Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Rehabilitation in medicine

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-OG-EN-RIM
Kod Erasmus / ISCED: 12.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0915) Terapia i rehabilitacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Rehabilitation in medicine
Jednostka: Katedra i Klinika Rehabilitacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Wymagania wstępne:

basic knowledge in the field of neurology and orthopedics and anatomy

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

- lectures – 0 hours,

- tutorials – 13 hours,

- seminars – 12 hours;


Study hours involving individual student work:

- writing essays/ papers/ projects – 5 hours,

- reading literature – 10 hours,

- preparation for test – 10hours,


Total: 25 hours ( 1 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

P7S_WK_M

E K_W31 student knows the role and methods used in medical rehabilitation;


Efekty uczenia się - umiejętności:


P7S_UK_M2

E K_U22 Student performs functional examination of a disabled patient;



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

P7S_KK_M2

K_K03 Student is able to establish and maintain a deep and respectful contact with the patient


P7S_KK_M2

K_K08 Student has a habit and continuous education skills


Metody dydaktyczne:

Seminars, demonstrations, subject exercises

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- obserwacji
- referatu
- seminaryjna
- studium przypadku

Skrócony opis:

Rehabilitation is a field dealing with a comprehensive physical and mental improvement of the patient. During classes the issues related to the rehabilitation of patients with various types of organ dysfunctions will be presented:

• due to nervous system damage,

• due to degeneration of the musculoskeletal system,

• injuries to the musculoskeletal system,

• postural defects,

• cardiovascular diseases.

Pełny opis:

Seminars are to provide the students with knowledge about the subject;

• Basics of kinesiotherapy, systematics of physical exercises

• Basics of physical therapy, the type of physiotherapeutic procedures used and their indications and contraindications

• Spinal injuries- etiology, types of injuries, physical examination outcomes, complications, rehabilitation

• Organic brain damage resulting from trauma and ischaemia- etiology, clinical signs, rehabilitation.

• Faulty posture, scoliosis- etiology, physical examination outcome, diagnosis, methods of treatment

• Degenerative spine disease, osteoporosis- etiology, clinical symptoms, treatment

• Amputations of lower limbs - etiology, rehabilitation, prosthesis

Exercises are devoted to the acquisition of the following skills;

• Correctly conducting an interview with a patient with the above-mentioned medical conditions

• Assessment of muscular strength, active and passive range of motion in the joints of the limbs

• Assessment of body posture

• Evaluation of muscle strength in the Lovett scale

• Examination of a patient with spinal cord injury - ASIA score

• Setting goals for the rehabilitation of the above-mentioned diseases

• Selection of basic orthopedic equipment

Literatura:

1. Michael P. Barnes, Anthony B. Ward - “Oxford handbook of rehabilitation medicine”.

2. V. Robertson, A. Ward, J. Low, A. Reed – “ Physiotherapy – Principles and Practice”

3. S. Lennon, M. Stokes – “ Pocketbook of Neurological Physiotherapy”

4. B. Brotzman, K. Wilk – “Clinical orthopedic rehabilitation”

5. Gordon W. “Advances in stroke rehabilitation”

Metody i kryteria oceniania:

The end-of-block test is administered on the last day of classes in the Department of Rehabilitation. The test includes 25 questions in rehabilitation. The following grading scale is used:

• >96% correct answers (24-25 pts) – 5;

• 88-95% correct answers (22-23 pts) – 4.5;

• 89-84% correct answers (20-21 pts) – 4.0;

• 83-68% correct answers (19-17 pts) – 3.5;

• 67-60% correct answers (16-15 pts) – 3.

In case of excused absence, students can make up the missed classes with other student groups, or on a day specified by the supervisor during the retake session (first 2 weeks of September).

Praktyki zawodowe:

not applicable

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)