Refleksoterapia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-F2-Ref-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0915) Terapia i rehabilitacja
|
Nazwa przedmiotu: | Refleksoterapia |
Jednostka: | Katedra Rehabilitacji |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru WnoZ |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu refleksoterapia powinien posiadać wiedzę z zakresu: anatomii i fizjologii człowieka, fizjoterapii ogólnej, podstaw rehabilitacji i terapii bólu. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 10 godzin - udział w ćwiczeniach: 10 godzin - konsultacje z nauczycielem akademickim: 2 godziny - przeprowadzenie zaliczenia z oceną: 2 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 24 godzin, co odpowiada 1 pkt. ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 10 godzin - udział w ćwiczeniach: 10 godzin - przygotowanie do ćwiczeń: 10 godzin - czytanie wskazanej literatury: 8 godzin - konsultacje z nauczycielem akademickim: 2 godziny - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 8 + 2 = 10 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 pkt. ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 8 + 2 = 10 godzin, co odpowiada 0,4 pkt. ECTS 4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 10 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,4 pkt. ECTS Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: wyjaśnia istotę i założenia refleksoterapii, refleksologii oraz wskazania do stosowania tych metod leczenia K_W23 W2: objaśnia fizjologiczne podstawy wpływu stresu i relaksacji na organizm oraz znaczenie normalizacji napięcia psychofizycznego w procesie leczenia K_W06 W3: prezentuje teoretyczne, metodyczne i praktyczne podstawy technik relaksacyjnych K_W21 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: dostosowuje metodę refleksoterapii adekwatnie do istniejącego schorzenia – mając na względzie problem bólowy K_U28 U2: prezentuje pozycje oraz ćwiczenia relaksacyjne K_U23 U3: wdraża zaplanowany program relaksacyjny oraz adaptuje go dla potrzeb pacjenta lub grupy K_U24 U4: stosuje różne metody terapii bólu K_U13 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie K_K01 K2: potrafi dbać o bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników K_K10 K3: postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodu K_K05 |
Metody dydaktyczne: | WYKŁAD: - wykład informacyjny - dyskusja dydaktyczna ĆWICZENIA: - prezentacje multimedialne - pokaz - debata oksfordzka - ćwiczenia przedmiotowe |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Głównym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie z ogólna wiedzą na temat refleksoterapii. Zdobycie wiedzy na temat historii refleksoterapii w Polsce i na świecie, teorii energetyki organizmu mechanizmów samoregeneracji i samoregulacji. Zapoznanie z podstawowymi pojęciami z zakresu przedmiotu. Poznanie stref odruchowych znajdujących się na stopach, dłoniach i twarzy, które są projekcją energetyczną i pomniejszeniem energetycznym narządów i układów ciała ludzkiego. Zrozumienie teoretycznych podstaw technik relaksacyjnych oraz wskazań i przeciwwskazań do ich stosowania. Student nauczy się pojmowania człowieka jego zdrowia, choroby w sposób holistyczny. Poznaje techniki wprowadzania organizmu pacjentów w stan równowagi (homeostazy). Uczy się mechanizmów wpływających na samoregulację, samoregenerację i tym samym przywracanie zdrowia. |
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany jest w formie wykładów oraz ćwiczeń. Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu refleksoterapia posiada wiedzę z zakresu: anatomii i fizjologii człowieka, fizjoterapii ogólnej, podstaw rehabilitacji i terapii bólu. Tematyka wykładów obejmuje definicję i historię refleksoterapii, neurofizjologiczne podstawy refleksoterapii i wpływ na czynność podstawowych narządów ustroju, podstawowe pojęcia tradycyjnej medycyny chińskiej. Energia Qi, teorie Yang, Yin oraz teoria pięciu przemian, czynniki chorobowe w patogenezie chorób. Podczas wykładów student również zapozna się z teorią meridjanów i stymulacją skórną: akupunkturą, akupresurą – pozna teorie ich działania. Na wykładach zostanie także zwrócona uwaga na diagnostykę, stymulację oraz wyszukiwanie punktów przy pomocy metody Ryodoraku. Podczas ćwiczeń student zapozna się z metodami rozpoznawania podstawowych objawów chorobowych na podstawie badania przedmiotowego oraz obiektywizacji zaburzeń energetycznych z zastosowaniem metody Ryodoraku. Zapoznanie się z podstawowymi metodami oddziaływania na punkty, strefy odruchowe na twarzy, stopach i dłoniach. Pozna wskazania i przeciwwskazania do stosowania zabiegów refleksoterapii. W trakcie ćwiczeń student nabędzie umiejętność doboru właściwej terapii, a także obserwacji i wykonywania niektórych zabiegów refleksoterapii. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Refleksologia w leczeniu bólów kręgosłupa, Ann Gillanders Literatura uzupełniająca: 1. Renesans akupunktury, prof. dr hab. n. med. Zbigniew Garnuszewski. Warszawa 2005 2. Podstawy akupunktury, Mieczysław Szcześniewski. 3. Zdrowie z naturą. Medycyna tradycyjna, Zygmunt Bronz, Stanisław Jędrzejczyk. |
Metody i kryteria oceniania: |
• Pisemne zaliczenie na ocenę (min. 60 % prawidłowych odpowiedzi) • Prezentacja multimedialna – praca w grupach - zal/nzal • Student otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywny wynik z zaliczenia pisemnego na ocenę (min. 60 % prawidłowych odpowiedzi) oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych - z wszystkich ocenianych kryteriów • Warunkiem przystąpienia do zaliczenia końcowego jest uzyskanie zaliczenia wykładów oraz ćwiczeń. - Pisemne zaliczenie na ocenę: W1, W2, W3, U1, U3, K1, K3 - Prezentacja multimedialna: W1, W3, U1, U2, U3, U4, K1, K2 - Przedłużona obserwacja: U1, U2, U3, U4, K1, K2, K3 Równy i poniżej 59% - 2.0 (niedostateczna) 60%- 70% - 3.0 (dostateczna) 71% - 80% - 3.5 (dostateczna plus) 81% - 90% - 4.0 (dobra) 91% - 95% - 4.5 (dobra plus) 96% - 100% - 5.0 (bardzo dobra) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Mackiewicz-Milewska | |
Prowadzący grup: | Wojciech Hagner, Katarzyna Sakwińska, Justyna Stępowska, Iwona Szymkuć-Bukowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.