Nauki w zakresie fizjoterapii klinicznej. Diagnostyka funkcjonalna. Diagnostyka funkcjonalna w dysfunkcjach narządu ruchu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-F4-Dfd-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nauki w zakresie fizjoterapii klinicznej. Diagnostyka funkcjonalna. Diagnostyka funkcjonalna w dysfunkcjach narządu ruchu |
Jednostka: | Katedra Rehabilitacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu: anatomii funkcjonalnej (budowy i działania narządu ruchu człowieka), anatomii palpacyjnej, anatomii i fizjologii układu nerwowego, znajomości podstawowych jednostek chorobowych narządu ruchu (etiologia, przeciwwskazania, sposoby leczenia). |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela: - udział w wykładach: 10 godzin - udział w ćwiczeniach: 25 godzin 35 h = 1,4 pkt. ECTS 2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną: - czytanie wskazanej literatury: 5 godzin 5 h = 0,2 pkt. ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia praktycznego: 5 godzin - przygotowanie do egzaminu: 5 godzin 10 h = 0,4 pkt. ECTS Łączny nakład pracy: 50 h = 2 pkt. ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Opisuje narzędzia diagnostyczne i metody oceny pacjenta dla potrzeb fizjoterapii – K_W08 xyz |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Przeprowadza badania funkcjonalne i aparaturowe niezbędne dla doboru środków fizjoterapii – K_U14 U2: Obsługuje aparaturę do fizykoterapii, sprzęt do kinezyterapii i badań funkcjonalnych – K_U13 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Wie, kiedy zwrócić się o pomoc do ekspertów, będąc świadomy własnych ograniczeń – K_K01 |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: - wykład informacyjny - dyskusja dydaktyczna Ćwiczenia: - analiza przypadków - metody eksponujące – pokaz - problemowa (samodzielne dochodzenie do wiedzy – burza mózgów) - praktyczna (metody ćwiczeniowe, zajęć praktycznych) |
Skrócony opis: |
Diagnostyka funkcjonalna w dysfunkcjach narządu ruchu – to przedmiot dający praktyczną umiejętność prawidłowego przeprowadzenia badania pacjenta, pozwalającego ocenić stopień zaawansowania zmian chorobowych w obrębie narządu ruchu. Tak przeprowadzone badanie stanowić będzie podstawę wyboru optymalnego kierunku postępowania fizjoterapeutycznego. |
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany jest w formie wykładów oraz ćwiczeń. Celem wykładów jest przedstawienie i omówienie zagadnień odnoszących się do badań diagnostycznych, w szczególności tych, które związane są z badaniem i oceną narządu ruchu człowieka. Postawienie właściwej diagnozy czynnościowej niezbędne jest w przygotowaniu właściwego dalszego postępowania fizjoterapeutycznego. Dodatkowy cel wykładów polega na omówieniu zagadnień odnoszących się do technik diagnostycznych wybranych schorzeń (jednostek chorobowych) u pacjentów ortopedycznych, neurologicznych, kardiologicznych i innych. Wykłady porządkują szczegółową wiedzę z zakresu diagnostyki funkcjonalnej poszczególnych części lub rejonów ciała. Ułatwiają dobór celowanych i/lub różnicujących testów diagnostycznych. Omawiają potrzeby i zasady przeprowadzania testów skriningowych dla celów profilaktyki. Ponadto studenci zostają zapoznani z nowoczesną aparaturą medyczną stosowaną w fizjoterapii dla potrzeb diagnostyki funkcjonalnej. Tematyka wykładów obejmuje także zagadnienia dotyczące zasad etycznych w relacji terapeuta-pacjent/rodzina pacjenta, terapeuta-zespół terapeutyczny. Ćwiczenia mają na celu wypracowanie umiejętności poprawnego przeprowadzenia badania podmiotowego (wywiadu) i przedmiotowego (testy czynne, bierne i oporowe), dla potrzeb formułowania określonych wniosków odnoszących się do istniejących objawów. W trakcie ćwiczeń student uczy się poprawnego wykonywania wybranych technik diagnostycznych. Nabiera umiejętności właściwego sposobu komunikowania się z pacjentem, polegającej na formułowaniu prostych i zrozumiałych poleceń potrzebnych do sprawnego przeprowadzenia badania. Otrzymuje informacje i wyrabia praktyczne umiejętności dotyczące poprawnego stosowania i interpretacji diagnostycznych testów różnicujących i prostych testów skriningowych niewymagających skomplikowanego zaplecza diagnostycznego. Zdobywa umiejętność wykorzystania danych diagnostycznych do celów tworzenia właściwego dla pacjenta modelu postępowania. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Badanie i ocena narządu ruchu, Petty Nicola J. Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2010. 2. Testy kliniczne w badaniu kości, stawów i mięśni, Buckup Johannes, Buckup Klaus. PZWL, Warszawa 2014. 3. Neurodynamika kliniczna. Nowa metoda leczenia zaburzeń układu ruchu, Shacklock Michael. Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2008. Literatura uzupełniająca: 1. Badania czynnościowe narządu ruchu w fizjoterapii, Skolimowski Tadeusz (red.). AWF, Wrocław 2012. 2. Kręgosłup w stresie, Rakowski Andrzej. Rozpisani.pl, 2017. 3. Kinezyterapia. Tom 1: Zarys podstaw teoretycznych i diagnostyka kinezyterapii, Zembaty Andrzej (red.). Kasper, Kraków 2002. 4. Anatomia funkcjonalna stawów. Tom 1-3, Kapandji Adalbert I. Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2014. 5. Anatomia funkcjonalna w zakresie studiów wychowania fizycznego, Marecki Bogusław. AWF, Poznań 2000. 6. Badanie palpacyjne układów mięśniowego i kostnego, Muscolino Joseph E. Edra Urban & Partner, Wrocław 2016. 7. Atlas anatomii palpacyjnej. Badanie manualne powłok, Tixa Serge. PZWL, Warszawa 2017. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia praktyczno-teoretycznego ćwiczeń. Wykłady: Egzamin pisemny: > 50% (min. 26 punktów) – W1 Ćwiczenia: Zaliczenie praktyczno-teoretyczne: > 50% (min. 26 punktów) – W1,U1, U2 Przedłużona obserwacja: > 50% (min. 6 punktów) – K1 Ocena końcowa odpowiada sumie punktów uzyskanych z powyższych ocenianych kryteriów: Suma punktów Ocena 0-57 2.0 – niedostateczna 58-67 3.0 – dostateczna 68-77 3.5 – dostateczna plus 78-87 4.0 – dobra 88-97 4.5 – dobra plus 98-110 5.0 – bardzo dobra |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 25 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Mackiewicz-Milewska | |
Prowadzący grup: | Ewa Kitschke, Krystyna Nowacka, Piotr Porzych, Ewa Trela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Diagnostyka funkcjonalna w dysfunkcjach narządu ruchu – to przedmiot dający praktyczną umiejętność prawidłowego przeprowadzenia badania pacjenta, pozwalającego ocenić stopień zaawansowania zmian chorobowych w obrębie narządu ruchu. Tak przeprowadzone badanie stanowić będzie podstawę wyboru optymalnego kierunku postępowania fizjoterapeutycznego. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany jest w formie wykładów oraz ćwiczeń. Celem wykładów jest przedstawienie i omówienie zagadnień odnoszących się do badań diagnostycznych, w szczególności tych, które związane są z badaniem i oceną narządu ruchu człowieka. Postawienie właściwej diagnozy czynnościowej niezbędne jest w przygotowaniu właściwego dalszego postępowania fizjoterapeutycznego. Dodatkowy cel wykładów polega na omówieniu zagadnień odnoszących się do technik diagnostycznych wybranych schorzeń (jednostek chorobowych) u pacjentów ortopedycznych, neurologicznych, kardiologicznych i innych. Wykłady porządkują szczegółową wiedzę z zakresu diagnostyki funkcjonalnej poszczególnych części lub rejonów ciała. Ułatwiają dobór celowanych i/lub różnicujących testów diagnostycznych. Omawiają potrzeby i zasady przeprowadzania testów skriningowych dla celów profilaktyki. Ponadto studenci zostają zapoznani z nowoczesną aparaturą medyczną stosowaną w fizjoterapii dla potrzeb diagnostyki funkcjonalnej. Tematyka wykładów obejmuje także zagadnienia dotyczące zasad etycznych w relacji terapeuta-pacjent/rodzina pacjenta, terapeuta-zespół terapeutyczny. Ćwiczenia mają na celu wypracowanie umiejętności poprawnego przeprowadzenia badania podmiotowego (wywiadu) i przedmiotowego (testy czynne, bierne i oporowe), dla potrzeb formułowania określonych wniosków odnoszących się do istniejących objawów. W trakcie ćwiczeń student uczy się poprawnego wykonywania wybranych technik diagnostycznych. Nabiera umiejętności właściwego sposobu komunikowania się z pacjentem, polegającej na formułowaniu prostych i zrozumiałych poleceń potrzebnych do sprawnego przeprowadzenia badania. Otrzymuje informacje i wyrabia praktyczne umiejętności dotyczące poprawnego stosowania i interpretacji diagnostycznych testów różnicujących i prostych testów skriningowych niewymagających skomplikowanego zaplecza diagnostycznego. Zdobywa umiejętność wykorzystania danych diagnostycznych do celów tworzenia właściwego dla pacjenta modelu postępowania. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Badanie i ocena narządu ruchu, Petty Nicola J. Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2010. 2. Testy kliniczne w badaniu kości, stawów i mięśni, Buckup Johannes, Buckup Klaus. PZWL, Warszawa 2014. 3. Neurodynamika kliniczna. Nowa metoda leczenia zaburzeń układu ruchu, Shacklock Michael. Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2008. Literatura uzupełniająca: 1. Badania czynnościowe narządu ruchu w fizjoterapii, Skolimowski Tadeusz (red.). AWF, Wrocław 2012. 2. Kręgosłup w stresie, Rakowski Andrzej. Rozpisani.pl, 2017. 3. Kinezyterapia. Tom 1: Zarys podstaw teoretycznych i diagnostyka kinezyterapii, Zembaty Andrzej (red.). Kasper, Kraków 2002. 4. Anatomia funkcjonalna stawów. Tom 1-3, Kapandji Adalbert I. Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2014. 5. Anatomia funkcjonalna w zakresie studiów wychowania fizycznego, Marecki Bogusław. AWF, Poznań 2000. 6. Badanie palpacyjne układów mięśniowego i kostnego, Muscolino Joseph E. Edra Urban & Partner, Wrocław 2016. 7. Atlas anatomii palpacyjnej. Badanie manualne powłok, Tixa Serge. PZWL, Warszawa 2017. |
|
Uwagi: |
- |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 25 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Mackiewicz-Milewska | |
Prowadzący grup: | Krystyna Nowacka, Karol Ogurkowski, Piotr Porzych | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Diagnostyka funkcjonalna w dysfunkcjach narządu ruchu – to przedmiot dający praktyczną umiejętność prawidłowego przeprowadzenia badania pacjenta, pozwalającego ocenić stopień zaawansowania zmian chorobowych w obrębie narządu ruchu. Tak przeprowadzone badanie stanowić będzie podstawę wyboru optymalnego kierunku postępowania fizjoterapeutycznego. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany jest w formie wykładów oraz ćwiczeń. Celem wykładów jest przedstawienie i omówienie zagadnień odnoszących się do badań diagnostycznych, w szczególności tych, które związane są z badaniem i oceną narządu ruchu człowieka. Postawienie właściwej diagnozy czynnościowej niezbędne jest w przygotowaniu właściwego dalszego postępowania fizjoterapeutycznego. Dodatkowy cel wykładów polega na omówieniu zagadnień odnoszących się do technik diagnostycznych wybranych schorzeń (jednostek chorobowych) u pacjentów ortopedycznych, neurologicznych, kardiologicznych i innych. Wykłady porządkują szczegółową wiedzę z zakresu diagnostyki funkcjonalnej poszczególnych części lub rejonów ciała. Ułatwiają dobór celowanych i/lub różnicujących testów diagnostycznych. Omawiają potrzeby i zasady przeprowadzania testów skriningowych dla celów profilaktyki. Ponadto studenci zostają zapoznani z nowoczesną aparaturą medyczną stosowaną w fizjoterapii dla potrzeb diagnostyki funkcjonalnej. Tematyka wykładów obejmuje także zagadnienia dotyczące zasad etycznych w relacji terapeuta-pacjent/rodzina pacjenta, terapeuta-zespół terapeutyczny. Ćwiczenia mają na celu wypracowanie umiejętności poprawnego przeprowadzenia badania podmiotowego (wywiadu) i przedmiotowego (testy czynne, bierne i oporowe), dla potrzeb formułowania określonych wniosków odnoszących się do istniejących objawów. W trakcie ćwiczeń student uczy się poprawnego wykonywania wybranych technik diagnostycznych. Nabiera umiejętności właściwego sposobu komunikowania się z pacjentem, polegającej na formułowaniu prostych i zrozumiałych poleceń potrzebnych do sprawnego przeprowadzenia badania. Otrzymuje informacje i wyrabia praktyczne umiejętności dotyczące poprawnego stosowania i interpretacji diagnostycznych testów różnicujących i prostych testów skriningowych niewymagających skomplikowanego zaplecza diagnostycznego. Zdobywa umiejętność wykorzystania danych diagnostycznych do celów tworzenia właściwego dla pacjenta modelu postępowania. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Badanie i ocena narządu ruchu, Petty Nicola J. Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2010. 2. Testy kliniczne w badaniu kości, stawów i mięśni, Buckup Johannes, Buckup Klaus. PZWL, Warszawa 2014. 3. Neurodynamika kliniczna. Nowa metoda leczenia zaburzeń układu ruchu, Shacklock Michael. Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2008. Literatura uzupełniająca: 1. Badania czynnościowe narządu ruchu w fizjoterapii, Skolimowski Tadeusz (red.). AWF, Wrocław 2012. 2. Kręgosłup w stresie, Rakowski Andrzej. Rozpisani.pl, 2017. 3. Kinezyterapia. Tom 1: Zarys podstaw teoretycznych i diagnostyka kinezyterapii, Zembaty Andrzej (red.). Kasper, Kraków 2002. 4. Anatomia funkcjonalna stawów. Tom 1-3, Kapandji Adalbert I. Elsevier Urban&Partner, Wrocław 2014. 5. Anatomia funkcjonalna w zakresie studiów wychowania fizycznego, Marecki Bogusław. AWF, Poznań 2000. 6. Badanie palpacyjne układów mięśniowego i kostnego, Muscolino Joseph E. Edra Urban & Partner, Wrocław 2016. 7. Atlas anatomii palpacyjnej. Badanie manualne powłok, Tixa Serge. PZWL, Warszawa 2017. |
|
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.