Nauki w zakresie fizjoterapii klinicznej. Programowanie rehabilitacji. Programowanie rehabilitacji w dysfunkcjach narządu ruchu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-F4-Prd-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nauki w zakresie fizjoterapii klinicznej. Programowanie rehabilitacji. Programowanie rehabilitacji w dysfunkcjach narządu ruchu |
Jednostka: | Katedra Rehabilitacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu: anatomii prawidłowej i funkcjonalnej narządu ruchu człowieka, anatomii palpacyjnej, anatomii i fizjologii układu nerwowego oraz diagnostyki funkcjonalnej w dysfunkcjach narządu ruchu. Znajomość podstawowych jednostek chorobowych narządu ruchu – etiologia, patomechanizm, objawy i przebieg dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: ortopedii i traumatologii, medycyny sportowej, reumatologii, neurologii i neurochirurgii. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela: - udział w wykładach: 20 godzin - udział w ćwiczeniach: 65 godzin 85 h = 3,4 ECTS 2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną: - czytanie wskazanej literatury: 5 godzin 5 h = 0,2 ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia praktycznego: 5 godzin - przygotowanie do egzaminu: 5 godzin 10 h = 0,4 ECTS Łączny nakład pracy: 100 h = 4 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Zna i rozumie: W1: etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: ortopedii i traumatologii, medycyny sportowej, reumatologii, neurologii i neurochirurgii oraz pediatrii, neurologii dziecięcej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii – D.W1 W2: zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia najczęstszych dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: ortopedii i traumatologii, medycyny sportowej, reumatologii, neurologii, neurochirurgii oraz pediatrii, neurologii dziecięcej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii – D.W2 W3: zasady postępowania z pacjentem: nieprzytomnym, po urazie wielomiejscowym i wielonarządowym, z uszkodzeniem kręgosłupa i rdzenia kręgowego, kończyny górnej i kończyny dolnej, w zakresie bezpiecznego stosowania metod fizjoterapii – D.W5 W4: założenia i zasady Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning Disability and Health, ICF) – D.W6 W5: zasady postępowania fizjoterapeutycznego oparte na dowodach naukowych (evidence based medicine/physiotherapy) – F. W10 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Potrafi: U1: dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i wykonywać zabiegi z zakresu fizjoterapii u osób po urazach w obrębie tkanek miękkich układu ruchu leczonych zachowawczo i operacyjnie, po urazach w obrębie kończyn (stłuczeniach, skręceniach, zwichnięciach i złamaniach) leczonych zachowawczo i operacyjnie, po urazach kręgosłupa bez porażeń oraz w przypadku stabilnych i niestabilnych złamań kręgosłupa – D.U4 U2: dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i wykonywać zabiegi z zakresu fizjoterapii osób po amputacjach planowanych (postępowanie przed- i pooperacyjne) oraz urazowych, prowadzić naukę chodzenia w protezie oraz postępowanie po amputacjach kończyn górnych, w tym instruktaż w zakresie posługiwania się protezą – D.U5 U3: dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i prowadzić postępowanie fizjoterapeutyczne przed- i pooperacyjne u osób po rekonstrukcyjnych zabiegach ortopedycznych, w tym po zabiegach artroskopowych i po endoprotezoplastyce – D.U6 U4: planować, dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i wykonywać zabiegi z zakresu fizjoterapii u pacjentów z chorobami reumatologicznymi, chorobami przyczepów mięśni, zmianami zwyrodnieniowo-wytwórczymi stawów oraz ograniczeniami zakresu ruchu lub pozastawowymi zespołami bólowymi o podłożu reumatycznym – D.U9 U5: planować, dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i wykonywać zabiegi z zakresu fizjoterapii u osób z objawami uszkodzenia pnia mózgu, móżdżku i kresomózgowia, ze szczególnym uwzględnieniem udaru mózgu, parkinsonizmu, chorób demielinizacyjnych oraz zabiegi z zakresu fizjoterapii u osób po złamaniach kręgosłupa z porażeniami, a także prowadzić postępowanie ukierunkowane na łagodzenie zaburzeń troficznych i wydalniczych, pionizację i naukę chodzenia lub poruszania się na wózku osób po urazach kręgosłupa – D.U13 U6: planować, dobierać – w zależności od stanu klinicznego i funkcjonalnego pacjenta – i wykonywać zabiegi z zakresu fizjoterapii u osób po uszkodzeniach nerwów obwodowych, w polineuropatiach, w chorobach o podłożu nerwowo-mięśniowym, w chorobach pierwotnie mięśniowych oraz w różnych zespołach bólowych – D.U14 U7: zinterpretować badanie naukowe i odnieść je do aktualnego stanu wiedzy – E.U2 U8: korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej – E.U3 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Jest gotów do: K1: nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych – K1 K2: wykonywania zawodu, będąc świadomym roli, jaką fizjoterapeuta pełni na rzecz społeczeństwa, w tym społeczności lokalnej – K2 K3: korzystania z obiektywnych źródeł informacji – K6 K4: przyjęcia odpowiedzialności związanej z decyzjami podejmowanymi w ramach działalności zawodowej, w tym w kategoriach bezpieczeństwa własnego i innych osób – K9 |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: - wykład informacyjny - dyskusja dydaktyczna Ćwiczenia: - analiza przypadków - metody eksponujące – pokaz - metoda problemowa (samodzielne dochodzenie do wiedzy – burza mózgów) - metoda praktyczna (metody ćwiczeniowe, zajęć praktycznych) |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Skrócony opis: |
Programowanie rehabilitacji w dysfunkcjach narządu ruchu – to przedmiot dający praktyczną umiejętność prawidłowego przeprowadzenia badania pacjenta, oceniającego stopień zaawansowania zmian chorobowych w obrębie narządu ruchu. Tak przeprowadzone badanie pozwali na ułożenie właściwego programu usprawniającego z wykorzystaniem kinezyterapii, fizykoterapii i metod specjalnych. |
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany jest w formie wykładów oraz ćwiczeń. Celem wykładów jest przedstawienie i omówienie zagadnień dotyczących podstaw tworzenia programu rehabilitacji oraz planowania rehabilitacji w: urazach kończyn – po leczeniu zachowawczym i operacyjnym, urazach kręgosłupa – po leczeniu zachowawczym i operacyjnym, chorobie zwyrodnieniowej, osteoporozie i złamaniach osteoporotycznych, wrodzonych i nabytych ubytkach kończyn górnych i dolnych, w zespołach bólowych kręgosłupa, w najczęstszych urazach sportowych, oraz przedstawienie i omówienie założeń i zasad Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning Disability and Health, ICF). Celem ćwiczeń jest opanowanie badania podmiotowego, przedmiotowego oraz oceny funkcjonalnej i ustalenia prawidłowego postępowania fizjoterapeutycznego w: schorzeniach stawu biodrowego, schorzeniach stawu kolanowego, schorzeniach stawu skokowego, schorzeniach stawu ramiennego i obręczy barkowej, schorzeniach stawu łokciowego i promieniowo-nadgarstkowego, schorzeniach kręgosłupa, zaburzeniach równowagi o różnym podłożu, amputacjach na różnych poziomach dotyczących kończyn górnych i dolnych, wybranych endoprotezoplastykach stawów, wybranych dysfunkcjach narządu ruchu wymagających doboru sprzętu ortopedycznego. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Petty N.J., Badanie i ocena narządu ruchu. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2010. 2. Cavallaro Goodman C., Heick J., Lazaro R.T., Diagnoza różnicowa dla fizjoterapeutów. Kiedy kierować pacjenta do innego specjalisty? DB Publishing, wyd. 6, Warszawa 2019. 3. Hueter-Becker A., Doelken M. (red. wyd. polskiego: Szczegielniak J.), Badanie kliniczne w fizjoterapii. Edra Urban & Partner, wyd. 1, Wrocław 2018. 4. Maxey L., Magnusson J., Pooperacyjna rehabilitacja pacjentów ortopedycznych. DB Publishing, wyd. 3, 2018. Literatura uzupełniająca: 1. Szczegielniak J. (red. naukowa), Bogacz K., Rekomendacje postępowania fizjoterapeutycznego. Elamed, Katowice 2020. 2. Kiwerski J.E., Fizjoterapia ogólna. PZWL, Warszawa 2012. 3. Rakowski A., Kręgosłup w stresie. BookPlan.pl, 2022. 4. Dziak A., Tayara S., Urazy i uszkodzenia w sporcie. Kasper, Kraków 2000. 5. Śliwiński Z. (red.), Sieroń A. (red.), Wielka Fizjoterapia. Tom I-III. Edra Urban & Partner, Wrocław 2022/2023. 6. McMahon P.J. (red. wyd. polskiego: Klukowski K.), Medycyna Sportowa. PZWL, Warszawa 2010. 7. Tixa S., Atlas anatomii palpacyjnej. Badanie manualne powłok. PZWL, Warszawa 2017. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny: W1-W5, U7-U8 Zaliczenie w formie przygotowania i przedstawienia programu fizjoterapii w wybranej jednostce chorobowej: W1-W5, U1-U8, K1-K4 Przedłużona obserwacja: K1-K4 WYKŁADY Egzamin pisemny: > 50% (min. 26 pkt) – W1-W5, U7-U8 ĆWICZENIA Zaliczenie w formie przygotowania i przedstawienia programu fizjoterapii w wybranej jednostce chorobowej: > 50% (min. 26 pkt) – W1-W5, U1-U8, K1-K4 Przedłużona obserwacja: > 50% (min. 6 pkt) – K1-K4 Ocena końcowa odpowiada sumie punktów uzyskanych z powyższych ocenianych kryteriów: Suma punktów Ocena 0-57 2.0 – niedostateczna 58-67 3.0 – dostateczna 68-77 3.5 – dostateczna plus 78-87 4.0 – dobra 88-97 4.5 – dobra plus 98-110 5.0 – bardzo dobra |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 25 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Mackiewicz-Milewska | |
Prowadzący grup: | Ewa Kitschke, Krystyna Nowacka, Piotr Porzych, Dorota Ratuszek-Sadowska, Ewa Trela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 25 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Mackiewicz-Milewska | |
Prowadzący grup: | Krystyna Nowacka, Karol Ogurkowski, Piotr Porzych, Dorota Ratuszek-Sadowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Programowanie rehabilitacji w dysfunkcjach narządu ruchu – to przedmiot dający praktyczną umiejętność prawidłowego przeprowadzenia badania pacjenta, oceniającego stopień zaawansowania zmian chorobowych w obrębie narządu ruchu. Tak przeprowadzone badanie pozwali na ułożenie właściwego programu usprawniającego z wykorzystaniem kinezyterapii, fizykoterapii i metod specjalnych. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany jest w formie wykładów oraz ćwiczeń. Celem wykładów jest przedstawienie i omówienie zagadnień dotyczących podstaw tworzenia programu rehabilitacji oraz planowania rehabilitacji w: urazach kończyn – po leczeniu zachowawczym i operacyjnym, urazach kręgosłupa – po leczeniu zachowawczym i operacyjnym, chorobie zwyrodnieniowej, osteoporozie i złamaniach osteoporotycznych, wrodzonych i nabytych ubytkach kończyn górnych i dolnych, w zespołach bólowych kręgosłupa, w najczęstszych urazach sportowych, oraz przedstawienie i omówienie założeń i zasad Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (International Classification of Functioning Disability and Health, ICF). Celem ćwiczeń jest opanowanie badania podmiotowego, przedmiotowego oraz oceny funkcjonalnej i ustalenia prawidłowego postępowania fizjoterapeutycznego w: schorzeniach stawu biodrowego, schorzeniach stawu kolanowego, schorzeniach stawu skokowego, schorzeniach stawu ramiennego i obręczy barkowej, schorzeniach stawu łokciowego i promieniowo-nadgarstkowego, schorzeniach kręgosłupa, zaburzeniach równowagi o różnym podłożu, amputacjach na różnych poziomach dotyczących kończyn górnych i dolnych, wybranych endoprotezoplastykach stawów, wybranych dysfunkcjach narządu ruchu wymagających doboru sprzętu ortopedycznego. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Petty N.J., Badanie i ocena narządu ruchu. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2010. 2. Cavallaro Goodman C., Heick J., Lazaro R.T., Diagnoza różnicowa dla fizjoterapeutów. Kiedy kierować pacjenta do innego specjalisty? DB Publishing, wyd. 6, Warszawa 2019. 3. Hueter-Becker A., Doelken M. (red. wyd. polskiego: Szczegielniak J.), Badanie kliniczne w fizjoterapii. Edra Urban & Partner, wyd. 1, Wrocław 2018. 4. Maxey L., Magnusson J., Pooperacyjna rehabilitacja pacjentów ortopedycznych. DB Publishing, wyd. 3, 2018. Literatura uzupełniająca: 1. Szczegielniak J. (red. naukowa), Bogacz K., Rekomendacje postępowania fizjoterapeutycznego. Elamed, Katowice 2020. 2. Kiwerski J.E., Fizjoterapia ogólna. PZWL, Warszawa 2012. 3. Rakowski A., Kręgosłup w stresie. BookPlan.pl, 2022. 4. Dziak A., Tayara S., Urazy i uszkodzenia w sporcie. Kasper, Kraków 2000. 5. Śliwiński Z. (red.), Sieroń A. (red.), Wielka Fizjoterapia. Tom I-III. Edra Urban & Partner, Wrocław 2022/2023. 6. McMahon P.J. (red. wyd. polskiego: Klukowski K.), Medycyna Sportowa. PZWL, Warszawa 2010. 7. Tixa S., Atlas anatomii palpacyjnej. Badanie manualne powłok. PZWL, Warszawa 2017. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.