Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Muzykoterapia jako metoda wspierania osób starszych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-OG-MJMWOS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Muzykoterapia jako metoda wspierania osób starszych
Jednostka: Katedra Geriatrii
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

nie dotyczy

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela:

wykład - 15 godzin; 0,6 ECTS.


Praca własna:

zapoznanie się z dodatkowymi pozycjami piśmiennictwa - 5 godzin; 0,2 ECTS;

rozwiązanie zadania problemowego - 15 godzin; 0,6 ECTS;

przygotowanie do testu zaliczeniowego - 15 godzin; 0,6 ECTS.

Efekty uczenia się - wiedza:

Student w wyniku kształcenia zapozna się z historią muzykoterapii w Polsce i na świecie. Student wyróżnia rodzaje muzykoterapii. Student zna istniejącą metodologię muzykoterapeutyczną. Student ma możliwość kształcenia obiektywnego gustu w różnych gatunkach muzycznych.

Efekty uczenia się - umiejętności:

Student na podstawie zdobytej wiedzy potrafi budować świadomość roli terapii muzyką u człowieka w wieku starszym. Student będzie umiał stworzyć optymalny program muzykoterapeutyczny dla pacjenta.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student przestrzega zasad etyki zawodowej w relacji z pacjentem i zespołem terapeutycznym. Student z rozwagą podchodzi do potrzeb pacjenta, biorąc pod uwagę jego potrzeby i preferencje muzyczne. Student dba o wizerunek własnego zawodu.

Metody dydaktyczne:

Seminarium: pokaz audiowizualny, odsłuch, symulacja, studium przypadków, dyskusja,

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)

Metody dydaktyczne podające:

- opowiadanie
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- giełda pomysłów
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody integracyjne
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Muzykoterapia jako forma terapii muzyką mająca na celu poprawę zdrowia osób chorych w wieku podeszłym.

Pełny opis:

Muzykoterapia jako przedmiot polegający na stosowaniu muzyki w celu poprawy zdrowia fizycznego i psychicznego osób w starszym wieku. Muzykoterapię możemy podzielić na aktywną (śpiew, gra na instrumentach, improwizacja, ruch przy muzyce) oraz bierną, receptywną (słuchanie muzyki, wizualizacja, relaksacja). Kontakt z muzyką, jej odtwarzanie lub tworzenie ma ogromny walor terapeutyczny.

Literatura:

M. Kronenberger „Wykorzystanie technik aktywnych i receptywnych w profilaktyce stresu”

B. Brutt „Bajki, które leczą”

P. Dennison, G. Dennison „Gimnastyka mózgu”

M. Rzewuska „Leczenie zaburzeń psychicznych”

E. M.Hallowell, J. Ratey „W świecie ADHD - nadpobudliwość psychoruchowa z zaburzeniami uwagi u dzieci i dorosłych”

K. Kukielczyńska-Krawczyk „Muzykoterapia na oddziale leczenia nerwic”

S. Munro, B. Mount “Music therapy in palliative care”

S. Sidorowicz „Słowo o zakładzie muzykoterapii Akademii Muzycznej Wrocław”

B. Szulc „Kulturoterapia, Wykorzystanie sztuki i działalności kulturalno-oświatowej w lecznictwie”

D. Gwizdalanka „Historia Muzyki” cz.1,2,3

M. Kowalska „ABC Historii Muzyki”

A. Gąsienica-Szostak “Muzykoterapia w rehabilitacji i profilaktyce”

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

-obecność na wszystkich seminariach,

- scenariusz zajęć muzykoterapeutycznych

Kryteria oceniania:

Seminarium – zaliczenie na podstawie prezentacji scenariusza zajęć muzykoterapeutycznych

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Jaracz
Prowadzący grup: Marcin Jaracz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Jaracz
Prowadzący grup: Katarzyna Jaracz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 15 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Jaracz
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)