Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Biochemia i biofizyka: Biochemia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-P1-BCH-S1Z
Kod Erasmus / ISCED: 13.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0512) Biochemia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Biochemia i biofizyka: Biochemia
Jednostka: Katedra Biochemii Klinicznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student powinien posiadać wiedzę i umiejętności zdobyte w ramach przedmiotów: biologia ogólna, biologia komórki, podstawy chemii organicznej

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 5 godzin

- udział w ćwiczeniach: 10 godzin

- dodatkowa możliwość konsultacji z nauczycielami prowadzącymi zajęcia: 2 godziny

- przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi

19 godzin, co odpowiada 0,76 punktu ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 5 godzin

- udział w ćwiczeniach: 10 godzin

- samokształcenie – 10 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin

- napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 5 godzin

- czytanie wskazanej literatury: 15 godzin

- konsultacje: 2 godziny

-przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 15 + 2 = 17 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 79 godzin, co odpowiada 3,16 punktom ECTS


3.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 15 + 2 = 17 godzin

Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 17 godzin, co odpowiada 0,68 punktom ECTS


5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach: 10 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi

10 godzin, co odpowiada 0,4 punktu ECTS


6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy


Efekty uczenia się - wiedza:

W zakresie wiedzy student:

W1. zna i opisuje czynniki chorobotwórcze zewnętrzne i wewnętrzne, modyfikowalne i niemodyfikowalne (A.W18)

W2. zna i rozumie rolę witamin, aminokwasów, nukleozydów, monosacharydów, kwasów karboksylowych i ich pochodnych, wchodzących w skład makrocząsteczek obecnych w komórkach, macierzy zewnątrzkomórkowej i płynach ustrojowych (A.W14)


Efekty uczenia się - umiejętności:

W zakresie umiejętności student:

U1. Potrafi szacować ryzyko ujawnienia się danej choroby w oparciu o zasady dziedziczenia i wpływ czynników środowiskowych (A.U3)

U2. Potrafi współuczestniczyć w doborze metod diagnostycznych w poszczególnych stanach klinicznych z wykorzystaniem wiedzy z zakresu biochemii i biofizyki (A.U5)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

W zakresie kompetencji społecznych student:


K1. Jest gotów zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (K.5);

K.2. Jest zdolny do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K.7)


Metody dydaktyczne:

Wykład:

 wykład informacyjny (konwencjonalny) z prezentacją multimedialną


Ćwiczenia:

 metoda obserwacji

 ćwiczenia praktyczne

 metoda klasyczna problemowa

 dyskusja


Samokształcenie:

 metoda dyskusji dydaktycznej


Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- laboratoryjna
- seminaryjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Podstawową dla nauk medycznych jest znajomość zjawisk zachodzących w żywym organizmie. Zadaniem biochemii jest wyjaśnianie mechanizmów prawidłowego funkcjonowania organizmu na poziomie molekularnym, jak i przyczyn zmian patologicznych leżących u podłoża chorób człowieka. Biochemia powiązana jest ściśle z innymi naukami biomedycznymi (biologia i genetyka molekularna, biologia komórki, fizjologia, farmakologia) zatem jej studiowanie daje studentowi możliwość zrozumienia prawidłowych procesów biologicznych zachodzących w organizmie jak i odchyleń od normy w patologii, a także możliwość śledzenia procesów naprawczych w organizmie.

Pełny opis:

Biochemia leży u podstaw takich nauk biomedycznych jak biologia i genetyka molekularna, biologia komórki, fizjologia, farmakologia. Studiowanie biochemii umożliwia zrozumienie prawidłowych mechanizmów funkcjonowania organizmu jak i przyczyn zmian patologicznych leżących u podłoża chorób człowieka. Każda choroba jest bowiem manifestacją uszkodzeń struktury bądź/i funkcjonowania biomolekuł komórkowych. Biochemia dla studentów uczelni medycznych integruje wiedzę z zakresu biologii molekularnej i nauk klinicznych. Daje możliwość wykorzystania wiedzy o zaburzeniach metabolizmu w przebiegu chorób. Poznanie biochemii ułatwia absolwentowi Pielęgniarstwa aktywny udział w promocji zdrowia, aktywny udział w programach profilaktyki i prewencji. Wykorzystanie znajomości składu chemicznego i funkcjonowania organizmu na poziomie molekularnym pozwala absolwentowi Pielęgniarstwa na aktywne współdziałanie w zespole terapeutycznym.

Wykłady obejmują: 1.Skład chemiczny organizmu człowieka, właściwości i funkcje biomolekuł a struktura i metabolizm komórek. 2. Biochemia komórki nowotworowej, podstawy transformacji nowotworowej komórek – środowiskowe czynniki kancerogenne. 3. Wolne rodniki tlenowe– rola fizjologiczna i działanie patogenne aktywnych form tlenu. Mechanizmy obrony antyoksydacyjnej organizmów aerobowych. 4. Metabolizm żelaza (choroby z niedoboru i nadmiaru żelaza).

Tematyka ćwiczeń dotyczy: 1. kwasów nukleinowych – ich struktury, właściwości i funkcji biologicznych, 2. aminokwasów i białek - struktura, właściwości, funkcje biologiczne, enzymów - budowa, kataliza enzymatyczna, inhibicja, zjawisko allosterii, koenzymy oraz witamin jako koenzymy, 3. reakcji charakterystycznych dla aminokwasów i białek, spektrometrii kw. nukleinowych.

Samokształcenie obejmuje przemiany energetyczne na poziomie komórkowym oraz biochemię lipidów i węglowodanów z uwzględnieniem ich przemian metabolicznych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Biochemia: podręcznik dla studentów uczelni medycznych. E. Bańkowski, Edra Urban & Partner, Wrocław 2020

2. Biochemia Harpera. Murray R.K. i wsp. PZWL Warszawa 2012 i nowsze

Literatura uzupełniająca:

1. Biochemia, L. Stryer, PWN 2011 i nowsze

2. Ćwiczenia z biochemii, Leokadia Kłyszejko – Stefanowicz (red), Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011

3. Krótkie wykłady z biochemii. Hames, Hooper i wsp. PWN Warszawa 2010 i nowsze;

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą do zaliczenia przedmiotu Biochemia jest przestrzeganie zasad ujętych w Regulaminie Dydaktycznym Katedry Biochemii Klinicznej.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu Biochemia jest: aktywny udział w zajęciach dydaktycznych, obecność oraz przygotowanie merytoryczne do realizacji tematu ćwiczeń. Weryfikacja wiedzy odbywa się w formie prelekcji i dyskusji. Z ćwiczeń praktycznych obowiązuje raport w formie ustnej lub pisemnej. Po spełnieniu powyższych wymogów następuje zaliczenie ćwiczeń i dopuszczenie studenta do zaliczenia końcowego.

Referat, prezentacje (W1, W2)

Przedłużona obserwacja/Aktywność (K1, K2)

Zaliczenie końcowe odbywa się w formie testu jednokrotnego wyboru obejmującego zakres tematyczny wykładów, ćwiczeń oraz samokształcenia. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na co najmniej 60% pytań.

Zaliczenie końcowe: ≥ 60% (W1, W2, U1)

Procent punktów Ocena

92-100% bdb

84-91% db+

76-83% db

68-75% dst+

60-67% dst

< 60% ndst

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Samokształcenie, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Foksiński
Prowadzący grup: Marek Foksiński, Jolanta Guz, Marek Jurgowiak, Ewelina Zarakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie
Samokształcenie - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)