Zaawansowana ocena kliniczna stanu zdrowia pacjenta
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-P1-Stz-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0913) Pielęgniarstwo i opieka
|
Nazwa przedmiotu: | Zaawansowana ocena kliniczna stanu zdrowia pacjenta |
Jednostka: | Katedra Chorób Naczyń i Chorób Wewnętrznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza dotycząca budowy i funkcji organizmu człowieka oraz podstawowych elementów badania fizykalnego prezentowanych podczas studiów pierwszego stopnia. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: udział w ćwiczeniach: 10 godzin zaliczenie praktyczne: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 11 godzin (0,5 pkt. ECTS) 2.Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach: 10 godzin udział w zaliczeniu praktycznym: 1 godzina bieżące przygotowanie do zajęć: 10 godzin przygotowanie do zaliczenia praktycznego + teoretycznego: 10 + 1 = 11 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 31 godzin, co odpowiada punktom 1 punktowi ECTS 3.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: bieżące przygotowanie do zajęć: 10 godzin (0,5 pkt. ECTS) przygotowanie do zaliczenia praktycznego + zaliczenie: 10 + 1 = 11 godzin (0,5 pkt. ECTS) 4.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: udział w ćwiczeniach: 10 godzin bieżące przygotowanie do ćwiczeń: 10 godzin przygotowanie do zaliczenia praktycznego + zaliczenie ćwiczeń: 10 + 1 = 11 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 31 godzin, co odpowiada 1 pkt. ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Efekty kształcenia – wiedza W1: omawia badanie przedmiotowe ogólne i szczegółowe, zasady jego prowadzenia i dokumentowania. B.W1. W2: charakteryzuje techniki badania fizykalnego, kompleksowego badania fizykalnego pacjenta dla potrzeb opieki pielęgniarskiej. B.W1., B.W40. W3: określa znaczenie wyników badania podmiotowego i przedmiotowego w formułowaniu oceny stanu zdrowia pacjenta dla potrzeb pielęgnowania oraz ordynowania leków i przedłużania leczenia. B.W1, B.W4, B.W5 W4. zna rodzaje badań diagnostycznych i posiada wiedzę w zakresie ich zlecania. D.W52 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: przeprowadza badanie podmiotowe pacjenta, analizuje, interpretuje wyniki dla potrzeb diagnozy pielęgniarskiej (w tym ekg), jej dokumentowania oraz planowania diagnostyki i leczenia w zakresie kompetencji pielęgniarki. B.U28, B.U29, B.U43. U2: wykorzystuje techniki badania fizykalnego do oceny fizjologicznych i patologicznych stanów skóry, zmysłów, głowy, klatki piersiowej, w tym układu sercowo-naczyniowego, układu oddechowego, gruczołów piersiowych, jamy brzusznej, narządów płciowych, obwodowego układu krążenia, układu mięśniowo-szkieletowego i układu nerwowego. B.U28, B.U29, B.U42., B.U43. U3: dokumentuje wyniki badania fizykalnego i ich wykorzystywanie w zakresie oceny stanu zdrowia pacjenta, rozpoznania działań ubocznych leczenia oraz decyzji o doborze badań dodatkowych i o ordynacji leków lub nieprzedłużaniu leczenia bez konsultacji z lekarzem. B.U28, B.U29, B.U43, B.U56. U4: potrafi rozpoznawać wskazania do wykonania określonych badań diagnostycznych i posiada umiejętności umożliwiające wystawianie skierowań na określone badania diagnostyczne. D.U34. U5: potrafi przygotowywać zapisy form recepturowych substancji leczniczych w porozumieniu z lekarzem lub na jego zlecenie. D.U35 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: posiada świadomość własnych ograniczeń w zakresie interpretacji wiedzy, wnioskowania i stosowania technik badania podmiotowego i przedmiotowego i wie, kiedy poprosić o konsultację lekarską. B.K1, B.K5, B.K9, K2: kreuje relację wzajemnego zaufania i poszanowania godności pacjenta. B.K2., B.K3, B.K4, B.K6. K3: zapewnia warunki intymności i przejawia postawę indywidualnego podejścia do pacjenta z poszanowaniem jego odrębności kulturowych. B.K2., B.K3, B.K4, B.K6. K4: wykazuje dbałość o właściwy wizerunek zawodu w środowisku medycznym. B.K7. K5. postępuje zgodnie z zasadami etyki i poszanowania praw autorskich. B.K3, B.K4, B.K6. |
Metody dydaktyczne: | Metody podające: wykład konwersatoryjny, pogadanka Metody poszukujące: studium przypadków, giełda pomysłów, Metody eksponujące – pokaz na fantomach, prezentacja dźwiękowa |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Podstawowa wiedza dotycząca budowy i funkcji organizmu człowieka oraz podstawowych elementów badania fizykalnego prezentowanych podczas studiów pierwszego stopnia. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z zaawansowanym badaniem fizykalnym pacjenta, umiejętności wiązania jego wyników badania poszczególnych układów z informacjami pozyskanymi podczas zbierania wywiadu, a szczególnie dotyczącego przyjmowanych leków, rozpoznawania ich potencjalnych działań niepożądanych lub nadmiernego działania, co może mieć wpływ na decyzje pielęgniarki odnośnie planowania procesu pielęgnacyjnego pacjenta, zlecania badań diagnostycznych oraz ordynowania leczenia i przedłużania recept na leki zaleconych przez lekarza. W trakcie ćwiczeń poruszane zostaną następujące tematy: 1. Badanie ogólne: stan ogólny, objawy życiowe, motoryka ciała, ułożenie w łóżku, stan odżywienia, skóra i błony śluzowe, węzły chłonne. Znaczenie w podejmowaniu czynności pielęgniarskich, doborze badań diagnostycznych oraz preskrypcji leków. 2. Badanie szczegółowe: głowa, szyja, tarczyca. Badanie układu oddechowego. Znaczenie w podejmowaniu czynności pielęgniarskich, doborze badań diagnostycznych oraz preskrypcji leków. 3. Badanie układu krążenia Znaczenie w podejmowaniu czynności pielęgniarskich, doborze badań diagnostycznych oraz preskrypcji leków. Elementy analizy i oceny badania ekg 4. Badanie jamy brzusznej, badanie układu moczowego, nerwowego narządu ruchu. Znaczenie w podejmowaniu czynności pielęgniarskich, doborze badań diagnostycznych oraz preskrypcji leków. W trakcie zajęć przewidziana jest analiza przypadków klinicznych, badanie z wykorzystaniem fantomów i symulacji sytuacji klinicznych. Wyniki badania każdego z układów organizmu człowieka będą omawiane w aspekcie ich znaczenia dla planowania opieki pielęgniarskiej, doboru badań diagnostycznych oraz ordynowania leków zgodnie z wykazem substancji czynnych, które mogą być przepisywane przez pielęgniarki i położne, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 20.10.2015r. |
Literatura: |
1..Dyk Danuta (red). Badanie fizykalne w pielęgniarstwie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL; Warszawa, wyd. I 2. Zaborowski Piotr. Podstawy badania klinicznego. Medipage 2015. |
Metody i kryteria oceniania: |
Każdy student jest na bieżąco oceniany podczas ćwiczeń. Po zakończeniu zajęć w terminie uzgodnionym ze studentami, przeprowadzone zostanie pisemne kolokwium zaliczeniowe. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest obecność na wykładach i ćwiczeniach oraz spełnienie wszystkich warunków opisanych w ogólnym „Regulaminie zajęć dydaktycznych w Katedrze Chorób Naczyń i Chorób Wewnętrznych” dostępnym na stronie internetowej jednostki. Kolokwium zaliczeniowe obejmuje zakres materiału przedstawiony w sylabusie, prezentowany podczas zajęć dydaktycznych oraz zawarty w podanej literaturze. W przypadku nieobecności na zajęciach lub podczas kolokwium zaliczeniowym należy ją usprawiedliwić w terminie 7 dni (np. wysłać skan zwolnienia lekarskiego na adres e-mail Katedry Chorób Naczyń i Chorób Wewnętrznych). W przypadku nieusprawiedliwienia nieobecności student otrzymuje ocenę niedostateczną z danego terminu. Zaliczenie poprawkowe będzie realizowane w takiej samej formie i na takich samych zasadach jak w pierwszym terminie. Ocena efektów kształcenia: Sprawdzanie wiedzy na temat omawianego tematu – na bieżąco w formie ustnej – W1, W2, W3, W4, U1, U2,U3, U4, U5, K1, K2, K3, K4, K5 Dyskusja na zajęciach oraz analiza przedstawionych symulacji przypadków klinicznych – W1, W2, W3, W4, U1, U2,U3, U4, U5, K1, K2, K3, K4, K5 Kolokwium zaliczeniowe: (ustne, praktyczne, pisemne): W1, W2, W3, W4, U1, U2,U3, U4, U5, K1, K2, K3, K4, K5 Wobec zaistniałej sytuacji epidemiologicznej, zajęcia przyjmują formę zdalnego nauczania w trybie online poprzez komunikator droga wideokonferencji. Studenci mają też możliwość skorzystania z przygotowanych materiałów w trybie off-line. Zaliczenie przedmiotu i sprawdzenia osiągnięcia założonych efektów uczenia się odbędzie się drogą zdalną, w terminie i formie uzgodnionej między prowadzącym i studentami. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.