Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Terapia manualna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-F2-Tm-1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0915) Terapia i rehabilitacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Terapia manualna
Jednostka: Katedra Fizjoterapii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu terapia manualna powinien posiadać wiedzę z zakresu anatomii prawidłowej, fizjologii, biomechaniki oraz kinezjologii.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 20 godzin

- udział w ćwiczeniach: 25 godzin

- konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina

- przeprowadzenie zaliczenia praktycznego i teoretycznego: 2 godziny

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 48 godziny, co odpowiada 1,6 punktu ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 20 godzin

- udział w ćwiczeniach: 25 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń: 2 godziny

- czytanie wskazanej literatury: 2 godziny

- konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina

- przygotowanie do egzaminu + egzamin: 8 + 2 = 10 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 60 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS


3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do egzaminu + egzamin : 8 + 2 = 10 godzin, co odpowiada 0,3 punktu ECTS

4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach: 25 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi

25 h, co odpowiada 0,8 punktu ECTS

Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: opisuje patogenezę i objawy kliniczne podstawowych jednostek chorobowych w celu ustalenia właściwego postępowania leczniczego z wykorzystaniem technik terapii manualnej K_W14

W2: opisuje narzędzia i zasady oceny stanu pacjenta dla potrzeb terapii manualnej K_W15

W3: wymienia wskazania, przeciwwskazania i skutki uboczne zabiegów terapii manualnej K_W28


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: wykonuje samodzielnie zabieg z zakresu elementów terapii manualnej K_U03

U2: ocenia napięcie mięśniowe w celu dokładniejszej diagnostyki z wykorzystaniem technik terapii manualnej K_U15

U3: ocenia ruchomość stawów kończyn i tułowia podczas wykonywania testów diagnostycznych wykorzystywanych w terapii manualnej K_U16

U4: potrafi przeprowadzić badania i testy funkcjonalne oraz wykonywać zabiegi i stosować podstawowe metody terapii manualnej K_U17


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: rozumie potrzebę zdobywania wiedzy i doskonalenia umiejętności z zakresu terapii manualnej przez całe życie K_K01

K2: zachowuje tajemnicę zawodową podczas procesu leczniczego pacjentów z wykorzystaniem technik terapii manualnej K_K04

K3: formułuje opinie dotyczące leczonych pacjentów w kontekście postępowania fizjoterapeutycznego związanego z terapią manualną K_K12


Metody dydaktyczne:

Wykłady:

- wykład informacyjny

- wykład problemowy

Ćwiczenia:

- pokaz

- metody symulacyjne (studium przypadku)


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- studium przypadku

Skrócony opis:

Głównym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi oraz praktycznymi technikami terapii manualnej na różnych etapach leczenia. Zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu: diagnostyki manualnej narządu ruchu, oceny ślizgu stawowego, mobilizacji tkanek miękkich różnicowania objawów i odpowiednie dobranie różnych form terapii.

Pełny opis:

Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń.

Studenci przystępujący do zajęć posiadają wiedzę z anatomii i fizjologii narządu ruchu oraz kinezjologii. Znają zasady BHP obowiązujące w pracowni terapii manualnej.

Wykłady mają za zadanie wyjaśnienie specyfiki zabiegów terapii manualnej. Zostanie zwrócona uwaga na zastosowanie różnych technik w dysfunkcjach stawów oraz tkanek miękkich w obrębie kręgosłupa.

Ćwiczenia poświęcone są nauczeniu anatomii na żywym człowieku tj. lokalizacji elementów anatomicznych, punktów kostnych w obrębie kręgosłup oraz nauczeniu doboru i wykonania technik manualnych w obrębie kręgosłupa kręgosłupa z uwzględnieniem aktualnego stanu pacjenta: nauka badania ruchomości stawów, omówienie i pokaz poszczególnych technik terapii manualnej oraz nauka samodzielnego ich wykonania.

Literatura:

Podstawowa:

1. K. Lewit. „Terapia manualna w rehabilitacji chorób narządu ruchu" ZL natura Kielce 2001

Uzupełniająca:

1. W. Jorritsma. „Anatomia na żywym człowieku”

Urban&Partner Wrocław 2004

2. S. Tixa. „Atlas anatomii palpacyjnej” PZWL Warszawa 2003

3. H. Frisch. „Terapia manualna Poradnik wykonywania ćwiczeń” PZWL Warszawa 2000

4. F. Kaltenborn „Kręgosłup Badanie manualne i mobilizacje” Rolewski Toruń 1998

5. F.Kaltenborn „Manualne mobilizacje kończyn” Rolewki Toruń 1998

6. W.P. Ackermann „Chiropraktyka ukierunkowana. Diagnoza i technika” Natura Medica Poznań 2000

7. J. Stodolny „Choroba przeciążeniowa kręgosłupa” Zl Natura Kialce 1999

8. Z. Arkuszewski „Podręcznik medycyny manualnej”Elipsa 2001/06 Kraków

9. A. Rakowski „ Kręgosłup w stresie” Gdańsk 2002

10. A. Dziak „Bolesny krzyż” Med. Sport. Kraków 2003

11. K. Rąpała „Zespoły bólowe kręgosłupa” PZWL Warszawa 2

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny (0 – 20 punktów; > 60%): W1 – W3, U4 Egzamin praktyczny (0 – 20 punktów; > 60%): W1- W3, U1 – U4

Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%): K1 – K3

Student otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z egzaminów oraz pozytywnej oceny w zakresie kompetencji społecznych.( odpowiednią liczbę punktów z wszystkich ocenianych kryteriów.)

Ocena końcowa stanowi sumę punktów uzyskanych z poszczególnych ocenianych kryteriów:

Suma uzyskanych punktów: Ocena:

< 34 ndst

35-40 dst

41-45 dst+

46-50 db

51-55 db+

56-60 bdb

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)