Integracja wiedzy i umiejętności z anatomii, fizjologii, patofizjologii , kliniki podstawowych jednostek chorobowych, stanów zagrażających życiu, oceny podstawowych parametrów życiowych, i interpretacja wyników badań

5.Kształtowanie umiejętności samodzielnego podejmowania decyzji, organizowania pracy własnej, współpracy w zespole terapeutycznym oraz właściwej dla zawodu postawy.

6. Wdrażanie do samokształcenia.

Pełny opis:

Wykład

Tematyka wykładów dotyczy wybranych zagadnień z intensywnej terapii , patofizjologii , kliniki stanów chorobowych, oceny stanu pacjenta, rozpoznaniu stanów zagrażających życiu pacjenta, podstawowych czynności ratujących życie oraz planowaniu fizjoterapii.

Ćwiczenia

Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów ze specyfiką intensywnej terapii , nadzorowaniem i oceną stanu pacjenta za pomocą metod bezprzyrządowycych i przyrządowych, wskaźników laboratoryjnych, stosowanych w oddziale skal, rozpoznanie stanu zagrożenie życia i podjęcie podstawowych czynności ratunkowych.

Zaplanowanie i zastosowanie czynności fizjoterapeutycznych u pacjentów nieprzytomnych, z niewydolnością wielonarządową, po urazach, zaintubowanych, podłączonych do respiratora. Rozpoznanie objawów będących przeciwwskazaniem do podjęcia czynności fizjoterapeutycznych. Stosowaniu zasad profilaktyki zakażeń. Współpracy z zespołem terapeutycznym,

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Grabowska-Gaweł A., Inwazyjne metody diagnostyczne i terapeutyczne stosowane w oddziale intensywnej terapii i towarzyszące im powikłania. Zagadnienia dla studentów pielęgniarstwa, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Collegium Medicum w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2009.

2. Grabowska-Gaweł A., Wybrane zagadnienia z pielęgnacji i leczenia chorych w oddziale intensywnej terapii dla studentów pielęgniarstwa, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Collegium Medicum w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2008.

3. Wołowicka L., Dyk D., Anestezjologia i intensywna opieka. Klinika i pielęgniarstwo, PZWL, Warszaw 2008.

4. Rybicki Z., Intensywna terapia dorosłych, Mak Med., Lublin 2009.

5. Colquhoun M.C., Handley A.J., Evans T.R., ABC resuscytacji, red. Jakubaszko J.), Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław 2006.

Literatura uzupełniająca:

1. Larsen R., Anestezjologia, (red. Kler A.), Urban & Partner, Wrocław 2011.

2. Gwinnut C.L., Anestezjologia kliniczna, Urban & Partner, Wrocław 1999.

3. Marino P.L., Intensywna terapia, (red. Kler A.), Urban &

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pisemne : test jednokrotnego wyboru: W1 – W5, U1-U5, K1-K5

Kryteria:

- 60% prawidłowych odpowiedzi – ocena 3,0

- 70% prawidłowych odpowiedzi – ocena 3,5

- 80% prawidłowych odpowiedzi– ocena 4,0

- 90% prawidłowych odpowiedzi– ocena 4,5

> 90% prawidłowych odpowiedzi– ocena 5,0

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)