Przedmiot do wyboru: Refleksoterapia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-F4-Refl-SJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot do wyboru: Refleksoterapia |
Jednostka: | Katedra Rehabilitacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Anatomia i fizjologia człowieka Rehabilitacja |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela: - udział w wykładach - 5 h - udział w ćwiczeniach – 10 h 15 h = 1 ECTS 2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną: - czytanie literatury - 5 h 3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania 5 h 4. Przygotowanie streszczenia, prezentacji- 5 h Łączny nakład pracy: 30 h = 1 ECTS 1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela: - udział w wykładach (z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość) - 5 h = 0,2 ECTS - udział w ćwiczeniach – 10 h = 0,4 ECTS 15 h = 0,6 ECTS 2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną: - przygotowanie do ćwiczeń – 15 h = 0,6 ECTS - czytanie literatury - 10 h = 0,4 ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania 5 h = 0,2 ECTS 4. Przygotowanie streszczenia, prezentacji- 5 h = 0,2 ECTS Łączny nakład pracy: 50 h = 2 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Zna i rozumie: W1: identyfikuje rodzaje energii wykorzystywane w fizjoterapii K_W04 W2: opisuje narzędzia diagnostyczne i metody oceny pacjenta dla potrzeb fizjoterapii K_W08 W3: wymienia wskazania, przeciwwskazania i skutki uboczne zabiegów fizjoterapeutycznych K_W10 W4: wyjaśnia mechanizm działania czynników fizykalnych na organizm człowieka K_W11 W5: omawia wybrane zagadnie specjalistyczne z zakresu fizjoterapii jako dziedziny klinicznej oraz z zakresu dziedzin mających zastosowanie w fizjoterapii K_W18 W6: zna zasady organizacji badań naukowych K_W31 W7: wyjaśnia zasady EBM (medycyny opartej na dowodach naukowych) K_W31 W8: analizuje krytycznie piśmiennictwo naukowe K_W35 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: rozpoznaje podstawowe czynniki patogenne wraz z określeniem ryzyka wystąpienia wybranych chorób K_U02 U2: analizuje wpływ czynników zewnętrznych na organizm człowieka w otaczającym go środowisku K_U05 U3: obsługuje aparaturę do fizykoterapii, sprzęt do kinezyterapii i badań funkcjonalnych K_U13 U4: przeprowadza badania funkcjonalne i aparaturowe niezbędne dla doboru środków fizjoterapii K_U14 U5: wykonuje zabiegi fizykalne wykorzystując wiedzę z zakresu budowy anatomicznej oraz funkcjonowania poszczególnych układów i narządów organizmu człowieka K_U15 U6: wykonuje zabiegi fizykalne wykorzystując znajomość patogenezy i objawów klinicznych określonych jednostek chorobowych K_U16 U7: interpretuje wskazania, przeciwwskazania oraz skutki uboczne stosowanego postępowania fizjoterapeutycznego K_U17 U8: stosuje specjalistyczne metody w procesie fizjoterapii K_U20 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: wie, kiedy zwrócić się o pomoc do ekspertów, będąc świadomy własnych ograniczeń K_K01 K2: okazuje szacunek dla pacjentów i dba o ich dobro K_K02 K3: współpracuje w zespole wielodyscyplinarnym, w celu zapewnienia ciągłości opieki nad pacjentem oraz bezpieczeństwa wszystkich uczestników zespołu K_K04 |
Metody dydaktyczne: | Wiedza przekazywana jest studentom metodami podającymi i problemowymi z wykorzystaniem technik multimedialnych: prezentacje, filmy. Stosowane są metody pokazowe oraz ćwiczenia przedmiotowe. |
Skrócony opis: |
Na wykładach i ćwiczeniach student zapoznaje się z ogólną wiedzą na temat wybranych metod zaczerpniętych z medycyny niekonwencjonalnej mających zastosowanie we współczesnej medycynie konwencjonalnej. Omówione zostaje pojęcie holistycznego podejścia do zdrowia i leczenia pacjenta, teoria energetyki organizmu, mechanizmów samoregeneracji i samoregulacji. Student zapoznaje się z podstawową wiedzą na temat akupunktury, akupresury, Poznaje teoretyczne podstawy technik relaksacyjnych oraz wskazania i przeciwwskazania do ich stosowania. Na ćwiczeniach zapoznaje się z akupunkturą, elektropunkturą, laseropunkturą. Poznaje podstawowe techniki mezoterapii leczniczej, masażu bańką chińską oraz zastosowanie różnego rodzaju baniek |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 1. Holistyczne ujęcie problemu zdrowia i leczenia. 2. Definicja refleksoterapii, refleksologii. 3. Początki akupunktury oraz refleksoterpii- krótki rys historyczny. 4. Pojęcia energii Qi, teorii Yang, Yin oraz pięciu przemian w ujęciu TCM. 5. Neurofizjologiczne podstawy akupunktury i wpływ na czynność podstawowych narządów ustroju. 6. Czynniki chorobowe w patogenezie chorób. 7. Teoria meridianów i stymulacja skórna: akupunktura, akupresura w nawiązaniu do medycyny konwencjonalnej. 8. Obiektywizacja akupunktury badaniem impedancji (metoda Ryodoraku). 9. Wskazania i przeciwskazania oraz technika masażu bańką chińską, technika masażu reflekoterapeutycznego. |
Literatura: |
Literatura podstawowa; 1. Renesans akupunktury Prof. dr hab. n. med. Zbigniew Garnuszewski. Warszawa 2005. 2. Podstawy akupunktury. Mieczysław Szcześniewski. 3. Refleksologia w leczeniu bólów kręgosłupa Ann Gillanders 4. Zdrowie z naturą. Medycyna tradycyjna. Zygmunt Bronz. Stanisław Jędrzejczyk. 5. Materiały z wykładów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady – zaliczenie bez oceny, W1-W8, K1-K3 Ćwiczenia – zaliczenie bez oceny W1-W8, U1-U8, K1-K3 Test końcowy- zaliczenie na ocenę. W1-W8, U1-U8, K1-K3 Przedłużona obserwacja: K1-K3 |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Mackiewicz-Milewska | |
Prowadzący grup: | Wojciech Hagner, Katarzyna Sakwińska, Justyna Stępowska, Iwona Szymkuć-Bukowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Mackiewicz-Milewska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Sakwińska, Joanna Sebastian, Iwona Szymkuć-Bukowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Na wykładach i ćwiczeniach student zapoznaje się z ogólną wiedzą na temat wybranych metod zaczerpniętych z medycyny niekonwencjonalnej mających zastosowanie we współczesnej medycynie konwencjonalnej. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń. Omówione zostaje pojęcie holistycznego podejścia do zdrowia i leczenia pacjenta, teoria energetyki organizmu, mechanizmów samoregeneracji i samoregulacji. Student zapoznaje się z podstawową wiedzą na temat akupunktury, akupresury, Poznaje teoretyczne podstawy technik relaksacyjnych oraz wskazania i przeciwwskazania do ich stosowania. Na ćwiczeniach zapoznaje się z akupunkturą, elektropunkturą, laseropunkturą. Poznaje podstawowe techniki mezoterapii leczniczej, masażu bańką chińską oraz zastosowanie różnego rodzaju baniek. |
|
Literatura: |
Literatura Literatura podstawowa; 1. Renesans akupunktury Prof. dr hab. n. med. Zbigniew Garnuszewski. Warszawa 2005. 2. Podstawy akupunktury. Mieczysław Szcześniewski. 3. Refleksologia w leczeniu bólów kręgosłupa Ann Gillanders 4. Zdrowie z naturą. Medycyna tradycyjna. Zygmunt Bronz. Stanisław Jędrzejczyk. 5. Materiały z wykładów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.