Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Fizjoterapia kliniczna w chorobach naczyń obwodowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-F3-FKwCHNO-1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0915) Terapia i rehabilitacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Fizjoterapia kliniczna w chorobach naczyń obwodowych
Jednostka: Katedra Chorób Naczyń i Chorób Wewnętrznych
Grupy:
Strona przedmiotu: http://www.cm.umk.pl/wydzialy/wydzial-nauk-o-zdrowiu/jednostki-wydzialowe/katedra-chorob-naczyn-i-chorob-wewnetrznych.html
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zaliczenie następujących przedmiotów: Podstawy masażu leczniczego (limfatycznego). Fizjoterapia kliniczna w kardiologii. Fizjoterapia kliniczna w chirurgii (stan po amputacji kończyny). Fizjoterapia kliniczna w ortopedii (stan po amputacji kończyny, choroby stawów)

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:

Wykłady- 5 godzin- ECST

Seminaria- 0 godzin - ECST

Ćwiczenia – 10 godzin – ECTS

samokształcenie– 10 godzin – pkt ECTS

2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:

- wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek – 2h

- zebranie i wybór odpowiednich materiałów do prezentacji i dyskusji – 2h

- powtórzenie materiału, zapoznanie się z zalecaną literaturą – 3h

3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w kolokwium zaliczeniowym – 3h


Łącznie – 15 + 10 h


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: opisuje rodzaje i funkcje naczyń w organizmie człowieka K_W06; M1_W02, M1_W03

KW2: wymienia podstawowe choroby tętnic, żył, naczyń włosowatych i limfatycznych

W3: Wymienia rodzaje zabiegów fizjoterapeutycznych stosowanych w chorobach naczyń i rozumie patofizjologię efektu ich działania

W4: wymienia wskazania, przeciwwskazania i skutki uboczne zabiegów fizjoterapeutycznych K_W28; M1_W07

W5: Prezentuje zasady podstawowych czynności ratunkowych

w różnych stanach zagrożenia zdrowotnego. K_W11; M1_W05

W6: Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu edukacji zdrowotnej dotyczącej chorób naczyń, promocji zdrowia w aspekcie zapobiegania chorobom sercowo- naczyniowym oraz profilaktyki niepełnosprawności. K_W12; M1_W06, M1_W10

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Potrafi sformułować plan działań odpowiadających potrzebom pacjenta z chorobami naczyń M1_W02, M2_W01

U2: Potrafi samodzielnie modyfikować i tworzyć różne formy aktywności fizycznej w zależności od rodzaju i stopnia zaawansowania choroby naczyń i schorzeń współistniejących pacjenta, a także warunków środowiskowych i klimatycznych K_U18; M1_U06, M2_U03; M1_U05

U3: zna zasady wykonywania masażu limfatycznego M1_U01

U4: określa topografię narządów i układów K_U20; M1_U05

U5: właściwie organizuje miejsca zabiegów fizjoterapeutycznych K_U25; M1_U05

U6: umie rozpoznać stany zagrożenia życia u pacjenta z chorobami naczyniowymi oraz postępować do czasu przybycia pomocy kwalifikowanej. K_U01; M1_U01

U7: Wykorzystuje różne formy i metody aktywności ruchowej

w procesie fizjoterapii chorób naczyń (np. trening marszowy). K_U04, M1_U01

U8: Współpracuje z interdyscyplinarnym zespołem specjalistów

w celu zapewnienia ciągłości opieki nad pacjentem. M1_U03

U9: Wykonuje zabiegi fizykalne wykorzystując znajomość patogenezy i objawów klinicznych określonych jednostek chorobowych. M1_U04, M1_U10

U10: Dobiera rodzaje zaopatrzenia ortopedycznego

w zależności od wskazań (np. po amputacji kończyny). K_U20; M1_U05

U11: Interpretuje wskazania, przeciwwskazania oraz skutki uboczne stosowanego postępowania fizjoterapeutycznego. K_U25; M1_U07

U12: Prezentuje ustnie wyniki realizowanego postępowania fizjoterapeutycznego. K_U34; M1_U13

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Doskonali się w zakresie wiedzy i czynności zawodowych. M1_K01

K2: Kontynuuje naukę przez całe życie zawodowe w celu stałego uaktualniania wiedzy i umiejętności zawodowych. M1_K01

K3: Jest świadomy ograniczeń i rozumie potrzebę konsultacji z ekspertem. M1_K02

K4: Wykazuje dbałość o właściwy wizerunek zawodu w środowisku medycznym. M1_K03

K5: Organizuje pracę własną, współpracuje w zespole diagnostycznoterapeutycznym. Wykazuje przywództwo i przedsiębiorczość, potrafi zorganizować pracę zespołu. M1_K04, M1_K05

K6: Kreatywnie rozwiązuje problemy zawodowe M1_K06

K7: Okazuje szacunek wobec pacjenta i zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych M1_K08, M1_K03.

K8: Przestrzega praw pacjenta, zasad etycznych i tajemnicy informacji medycznej. K_K04; M1_K03

K9: Posiada umiejętność komunikowania się z pacjentem i otoczeniem, M2_K08, M2_K03, M1_K08, M1_K03

K10: Określa priorytety w realizacji celów zawodowych, jak i realizacji zadań zawodowych. M2_K05, M2_K07

K11: Formułuje wnioski dotyczące odbiorców świadczeń zdrowotnych w zakresie wykonywanych badań / zabiegów terapeutycznych. Formułuje opinie dotyczące różnych aspektów działalności zawodowej. M2_K08

K12: Demonstruje postawę promującą zdrowie i aktywność fizyczną M2_K09

Metody dydaktyczne:

Stosowane metody dydaktyczne podające: wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład konwersatoryjny, pogadanka

Stosowane metody dydaktyczne poszukujące: studium przypadków, ćwiczeniowa dyskusja dydaktyczna, rozmowa z pacjentem, prowadzenie fizjoterapii u rzeczywistego pacjenta

Stosowane metody eksponujące – pokaz

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- seminaryjna
- studium przypadku

Skrócony opis:

Głównym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami chorobami naczyń, a więc tętnic, żył, naczyń włosowatych i limfatycznych, sposobami ich leczenia oraz rolą fizjoterapeuty w kompleksowym procesie terapeutycznym tych schorzeń. Studenci zdobędą wiedzę na temat podstawowych chorób naczyń krwionośnych i limfatycznych, umiejętność oceny stopnia zaawansowania choroby naczyń i chorób współistniejących, doboru metod leczenia, rozpoznawania powikłań leczenia, progresji choroby oraz zasad monitorowania wyników prowadzonej terapii. Nabędą kompetencji w zakresie pracy zespołowej oraz specyfiki pracy z pacjentem ze schorzeniami układu naczyniowego w wieku dorosłym i podeszłym leczonym w warunkach szpitalnych.

Pełny opis:

Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń. Studenci przystępujący do zajęć powinni posiadać wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii układu krążenia, fizjologii wysiłku, klinicznych podstaw fizjoterapii oraz masażu limfatycznego. Powinni też znać zasady BHP obowiązujące w pracy z pacjentami z dysfunkcją narządu ruchu, po amputacji kończyn.

Wykłady dadzą możliwość wiedzy w zakresie podstawowych jednostek chorobowych układu naczyniowego oraz metod terapeutycznych, ze szczególnym uwzględnieniem postępowania fizjoterapeutycznego. Przedstawione zostaną zasady doboru poszczególnych rodzajów technik fizjoterapeutycznych w zależności od zaawansowania choroby naczyń i chorób współistniejących, a więc wskazania i przeciwwskazania do wykonywania poszczególnych technik fizykoterapeutycznych.

Ćwiczenia dadzą studentom możliwość nabycia umiejętności rozpoznawania i odróżniania poszczególnych jednostek chorobowych dotyczących układu naczyniowego, doboru metod leczenia i sposobów monitorowania ich efektów.

Tematy zajęć:

Wykłady (5h):

1. Wywiad, badanie fizykalne i badania dodatkowe w chorobach tętnic, żył, naczyń włosowatych i limfatycznych

2. Podstawowe metody profilaktyki i leczenia chorób naczyń, ze szczególnym uwzględnieniem fizjoterapii

Ćwiczenia

1. Praktyczne aspekty oceny zaawansowania chorób naczyń

2. Praktyczne aspekty diagnostyki różnicowej dolegliwości ze strony układu naczyniowego (ból, obrzęk, owrzodzenie, martwica)

3. Fizjoterapia w chorobach naczyń- mechanizmy działania, zasady doboru, monitorowanie skuteczności, objawów ubocznych.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Fiodorenko-Dumas Ż., Pupka A: Rehabilitacja w chorobach naczyń obwodowych. ISBN: 9788362283705

2. Woźniewski M. (red.) Podstawy manualnego drenażu limfatycznego" ISBN: 9788389581570

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

Każdy student jest na bieżąco oceniany podczas wykładów i ćwiczeń.

Po zakończeniu zajęć (wykładów i ćwiczeń) w terminie uzgodnionym ze studentami, przeprowadzone zostanie pisemne kolokwium zaliczeniowe. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest obecność na wykładach i ćwiczeniach oraz spełnienie wszystkich warunków opisanych w ogólnym „Regulaminie zajęć dydaktycznych w Katedrze Chorób Naczyń i Chorób Wewnętrznych” dostępnym na stronie internetowej jednostki.

Kolokwium zaliczeniowe obejmuje zakres materiału przedstawiony w sylabusie, przedstawiony podczas zajęć dydaktycznych oraz zawarty w podanej literaturze.

W przypadku nieobecności na zaliczeniu należy ją usprawiedliwić w terminie 7 dni od daty pierwszego terminu egzaminu. W przypadku nieusprawiedliwienia nieobecności student otrzymuje ocenę niedostateczną z danego terminu. Zaliczenie poprawkowe będzie realizowane w takiej samej formie i na takich samych zasadach jak w pierwszym terminie. Ocena końcowa z przedmiotu będzie wystawiana według następujących reguł:

60 – 67% punktów- ocena dostateczna;

68– 75% punktów- ocena dostateczna plus;

76 – 83% punktów- ocena dobra,

84 – 92% punktów- ocena dobra plus,

93 – 100% ocena bardzo dobra

Ocena efektów kształcenia:

Zaliczenie: W1- W6, U1-U3, U6-U12.

Aktywność: obecność na ćwiczeniach i wykładach, ocena ciągła aktywności podczas zajęć – W1-W6; U1-U12; K1- K12;

Praktyki zawodowe:

nie przewiduje się praktyk zawodowych

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)