Zarządzanie i marketing
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-F2-ZiM-N2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie i marketing |
Jednostka: | Zakład Organizacji i Zarządzania w Ochronie Zdrowia |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Nie dotyczy |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 10 godzin - udział w seminariach: 5 godzin - przeprowadzenie zaliczenia teoretycznego: 1 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 16 godzin, co odpowiada 0,5 pkt. ECTS. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 10 godzin - udział w seminariach: 5 godzin - czytanie wskazanej literatury: 2 godzin - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 5 + 1 = 6 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 23 godzin, co odpowiada 0,5 pkt. ECTS. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Objaśnia podstawowe pojęcia i definicje marketingu oraz zasady koncepcji marketingowej (K_W47) W2: Opisuje rodzaje i kryterium segmentacji sektora ochrony zdrowia oraz dokonuje analizy otoczenia jednostek opieki medycznej (K_W46) W3: Rozpoznaje rodzaje kierowników, typy zachowań kierowniczych i style przewodzenia, role oraz umiejętności kierownicze w oparciu o procesy decyzyjne (K_W47) W4: Charakteryzuje poszczególne teorie motywacji oraz techniki wywierania wpływu (K_W29) W5: Wymienia narzędzia materialne i niematerialne motywowania pracowników (K_W47) W6: Wymienia rodzaje i typy struktur organizacyjnych jednostek świadczących usługi zdrowotne (K_W46) W7: Wymienia i opisuje elementy marketingu-mix (K_W47) W8: Rozpoznaje podstawowe style kierowania i typy zachowań kierowniczych (K_W29) W9: Definiuje teorię XY Douglasa McGregora dotyczącą zachowań pracowników (K_W29) W10: Klasyfikuje style negocjacji i techniki negocjowania (K_W47) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Zajmuje podparte argumentacją stanowisko na temat aspektów funkcjonowania marketingu w usługach zdrowotnych (K_U16) U2: Dobiera rodzaje kierowników i umiejętności kierownicze oraz źródła władzy przydatne w konkretnych warunkach (K_U16) U3: Wybiera odpowiednie metody i narzędzia motywowania w zależności od potrzeb pracownika oraz czynników wewnętrznych środowiska placówki (K_U23) U4: Prezentuje własne poglądy i stanowisko na temat skuteczności stosowania marketingu w jednostkach świadczących usługi zdrowotne (K_U1) U5: Rozróżnia rodzaje i przyczyny konfliktów oraz wybiera skuteczne metody ich rozwiązywania (K_U23) U6: Zajmuje w formie ustnej podparte argumentacją stanowisko na temat stylów negocjowania i roli mowy ciała w negocjacjach (K_U23) U7: Identyfikuje rodzaje pozawerbalnych sposobów porozumiewania się i odczytywania istotnych informacji (K_U23) U8: Wybiera odpowiednie formy skutecznej komunikacji oraz sposoby eliminacji przeszkód w przekazywaniu informacji (K_U23) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Pogłębienia wiedzę i umiejętności w zakresie zarządzania marketingowego w sektorze usług zdrowotnych (K_K03) K2: Organizuje pracę własną i zarządzania własnym czasem pracy zgodnie z zasadami zarządzania i organizowania (K_K08) K3: Zajmuje podparte argumentacją stanowisko na tematy problemowe podane przez prowadzącego (K_K08) K4: Dyskutuje na temat doboru skutecznych instrumentów marketingu-mix w organizacjach świadczących usługi zdrowotne (K_K03) K5: Zajmuje podparte argumentacją stanowisko na tematy problemowe podane przez prowadzącego (K_K08) K6: Dobiera odpowiednie style kierowania i zachowań do specyfiki działalności oraz warunków organizacji (K_K09) K7: Podejmuje działania w zakresie zapobiegania konfliktom w grupie (K_K09) |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: • wykład informacyjny • wykład konwersatoryjny Seminaria: • dyskusja dydaktyczna • analiza przypadków • metody symulacyjne (studium przypadku; sytuacje symulowane) • metody eksponujące: film, pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem kształcenia jest zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi oraz aspektami praktycznymi z zakresu zarządzania i marketingu. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Podstawy i funkcje marketingu. 2. Segmentacja rynku usług zdrowotnych. 3. Podstawy zarządzania. 4. Rola motywacji w kierowaniu zachowaniami. 5. Struktury organizacyjne. Seminaria: 1. Elementy marketingu-mix. 2. Rodzaje i style kierowania. 3. Konflikty i sposoby ich rozwiązywania. 4. Negocjacje – style i techniki. 5. Teoria komunikacji społecznej. |
Literatura: |
Literatura obowiązująca: • Bukowska-Piestrzyńska A., Marketing usług zdrowotnych. Od budowania wizerunku placówki do zadowolenia klientów, CEDEWU, Warszawa 20012. • Nogalski B., Rybicki J. (red.), Nowoczesne zarządzanie zakładem opieki zdrowotnej, Dom Organizatora TNOiK, Toruń 2002. Literatura uzupełniająca: • Kautsch M., Whitfield M., Klich J., Zarządzanie w opiece zdrowotnej, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2001. • Stephen M. Shortell, Arnold D. Kaluzny, Podstawy zarządzania opieką zdrowotną, Vesalius. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: - interpretuje istotę kierowania, zarządzania i marketingu; - definiuje pojęcia charakterystyczne dla organizacji i zarządzania; - rozpoznaje kierowników ze względu na typy zachowań kierowniczych oraz kierowników ze względu na zajmowane miejsce w strukturze organizacyjnej; - używa zasad skutecznej motywacji oraz podstawowych założeń teorii motywacji; - porównuje poszczególne rodzaje podstawowych struktur organizacyjnych; - rozumie istotę procesu kierowania ludźmi, różnicuje style przewodzenia; - formułuje system kontroli w organizacji; - opisuje rodzaje przywództwa i władz; - dostosowuje metody i sposoby rozwiązywania konfliktów; - używa nabytą wiedzę w procesie komunikacji; - stosuje style i techniki negocjacji; - wyjaśnia celowość zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji; - definiuje podstawowe pojęcia związane z marketingiem usług zdrowotnych; - dostosowuje wybrane narzędzia marketingu-mix w strategii marketingowej wybranej jednostki. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia wykładów: 1. Kolokwium końcowe pisemne w formie 5 pytań otwartych obejmujące treści wykładów (max 25 punktów). 2. Ocena ciągła obejmująca udział w dyskusji i aktywność na wykładach (1 plus= 1 punkt). 3. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie co najmniej 60% punktów. 4. Obowiązkowa obecność na 60% wykładów. Warunki zaliczenia seminariów: 1. Zaliczenie końcowe pisemne obejmujące treści seminariów w formie 5 pytań otwartych (max 25 punktów). 2. Ocena ciągła na seminariach obejmująca: bieżące przygotowanie do zajęć, udział w dyskusji, aktywność i analizy przypadków (1 plus= 1 punkt). Student swobodnie prezentuje zagadnienia i definicje związane z zarządzaniem i marketingiem; aktywnie uczestniczy w zajęciach, podejmuje się rozwiązywania problemów podanych przez prowadzącego. 3. Przygotowanie prezentacji na temat podany przez prowadzącego (max 5 punktów) – dla osób chętnych. 4. Obowiązkowa obecność na 60% ćwiczeń. Na ocenę końcowa składają się punkty uzyskane z: kolokwium, oceny ciągłej i prezentacji wg następującej skali: Na ocenę 5,0: 92-100% Na ocenę 4,5: 85-91% Na ocenę 4,0: 78-84% Na ocenę 3,5: 70-78% Na ocenę 3,0: 60-69% Ocena 2,0: poniżej 60% Metody weryfikacji: Kolokwium pisemne – W1-W6, U2, U3 Zaliczenie pisemne – W7-W10, U7 Aktywność – K1-K3, K4-K7Ocena uczestnictwa (bieżące przygotowanie do zajęć), rozwiązywanie zadań problemowych podanych przez nauczyciela przedmiotu – U1-U8, K1-K3, K6, K7 Prezentacja – K5 |
Praktyki zawodowe: |
W ramach przedmiotu nie są przewidziane praktyki zawodowe. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.