Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zarządzanie i marketing

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-F2-ZiM-N2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie i marketing
Jednostka: Zakład Organizacji i Zarządzania w Ochronie Zdrowia
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Nie dotyczy

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 10 godzin

- udział w seminariach: 5 godzin

- przeprowadzenie zaliczenia teoretycznego: 1 godziny

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 16 godzin, co odpowiada 0,5 pkt. ECTS.

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 10 godzin

- udział w seminariach: 5 godzin

- czytanie wskazanej literatury: 2 godzin

- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 5 + 1 = 6 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 23 godzin, co odpowiada 0,5 pkt. ECTS.


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Objaśnia podstawowe pojęcia i definicje marketingu oraz zasady koncepcji marketingowej (K_W47)

W2: Opisuje rodzaje i kryterium segmentacji sektora ochrony zdrowia oraz dokonuje analizy otoczenia jednostek opieki medycznej (K_W46)

W3: Rozpoznaje rodzaje kierowników, typy zachowań kierowniczych i style przewodzenia, role oraz umiejętności kierownicze w oparciu o procesy decyzyjne (K_W47)

W4: Charakteryzuje poszczególne teorie motywacji oraz techniki wywierania wpływu (K_W29)

W5: Wymienia narzędzia materialne i niematerialne motywowania pracowników (K_W47)

W6: Wymienia rodzaje i typy struktur organizacyjnych jednostek świadczących usługi zdrowotne (K_W46)

W7: Wymienia i opisuje elementy marketingu-mix (K_W47)

W8: Rozpoznaje podstawowe style kierowania i typy zachowań kierowniczych (K_W29)

W9: Definiuje teorię XY Douglasa McGregora dotyczącą zachowań pracowników (K_W29)

W10: Klasyfikuje style negocjacji i techniki negocjowania (K_W47)


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Zajmuje podparte argumentacją stanowisko na temat aspektów funkcjonowania marketingu w usługach zdrowotnych (K_U16)

U2: Dobiera rodzaje kierowników i umiejętności kierownicze oraz źródła władzy przydatne w konkretnych warunkach (K_U16)

U3: Wybiera odpowiednie metody i narzędzia motywowania w zależności od potrzeb pracownika oraz czynników wewnętrznych środowiska placówki (K_U23)

U4: Prezentuje własne poglądy i stanowisko na temat skuteczności stosowania marketingu w jednostkach świadczących usługi zdrowotne (K_U1)

U5: Rozróżnia rodzaje i przyczyny konfliktów oraz wybiera skuteczne metody ich rozwiązywania (K_U23)

U6: Zajmuje w formie ustnej podparte argumentacją stanowisko na temat stylów negocjowania i roli mowy ciała w negocjacjach (K_U23)

U7: Identyfikuje rodzaje pozawerbalnych sposobów porozumiewania się i odczytywania istotnych informacji (K_U23)

U8: Wybiera odpowiednie formy skutecznej komunikacji oraz sposoby eliminacji przeszkód w przekazywaniu informacji (K_U23)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Pogłębienia wiedzę i umiejętności w zakresie zarządzania marketingowego w sektorze usług zdrowotnych (K_K03)

K2: Organizuje pracę własną i zarządzania własnym czasem pracy zgodnie z zasadami zarządzania i organizowania (K_K08)

K3: Zajmuje podparte argumentacją stanowisko na tematy problemowe podane przez prowadzącego (K_K08)

K4: Dyskutuje na temat doboru skutecznych instrumentów marketingu-mix w organizacjach świadczących usługi zdrowotne (K_K03)

K5: Zajmuje podparte argumentacją stanowisko na tematy problemowe podane przez prowadzącego (K_K08)

K6: Dobiera odpowiednie style kierowania i zachowań do specyfiki działalności oraz warunków organizacji (K_K09)

K7: Podejmuje działania w zakresie zapobiegania konfliktom w grupie (K_K09)


Metody dydaktyczne:

Wykłady:

• wykład informacyjny

• wykład konwersatoryjny

Seminaria:

• dyskusja dydaktyczna

• analiza przypadków

• metody symulacyjne (studium przypadku; sytuacje symulowane)

• metody eksponujące: film, pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- obserwacji
- seminaryjna
- studium przypadku
- sytuacyjna

Skrócony opis:

Celem kształcenia jest zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi oraz aspektami praktycznymi z zakresu zarządzania i marketingu.

Pełny opis:

Wykłady:

1. Podstawy i funkcje marketingu.

2. Segmentacja rynku usług zdrowotnych.

3. Podstawy zarządzania.

4. Rola motywacji w kierowaniu zachowaniami.

5. Struktury organizacyjne.

Seminaria:

1. Elementy marketingu-mix.

2. Rodzaje i style kierowania.

3. Konflikty i sposoby ich rozwiązywania.

4. Negocjacje – style i techniki.

5. Teoria komunikacji społecznej.

Literatura:

Literatura obowiązująca:

• Bukowska-Piestrzyńska A., Marketing usług zdrowotnych. Od budowania wizerunku placówki do zadowolenia klientów, CEDEWU, Warszawa 20012.

• Nogalski B., Rybicki J. (red.), Nowoczesne zarządzanie zakładem opieki zdrowotnej, Dom Organizatora TNOiK, Toruń 2002.

Literatura uzupełniająca:

• Kautsch M., Whitfield M., Klich J., Zarządzanie w opiece zdrowotnej, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2001.

• Stephen M. Shortell, Arnold D. Kaluzny, Podstawy zarządzania opieką zdrowotną, Vesalius.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu student:

- interpretuje istotę kierowania, zarządzania i marketingu;

- definiuje pojęcia charakterystyczne dla organizacji i zarządzania;

- rozpoznaje kierowników ze względu na typy zachowań kierowniczych oraz kierowników ze względu na zajmowane miejsce w strukturze organizacyjnej;

- używa zasad skutecznej motywacji oraz podstawowych założeń teorii motywacji;

- porównuje poszczególne rodzaje podstawowych struktur organizacyjnych;

- rozumie istotę procesu kierowania ludźmi, różnicuje style przewodzenia;

- formułuje system kontroli w organizacji;

- opisuje rodzaje przywództwa i władz;

- dostosowuje metody i sposoby rozwiązywania konfliktów;

- używa nabytą wiedzę w procesie komunikacji;

- stosuje style i techniki negocjacji;

- wyjaśnia celowość zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji;

- definiuje podstawowe pojęcia związane z marketingiem usług zdrowotnych;

- dostosowuje wybrane narzędzia marketingu-mix w strategii marketingowej wybranej jednostki.

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia wykładów:

1. Kolokwium końcowe pisemne w formie 5 pytań otwartych obejmujące treści wykładów (max 25 punktów).

2. Ocena ciągła obejmująca udział w dyskusji i aktywność na wykładach (1 plus= 1 punkt).

3. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie co najmniej 60% punktów.

4. Obowiązkowa obecność na 60% wykładów.

Warunki zaliczenia seminariów:

1. Zaliczenie końcowe pisemne obejmujące treści seminariów w formie 5 pytań otwartych (max 25 punktów).

2. Ocena ciągła na seminariach obejmująca: bieżące przygotowanie do zajęć, udział w dyskusji, aktywność i analizy przypadków (1 plus= 1 punkt).

Student swobodnie prezentuje zagadnienia i definicje związane z zarządzaniem i marketingiem; aktywnie uczestniczy w zajęciach, podejmuje się rozwiązywania problemów podanych przez prowadzącego.

3. Przygotowanie prezentacji na temat podany przez prowadzącego (max 5 punktów) – dla osób chętnych.

4. Obowiązkowa obecność na 60% ćwiczeń.

Na ocenę końcowa składają się punkty uzyskane z: kolokwium, oceny ciągłej i prezentacji wg następującej skali:

Na ocenę 5,0: 92-100%

Na ocenę 4,5: 85-91%

Na ocenę 4,0: 78-84%

Na ocenę 3,5: 70-78%

Na ocenę 3,0: 60-69%

Ocena 2,0: poniżej 60%

Metody weryfikacji:

Kolokwium pisemne – W1-W6, U2, U3

Zaliczenie pisemne – W7-W10, U7

Aktywność – K1-K3, K4-K7Ocena uczestnictwa (bieżące przygotowanie do zajęć), rozwiązywanie zadań problemowych podanych przez nauczyciela przedmiotu – U1-U8, K1-K3, K6, K7

Prezentacja – K5

Praktyki zawodowe:

W ramach przedmiotu nie są przewidziane praktyki zawodowe.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)