Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Fizjoterapia kliniczna w chorobach wewnętrznych: fizjoterapia kliniczna w kardiologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-F3-FKwK-1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0915) Terapia i rehabilitacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Fizjoterapia kliniczna w chorobach wewnętrznych: fizjoterapia kliniczna w kardiologii
Jednostka: II Katedra Kardiologii
Grupy:
Strona przedmiotu: http://kardiologia.biziel.pl
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student powinien posiadać wiedzę z zakresu anatomii, fizjologii i podstaw patofizjologii układu krążenia.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy z udziałem nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 15 godzin

- udział w ćwiczeniach: 30 godzin

- konsultacje z nauczycielem akademickim: 5 godzin

- przygotowanie przypadków klinicznych: 10 godzin

- przeprowadzenie egzaminu i zaliczenia: 5 godzin

Ogółem: 65 godzin, co odpowiada 2,6 pkt ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 15 godzin

- udział w ćwiczeniach: 30 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń: 5 godzin

- czytanie wskazanej literatury: 5 godzin

- konsultacje z nauczycielem akademickim: 5 godzin

- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 5 + 3 = 8 godzin

- przygotowanie do egzaminu + egzamin: 5 + 2 = 7 godzin

Ogółem: 75 godzin, co odpowiada 3,0 pkt ECTS


3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 5 + 3 = 8 godzin

- przygotowanie do egzaminu + egzamin: 5 + 2 = 7 godzin

Ogółem: 15 godzin, co odpowiada 0,6 punktowi ECTS


4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach: 30 godzin

- przygotowanie się na kolokwium „wejściowe”: 5 godzin

- przygotowanie prezentacji multimedialnej: 10 godzin

Ogółem: 45 godzin, co odpowiada 1,8 pkt ECTS


5.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy



Efekty uczenia się - wiedza:

W1: omawia wybrane zagadnie specjalistyczne z zakresu fizjoterapii w kardiologii, jako dziedziny klinicznej, K_W36

W2: opisuje patogenezę i objawy kliniczne podstawowych jednostek chorobowych występujących w kardiologii, K_W14

W3: opisuje narzędzia i zasady oceny stanu pacjenta dla potrzeb fizjoterapii kardiologicznej, K_W15

W4: formułuje etyczne uwarunkowania wykonywanego zawodu w pracy z pacjentem kardiologicznym, K_W32

W5:prezentuje zasady prowadzenia dokumentacji fizjoterapeutycznej stosowanej w kardiologii, K_W34



Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: wybiera optymalne metody postępowania fizykalnego wykorzystując znajomość patogenezy i objawów klinicznych określonych jednostek chorobowych z zakresu kardiologii K_U13

U2: dobiera postępowanie fizykalne wykorzystując wiedzę z zakresu budowy anatomicznej oraz funkcjonowania poszczególnych układów i narządów organizmu człowieka dla potrzeb fizjoterapii kardiologicznej K_U12

U3: korzysta z dokumentacji i wyników badań w zakresie niezbędnym w pracy fizjoterapeuty z pacjentem kardiologicznym K_U40



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: okazuje szacunek wobec pacjentów kardiologicznych i dba o ich dobro w pracy K_K03

K2: przestrzega praw pacjenta w pracy z pacjentem kardiologicznym K_K05

K3: współpracuje z przedstawicielami innych zawodów K_K07

K4: wie, kiedy zwrócić się o pomoc ekspertów, będąc świadomy własnych ograniczeń w pracy z pacjentem kardiologicznym K_K02

K5: zachowuje tajemnicę zawodową K_K04

K6: rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, modyfikując kardiologiczne programy postępowania fizjoterapeutycznego K_K01



Metody dydaktyczne:

WYKŁADY

- wykład informacyjny

- dyskusja dydaktyczna

ĆWICZENIA

- zajęcia przy łóżku chorego: badanie, zbieranie wywiadu, omówienia

- zajęcia w pracowniach diagnostycznych

- omawianie poszczególnych przypadków klinicznych z planowaniem postępowania fizjoterapeutycznego

- prezentacje multimedialne

- dyskusja dydaktyczna



Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- seminaryjna
- studium przypadku

Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje wiadomości z zakresu fizjoterapii klinicznej w kardiologii. W trakcie zajęć studenci zapoznają się z wybranymi jednostkami chorobowymi układu krążenia, a także konsolidują wiedzę uzyskaną w trakcie realizacji przedmiotu: "Podstawy fizjoterapii klinicznej: kardiologia".

Pełny opis:

Przedmiot dotyczy aspektów klinicznych fizjoterapii w kardiologii. W trakcie zajęć na kanwie wiadomości i umiejętności uzyskanych w trakcie realizacji przedmiotu "Podstawy fizjoterapii klinicznej: kardiologia" omawiane są kolejne kardiologiczne jednostki chorobowe w aspekcie ich obrazu klinicznego, a także możliwości zastosowania fizjoterapii. Student utrwala umiejętności badania podmiotowego i przedmiotowego pacjentów kardiologicznych. Współuczestniczy w prowadzeniu rehabilitacji ruchowej pacjentów z chorobami układu krążenia. W trakcie zajęć konsolidowana jest wiedza na temat podstawowych objawów chorobowych i odchyleń w badaniu przedmiotowym spotykanych w kardiologii. Przedmiot realizowany jest w formie wykładów i ćwiczeń.

W trakcie wykładów student nabywa wiedzę na temat następujących schorzeń układu sercowo-naczyniowego: nadciśnienia tętniczego, zaburzeń rytmu serca, migotanie przedsionków, wad zastawkowych serca, ostrych zespołów wieńcowych, ostrej niewydolności serca, infekcyjnego zapalenie wsierdzia. Omawiane są najważniejsze objawy kliniczne w/w jednostek z uwzględnieniem ich etiologii i patogenezy oraz podstawowych informacji z zakresu leczenia.

W trakcie ćwiczeń studenci utrwalają wiedzę z zakresu zbierania wywiadu oraz podstaw badania klinicznego pacjenta klinicznego. Ćwiczą mierzenie ciśnienia tętniczego oraz tętna, prowadzą rehabilitację ruchową pacjentów ze schorzeniami układu krążenia. W trakcie zajęć studenci powtarzają także wiedzę z zakresu kwalifikacji pacjentów do rehabilitacji, wyboru konkretnego modelu rehabilitacji. Omawiane są sytuacje prowadzące do konieczności modyfikacji protokołów ćwiczeń, a także objawy stanów zagrożenia życia występujących w kardiologii. Studenci biorą udział w diagnostycznych badaniach dodatkowych prowadzonych na teranie II Katedry Kardiologii.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Brombosz J., Dylewicz P., (red.) Rehabilitacja kardiologiczna -stosowanie ćwiczeń fizycznych, JAIM, Kraków, 2005.

Literatura uzupełniająca:

1. Wykłady w formie plików pdf dostępne na stronie internetowej: http://kardiologia.biziel.pl/

2. Rudnicki S. Rehabilitacja w chorobach układu krążenia i po operacjach serca; w: Rehabilitacja medyczna, red.: Kwolek A., t. II, Urban & Partner, Wrocław 2003, 309-338.

3. Kompleksowa rehabilitacja kardiologiczna. Stanowisko Komisji ds. Opracowania standardów Rehabilitacji Kardiologicznej Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego. Materiały zalecane przez sekcję Rehabilitacji Kardiologicznej i Fizjologii Wysiłku Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego, Folia Cardiologica, 2004, 11 (supl. A).

4. Working Group on Cardiac Rehabilitation an Exercies Physiology and Working Group European Society of Cardiology. Recommendation for Exercies Testing in Chronic Heart Failure patients. Eur. Heart J 2001, 22, 125 – 135.

5. Szczeklik A. (red.), Choroby wewnętrzne, t. 1 i 2, Medycyna Praktyczna, Kraków 2005 i kolejne.

6. Herold G., Medycyna wewnętrzna, t.1 i 2 - Repetytorium dla studentów medycyny i lekarzy, PZWL 2008 i kolejne.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć student:

1. Rozpoznaje podstawowe kardiologiczne jednostki chorobowe

2. Wymienia najważniejsze objawy układu krążenia

3. Prawidłowo kwalifikuje i dyskwalifikuje chorych z rehabilitacji kardiologicznej

4. Wymienia czynniki ryzyka chorób układu krążenia

Metody i kryteria oceniania:

• Egzamin pisemny (test: 0 – 20 pkt, 50%+1 poprawnych odpowiedzi): W1-W5, U1-U3,K4 Skala punktowa:

20-19 pkt 5,0

18-17 pkt 4,5

16-15 pkt 4,0

14-13 pkt 3,5

12-11 pkt 3,0

<11 pkt – 2,0

Warunkiem podejścia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń.

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest:

a) przygotowanie prezentacji z tematyki podanej przez nauczyciela prowadzącego – zaliczenie odbywa się na podstawie oceny zgodności prezentacji z tematem, kompleksowości ujęcia zagadnienia oraz wartości merytorycznej wraz z oceną wykorzystanych źródeł. – zaliczenie T/N: U1-U3, K1-K3,K5-K6;

b) kolokwia wejściowe (0 – 5 pkt, > 75% ); W1-W5, U1-U3, K1-K3,K5-K6

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)