Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zaawansowana ocena kliniczna stanu zdrowia pacjenta

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-P1-Stz-S2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0913) Pielęgniarstwo i opieka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zaawansowana ocena kliniczna stanu zdrowia pacjenta
Jednostka: Katedra Chorób Naczyń i Chorób Wewnętrznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza dotycząca budowy i funkcji organizmu człowieka oraz podstawowych elementów badania fizykalnego prezentowanych podczas studiów pierwszego stopnia.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

 udział w ćwiczeniach: 10 godzin

 zaliczenie praktyczne: 1 godzina

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 11 godzin (0,5 pkt. ECTS)


2.Bilans nakładu pracy studenta:

 udział w ćwiczeniach: 10 godzin

 udział w zaliczeniu praktycznym: 1 godzina

 bieżące przygotowanie do zajęć: 10 godzin

 przygotowanie do zaliczenia praktycznego + teoretycznego: 10 + 1 = 11 godzin


Łączny nakład pracy studenta wynosi 31 godzin, co odpowiada punktom 1 punktowi ECTS


3.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

 bieżące przygotowanie do zajęć: 10 godzin (0,5 pkt. ECTS)

 przygotowanie do zaliczenia praktycznego + zaliczenie: 10 + 1 = 11 godzin (0,5 pkt. ECTS)



4.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

 udział w ćwiczeniach: 10 godzin

 bieżące przygotowanie do ćwiczeń: 10 godzin

 przygotowanie do zaliczenia praktycznego + zaliczenie ćwiczeń: 10 + 1 = 11 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi

31 godzin, co odpowiada 1 pkt. ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

Efekty kształcenia – wiedza

W1: omawia badanie przedmiotowe ogólne i szczegółowe, zasady jego prowadzenia i dokumentowania. B.W1.

W2: charakteryzuje techniki badania fizykalnego, kompleksowego badania fizykalnego pacjenta dla potrzeb opieki pielęgniarskiej. B.W1., B.W40.

W3: określa znaczenie wyników badania podmiotowego i przedmiotowego w formułowaniu oceny stanu zdrowia pacjenta dla potrzeb pielęgnowania oraz ordynowania leków i przedłużania leczenia. B.W1, B.W4, B.W5

W4. zna rodzaje badań diagnostycznych i posiada wiedzę w zakresie ich zlecania. D.W52


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: przeprowadza badanie podmiotowe pacjenta, analizuje, interpretuje wyniki dla potrzeb diagnozy pielęgniarskiej (w tym ekg), jej dokumentowania oraz planowania diagnostyki i leczenia w zakresie kompetencji pielęgniarki. B.U28, B.U29, B.U43.

U2: wykorzystuje techniki badania fizykalnego do oceny fizjologicznych i patologicznych stanów skóry, zmysłów, głowy, klatki piersiowej, w tym układu sercowo-naczyniowego, układu oddechowego, gruczołów piersiowych, jamy brzusznej, narządów płciowych, obwodowego układu krążenia, układu mięśniowo-szkieletowego i układu nerwowego. B.U28, B.U29, B.U42., B.U43.

U3: dokumentuje wyniki badania fizykalnego i ich wykorzystywanie w zakresie oceny stanu zdrowia pacjenta, rozpoznania działań ubocznych leczenia oraz decyzji o doborze badań dodatkowych i o ordynacji leków lub nieprzedłużaniu leczenia bez konsultacji z lekarzem. B.U28, B.U29, B.U43, B.U56.

U4: potrafi rozpoznawać wskazania do wykonania określonych badań diagnostycznych i posiada umiejętności umożliwiające wystawianie skierowań na określone badania diagnostyczne. D.U34.

U5: potrafi przygotowywać zapisy form recepturowych substancji leczniczych w porozumieniu z lekarzem lub na jego zlecenie. D.U35


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: posiada świadomość własnych ograniczeń w zakresie interpretacji wiedzy, wnioskowania i stosowania technik badania podmiotowego i przedmiotowego i wie, kiedy poprosić o konsultację lekarską. B.K1, B.K5, B.K9,

K2: kreuje relację wzajemnego zaufania i poszanowania godności pacjenta. B.K2., B.K3, B.K4, B.K6.

K3: zapewnia warunki intymności i przejawia postawę indywidualnego podejścia do pacjenta z poszanowaniem jego odrębności kulturowych. B.K2., B.K3, B.K4, B.K6.

K4: wykazuje dbałość o właściwy wizerunek zawodu w środowisku medycznym. B.K7.

K5. postępuje zgodnie z zasadami etyki i poszanowania praw autorskich. B.K3, B.K4, B.K6.


Metody dydaktyczne:

Metody podające: wykład konwersatoryjny, pogadanka

Metody poszukujące: studium przypadków, giełda pomysłów,

Metody eksponujące – pokaz na fantomach, prezentacja dźwiękowa


Metody dydaktyczne podające:

- opis

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- seminaryjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- gry i symulacje

Skrócony opis:

Podstawowa wiedza dotycząca budowy i funkcji organizmu człowieka oraz podstawowych elementów badania fizykalnego prezentowanych podczas studiów pierwszego stopnia.

Pełny opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z zaawansowanym badaniem fizykalnym pacjenta, umiejętności wiązania jego wyników badania poszczególnych układów z informacjami pozyskanymi podczas zbierania wywiadu, a szczególnie dotyczącego przyjmowanych leków, rozpoznawania ich potencjalnych działań niepożądanych lub nadmiernego działania, co może mieć wpływ na decyzje pielęgniarki odnośnie planowania procesu pielęgnacyjnego pacjenta, zlecania badań diagnostycznych oraz ordynowania leczenia i przedłużania recept na leki zaleconych przez lekarza.

W trakcie ćwiczeń poruszane zostaną następujące tematy:

1. Badanie ogólne: stan ogólny, objawy życiowe, motoryka ciała, ułożenie w łóżku, stan odżywienia, skóra i błony śluzowe, węzły chłonne. Znaczenie w podejmowaniu czynności pielęgniarskich, doborze badań diagnostycznych oraz preskrypcji leków.

2. Badanie szczegółowe: głowa, szyja, tarczyca. Badanie układu oddechowego. Znaczenie w podejmowaniu czynności pielęgniarskich, doborze badań diagnostycznych oraz preskrypcji leków.

3. Badanie układu krążenia Znaczenie w podejmowaniu czynności pielęgniarskich, doborze badań diagnostycznych oraz preskrypcji leków. Elementy analizy i oceny badania ekg

4. Badanie jamy brzusznej, badanie układu moczowego, nerwowego narządu ruchu. Znaczenie w podejmowaniu czynności pielęgniarskich, doborze badań diagnostycznych oraz preskrypcji leków.

W trakcie zajęć przewidziana jest analiza przypadków klinicznych, badanie z wykorzystaniem fantomów i symulacji sytuacji klinicznych. Wyniki badania każdego z układów organizmu człowieka będą omawiane w aspekcie ich znaczenia dla planowania opieki pielęgniarskiej, doboru badań diagnostycznych oraz ordynowania leków zgodnie z wykazem substancji czynnych, które mogą być przepisywane przez pielęgniarki i położne, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 20.10.2015r.

Literatura:

1..Dyk Danuta (red). Badanie fizykalne w pielęgniarstwie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL; Warszawa, wyd. I

2. Zaborowski Piotr. Podstawy badania klinicznego. Medipage 2015.

Metody i kryteria oceniania:

Każdy student jest na bieżąco oceniany podczas ćwiczeń. Po zakończeniu zajęć w terminie uzgodnionym ze studentami, przeprowadzone zostanie pisemne kolokwium zaliczeniowe. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest obecność na wykładach i ćwiczeniach oraz spełnienie wszystkich warunków opisanych w ogólnym „Regulaminie zajęć dydaktycznych w Katedrze Chorób Naczyń i Chorób Wewnętrznych” dostępnym na stronie internetowej jednostki.

Kolokwium zaliczeniowe obejmuje zakres materiału przedstawiony w sylabusie, prezentowany podczas zajęć dydaktycznych oraz zawarty w podanej literaturze.

W przypadku nieobecności na zajęciach lub podczas kolokwium zaliczeniowym należy ją usprawiedliwić w terminie 7 dni (np. wysłać skan zwolnienia lekarskiego na adres e-mail Katedry Chorób Naczyń i Chorób Wewnętrznych). W przypadku nieusprawiedliwienia nieobecności student otrzymuje ocenę niedostateczną z danego terminu. Zaliczenie poprawkowe będzie realizowane w takiej samej formie i na takich samych zasadach jak w pierwszym terminie.

Ocena efektów kształcenia:

Sprawdzanie wiedzy na temat omawianego tematu – na bieżąco w formie ustnej – W1, W2, W3, W4, U1, U2,U3, U4, U5, K1, K2, K3, K4, K5

Dyskusja na zajęciach oraz analiza przedstawionych symulacji przypadków klinicznych – W1, W2, W3, W4, U1, U2,U3, U4, U5, K1, K2, K3, K4, K5

Kolokwium zaliczeniowe: (ustne, praktyczne, pisemne): W1, W2, W3, W4, U1, U2,U3, U4, U5, K1, K2, K3, K4, K5

Wobec zaistniałej sytuacji epidemiologicznej, zajęcia przyjmują formę zdalnego nauczania w trybie online poprzez komunikator droga wideokonferencji. Studenci mają też możliwość skorzystania z przygotowanych materiałów w trybie off-line. Zaliczenie przedmiotu i sprawdzenia osiągnięcia założonych efektów uczenia się odbędzie się drogą zdalną, w terminie i formie uzgodnionej między prowadzącym i studentami.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)