Nowoczesne techniki diagnostyczne: Diagnostyka laboratoryjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-P2-Diagnlab-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Nowoczesne techniki diagnostyczne: Diagnostyka laboratoryjna |
Jednostka: | Katedra Diagnostyki Laboratoryjnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wymagana jest wiedza z zakresu: anatomii, fizjologii, biochemii |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: · udział w ćwiczeniach i przeprowadzenie zaliczenia: 10h2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: wcześniejsze przygotowanie i uzupełnienie notatek; zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć, wymagane powtórzenie materiału, pisanie prac, projektów, czytanie literatury zaliczenie: 17h |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: K_BW01, Omawia rodzaje, wskazania i użyteczność nowoczesnych technik diagnostycznych |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: K_BU02, Przygotowuje chorego do badań specjalistycznych, rozpoznaje powikłania i zapewnia opiekę po ich wykonaniu |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: K_K04 Przestrzega praw autorskich i praw podmiotu badańK2: K_K05 Ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i osób znajdujących się pod jego opieką |
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia: - prezentacja multimedialna- metody eksponujące: film, pokaz- dyskusja dydaktyczna·- analiza przypadków |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - seminaryjna |
Skrócony opis: |
Celem nauczania jest: -zapoznanie z wpływem fazy przedanalitycznej na wynik badania laboratoryjnego -zapoznanie ze sposobem pobierania, przechowywania i transportu materiału biologicznego -zapoznanie z przepisami regulującymi standardy pobierania materiału do badań laboratoryjnych -zapoznanie z podstawowymi badaniami laboratoryjnymi z uwzględnieniem sposobu i rodzaju pobieranego materiału oraz czynników mogących wpłynąć na wynik badania |
Pełny opis: |
Tematyka ćwiczeń obejmuje następujące zagadnienia:- Omówienie roli badań laboratoryjnych we współczesnej diagnostyce oraz leczeniu i monitorowaniu stanu zdrowia pacjenta - Omówienie faz badania laboratoryjnego.- .- Szczegółowe omówienie czynników przedlaboratoryjnych wpływających na jakość otrzymywanych wyników badań laboratoryjnych.- Zapoznanie studentów z wymogami dotyczącymi standardów jakości pobierania materiału do badań laboratoryjnych oraz omówienie technik prawidłowego pobrania, przechowywania i transportu pobranego materiału biologicznego.- Wyjaśnienie skrótów nazw badań laboratoryjnych.- Omówienie znaczenie oznakowania probówek i zleceń kodami kreskowymi oraz techniki prawidłowego naklejania kodów.- - - Omówienie zmian wyników badań laboratoryjnych związanych z wysiłkiem fizycznym oraz rytmami biologicznymi.- Zapoznanie studentów z rodzajami materiału biologicznego wykorzystywanego do badań laboratoryjnych.- Omówienie roli i sposobu edukowania pacjenta w związku z prawidłowym sposobem przygotowania się do badań laboratoryjnych oraz ze sposobem pobrania materiałów przez pacjenta.- Zapoznanie studenta z funkcją wyniku badania laboratoryjnego, jako dokumentu: co powinien zawierać wynik badania laboratoryjnego, sposoby przekazywania wyników badań laboratoryjnych, autoryzacja wyniku badania laboratoryjnego, osoby upoważnione do odbioru wyniku badania laboratoryjnego.- Omówienie podstawowych badań laboratoryjnych: morfologia krwi obwodowej, OB, badania laboratoryjne układu hemostazy, badania biochemiczne krwi, badania gazometryczne krwi, badanie ogólne i specjalistyczne moczu. - Omówienie roli badan skryningowych w podstawowej opiece nad pacjentem.Omówienie badań z zakresu technik Point of Care (POCT).- Omówienie zagadnień związanych z prawidłowym przeprowadzeniem i zabezpieczeniem dobowej zbiórki moczu. |
Literatura: |
·„Diagnostyka laboratoryjna” – Aldona Dębińska-Kieć, Jarzy Naskalski, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2009, wyd.3 ·„250 badań laboratoryjnych” - Rene Caquet, Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa 2012, wyd.2 ·„Badania laboratoryjne w hematologii” – Bożena Mariańska, Jadwiga Fabjańska-Mitek, Jerzy Windyga, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003, wyd.1 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda: ocena ciągła aktywności, Kryteria oceny: obecność na zajęciach, aktywna dyskusja w trakcie zajęć, |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.