Nauki społeczne i humanistyczne: Zdrowie publiczne: Higiena i epidemiologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-P1-NSHHE-S1L |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.7
|
Nazwa przedmiotu: | Nauki społeczne i humanistyczne: Zdrowie publiczne: Higiena i epidemiologia |
Jednostka: | Katedra Higieny, Epidemiologii, Ergonomii i Kształcenia Podyplomowego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi - udział w wykładach : 60 godzin - udział w ćwiczeniach: 20 godzin - przeprowadzenie zaliczenia teoretycznego – 2 godziny. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 80 godzin, co odpowiada 3 punktowi ECTS. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach : 60 godzin - udział w ćwiczeniach: 20 godzin - czytanie wskazanej literatury: 5 godzin - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 20 Łączny nakład pracy studenta wynosi 80 godzin , co odpowiada 3 punktom ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zadania z zakresu zdrowia publicznego (B.W20) W2: Kulturowe, społeczne i ekonomiczne uwarunkowania zdrowia publicznego (B.W21) W3: Podstawowe pojęcia dotyczące zdrowia i choroby (B.W22) W4: Istotę profilaktyki i prewencji chorób (B.W23.) W5: Swoiste zagrożenia zdrowotne występujące w środowisku zamieszkania, edukacji i pracy (B.W25.) W6: Międzynarodowe klasyfikacje statystyczne, w tym chorób i problemów zdrowotnych (ICD-10), procedur medycznych (ICD-9) oraz funkcjonowania, niepełnosprawności i zdrowia (ICF) (B.W26). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Oceniać światowe trendy dotyczące ochrony zdrowia w aspekcie najnowszych danych epidemiologicznych i demograficznych (B.U13); U2: Stosować międzynarodowe klasyfikacje statystyczne, w tym chorób i problemów zdrowotnych (ICD-10), procedur medycznych (ICD-9) oraz funkcjonowania niepełnosprawności i zdrowia (ICF) (B.U15) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną K2: przestrzegania praw pacjenta K3: samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem |
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjno-konwersatoryjny Ćwiczenia: - dyskusja dydaktyczna, - analiza przypadków. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi koncepcjami i zasadami profilaktycznej działalności służby zdrowia. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania stanu zagrożenia zdrowotnego, umiejętności interpretacji wyników badań czynników środowiskowych |
Pełny opis: |
Spis tematów wykładów: Organizacja w ochronie zdrowia cz. I i II -8 godz. Higiena żywności – 4 godz. Podstawy epidemiologii chorób zakaźnych – 4 godz. Rodzaj badań epidemiologicznych – 4 godz. Samorząd pielęgniarek i położnych – 8 godz. Organizacja nadzoru sanitarno-epidemiologicznego – 7godz. Choroby zakażne-5 godz. Choroby nowo pojawiające się -5 godz. Mierniki stanu zdrowia populacji.-5 godz. Państwowa Inspekcja Sanitarna.-5 godz. Rola higieny i epidemiologii w zdrowiu publicznym-5 godz. Spis tematów ćwiczeń: Dezynfekcja, dezynsekcja, deratyzacja, zastosowanie środków do dezynfekcji i sterylizacji. Metody badań epidemiologicznych w medycynie środowiskowej: badania retro- i prospektywne, ryzyko względne i przypisane, badania skriningowe, testy diagnostyczne, mierniki stanu zdrowia ludności. |
Literatura: |
Paradowska-Stankiewicz I., Rosińska M., Wojtyniak B., Zieliński A. Epidemiologia od teorii do praktyki. Warszawa 2021. Uchmanowicz I., Przestrzelska M., Gurowiec P.J. Badania naukowe w pielęgniarstwie i położnictwie. Tom 8. Continuo 2020. Bulanda M., Szostek S. Podstawy mikrobiologii i epidemiologii szpitalnej. Warszawa 2020. Baumann- Popczyk A., Sadkowska- Todys M., Zieliński A. Choroby zakaźne i pasożytnicze. PZH 2022. Marcinkowski J.T, Konopielko Z. Ponadczasowa misja higieny i epidemiologii. Uczelnia Łazarskiego - Warszawa 2021. |
Metody i kryteria oceniania: |
Punktacja Ocena < 60 % ndst 60-67 dst 68-75 dst + 76-83 db 84-91 db + 92-100 bdb Weryfikacja prawidłowości wykonywania ćwiczeń na podstawie sprawozdań, sprawdzanie wiedzy na temat omawianego zagadnienia na bieżąco w formie ustnej Zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi i zadaniami otwartymi obejmującymi treści wykładowe, ćwiczeniowe (ostateczna ocena = 60% z oceny merytorycznej (test) + 25% z oceny umiejętności praktycznych (sprawozdania) + 15% z oceny kompetencji (systematyczność, udział w dyskusji) |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23"
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Klawe | |
Prowadzący grup: | Wioletta Tomaszewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi koncepcjami i zasadami profilaktycznej działalności służby zdrowia. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania stanu zagrożenia zdrowotnego, umiejętności interpretacji wyników badań czynników środowiskowych |
|
Pełny opis: |
Spis tematów wykładów: Organizacja w ochronie zdrowia cz. I i II -8 godz. Higiena żywności – 4 godz. Podstawy epidemiologii chorób zakaźnych – 4 godz. Rodzaj badań epidemiologicznych – 4 godz. Samorząd pielęgniarek i położnych – 8 godz. Organizacja nadzoru sanitarno-epidemiologicznego – 7godz. Choroby zakażne-5 godz. Choroby nowo pojawiające się -5 godz. Mierniki stanu zdrowia populacji.-5 godz. Państwowa Inspekcja Sanitarna.-5 godz. Rola higieny i epidemiologii w zdrowiu publicznym-5 godz. Spis tematów ćwiczeń: Dezynfekcja, dezynsekcja, deratyzacja, zastosowanie środków do dezynfekcji i sterylizacji. Metody badań epidemiologicznych w medycynie środowiskowej: badania retro- i prospektywne, ryzyko względne i przypisane, badania skriningowe, testy diagnostyczne, mierniki stanu zdrowia ludności. |
|
Literatura: |
Paradowska-Stankiewicz I., Rosińska M., Wojtyniak B., Zieliński A. Epidemiologia od teorii do praktyki. Warszawa 2021. Uchmanowicz I., Przestrzelska M., Gurowiec P.J. Badania naukowe w pielęgniarstwie i położnictwie. Tom 8. Continuo 2020. Bulanda M., Szostek S. Podstawy mikrobiologii i epidemiologii szpitalnej. Warszawa 2020. Baumann- Popczyk A., Sadkowska- Todys M., Zieliński A. Choroby zakaźne i pasożytnicze. PZH 2022. Marcinkowski J.T, Konopielko Z. Ponadczasowa misja higieny i epidemiologii. Uczelnia Łazarskiego - Warszawa 2021. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Klawe | |
Prowadzący grup: | Wioletta Tomaszewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.