Zdrowie i ekonomia - wykład interdyscyplinarny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-OG-ZIE | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0311) Ekonomia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Zdrowie i ekonomia - wykład interdyscyplinarny | ||
Jednostka: | Zakład Ekonomiki Zdrowia | ||
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | brak |
||
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 15 godzin - przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina - konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 16 godzin, co odpowiada 0,7 punktowi ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 15 godzin - przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina - samodzielna praca z materiałami dydaktycznymi: 15 godzin - przygotowanie do zaliczenia: 20 godzin - konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 52 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia: 20 godzin, Łącznie: 20 godzin, co odpowiada 0,8 punktów ECTS 4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - samodzielna praca z materiałami dydaktycznymi: 2 godziny - przygotowanie do zaliczenia: 3 godziny. Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 5 h, co odpowiada 0,2 punktom ECTS Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1: wyjaśnia ekonomiczny wymiar zdrowia i ochrony zdrowia W2: zna model socjoekonomicznych determinant stanu zdrowia W3: zna podstawy funkcjonowania systemów opieki zdrowotnej, w tym: cele, funkcje, klasyfikacje oraz wskaźniki opisujące ich funkcjonowanie W4: wyjaśnia związki między sytuacją gospodarczą a stanem zdrowia |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1: Analizuje ekonomiczne uwarunkowania funkcjonowania ochrony zdrowia U2: Posiada umiejętność wnioskowania na temat przyczyn sytuacji zdrowotnej społeczeństwa na podstawie danych statystycznych opisujących funkcjonowanie systemów opieki zdrowotnej |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1: Wykazuje zrozumienie dla problemów etycznych związanych z ekonomicznymi aspektami ochrony zdrowia |
||
Metody dydaktyczne: | • wykład informacyjny • wykład problemowy |
||
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
||
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - projektu |
||
Skrócony opis: |
Ekonomia odgrywa coraz istotniejszą rolę we współczesnym postrzeganiu problemów związanych ze zdrowiem i jego ochroną. W ramach wykładu studenci zapoznają się z treściami, które pozwolą im zrozumieć: dlaczego do lekarzy czekamy w długich kolejkach; jak ważna dla naszego zdrowia jest medycyna; ile wydajemy na leczenie i czy wydając więcej bylibyśmy zdrowsi. |
||
Pełny opis: |
W ramach wykładu „Zdrowie i ekonomia” omówione zostaną zagadnienia dotyczące: 1. natury zdrowia i ochrony zdrowia w perspektywie ekonomicznej, 2. popytu na zdrowie (model Grossmana), 3. społecznych i ekonomicznych determinant stanu zdrowia 4. finansowania systemów opieki zdrowotnej w Polsce i na świecie. |
||
Literatura: |
1. Od ekonomii do ekonomiki zdrowia, red. S. Golinowska, PWN, Warszawa 2015. 2. J. Suchecka, Ekonomia zdrowia i opieki zdrowotnej, wyd. 2, Wolters Kluwer, Warszawa 2016. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Kolokwium (test wyboru) – W1-W4, U1-U2, K1. Test zaliczeniowy - 25 pytań testowych, z jedną odpowiedzią prawidłową spośród czterech. Uzyskane punkty przelicza się w następującej skali: Procent punktów Ocena 92-100 5,0 84-91 4,5 76-83 4,0 68-75 3,5 60-67 3,0 0-59 2,0 |
||
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-26 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Błażej Łyszczarz | |
Prowadzący grup: | Błażej Łyszczarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-25 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Błażej Łyszczarz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 80 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Błażej Łyszczarz | |
Prowadzący grup: | Błażej Łyszczarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 80 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Błażej Łyszczarz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.