Fizjoterapia kliniczna w chorobach naczyń obwodowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-F3-FKwCHNO-1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0915) Terapia i rehabilitacja
|
Nazwa przedmiotu: | Fizjoterapia kliniczna w chorobach naczyń obwodowych |
Jednostka: | Katedra Chorób Naczyń i Chorób Wewnętrznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.cm.umk.pl/wydzialy/wydzial-nauk-o-zdrowiu/jednostki-wydzialowe/katedra-chorob-naczyn-i-chorob-wewnetrznych.html |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie następujących przedmiotów: Podstawy masażu leczniczego (limfatycznego). Fizjoterapia kliniczna w kardiologii. Fizjoterapia kliniczna w chirurgii (stan po amputacji kończyny). Fizjoterapia kliniczna w ortopedii (stan po amputacji kończyny, choroby stawów) |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: Wykłady- 5 godzin- ECST Seminaria- 0 godzin - ECST Ćwiczenia – 10 godzin – ECTS samokształcenie– 10 godzin – pkt ECTS 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: - wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek – 2h - zebranie i wybór odpowiednich materiałów do prezentacji i dyskusji – 2h - powtórzenie materiału, zapoznanie się z zalecaną literaturą – 3h 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w kolokwium zaliczeniowym – 3h Łącznie – 15 + 10 h |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: opisuje rodzaje i funkcje naczyń w organizmie człowieka K_W06; M1_W02, M1_W03 KW2: wymienia podstawowe choroby tętnic, żył, naczyń włosowatych i limfatycznych W3: Wymienia rodzaje zabiegów fizjoterapeutycznych stosowanych w chorobach naczyń i rozumie patofizjologię efektu ich działania W4: wymienia wskazania, przeciwwskazania i skutki uboczne zabiegów fizjoterapeutycznych K_W28; M1_W07 W5: Prezentuje zasady podstawowych czynności ratunkowych w różnych stanach zagrożenia zdrowotnego. K_W11; M1_W05 W6: Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu edukacji zdrowotnej dotyczącej chorób naczyń, promocji zdrowia w aspekcie zapobiegania chorobom sercowo- naczyniowym oraz profilaktyki niepełnosprawności. K_W12; M1_W06, M1_W10 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi sformułować plan działań odpowiadających potrzebom pacjenta z chorobami naczyń M1_W02, M2_W01 U2: Potrafi samodzielnie modyfikować i tworzyć różne formy aktywności fizycznej w zależności od rodzaju i stopnia zaawansowania choroby naczyń i schorzeń współistniejących pacjenta, a także warunków środowiskowych i klimatycznych K_U18; M1_U06, M2_U03; M1_U05 U3: zna zasady wykonywania masażu limfatycznego M1_U01 U4: określa topografię narządów i układów K_U20; M1_U05 U5: właściwie organizuje miejsca zabiegów fizjoterapeutycznych K_U25; M1_U05 U6: umie rozpoznać stany zagrożenia życia u pacjenta z chorobami naczyniowymi oraz postępować do czasu przybycia pomocy kwalifikowanej. K_U01; M1_U01 U7: Wykorzystuje różne formy i metody aktywności ruchowej w procesie fizjoterapii chorób naczyń (np. trening marszowy). K_U04, M1_U01 U8: Współpracuje z interdyscyplinarnym zespołem specjalistów w celu zapewnienia ciągłości opieki nad pacjentem. M1_U03 U9: Wykonuje zabiegi fizykalne wykorzystując znajomość patogenezy i objawów klinicznych określonych jednostek chorobowych. M1_U04, M1_U10 U10: Dobiera rodzaje zaopatrzenia ortopedycznego w zależności od wskazań (np. po amputacji kończyny). K_U20; M1_U05 U11: Interpretuje wskazania, przeciwwskazania oraz skutki uboczne stosowanego postępowania fizjoterapeutycznego. K_U25; M1_U07 U12: Prezentuje ustnie wyniki realizowanego postępowania fizjoterapeutycznego. K_U34; M1_U13 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Doskonali się w zakresie wiedzy i czynności zawodowych. M1_K01 K2: Kontynuuje naukę przez całe życie zawodowe w celu stałego uaktualniania wiedzy i umiejętności zawodowych. M1_K01 K3: Jest świadomy ograniczeń i rozumie potrzebę konsultacji z ekspertem. M1_K02 K4: Wykazuje dbałość o właściwy wizerunek zawodu w środowisku medycznym. M1_K03 K5: Organizuje pracę własną, współpracuje w zespole diagnostycznoterapeutycznym. Wykazuje przywództwo i przedsiębiorczość, potrafi zorganizować pracę zespołu. M1_K04, M1_K05 K6: Kreatywnie rozwiązuje problemy zawodowe M1_K06 K7: Okazuje szacunek wobec pacjenta i zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych M1_K08, M1_K03. K8: Przestrzega praw pacjenta, zasad etycznych i tajemnicy informacji medycznej. K_K04; M1_K03 K9: Posiada umiejętność komunikowania się z pacjentem i otoczeniem, M2_K08, M2_K03, M1_K08, M1_K03 K10: Określa priorytety w realizacji celów zawodowych, jak i realizacji zadań zawodowych. M2_K05, M2_K07 K11: Formułuje wnioski dotyczące odbiorców świadczeń zdrowotnych w zakresie wykonywanych badań / zabiegów terapeutycznych. Formułuje opinie dotyczące różnych aspektów działalności zawodowej. M2_K08 K12: Demonstruje postawę promującą zdrowie i aktywność fizyczną M2_K09 |
Metody dydaktyczne: | Stosowane metody dydaktyczne podające: wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład konwersatoryjny, pogadanka Stosowane metody dydaktyczne poszukujące: studium przypadków, ćwiczeniowa dyskusja dydaktyczna, rozmowa z pacjentem, prowadzenie fizjoterapii u rzeczywistego pacjenta Stosowane metody eksponujące – pokaz |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Głównym celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami chorobami naczyń, a więc tętnic, żył, naczyń włosowatych i limfatycznych, sposobami ich leczenia oraz rolą fizjoterapeuty w kompleksowym procesie terapeutycznym tych schorzeń. Studenci zdobędą wiedzę na temat podstawowych chorób naczyń krwionośnych i limfatycznych, umiejętność oceny stopnia zaawansowania choroby naczyń i chorób współistniejących, doboru metod leczenia, rozpoznawania powikłań leczenia, progresji choroby oraz zasad monitorowania wyników prowadzonej terapii. Nabędą kompetencji w zakresie pracy zespołowej oraz specyfiki pracy z pacjentem ze schorzeniami układu naczyniowego w wieku dorosłym i podeszłym leczonym w warunkach szpitalnych. |
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany w formie wykładów i ćwiczeń. Studenci przystępujący do zajęć powinni posiadać wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii układu krążenia, fizjologii wysiłku, klinicznych podstaw fizjoterapii oraz masażu limfatycznego. Powinni też znać zasady BHP obowiązujące w pracy z pacjentami z dysfunkcją narządu ruchu, po amputacji kończyn. Wykłady dadzą możliwość wiedzy w zakresie podstawowych jednostek chorobowych układu naczyniowego oraz metod terapeutycznych, ze szczególnym uwzględnieniem postępowania fizjoterapeutycznego. Przedstawione zostaną zasady doboru poszczególnych rodzajów technik fizjoterapeutycznych w zależności od zaawansowania choroby naczyń i chorób współistniejących, a więc wskazania i przeciwwskazania do wykonywania poszczególnych technik fizykoterapeutycznych. Ćwiczenia dadzą studentom możliwość nabycia umiejętności rozpoznawania i odróżniania poszczególnych jednostek chorobowych dotyczących układu naczyniowego, doboru metod leczenia i sposobów monitorowania ich efektów. Tematy zajęć: Wykłady (5h): 1. Wywiad, badanie fizykalne i badania dodatkowe w chorobach tętnic, żył, naczyń włosowatych i limfatycznych 2. Podstawowe metody profilaktyki i leczenia chorób naczyń, ze szczególnym uwzględnieniem fizjoterapii Ćwiczenia 1. Praktyczne aspekty oceny zaawansowania chorób naczyń 2. Praktyczne aspekty diagnostyki różnicowej dolegliwości ze strony układu naczyniowego (ból, obrzęk, owrzodzenie, martwica) 3. Fizjoterapia w chorobach naczyń- mechanizmy działania, zasady doboru, monitorowanie skuteczności, objawów ubocznych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Fiodorenko-Dumas Ż., Pupka A: Rehabilitacja w chorobach naczyń obwodowych. ISBN: 9788362283705 2. Woźniewski M. (red.) Podstawy manualnego drenażu limfatycznego" ISBN: 9788389581570 |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: Każdy student jest na bieżąco oceniany podczas wykładów i ćwiczeń. Po zakończeniu zajęć (wykładów i ćwiczeń) w terminie uzgodnionym ze studentami, przeprowadzone zostanie pisemne kolokwium zaliczeniowe. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest obecność na wykładach i ćwiczeniach oraz spełnienie wszystkich warunków opisanych w ogólnym „Regulaminie zajęć dydaktycznych w Katedrze Chorób Naczyń i Chorób Wewnętrznych” dostępnym na stronie internetowej jednostki. Kolokwium zaliczeniowe obejmuje zakres materiału przedstawiony w sylabusie, przedstawiony podczas zajęć dydaktycznych oraz zawarty w podanej literaturze. W przypadku nieobecności na zaliczeniu należy ją usprawiedliwić w terminie 7 dni od daty pierwszego terminu egzaminu. W przypadku nieusprawiedliwienia nieobecności student otrzymuje ocenę niedostateczną z danego terminu. Zaliczenie poprawkowe będzie realizowane w takiej samej formie i na takich samych zasadach jak w pierwszym terminie. Ocena końcowa z przedmiotu będzie wystawiana według następujących reguł: 60 – 67% punktów- ocena dostateczna; 68– 75% punktów- ocena dostateczna plus; 76 – 83% punktów- ocena dobra, 84 – 92% punktów- ocena dobra plus, 93 – 100% ocena bardzo dobra Ocena efektów kształcenia: Zaliczenie: W1- W6, U1-U3, U6-U12. Aktywność: obecność na ćwiczeniach i wykładach, ocena ciągła aktywności podczas zajęć – W1-W6; U1-U12; K1- K12; |
Praktyki zawodowe: |
nie przewiduje się praktyk zawodowych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.