Podstawy kliniczne pielęgniarstwa specjalistycznego: Gastroenterologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-P1-Gastr-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0912) Medycyna
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy kliniczne pielęgniarstwa specjalistycznego: Gastroenterologia |
Jednostka: | Katedra Gastroenterologii i Zaburzeń Odżywiania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wcześniejsze zaliczenie: anatomii, fizjologii, patofizjologii, biologii |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: - Godziny kontaktowe (wykłady) 10 godzin - Konsultacje indywidualne 3godziny 2. Praca indywidualna studenta - Zebranie i wybór odpowiednich materiałów do dyskusji i wykładu konwersatoryjnego 4 godziny - Powtórzenie materiału, zapoznanie się z zalecaną literaturą 3 godziny - Przygotowanie się do procesu oceniania 5 godzin Łącznie 25 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 : Omawia rodzaje, wskazania i użyteczność nowoczesnych metod diagnostycznych - K_BW01 W2 : Charakteryzuje profesjonalną opiekę nad chorym z przetoką jelitową - K_BW16 W3 : Rozpoznaje i objaśnia podstawowe objawy chorób przewodu pokarmowego - K_BW57 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 : Wykorzystuje nowoczesne techniki obrazowania - K_BU01, U2 : Przygotowuje chorego do badań specjalistycznych, rozpoznaje powikłania i zapewnia opiekę po ich wykonaniu - K_BU02 U3 : Uczy pacjentów z przetoką jelitową profilaktyki powikłań oraz doboru rodzaju sprzętu stomijnego - K_BU11 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 : Ponosi odpowiedzialność za udział w podejmowaniu decyzji zawodowych - K_K01, K2 : Ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i osób znajdujących się pod jego opieką - K_K05, K3 : Przestrzega zasad etyki zawodowej w relacji z pacjentem i zespołem terapeutycznym oraz w pracy badawczej - K_K06 |
Metody dydaktyczne: | Wykład problemowy Wykład konwersatoryjny Debata |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot dotyczy objawów, zasad diagnostyki, leczenia i opieki pielęgniarskiej w chorobach przewodu pokarmowego. Omawiane są podstawowe zespoły objawów, a także objawy tzw. alarmowe. Przedstawione zostaną podstawowe wiadomości na temat chorób nowotworowych przewodu pokarmowego oraz ich epidemiologii. Omówione zostaną choroby cywilizacyjne, w tym choroby wątroby oraz choroba refluksowa przełyku i choroby zapalne jelit. Celem jest zapoznanie studentów z najważniejszymi grupami chorób przewodu pokarmowego, ich objawami, diagnozowaniem, stosowanymi metodami terapeutycznymi, w tym endoskopowymi oraz profilaktyką i programami zdrowotnymi |
Pełny opis: |
Studenci w czasie zajęć zapoznają się z podstawowymi chorobami przewodu pokarmowego. Przedstawione zostaną najważniejsze objawy chorób górnego i dolnego odcinka przewodu pokarmowego, chorób wątroby i trzustki. Szczególną uwagę zwróci się na objawy alarmowe, świadczące o poważnym zagrożeniu życia. Zagadnienia te będą prezentowane jako przypadki kliniczne i dyskutowane na zajęciach konwersatoryjnych. Ważnym zagadnieniem, z którym zapoznają się studenci będzie epidemiologia najczęstszych chorób przewodu pokarmowego z uwzględnieniem chorób nowotworowych. Przedstawione zostaną programy profilaktyczne oraz zasady nadzoru u pacjentów z chorobami przewodu pokarmowego. Studenci zapoznają się z nowoczesnymi metodami diagnostycznymi i terapeutycznymi. Omówione zostaną jednostki chorobowe, ich patogeneza i główne objawy w połączeniu z obrazami uzyskiwanymi w czasie badań endoskopowych i obrazowych. Pozwoli to na lepsze zrozumienie częstych chorób gastroenterologicznych dotyczących przełyku, żołądka, dwunastnicy, jelita cienkiego i grubego, dróg żółciowych i trzustki |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Kompendium gastroenterologiczne Gonciarz Maciej, Gonciarz Zbigniew, 2011, Termedia Literatura uzupełniająca: Floch MH. Gastroenterologia Nettera, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2010 Najczęstsze choroby górnego odcinka przewodu pokarmowego 2010, PZWL |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda oceny: Aktywność na zajęciach, Udział w zaplanowanej dyskusji i zapowiedzianym wykładzie konwersatoryjnym (U2, K1, K2, K3) Kryteria oceniania - Akceptowalny poziom osiągnięcia efektów: Uzyskanie 60% (4 pkt) Aktywność na zajęciach (0-1-2pkt) Udział w dyskusji (0-1-2 pkt) Udział w wykładzie konwersatoryjnym (0-1-2) Legenda: 0 – oznacza brak aktywności 1 – aktywność po mobilizacji przez nauczyciela 2 – pełna aktywność na zajęciach, w wykładzie lub dyskusji Test jednorazowego wyboru- 20 pytań (W1, W2, W3, U1, U2, U3) Kryteria- Akceptowany poziom osiągnięcia efektów: uzyskanie 60% (12 odpowiedzi) prawidłowych odpowiedzi |
Praktyki zawodowe: |
Nie ma |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.