Biochemia i biofizyka: Biochemia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-P1-BCH-S1Z |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.6
|
Nazwa przedmiotu: | Biochemia i biofizyka: Biochemia |
Jednostka: | Katedra Biochemii Klinicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności zdobyte w ramach przedmiotów: biologia ogólna, biologia komórki, podstawy chemii organicznej |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 5 godzin - udział w ćwiczeniach: 10 godzin - dodatkowa możliwość konsultacji z nauczycielami prowadzącymi zajęcia: 2 godziny - przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 19 godzin, co odpowiada 0,76 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 5 godzin - udział w ćwiczeniach: 10 godzin - samokształcenie – 10 godzin - przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin - napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 5 godzin - czytanie wskazanej literatury: 15 godzin - konsultacje: 2 godziny -przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 15 + 2 = 17 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 79 godzin, co odpowiada 3,16 punktom ECTS 3.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 15 + 2 = 17 godzin Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 17 godzin, co odpowiada 0,68 punktom ECTS 5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 10 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,4 punktu ECTS 6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W zakresie wiedzy student: W1. zna i opisuje czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne, modyfikowalne i niemodyfikowalne (A.W18) W2. zna i rozumie rolę witamin, aminokwasów, nukleozydów, monosacharydów, kwasów karboksylowych i ich pochodnych, wchodzących w skład makrocząsteczek obecnych w komórkach, macierzy zewnątrzkomórkowej i płynach ustrojowych (A.W14) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | W zakresie umiejętności student: U1. Potrafi szacować ryzyko ujawnienia się danej choroby w oparciu o zasady dziedziczenia i wpływ czynników środowiskowych (A.U3) U2. Potrafi współuczestniczyć w doborze metod diagnostycznych w poszczególnych stanach klinicznych z wykorzystaniem wiedzy z zakresu biochemii i biofizyki (A.U5) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | W zakresie kompetencji społecznych student: K1. Jest gotów zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (K.5); K.2. Jest zdolny do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K.7) |
Metody dydaktyczne: | Wykład: wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną Ćwiczenia: metoda obserwacji ćwiczenia praktyczne metoda klasyczna problemowa dyskusja Samokształcenie: metoda dyskusji dydaktycznej |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - laboratoryjna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody wymiany i dyskusji |
Skrócony opis: |
Podstawową dla nauk medycznych jest znajomość zjawisk zachodzących w żywym organizmie. Zadaniem biochemii jest wyjaśnianie mechanizmów prawidłowego funkcjonowania organizmu na poziomie molekularnym, jak i przyczyn zmian patologicznych leżących u podłoża chorób człowieka. Biochemia powiązana jest ściśle z innymi naukami biomedycznymi (biologia i genetyka molekularna, biologia komórki, fizjologia, farmakologia) zatem jej studiowanie daje studentowi możliwość zrozumienia prawidłowych procesów biologicznych zachodzących w organizmie jak i odchyleń od normy w patologii, a także możliwość śledzenia procesów naprawczych w organizmie. |
Pełny opis: |
Biochemia leży u podstaw takich nauk biomedycznych jak biologia i genetyka molekularna, biologia komórki, fizjologia, farmakologia. Studiowanie biochemii umożliwia zrozumienie prawidłowych mechanizmów funkcjonowania organizmu jak i przyczyn zmian patologicznych leżących u podłoża chorób człowieka. Każda choroba jest bowiem manifestacją uszkodzeń struktury bądź/i funkcjonowania biomolekuł komórkowych. Biochemia dla studentów uczelni medycznych integruje wiedzę z zakresu biologii molekularnej i nauk klinicznych. Daje możliwość wykorzystania wiedzy o zaburzeniach metabolizmu w przebiegu chorób. Poznanie biochemii ułatwia absolwentowi Pielęgniarstwa aktywny udział w promocji zdrowia, aktywny udział w programach profilaktyki i prewencji. Wykorzystanie znajomości składu chemicznego i funkcjonowania organizmu na poziomie molekularnym pozwala absolwentowi Pielęgniarstwa na aktywne współdziałanie w zespole terapeutycznym. Wykłady obejmują: 1.Skład chemiczny organizmu człowieka, właściwości i funkcje biomolekuł a struktura i metabolizm komórek. 2. Biochemia komórki nowotworowej, podstawy transformacji nowotworowej komórek – środowiskowe czynniki kancerogenne. 3. Wolne rodniki tlenowe– rola fizjologiczna i działanie patogenne aktywnych form tlenu. Mechanizmy obrony antyoksydacyjnej organizmów aerobowych. 4. Metabolizm żelaza (choroby z niedoboru i nadmiaru żelaza). Tematyka ćwiczeń dotyczy: 1. kwasów nukleinowych – ich struktury, właściwości i funkcji biologicznych, 2. aminokwasów i białek - struktura, właściwości, funkcje biologiczne, enzymów - budowa, kataliza enzymatyczna, inhibicja, zjawisko allosterii, koenzymy oraz witamin jako koenzymy, 3. reakcji charakterystycznych dla aminokwasów i białek, spektrometrii kw. nukleinowych. Samokształcenie obejmuje przemiany energetyczne na poziomie komórkowym oraz biochemię lipidów i węglowodanów z uwzględnieniem ich przemian metabolicznych. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Biochemia: podręcznik dla studentów uczelni medycznych. E. Bańkowski, Edra Urban & Partner, Wrocław 2020 2. Biochemia Harpera. Murray R.K. i wsp. PZWL Warszawa 2012 i nowsze Literatura uzupełniająca: 1. Biochemia, L. Stryer, PWN 2011 i nowsze 2. Ćwiczenia z biochemii, Leokadia Kłyszejko – Stefanowicz (red), Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011 3. Krótkie wykłady z biochemii. Hames, Hooper i wsp. PWN Warszawa 2010 i nowsze; |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą do zaliczenia przedmiotu Biochemia jest przestrzeganie zasad ujętych w Regulaminie Dydaktycznym Katedry Biochemii Klinicznej. Warunkiem zaliczenia przedmiotu Biochemia jest: aktywny udział w zajęciach dydaktycznych, obecność oraz przygotowanie merytoryczne do realizacji tematu ćwiczeń. Weryfikacja wiedzy odbywa się w formie prelekcji i dyskusji. Z ćwiczeń praktycznych obowiązuje raport w formie ustnej lub pisemnej. Po spełnieniu powyższych wymogów następuje zaliczenie ćwiczeń i dopuszczenie studenta do zaliczenia końcowego. Referat, prezentacje (W1, W2) Przedłużona obserwacja/Aktywność (K1, K2) Zaliczenie końcowe odbywa się w formie testu jednokrotnego wyboru obejmującego zakres tematyczny wykładów, ćwiczeń oraz samokształcenia. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej 60% pytań. Zaliczenie końcowe: ≥ 60% (W1, W2, U1) Procent punktów Ocena 92-100% bdb 84-91% db+ 76-83% db 68-75% dst+ 60-67% dst < 60% ndst |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Samokształcenie, 10 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Foksiński | |
Prowadzący grup: | Marek Foksiński, Jolanta Guz, Marek Jurgowiak, Ewelina Zarakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Samokształcenie - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.