Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Nauczanie zawodu: Dydaktyka medyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-P2-Dydmed-N2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0913) Pielęgniarstwo i opieka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Nauczanie zawodu: Dydaktyka medyczna
Jednostka: Katedra Nauk Społecznych i Medycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawą do nauczania przedmiotu jest Pedagogika ogólna realizowana na I roku studiów I stopnia i znajomość przedmiotów kierunkowych (kierunek Pielęgniarstwo).

Całkowity nakład pracy studenta:

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach - 15 h

- udział w ćwiczeniach – 30 h

- realizacja praktyki zawodowej – 20 h

- konsultacje związane z przygotowaniem konspektów do samodzielnego prowadzenia zajęć dydaktycznych w ramach praktyki pedagogicznej – 1 h

- konsultacje związane z przebiegiem praktyki pedagogicznej 5 h

- zapoznanie studenta z obowiązującą dokumentacją praktyki pedagogicznej, regulaminem studiów, planami studiów, standardami nauczania i programami kształcenia na kierunku Pielęgniarstwo - 2 h

- przeprowadzenie egzaminu – 2 h

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 75 h, co odpowiada 3 punktom ECTS.

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach – 15 h

- przygotowanie do ćwiczeń – 10 h

- przygotowanie merytoryczne, metodyczne

i organizacyjne do realizacji praktyki zawodowej,

samodzielne prowadzenie i hospitacja zajęć

dydaktycznych – 20 h

- przygotowanie do zaliczenia końcowego egzaminu -5 h


Suma nakładu pracy studenta wynosi 50 h,

co odpowiada 2 punktom ECTS.

Łącznie odpowiada 5 pkt. ECTS.


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Charakteryzuje warunki organizowania

i planowania działalności dydaktycznej (K_AW27).

W2: Omawia cele i zadania dydaktyki medycznej

oraz kształcenia medycznego (K_AW28).

W3: Wyjaśnia genezę, rozwój i cechy nowoczesnego

nauczania – uczenia się (K_AW29).

W4: Zna cele kształcenia zawodowego - klasyfikacja,

taksonomia, operacjonalizacja celów kształcenia

zawodowego (K_AW30).

W5: Zna rolę treści kształcenia oraz teorię ich doboru

(K_AW31).

W6: Wyjaśnia klasyfikację i zastosowanie metod

nauczania w kształceniu medycznym (K_AW32).

W7: Zna zasady pomiaru dydaktycznego, kontroli i oceny

w procesie dydaktycznym (K_AW33).

W8: Określa istotę, cele i uwarunkowania kształcenia

ustawicznego (K_AW34).


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Dobiera i ocenia formy i metody nauczania

w pielęgniarstwie (K_AU22).

U2: Planuje pomiar wyników nauczania-uczenia się


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Krytycznie ocenia własne i cudze działania,

przy zachowaniu szacunku do różnic

światopoglądowych i kulturowych (K_K02).

K2: Rozwiązuje dylematy etyczne w organizacji

pracy własnej i zespołu (K_K03).

K3: Przestrzega zasad etyki zawodowej w relacji

z pacjentem i zespołem terapeutycznym oraz

w pracy badawczej (K_K06).

K4: Dba o wizerunek własnego zawodu (K_K07).


Metody dydaktyczne:

Wykład: informacyjny, problemowy , konwersatoryjny

Ćwiczenia: dyskusja dydaktyczna, metoda problemowa, burza mózgów, uczenie wspomagane komputerem


Skrócony opis:

Dydaktyka jest nauką o nauczaniu – uczeniu się. Dydaktyka medyczna jako jedna z dydaktyk szczegółowych skupia się na kształceniu medycznym. Stanowi obszar nauk pedagogicznych i medycznych. Należy do nauk teoretycznych i praktycznych, pełniąc funkcję poznawczą i praktyczną

Pełny opis:

Wykład ma zadanie zapoznać studenta z przedmiotem i zakresem dydaktyki medycznej jako nauki, nie tylko o charakterze teoretycznym ale i praktycznym. Ma przybliżyć podstawowe pojęcia z zakresu procesu kształcenia. Ważne miejsce zajmuje taksonomia i operacjonalizacja celów kształcenia, tradycyjne i aktywizujące metody nauczania, pomiar dydaktyczny, edukacja ustawiczna.

Edukację ustawiczną prezentuje się w kategorii ważnego wyzwania w kształceniu medycznym i wymogu stawianego przez Unię Europejską.

Ćwiczenia mają zmotywować studenta do przejawiania aktywnej postawy wobec procesu kształcenia. Preferowane są aktywne formy zajęć. Student poznaje warunki i zasady organizowania i planowania działalności dydaktycznej. Zna cele kształcenia zawodowego z uwzględnieniem taksonomii i operacjonalizacji. Klasyfikuje metody nauczania i zna kryteria doboru. Wykazuje znajomość zasad nauczania w kształceniu medycznym. Ćwiczenia mają przybliżyć sztukę efektywnego prowadzenia szkoleń, jako wspomagania procesu uczenia się. Na ćwiczeniach student jest przygotowany do prowadzenia zajęć dydaktycznych w ramach praktyki pedagogicznej, w tym opracowania konspektu. Poznaje ważne uwarunkowania skuteczności działalności dydaktycznej.

Literatura:

Bereźnicki F. Podstawy dydaktyki. Oficyna wyd. „Impuls”, Kraków 2011.

Kozak A., Łaguna M. Metody prowadzenia szkoleń – czyli niezbędnik trenera. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 2008.

Kruszewski K. Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. PWN, Warszawa 2005.

Łaguna M. Szkolenia. Jak je prowadzić, by... uczestnicy byli zmotywowani do nauki, praca przebiegała sprawnie i w dobrej atmosferze, cel został zrealizowany. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 2004.

Petty G. Nowoczesne nauczanie. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.

Okoń W. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Wyd. Akadem. „Żak”, Warszawa 2003.

Rozmus A.(red.). Wykładowca doskonały. Podręcznik nauczyciela akademickiego. Wydawnictwo „JAK”, Kraków 2010.

Stopińska-Pająk A. (red.). Edukacja dorosłych-Doradca zawodowy –Rynek prac. WSP TWP, Warszawa 2006

Urban M. Niekonwencjonalne metody szkoleniowe czyli jak uatrakcyjnić zajęcia. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 2010.

Wasyluk J. Podręcznik dydaktyki medycznej. CMKP, Warszawa 1998.

Żegnałek K. Dydaktyka ogólna - wybrane zagadnienia. Wyd. WSP TWP, Warszawa 2005.

Metody i kryteria oceniania:

- obecność na zajęciach (wykłady i ćwiczenia)

- aktywność na ćwiczeniach

- końcowe zaliczenie przedmiotu – egzamin

(test ustrukturyzowany)

Do zaliczenia przedmiotu wymagane 75% prawidłowo udzielonych/ zaznaczonych odpowiedzi.

Ponadto, do zaliczenia przedmiotu wymagane zaliczenie praktyki pedagogicznej – zgodnie z programem, z którym student zostaje zapoznany przed jej realizacją.

Praktyki zawodowe:

Zaliczenie 20 h praktyk pedagogicznych zgodnie

z programem praktyki pedagogicznej i wg ustalonego harmonogramu

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)